Vandaag viel een brief van een notariskantoor op de mat. Blijkt dat ik recht heb op een (klein) deel van een vrij aanzienlijke nalatenschap. Betreft een overleden mevrouw die blijkbaar verre familie van me was. Gestorven zonder kinderen, broers, zussen, ouders, neven of nichtjes. Vanaf haar grootouders zijn ze naar beneden de stamboom afgegaan en kwamen ze - onder andere - bij mij aan. Nu heb ik natuurlijk al een e-mail gestuurd naar dit notariskantoor, en zal ik morgen - indien ik de tijd kan vinden - ook telefonisch contact met hen opnemen, alleen ben ik nogal ongeduldig. ;-) Vandaar de vraag: hoe berekenen ze het percentage van de erfenis waar ik recht op heb? Krijgen naastere verwanten een groter deel? Concreet: in de brief staat dat ik 1 van de 63 erfgenamen ben. Krijg ik dan 1/63?
Heb je het notariskantoor al gegoogled? Hopelijk is het geen afzetterij!
Via de site van de notariële beroepsorganisatie kan je wellicht wat nuttige informatie vinden over erven:
http://www.notaris.nl/een-erfenis-krijgen
Via hun kan je ook even controleren of het een echte notaris is (elke notaris is verplicht aangesloten bij de beroepsorganisatie).
http://www.notaris.nl/een-erfenis-krijgen
Via hun kan je ook even controleren of het een echte notaris is (elke notaris is verplicht aangesloten bij de beroepsorganisatie).
Dat was ook mijn eerste gedachte. ;-) Notariskantoor is voor zover ik dat nu kan beoordelen legitiem, en volgens familie zijn zij eerder - maanden terug - al eens benaderd met vragen hierover. Erflaatster blijkt ook een nicht van mijn oma te zijn geweest (zojuist van mijn tante vernomen).
JH66: bedankt voor de link! Notaris is aangesloten bij de beroepsorganisatie.
JH66: bedankt voor de link! Notaris is aangesloten bij de beroepsorganisatie.
[ Voor 12% gewijzigd door Moogles op 26-04-2012 21:42 ]
Je kunt bij een juridisch loket in je buurt eens binnen lopen voor meer informatie. (kost niets)
Of je belt de notaristelefoon. Er staan al een riks vragen opgesomd die je van meer informatie kunnen voorzien.
Of je belt de notaristelefoon. Er staan al een riks vragen opgesomd die je van meer informatie kunnen voorzien.
De notaris heeft inmiddels vastgesteld wie hoeveel recht heeft. Daarvoor zijn allerlei regels, in het erfrecht. Van die regels kan in een testament worden afgeweken, maar daarvoor zijn ook weer grenzen. Dat onderzoek is dus achter de rug; je hebt recht op 1/63e deel van de erfenis.Moogles schreef op donderdag 26 april 2012 @ 21:11:
Vandaag viel een brief van een notariskantoor op de mat. Blijkt dat ik recht heb op een (klein) deel van een vrij aanzienlijke nalatenschap. Betreft een overleden mevrouw die blijkbaar verre familie van me was. Gestorven zonder kinderen, broers, zussen, ouders, neven of nichtjes. Vanaf haar grootouders zijn ze naar beneden de stamboom afgegaan en kwamen ze - onder andere - bij mij aan. Nu heb ik natuurlijk al een e-mail gestuurd naar dit notariskantoor, en zal ik morgen - indien ik de tijd kan vinden - ook telefonisch contact met hen opnemen, alleen ben ik nogal ongeduldig. ;-) Vandaar de vraag: hoe berekenen ze het percentage van de erfenis waar ik recht op heb? Krijgen naastere verwanten een groter deel? Concreet: in de brief staat dat ik 1 van de 63 erfgenamen ben. Krijg ik dan 1/63?
Voor de belasting ben je "overige verkrijger". Vrijstelling 2000,- daarboven tarief oplopend van 20% tot 40%.
t_captain: bedankt! Erg informatief.
Ik wacht 't wel af, maar het zou een leuk zakcentje betekenen indien het klopt.
Ik wacht 't wel af, maar het zou een leuk zakcentje betekenen indien het klopt.
Pagina: 1