SLA battery charger (voor UPS batterijen)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:50
Omdat m'n ups batterijen helemaal leeg waren gelopen door hier 2 jaar ongebruikt te liggen, wilde ik (voor ze te vervangen), ze nog eerst eens proberen manueel op te laden.
na wat zoekwerk vond ik verschillende schema's en heb ik volgende gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://www.elecfree.com/electronic/wp-content/uploads/2009/04/12v-lead-acid-battery-charger-by-lm317k.gif

Voor de input heb ik een 20V dell adapter 2.4A gebruikt.
de batterij hangt er nu een 4 tal uur aan en heeft alweer een spanning van een goeie 12V (gemeten als er niks aanhangt).

wat ik me afvraag is:
- is het veilig om de batterij er langer (lees een nachtje) aan te hangen of kan ze overladen?
- nu brand het groene ledje (ook als de stekker uit is), maar ik heb de rode led nog niet zien branden. ik vermoed dat deze aangaat als de batterij vol is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Rode led brandt wanneer je hem er verkeerd om aan hebt gedaan, daar zou ik dus niet op wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Die acculader doet niks bijzonders imo. Het is een spanningsbron, thats all. Sterker nog, alles rechts van c3 mag weg, dat heeft geen enkel nut.
Als je de weerstanden bij de 317 zo aanpast dat deze er 13,8v uitgooit kun je hem permanent aan de lader hangen. (er vanuit gaande dat alle cellen het nog doen)

De rode led gaat als het goed is ook nooit branden, alleen als je de accu verkeerdom aansluit.

Na een tijdje leegstaan kun je die accu wel weggooien trouwens, er zal van de capaciteit dan niks meer over zijn

[ Voor 4% gewijzigd door timberleek op 27-04-2012 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Om het anders te stellen, je meet nu wel 12v, maar als je er belasting aanhangt, zal het n questie van seconden zijn voor ie weer minder dan 2v aanwijst. Loodaccu's kan je alleen iets over de staat zeggen door te meten onder belasting.

[ Voor 21% gewijzigd door AlexanderB op 27-04-2012 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:59

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Rode LED gaat nooit branden bij het ompolen van de accu, bij het ompolen zal de zekering eruit vliegen vanwege 1 diode te veel in de schakeling.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:50
Blijkbaar is het schema niet zo "goed" als ik het begrijp (geen enkele vorm van bescherming tegen overladen).
Als ik me niet vergis is het onderstaande schema dan beter?
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitdiagram.org/images/tn_lead-acid-battery-charger-circuit.GIF

Dit zou moeten overgaan in een druppellader als de batterij voor de eerste keer vol is?
(alhoewel ik buiten de bc548 niet zoveel verschil zie, het weerstandengeheel met 1k pot is enkel om de juiste spanning uit de lm317 te krijgen en kan overgenomen worden van vorige schema)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Als je de 317 gewoon op 13,8v instelt hoef je geen fratsen uit te halen. Een 13.8v lader mag je permanent aan de accu hangen.

Een intelligentere lader zal eerst laden met ca 14,4v aangezien dat iets sneller gaat, maar het is totaal niet nodig, zeker ivm met de waarschijnlijk zwaar versleten accu's.

Ik zie ook niet direct wat die tor moet doen. Over de 0,5v zal een spanningval komen, maar de basisstroom komt door een seriecondensator die in no time vol is en niks meer door laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:59

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Promy schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 10:23:
Blijkbaar is het schema niet zo "goed" als ik het begrijp (geen enkele vorm van bescherming tegen overladen).
Als ik me niet vergis is het onderstaande schema dan beter?
[afbeelding]

Dit zou moeten overgaan in een druppellader als de batterij voor de eerste keer vol is?
(alhoewel ik buiten de bc548 niet zoveel verschil zie, het weerstandengeheel met 1k pot is enkel om de juiste spanning uit de lm317 te krijgen en kan overgenomen worden van vorige schema)
Ook dit schema gaat het overladen niet tegen. Het circuit rondom de transistor is een stroombegrenzing. Bij een lege accu kan de stroom flink oplopen en de stroombegrenzing voorkomt dat. Naar mate de accu voller komt zal de stroom dalen en zal de spanning zich stabiliseren.

Volg dan de Aldi en Lidl aanbiedingen, met regelmaat hebben ze een laadautomaat in de aanbieding. Of kijk hier eens:
http://www.conrad.nl/ce/n...1/Loodaccu-laders-tot-3-A

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1