bedrading eenvoudige separate volumecontrole

Pagina: 1
Acties:

• abacaxi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-10-2025
Welaan.

Sinds enkele weken geleden mijn jaren 70 versterker de geest gaf door op spectaculaire wijze daadwerkelijk spontaan vlam te vatten heb ik geen hardwarematige volumecontrole voor mijn pc meer. Aangezien ik toch al van plan was eens in electronica te gaan hobbyen (zelf een simpele hoofdtelefoonverster maken?) dacht ik dit op te lossen door een potentiometer te halen en die tussen twee jacks te monteren.

Eerste ronde is een soort van geslaagd (een 1k Ohm lineaire potmeter), maar hij draait het geluid niet helemaal weg, en er zit niog een kraak in (wel twee eigenlijk, elk oor een) bij het bedienen van het ding. Nu een 4.7k logaritmische gehaald en met van die krokodilklemdraadjes eens proefverbonden. Dit lijkt wel goed, het geluid draait helemaal weg en ik heb ook nog geen kraakjes.

Over de bekabeling heb ik echter nog wel enkele vragen, misschien weet iemand er iets van. Ik heb nu
op aanraden van de winkel bekabeling meegenomen die bestaat uit twee stengen die los van elkaar zijn te
trekken, één daarvan met het dunne signaaldraadje voor rechts middenin met daaromheen afscherming die
ook voor de massa/aarde dient, en nog zo'n draadje voor links. De afscherming van beide strengen voor aarde gebruikend rechts krijg je dan dat de dunne signaalkabel van de male jack maar de female jack loopt met de potmeter ertussen, tweemaal. Plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/img1/20120427/548498.jpg

De massa kan gewoon rechtstreeks van de male naar de female lopen, maar die moet omdat de draadjes
zijn doorgeknipt middenin wel verbonden en gesoldeerd worden op punten 1 en 2. Dit is m.i. niet ideaal. Ook op plekken 3 en 4 moeten de aardedraden behalve aan de jack ook aan elkaar worden vastgemaakt (er zit maar één aardecontact aan zo'n jack, dus niet apart voor links en rechts). Nu zou ik graag het aantal soldeerverbindingen in de volgende ronde willen beperken en ook kleiner in afmeting willen maken (minder kans op kortsluiting in de jack.) Zou het ook op de volgende manier kunnen: de signaalkabel links en rechts zo verbinden als voorheen, maar de afscherming om die draden heenzit niet gebruiken en hiervoor een apart derde strengetje te gebruiken? Plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://img1.uploadplaatjes.nl/20120427/548499.jpg

De vragen:
1) Kan dat? Zo nee:
2) Omdat de totale dikte van maar een van die afschermingskernen te gering is?
3) Om enige andere reden/nadelen?

[ Voor 6% gewijzigd door abacaxi op 27-04-2012 11:49 ]