Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-09 23:55

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
De vaste opmaker die mijn vader voor zijn uitgeverij inschakelt is momenteel erg druk. Daarom kreeg ik de vraag of ik ter voorbereiding van de opmaak van een boek een aantal afbeeldingen/illustraties kan maken/bewerken. Graag zou ik jullie advies willen vragen voor de benodigde tools hiervoor (software/hardware).

De verschillende bewerkingen kunnen opgesplitst worden in deze drie soorten; per item heb ik even snel een foto van een voorbeeldje gemaakt (later worden deze natuurlijk netjes gescand):
  • 'Rommel' (lijnen, pijlen etc.) uit afbeeldingen verwijderen (voorbeeld);
  • Schema's (blokjes, pijlen, cirkels, lijnen, teksten etc.) digitaal namaken (voorbeeld);
  • Tekeningen digitaal overtekenen (voorbeeld).
Het eerste punt (rommel verwijderen) lijkt mij duidelijk een Photoshop-klusje. Voor het tweede (schema's) en derde punt (overtekenen) dacht ik zelf aan Illustrator, aangezien het geen probleem is om hiervoor in een vectorformaat te werken. Tevens dacht ik dat voor het derde punt (overtekenen) -en misschien ook het eerste punt (rommel verwijderen)- een tekentablet handig/noodzakelijk zou zijn, aangezien ik met mijn muis niet in staat ben om bijvoorbeeld mooie ronde lijnen te tekenen.

Is mijn inschatting goed, of zouden jullie andere software/hardware voor deze taak aanraden? Zeker voor het tweede punt (schema's) kan ik me voorstellen dat dat veel makkelijker/sneller/beter gaat met speciale software.

Alvast bedankt! :)

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:16

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Voor dit soort illustraties zou ik gewoon in Illustrator aan de gang gaan (let er wel op dat je een licentie nodig hebt als je commercieel gaat werken ;) ).

Een tekentablet kan handig zijn, maar is niet zozeer nodig voor een eenmalige klus, in Illustrator staat een lijn namelijk niet vast, als jij een lijn trekt kun je deze nog op tientallen manieren beïnvloeden, door deze te verplaatsen, van dikte te veranderen of door de bolling te wijzigen om mooie gladde vormen te maken.

Als je rommel gaat verwijderen zoals je zelf aangeeft is dat prima te doen in Photoshop, maar let er dan wel op dat je ook de zichtbare structuur van het papier weg haalt, als jij een scan van een afbeelding in een boek afdrukt is er uitstekend te zien dat het een scan van een afbeelding is, als dit niet is wat je wil gaat het een hoop tijd kosten om de gehele afbeelding te digitaliseren, maar dit geeft uiteraard wel een veel mooier resultaat.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, duidelijk :)

Zou je niet met wat slim klonen (clone stamp tool) de structuur goed kunnen namaken? De kwaliteit van de afbeeldingen is sowieso niet geweldig, dus zolang mijn wijzigingen niet opvallend zijn ben ik wel tevreden.

Misschien koop ik toch maar zo'n tablet. Ik kan 'm relatief goedkoop krijgen en wil het al een tijdje proberen, dus ik vind dit wel een goede smoes om er een te kopen ;) Is de gekozen variant (Wacom Bamboo Pen & Touch) een goede keuze? De Intuos-serie vind ik veel duur en de grotere Pen & Touch eigenlijk ook al …

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperKonijntje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-08 16:27

DapperKonijntje

Draw monkey

Heb je ooit met die software gewerkt? het is namelijk niet iets dat je zomaar even doet.

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 16:28
Voor diagrammen kan je natuurlijk iets van Visio (Win) of OmniGraffle (Mac) gebruiken, maar afhankelijk van de hoeveelheid is het misschien net zo makkelijk in Illustrator (met snap to grid). Zoals DapperKonijntje al zegt is het wel heel afhankelijk van hoe ervaren je al bent in Illustrator. Een tablet is wel handig als je een tekening direct wil overtrekken, werk je vanaf een scan dan is de noodzaak minder. Ook hier dan wel weer hoe geoefend je bent in het trekken van bézier-curves, met muis dan wel tablet.
Het is natuurlijk wel een goede reden om je vader om die minimale investering te vragen ;) Of kijk even bij Vraag & Aanbod...

[ Voor 6% gewijzigd door Savantas op 01-05-2012 14:05 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Inmiddels heb ik de Wacom Bamboo Pen in huis gehaald en ben ik begonnen met een aantal illustraties. Het overtekenen van gescande lijntekeningen is goed te doen; de bézier-curves moet ik nog een beetje onder de knie krijgen.

Iedereen hartelijk dank voor de hulp! :)

Twee voorbeeldjes:
Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/3R0t3Z1U3k0C3p3s3j0U/afb1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/2A2Y1M2l340C2p1S2W1c/afb2.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Ulster Seedling op 03-05-2012 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
Ziet er goed uit! En die beziers is gewoon een kwestie van (veel) oefenen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Spike_wolf schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 13:27:
Voor dit soort illustraties zou ik gewoon in Illustrator aan de gang gaan (let er wel op dat je een licentie nodig hebt als je commercieel gaat werken ;) ).
Jij wel de rechten van je icon afgekocht? ;)
Goed bezig! Bij die rechter heb ik heel erg het (optische) gevoel dat het niet helemaal klopt. Voor mijn gevoel moet je als je multiply gebruikt (dat idee heb ik nu) dat je ook de kleuren op zichzelf laat vermenigvuldigen. Dus waar de blauwe/gele/rode lus kruist ook kleur donkerder maken. Tenminste dan krijg je wat meer effect van de tekening. Beetje zoals:

Afbeeldingslocatie: http://ozboz.nl/troep/hoofd.jpg

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
Eventueel zou t zelfs een blend moeten worden (of met de nieuwste illustrator een kleurverloop dwars op de lijn). Maar dat is een beetje afhankelijk van de context in de tekst (of de kleuren echt verschillende niveaus zijn of subtieler...).

Pagina: 1