Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gscholman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-10-2021
Ik fantaseer al een heel tijdje om op mijn kamertje, lekker onderuit gezakt in mn stoeltje, te genieten van louis armstrong, michael kiwanuka, racoon, kyteman, maar dan zoals het eigenlijk toch wel een beetje hoort op een lp. Nu heb ik zitten naar kijken naar apperatuur, maar ik kom er niet helemaal uit vandaar deze post.

Speakers ben ik wel uit, de Boston A-25, zeer lovende recensies en een perfect formaat voor mijn kleine kamer. Ik heb ook al een aantal platenspelers gezien maar daarna wordt het lastig, ik heb namelijk geen idee wat ik verder nodig heb. Ik hoor van de 1 een versterker, weer een ander zegt een voorversterker... Daarnaast had ik zelf bedacht een buizenversterker maar wat ik daarvan kon vinden, dat valt ruim buiten mijn budget. Ik heb namelijk zo'n 400 euro over voor een versterker, en dan nog 3 voor een platenspeler en kabels etc en dan is het ook echt op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:43
Waarop heb je de A25's aangesloten? Als dat een versterker is met Phono-ingang heb je eigenlijk geen losse phono-versterker nodig. Als je versterker dit niet heeft dan heb je inderdaad een losse phono-versterker nodig, of een platenspeler met een versterker er in. Hoe dan ook zal er ergens een versterker moeten, want het signaal van een platenspeler is veel te zwak om meteen te gebruiken.

Verder kan ik je ook niet echt helpen. Heb zelf wel met het idee gespeeld om naar platen over te gaan, maar het gemak van streamen kan het gewoon niet tegenop. Ik zou dan alleen platen gaan kopen voor de heb en geen platen die ik ooit zou draaien. Ben daarom ook blij dat ik de oude platenspeler van mijn ouders eerst mocht lenen. Hoe het verder zit met elementen en wat leuke spelers zijn kan je ook vinden in Het Grote Vinyl Topic. Al zit je met merken als Thorens, Pro-Ject, B&O, Technics en dergelijke al snel goed.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gscholman
Bedankt voor je reactie! Speakers zijn nog nergens op aan gesloten, heb ze namelijk nog niet gekocht ;) maar las zulke lovende reviews, en de prijs was erg goed vandaar dat ik daar mijn keus op heb laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-04 14:34
Wat is nou je totale budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gscholman
Rond de 1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 189179

Heb je de speakers al eens beluisterd? Ik zou oppassen met het afgaan op recensies. Ze geven je een indicatie, maar wellicht blijkt uit een simpele luistertest dat een ander model of zelfs ander merk toch beter bevalt.

Verder zou ik bij een dergelijke luistersessie kijken welke versterker goed bij de speakers past. Simpel voorbeeldje: heb je speakers gekozen die de hoge tonen benadrukken, dan is het misschien beter om een wat meer neutrale versterker te kiezen zodat je niet overspoelt wordt door een teveel aan 'hoog'.

Wat betreft de keuze voor een geïntegreerde versterker of een losse voor- en eindversterker, al dan niet met ingebouwde of juist losse phono-trap: hier kun je het zo gek en zo duur maken als je zelf wilt. Echter: de audio-hobby heeft vaak een hoog 'wat-heeft-de-buurman'-gehalte. Staar je niet blind op prijskaartjes of combi's in welke zin dan ook. Een eenvoudige Marantz PM-5004 kan in de basis net zo goed aan je verwachtingen voldoen.

Mijn advies: begin vooral 'klein' en ga genieten van de muziek. Kies een eenvoudige en degelijke platenspeler, een goede geïntegreerde versterker en een paar goede boxen. Je kunt dit altijd na een jaar via inruil of verkoop upgraden indien echt nodig. Een snel rekenvoorbeeldje met wat gemiddelde bedragen van internet:
Boston A25, één paar: € 250
Marantz PM-5004: € 200
Pro-ject Debut 3: € 280
Kabeltjes, interlinks e.d.: € 40
Totaal: € 770.

Wil je een duurdere versterker? Kijk dan eens naar een Marantz PM-6004, Rotel RA-04SE of NAD C326 BEE. Echter: eerst beluisteren of het je smaak wel is, want ik heb puur naar budget gekeken.

Succes met de zoektocht!

Groeten, Geoffrey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-04 14:34
Pfff waarom 1000 euro uitgeven als hij voor 400 ook goed geluid heeft?

Speakers: B&W MK2 = 150 euro
Versteker: Luxman x = 100-150
Platenspeler: Thorens TD xxx =150-200

Ben je klaar voor minder dan de helft van de prijs en dan heb je wel goede kwaliteit spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gscholman
Bedankt voor de reacties! Ik was in de veronderstelling dat ik voor kwaliteit iets dieper in de buidel moest tasten, minder is natuurlijk mooi meegenomen! Bedankt ook voor de tips ik ga er zeker mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:17

DjVe

Hatsaflats!

Versterking en bron zijn zeker belangrijk, maar stuur zoveel mogelijk budget naar je speakers, die zorgen voor het grootste deel van het geluid. Ga lekker luisteren naar een stel speakers en ga daarna eens kijken naar versterking en een platenspeler. Tot een 1000 euro zou ik halen:

B&W CM1, 685 of 684 (tweedehands redelijk eenvoudig voor 400 te vinden)
Rotel RA972MKII, RA930 en dergelijke (tweedehands rond de 150 euro) (let op of ze een phono ingang hebben voor een platenspeler.
Dual 704/505/504 of dergelijke (tweedehands rond de 80 euro)

Compleet met bekabeling ben je dan rond de €700 klaar en heb je ook een set die nog wat waard is (alle componenten zullen niet veel meer in prijs zakken) en je hebt mogelijkheden om in d etoekomt te gaan uitbreiden naar betere componenten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog meer el cheapo? Dat kan zeker!

Pioneer A-209: € 170
Heco Music Colors 100, 1 paar: € 200
Pioneer PL-990: € 150
Totaal: € 520

Deze line-up is misschien niet audiofiel genoeg, maar je kunt er prima platen mee afspelen. En als het allemaal nog goedkoper moet: speur de kleedjes tijdens komende Koninginnedag eens af of wandel binnen bij de plaatselijke kringloopwinkel. En al die Thorensen en Luxmans... probeer er nog maar één te vinden waar de verkoper niet teveel voor wil hebben.

Wil je echter alles nieuw in winkel kopen, probeer dan in elk geval zoveel mogelijk te beluisteren. Staar je niet blind op zogenaamde audiofiele rommel, maar zet je oren aan het werk. Mocht er iets 'audiofiels' tussen je gekozen componenten zitten, prima. Maar als uitgangspunt is het niet nodig. Lang niet alle platen zijn 'audiofiel' opgenomen, en dan voldoet recht-toe-recht-aan spul prima.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 27-04-2012 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ormagon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-04 14:36

ormagon

Definitely Maybe

n0elite schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 19:01:
Pfff waarom 1000 euro uitgeven als hij voor 400 ook goed geluid heeft?

Speakers: B&W MK2 = 150 euro
Versteker: Luxman x = 100-150
Platenspeler: Thorens TD xxx =150-200

Ben je klaar voor minder dan de helft van de prijs en dan heb je wel goede kwaliteit spul.
Hulde! De audio is er de laatste 20 jaar niet meer beter op geworden, een stel B&W DM2 MKII uit begin jaren 80 zijn nu voor zo'n 175 op te pikken en klinken minstens net zo goed als een nieuw setje van 1000 van B&W (of ieder ander gerenommeerd merk). Zelfde geldt voor de platenspelers, koop een mooie Thorens TD160 of 145, een Dual 701 of 721 met een mooi Shure of Ortofon element. Sjieke oude Luxman versterker erbij en je hebt voor 500 euro geluid dat je nieuw 3000 kost. In audioland is als het om stereogeluid gaat tweedehands vrijwel altijd boven nieuw te prefereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ormagon schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 23:46:
[...]
In audioland is als het om stereogeluid gaat tweedehands vrijwel altijd boven nieuw te prefereren.
Ja, als je zin hebt om verdroogde soldeerverbindingen opnieuw door te solderen, of om ouwe elco's, condensatoren of potmeters te vervangen... Soms wil een mens echter goed geluid uit een kastje 'dat het gewoon doet'. Ik weet niet hoe de topicstarter hier in staat, maar niet iedereen heeft zin in het knutselen aan een ouwe Thorens of een jaren '70 versterker à la Luxman, Sansui of Kenwood. Laat staan het vervangen van de foamranden van een stel ouwe speakers van een jaar of 30 oud.

En tweedehands goedkoper? De prijzen van de gemiddelde Thorens zijn de afgelopen jaren juist gestegen door alle belangstelling (om nog het niet van een hype te spreken) op diverse fora.

Groeten, Geoffrey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ormagon

ormagon

Definitely Maybe

Anoniem: 189179 schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 19:52:
[...]

Ja, als je zin hebt om verdroogde soldeerverbindingen opnieuw door te solderen, of om ouwe elco's, condensatoren of potmeters te vervangen... Soms wil een mens echter goed geluid uit een kastje 'dat het gewoon doet'. Ik weet niet hoe de topicstarter hier in staat, maar niet iedereen heeft zin in het knutselen aan een ouwe Thorens of een jaren '70 versterker à la Luxman, Sansui of Kenwood. Laat staan het vervangen van de foamranden van een stel ouwe speakers van een jaar of 30 oud.

En tweedehands goedkoper? De prijzen van de gemiddelde Thorens zijn de afgelopen jaren juist gestegen door alle belangstelling (om nog het niet van een hype te spreken) op diverse fora.

Groeten, Geoffrey
De meeste oude speakers hebben rubberen randen en zijn meestal nog hartstikke goed (je luistert zelf even en kijkt naar de randen en je weet het). Zelfde geldt voor bijvoorbeeld de platenspeler, daarnaast kost een thorens td 160 of een Dual 721 je een keer 100 euro. Mag jij me vertellen welke nieuwe speler van onder de 400 euro er ook maar bij in de buurt komt? Versterker kan lastiger zijn, maar ook daar is genoeg goeds te vinden. En anders koop je die wel nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62011

Mijn Idee.
speakers: Tannoy 601 p 204,-
Platenspeler: Reloop RP 6000 MK5 269,-
Versterker: Yamaha A-S500 379,-
Element: Goldring 1006 139,-

Vergeet die oude rommel, hifi is de laatste jaren juist veel beter geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gscholman
Mm ben inderdaad niet van de tweede hands, het oog wil ten slotte ook wat! Maar wederom super bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ormagon

ormagon

Definitely Maybe

Tweedehands staat natuurlijk niet synoniem voor lelijk. Er zijn prachtige dingen te krijgen. Maar mocht je echt enkel nieuw willen is de voorgaande suggestie prima. Ik zou enkel iets meer investeren in de speakers en iets minder in de versterker (ben van mening dat speakers toch meer verschil maken). Bijvoorbeeld deze combi:

Pro-ject Debut III €250,- Pricewatch
Afbeeldingslocatie: http://www.tedpublications.com/wp-content/uploads/2012/03/project_06_03_2012.jpg

Canton Chrono 507.2 €500,-Pricewatch
Afbeeldingslocatie: http://www.luleahifihembio.se/bilder/artiklar/zoom/CCSL590-SV_2.jpg

Denon DRA-500AE €230,- Pricewatch

[ Voor 7% gewijzigd door ormagon op 30-04-2012 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

alleen dat is bijna met 500 euro over budget....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:43
DjVe schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 08:00:
alleen dat is bijna met 500 euro over budget....
En daar houdt het niet op, want de voorgestelde stereoreceiver heeft geen Phono-ingang, dus er moet nog een losse Phono-versterker bij. En daarnaast nog een berg kabels.

Edit:
Een Denon DRA-500AE voor 230 euro gaat ook niet lukken overigens...

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 01-05-2012 08:14 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Maar de platenspeler is zeker een goede input :)

Enige nieuwe versterkers met een phono ingang die bij dit budget vallen zijn naar mijn weten de Marantz 5003 (als nog verkrijgbaar) en de Yamaha AS300. Tweedehands is meer te vinden tot €200 zoals:

Rotel 930: http://link.marktplaats.nl/555317679
Rotel 9808: http://link.marktplaats.nl/553678793

[ Voor 75% gewijzigd door DjVe op 01-05-2012 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ormagon

ormagon

Definitely Maybe

Dubbele van zijn budget? Hij geeft aan nog 300 voor een platenspeler te hebben, 400 voor een versterker. En een setje Boston A-25 kost iets van 150? Die versterker was wel een domme fout inderdaad :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-05 14:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> CEA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gscholman
The project debut III platenspeler spreekt me zeer aan!

De Boston speaker kost inderdaad iets van 150 maar dat is wel per stuk. Voor mij is het een perfect formaat, de eerder genoemde speakers zijn veel te groot voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

ormagon schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 09:36:
Dubbele van zijn budget? Hij geeft aan nog 300 voor een platenspeler te hebben, 400 voor een versterker. En een setje Boston A-25 kost iets van 150? Die versterker was wel een domme fout inderdaad :P.
Ik zie anders toch echt dat je een set Canton speakers aanraad van 500 per stuk. Daarnaast zou ik de verhouding speaker/versterker wat veranderen. Als ik me niet vergis stelt men als vuistregel qua stereo 2/3 van je budget naar je speakers en de rest naar de versterking. Speakers hebben namelijk veel meer impact op het geluid dan een versterker. Al is dat met de eisen van TS (phono ingang) wel lastig, zeker als het nieuw moet zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ormagon

ormagon

Definitely Maybe

De Boston A-25 zeker een goede keus als je een kleinere speaker prefereert. Als versterker kun je dan misschien kijken naar een Marantz PM6003 of PM5004. Allebei wel voor rond de 300 te koop.

[ Voor 74% gewijzigd door ormagon op 03-05-2012 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gscholman
Bedankt voor je reactie! Ik probeer het te achterhalen maar het is mij niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen beide versterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMaze
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-05 13:22
Het verschil tussen de Marantz PM5004 en PM6003 zij eigenlijk twee series van Marantz waarbij de PM6003 net een stapje hoger is. De PM6003 is naar mijn mening de betere versterker omdat hier toch net iets betere componenten zijn gebruikt, maar deze versterker is nu vervangen door de PM6004 zodat de laatste aantallen PM6003 nu goedkoop worden aangeboden. De PM5004 is nu bij Correct echter te verkrijgen voor € 199,- wat waarschijnlijk een tijdelijke aanbieding is. Je krijgt met beide versterkers in ieder een goede deal.

Als je naar wat speakers wil gaan kijken zou je als alternatief voor de Boston A-25 ook nog een de Monitor Audio BX1 kunnen gaan beluisteren. Deze zitten in dezelfde prijsklasse en formaat en worden over het algemeen ook goed beoordeeld.

Project Debut III is zoals eerder gezegd een van de betere instapplatenspelers en is te verkrijgen vanaf € 247,-. Hij is wel volledig manueel, maar weet niet of dit voor jou verschil zal maken. Of te wel hij heeft geen automatische afslag en bij het wisselen tussen 33 en 45rpm moet je zelf even de riem verleggen.

Je zit dan met een totaal van rond de 750 euro, dus ruim binnen je budget.

[ Voor 57% gewijzigd door MisterMaze op 09-05-2012 21:15 ]

Pagina: 1