Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eén domeinnaam voor sommigen niet te bereiken

Pagina: 1
Acties:

• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Een vriend van mij heeft voor een klant van hem eergisteren een hosting pakket afgesloten. De domeinnaam was al bij een andere partij geregistreerd. Hij heeft toen de nameservers bij die partij naar die van mij laten wijzen. Binnen een uurtje kon ik via die domeinnaam de website (op mijn server) benaderen. In mijn ogen verliep dus alles goed.

Echter zegt de klant tegen die vriend dat het bij hun op het kantoor niet lukt om via de domainnaam op de website te komen. Via http://hostname/~username/ lukt het ze wel. Verder zijn alle websites op de zelfde server gewoon te bereiken voor hun. Gisteren was ik bij mij thuis en op school, op beide plaatsen was de domeinnaam gewoon te benaderen en liet de website zien. Vandaag ben ik even langs mijn ouders gegaan (andere stad) en daar lukt het me ook gewoon om de website te benaderen via de domeinnaam (cache en alles gewist). Verder alle services vergelijkbaar met DownOrJustMe geven aan dat de domeinnaam gewoon live is. De nameservers kloppen ook als ik kijk bij SIDN. Kortom, ik ben geen enkel probleem tegen gekomen, alles geeft aan dat de domeinnaam gewoon goed doorverwijst en dat de server de website gewoon goed serveert.

Het laatste wat ik me kan bedenken is dat de klant gewoon een hele vage internet verbinding heeft of dat ze de domeinnaam verkeerd typen. Helaas kan ik dit niet controleren.

Natuurlijk is dit vervelend. De klant heeft nu al een slechte ervaring in principe, omdat ze geen idee hebben dat dit probleem niet bij mij ligt. Echter, juist om deze reden kan ik er niets aan doen, ookal word ik gezien als iemand die juist dit soort dingen regelt.

Wat kan ik het beste hier aan doen? Is er iets dat ik over het hoofd zie? Hoe kan ik de klant het beste duidelijk maken dat het niet aan mij ligt?

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hebben ze op de interne DNS niet gewoon records staan naar de oude hosting ? :)
Edit : Of hebben ze toevallig een Windows Domain controller met dezelfde domain-name als het domein?

[ Voor 39% gewijzigd door DennusB op 27-04-2012 13:34 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• GWTommy
Dat zou inderdaad kunnen, maar ze zeggen dat het ook niet lukt ergens in Den Haag bij iemand van de redactie. Het gaat om een vrij simpele promotionele website voor een klant voor hun.

Kan het zijn dat omdat ze ooit daar op het hoofdkantoor dat domein hebben bezocht toen er nog geen nieuwe NS waren ingesteld, dat nog ergens in de cache zit?

• DennusB
  • Niet online
GWTommy schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 13:39:
Dat zou inderdaad kunnen, maar ze zeggen dat het ook niet lukt ergens in Den Haag bij iemand van de redactie. Het gaat om een vrij simpele promotionele website voor een klant voor hun.

Kan het zijn dat omdat ze ooit daar op het hoofdkantoor dat domein hebben bezocht toen er nog geen nieuwe NS waren ingesteld, dat nog ergens in de cache zit?
Dat zou kunnen, of wat ik zeg, de AD heet abc.nl en de website ook. Dan wijst hij intern bij hun dus gewoon keihard naar een intern ip van de AD-controller. Misschien gebruiken ze op de redactie wel dezelfde AD :)

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:52
laat op één van de pc's waar het niet lukt eens volgende commando's los en vergelijk de output:

nslookup hetdomein.net
nslookup hetdomein.net 8.8.8.8

eerste commando gaat via de standaard DNS die voor die machine ingesteld is en het tweede via de publieke Google DNS server. Als er een verschil is in uitkomst weet je ook meteen dat het de DNS is van de klant.

• GWTommy
Ik heb geen direct contact me de klant, dat is ook het lastige. Laat staan dat ik ze wat kan laten testen. Het enige dat ik hoor is: hij doet het niet.

Stel dat dit inderdaad het probleem is, hoe lang zal dit nog duren? Het is namelijk al zeker 36 uur geleden dat de NS omgezet zijn.

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:52
als hun dns server het record voor het domein handmatig heeft ingevuld gekregen dan gaat het nooit veranderen, of zoals hierboven al vermeld als hun 'lokaal' domein op de AD dezelfde naam heeft gaat het nooit zonder ingrijpen werken.

• DennusB
  • Niet online
ItsValium schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 13:46:
als hun dns server het record voor het domein handmatig heeft ingevuld gekregen dan gaat het nooit veranderen, of zoals hierboven al vermeld als hun 'lokaal' domein op de AD dezelfde naam heeft gaat het nooit zonder ingrijpen werken.
Correct. Er moeten dan aanpassingen gedaan worden aan de kant van je klant :)

[ Voor 10% gewijzigd door DennusB op 27-04-2012 13:48 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:58

lier

MikroTik nerd

Kan/wil je het domein hier posten, dan kunnen we gewoon voor je kijken. ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• GWTommy
Liever niet. Sorry.
De mensen die even willen kijken kan ik een DM sturen.

• GWTommy
quote: lier
Domein kan niet geresolved worden, lijkt me dat er iets op de DNS server (nog) niet goed gaat.
Ok dit is een rare situatie! Hoe komt het dat ik hier nergens last van heb?
En nog belangrijker, hoe los ik dit op?

Voor de DNS gebruik ik de standaard Direct Admin instellingen.

Overigens zou bijvoorbeeld volporren.nl dit ook moeten hebben (niet letten op de inhoud, geintje). Verwijst ook naar de zelfde NS en DA heeft daarvoor precies de zelfde instellingen.

[ Voor 23% gewijzigd door GWTommy op 27-04-2012 14:51 ]

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn. Een domeinnaam verhuizing heeft altijd een overgangsperiode, deze is eigenlijk maximaal 24 uur. Het kan ook zijn dat de TTL bij de vorige provider erg hoog stond (24+ uur) en dan kan het nog even duren.
Uit ervaring weet ik ook dat 'Microsoft SBS' servers vaak zelf een DNS bijhouden welke standaard 48 uur staan.

Hier kun je weinig aan doen anders dan afwachten, andere DNS gebruiken, handmatig lokaal aanpassen.

Ik kan wel het een en ander nakijken als je me de domeinnaam DM't, maar zou er niet veel aan kunnen doen ben ik bang.

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Pagina: 1