26779 schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 15:19:
Lees ook even het laatste regeltje in die quote: als je dat niet wilt moet je daar afspraken over maken met je werkgever. Ofwel, ZEKER als applicatieontwikkelaar moet je niet een te ruime functieomschrijving hebben en het kan geen kwaad om 'eigen werk' expliciet buiten het auteursrecht van de werkgever te houden in je arbeidsovereenkomst.
De discussie die ontstaat over taak en functiebeschrijving is wezenlijk ook een stukje bewijsrecht.
Als jij idd volgens het voorbeeld van Khildin .net ontwikkelaar bent en dat is je functie en taakomschrijving, dan heb je het toch moeilijk als je een kei vette .net applicatie maakt.
De reden: je hebt kennis opgedaan bij deze werkgever en hij gaat dat ook stellen. Ik denk dat je het dan echt moeilijk gaat krijgen.
Het voorbeeld dat je verder aanhaalt:
Deze regel gaat echter alleen op wanneer het de taak is van de werknemer om dergelijke werken te maken. Ook als het werk geen relatie heeft met de arbeid die de maker verricht, blijft het auteursrecht bij de medewerker.
Volgens mij leg je deze zinnen verkeerd uit en onderstreep je enkel de tweede zin.
Dus de rechtsregel is, als het een werk is die valt binnen je taakomschrijving ligt het auteursrecht snel bij de baas, tenzij het een werk is die geen relatie heeft met je taakomschrijving.
Nu dat laatste is makkelijk aan te tonen met het boek dat je als programmeur maakt over vampieren bijvoorbeeld, maar is het een guide voor de game die je maakt, dan ligt het weer anders.
Stel je maakt een game bij je werkgever, en je maakt ook een game thuis, dan begeef jeje op glad ijs. En dan moet je de rechter overtuigen dat het onredelijk is dat je werkgever het auteursrecht claimt. Je staat hoe dan ook met 1-0 achterstand (bewijsrechtelijk).
Ergo: zoals dat door Khildin wordt uitgelegd klopt het en moet je als programmeur idd dergelijke afspraken van te voren met de werkgever maken!
Nu ben ik wel een jurist, maar dit is niet mijn rechtsgebied, wellicht dat andere aanwezigen hier op in kunnen gaan. Wellicht heb ik het fout.
Ik vergelijk dit met de bakkersleerling die na 20 jaar in zijn eigen kelder het brood perfectioneerde en dan op de markt dat brood gaat verkopen... Lijkt me onrechtmatig.
Voorbeeld uit de rechtspraak:
LJN: AN9682,Voorzieningenrechter Rechtbank ArnhemDat deze broncode aan de KUN toekomt omdat X het CRM systeem in de uitoefening van haar functies bij de KUN vanaf 1 september 1999 zou hebben ontwikkeld, is voorshands geoordeeld onvoldoende aannemelijk geworden. De KUN heeft daartoe onvoldoende inzichtelijk gemaakt wat de werkzaamheden van X vanaf 1 september 1999 hebben ingehouden en wat de relatie van die werkzaamheden tot de ontwikkeling van het CRM systeem is geweest.
Deze rechter oordeelde dat tussen de type werkzaamheden en het systeem dat in de vrije tijd is gemaakt een relatie moet zijn, waar men daardoor kan concluderen dat de werknemer het auteursrecht heeft vrijgegeven.
Er is dus wel nuance bedenkbaar. Pas wel op: het betreft een kort-geding. Geen idee wat uiteindelijk in de bodemprocedure eruit is gekomen. Ook is dit voorbeeld iets anders, omdat de werknemer voor zijn eigen ging werken en het daardoor niet duidelijk was wanneer de betreffende broncode nu was gemaakt. Tijdens dienstverband of tijdens de werkzaamheden van de eenmanszaak.
Maar toch, als programmeur begeef jeje op glad ijs als je zoals TS dat vraagt zomaar broncode vrijgeeft. Je moet goed nadenken of de broncode niet van je werkgever is. Maar je kan wel voorbeelden geven wat je gedaan hebt.
[
Voor 23% gewijzigd door
DjCoke op 29-04-2012 09:41
. Reden: Wat rechtspraak toegevoegd ]