There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.
Maar dat ik het nou echt nodig vind... tja.
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Verwijderd
ik vind peltiers ook een te hoog risico voorlopig, misschien dat ik het later nog eens ga proberen, ik heb namelijk al wel 2 peltiers hier liggen.
F.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Verwijderd
greetin
Newt
Verwijderd
Een peltier wordt warm/koud als je er een bepaalde stroom doorheen stuurt, weet/heeft hier iemand (schema's voor) een temperatuur gestuurde voeding voor peltiers?? dan zou je je uP op bijv 15 graden Celcius kunnen houden (dus boven de condensatie grens) en hoef je je dus ook niet meer druk te maken over condensatie.
Waarom zou je een ijsklontje van je uP willen maken?? koud OK bevriezen NEE
tot zover de mening van deze overclock newbie die een manier aan het bedenken is zijn AMD K6-2 500 (@500 MHz) wat harder te laten lopen...
Verwijderd
Greetinz
Newt
(ff een off-topic waarschuwing)
volgens mij is een peltier ook niet echt supernoodzakelijk nee. Het is natuurlijk wel stoer, je processor kan weer een klein stukje hoger, maar hij vreet geloof ik ook nogal veel stroom. Heb je weer een 2e voeding nodig enzo. Ik heb het idee dat alleen waterkoeling ook al heel mooi is.
vraagje voor oc-shop:
jullie gaan dus die dingen ook leveren? Erg gaaf. Gaan jullie eigenlijk ook guides ofzo op de oc-shop homepage zetten om alles goed te installeren? Ik denk dat het met deze materialen wel nodig is.
Verwijderd
Erikje !!!
zie http://home.planet.nl/~Delta.Electronics/pict21.html
p.s. waarom oppassen met FC-PGA met peltier?
Greetinz
Newt
Je krijgt vrij snel micro scheurtjes in je Si tjippie
Ehh CO-Shop die link doet het momenteel niet? ik neem aan dat het over die peltier koeling gaat??
Waterkoeling\peltiers zijn dan geen middel meer om je cpu zo koud mogelijk te krijgen en zo ver mogelijk over te klokken, maar een trend waar je bij wil horen
Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro
In mijn geval (c300a) heeft het gezien de prijs relatief weinig geholpen, ik ben van 495Mhz met een Alpha p3125 naar 515Mhz gegaan met waterkoeling en peltier. Aan de andere kant is deze proc uitstekend geschikt om een goed universeel koelsysteem te ontwikkelen waarmee ik uiteindelijk een systeem op 1Ghz krijg (AMD of Intel).
Waterkoeling zonder peltier(s) vind ik persoonlijk erg geschikt ter vervanging van een vaak lawaaiige luchtkoeling (die Alpha's maken een teringherrie met nog een paar sunon kastventilatoren erbij). Wil je voor de meest extreme koeling en dus overklokmogelijkheden, dan moet je voor een combinatie van waterkoeling met peltiers gaan.
Voor het geval dat je een waterkoeling zonder pelts wil gebruiken, is mijn ervaring tot nu toe dat waterkoeling de warmte beter afvoert (lees: proc werkt koeler) dan met de beste geforceerde luchtkoeling.
waterkoeling alleen brengt niets in mhz. het is wel mooi stil. water voert de warmte beter af, maar waar naartoe? naar de watertank. binnen 8 uur was mijn proc 43 graden hetzelfde als met de alpha en 2 6600 tpm 33 cfm p/st pabst fans.(teringherrie)
een radiator ertussen met een 8x8 fan werd het 38 graden, dus om een beetje op kamertemp te komen zou ik minstens 6 8x8 fans op die radiator moeten zetten. schiet niet op. kun je het water nog gaan koelen met een zooi peltiers maar die hebben ook weer koeling nodig, ik heb de koelkast naast de compu gezet een bak met 23 ltr water bovenin, het vriesvak losgeschroefd en dat in de bak water laten zakken. de inlaat temp bij het waterblok is 7 graden de proc is nu 23 graden de winst is nu 20 mhz tov luchtkoeling en de stilte. dit is met een athlon 550@950 met een celeron of id kan dit beter gaan omdat die veel minder warmte genereert. heb er nog een 72 watt peltier bij tussen gehad maar die trok dat niet moet er eerst nog een peltier bij hebben (en wat tijd) om nog wat verder te komen.
ik had een cel 366 die wou met diezelfde luchtkoeling 566 mhz en met de peltier erbij 616 mhz temp 0 tot -9 graden, de volgende stap op dat mobo was toen 645 mhz en dat trok ie net niet. met de athlon op 550 mhz wordt dit rond de 20 graden en als ik hem op 900 zet moet ik gauw de boel uitzetten anders ben ik bang dat de proc verbrand.
Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro
Wat betreft die condensatie: wanneer je de koude gedeelten (proc, coldplate, pelt) goed isoleert (ik gebruik op dit moment van die bakjes waar de AH zijn vlees op verkoopt), heb je geen last van condensatie. Toen ik aan het testen was en alles nog open lag heb ik wel condens gehad (en water op mijn vidkaart, was vergeten iets er onder te houden), maar volgens mij geleidt condens slecht, dus veel last zul je niet hebben tijdens een ongelukje (anders heb ik geluk gehad).
Hoe kom je daar bij? (ik woon namelijk in kampen, vandaar dat het me bekend voorkwam)
Verwijderd
vandaar.
heb niets met Kampen ofzo hoor, nu wel,,,RdB dus.
greetinz
Newt