Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Martijn085
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-11 22:29
Beste Tweakers,

Zojuist bij een SBS 2008 server wat extra geheugen bij gezet omdat die al zijn geheugen gebruikte waardoor die ontzettend traag werd. Er zat 4GB in en dit is nu verdubbelt naar 8GB.

De server draait Exchange (2007), MSSQL (2005) en Kaspersky Antivirus incl. de Administration kit. Er zijn 2 gebruikers die via een client op het domein inloggen.

Na het geheugen te hebben uitgebreid was de server nog steeds ontzettend traag, ik dacht dat dit werd veroorzaakt door de updates die de server nog ging configureren. Eenmaal in Windows gelijk het taakbeheer gestart om te kijken wat die allemaal aan het doen is. Tot mijn verbazing gebruikt die nu 100% CPU resources! Dit kan enkele seconden terug vallen naar 70% maar gaat gelijk weer door naar de 100%.

Het taakbeheer geeft aan dat er geen enkel proces is die zoveel resources gebuikt, het hoogste aantal procent is 20% die regelmatig ook weer terug valt naar 5%. Ook via Process Explorer zitten hier geen extreem hoge processen tussen.

Iemand enig wat ik hiermee moet, en kan doen? Ik zit op dit moment even vast en zou niet weten waar ik het probleem moet zoeken....

Ik heb dus geen idee waar ik het probleem moet gaan zoeken.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:15
Heb je toevallig softwarematige RAID geconfigureerd staan?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Dat, en wat is de top 10 van cpu-etende processen?

Staat het hardeschijflampje continue aan?

• Martijn085
Nee het is een hardware matige raid configuratie, geen software matige raid configuratie. En het harde schijf lampje doet bijna niks, zo nu en dan knippert die even.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Dan, wat is de top 10 van cpu-etende processen?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:19
Je moet even het vinkje bij 'Show processes from all users' aanzetten in taakbeheer, dan zie je welk proces zoveel CPU gebruikt. Ook de Resource Monitor op het tabblad Performance kan uitkomst bieden.

Qua geheugen, onze ervaring is da bij 96% (onderin, Physical memory) er niks aan de hand is, bij 97% all hell breaks loose. Nu ja, dan wordt het erg traag :)

Oplossingen zijn dan om de Microsoft Information Store te beperken in het geheugen, evenals SQL Server. De ene met een aanassing dmv ADSIEdit, de andere met SSMS bij de eigenschappen van de instantie.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Martijn085
1. services.exe schommelt van 13 naar 20%
2. taskmgr.exe shommelt van 13 naar 20%
3. explorer.exe komt zo nu en dan even naar voren (tot 20%)
4. WmiPrvSE.exe komt zo nu en dan even naar voren (tot 13%)
5. sqlservs.exe komt zo nu en dan even naar voren (tot 13%)

Physical memory zit constant op 48% en Show processes from all users staat ook aan, alleen de user Admin (Administrator) en natuurlijk SYSTEM zijn bezig.

services.exe kan ik denk ik niet aanpassen om deze wat minder te laten gebruiken? taskmgr.exe kan ik sluiten maar dit blijkt niet echt het probleem te verhelpen (alles blijft traag). En ook explorer.exe kan ik stoppen door af te melden, dan nog is het niet verholpen.

Ik zal eens kijken of ik het geheugen van de sql server eens wat naar beneden kan gooien, zien of dit helpt.

• Paul
Dat iets af en toe wat CPU gebruikt is niet erg, daar is dat ding voor. Je zegt echter dat de CPU 100% bezig is; DAT proces moet je hebben :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-11 17:46
Over wat voor systeem hebben we het overigens? Misschien is SBS te zwaar voor je systeem?

[ Voor 4% gewijzigd door Yarno op 26-04-2012 14:48 ]

• Martijn085
DAT proces kan ik helaas niet vinden, op dit moment zit de CPU rond de 65%. Maar toch is die nog niet voor uit te branden. Als ik de browser of iets dergelijks open duurt dit 5 minuten voordat het op het scherm staat.

Als ik bijvoorbeeld de Exchange Console open loopt alles gewoon vast, dan start ik taakbeheer opnieuw op wat ook weer 5 minuten duurt en sluit alles en open weer de taken die ik nodig heb, wat ook weer een aantal minuten in beslag neemt. Loopt allemaal voor geen meter dus.

Verder zou het systeem voldoenden moeten zijn. Het is een HP ProLiant ML150 G6 E5502 met 8 cores en 8GB geheugen.

[ Voor 8% gewijzigd door Martijn085 op 26-04-2012 14:52 ]

• Paul
Wat voor schijven? Wat zegt de Resource Monitor, en dan met name bij de Disk Response Time? Wat is de 'Avg. Disk Queue Length' van PhysicalDisk in Performance Monitor?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 21:53

MeNTaL_TO

The future is not set

Om bij het begin te beginnen, waarom dacht je dat er een geheugenprobleem was voor je uitbreiding?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Paul
4 GB is sowieso veel te weinig voor SBS 2008, zeker als je ook nog actief gebruik maakt van SQL :) Ik zou er minimaal 12 of 16 GB in zetten, al zou 8 ook redelijk werkbaar moeten zijn, zeker als er maar 2 users zijn. Al weten we natuurlijk niet wat die 2 precies allemaal doen...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Martijn085
Paul schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:36:
Wat voor schijven? Wat zegt de Resource Monitor, en dan met name bij de Disk Response Time? Wat is de 'Avg. Disk Queue Length' van PhysicalDisk in Performance Monitor?
Nog nooit gebruikt gemaakt van de Resource Monitor, ik ga eens bekijken wat dit allemaal aangeeft.
MeNTaL_TO schreef op donderdag 26 april 2012 @ 16:04:
Om bij het begin te beginnen, waarom dacht je dat er een geheugenprobleem was voor je uitbreiding?
Omdat het geheugen altijd vol liep tot 80% en sinds korte tijd is de SQL server ook actief geworden waardoor wat meer geheugen zeker wel nodig was.
Paul schreef op donderdag 26 april 2012 @ 16:10:
4 GB is sowieso veel te weinig voor SBS 2008, zeker als je ook nog actief gebruik maakt van SQL :) Ik zou er minimaal 12 of 16 GB in zetten, al zou 8 ook redelijk werkbaar moeten zijn, zeker als er maar 2 users zijn. Al weten we natuurlijk niet wat die 2 precies allemaal doen...
Deze 2 gebruikers maken actief gebruik van exchange, share folders en SQL op een laag niveau.

[ Voor 18% gewijzigd door Martijn085 op 26-04-2012 16:31 ]

• Paul
Vol tot 80% is niet erg, geheugen dat niet gebruikt wordt is zonde van de investering :) De meeste servers onder mijn beheer zitten zo rond de 95%. Dat wat niet actief gebruikt wordt door een programma gebruikt Windows om andere dingen te versnellen (zodat er niet steeds naar de harddisk gegrepen hoeft te worden).

'Laag niveau' is ook betrekkelijk, vandaar dat we niet weten wat ze doen :) Maar tenzij je een datawarehouse hebt staan en de SQL-applicatie niet de absolute core van je bedrijf is zal dat wel meevallen over het algemeen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Martijn085
Vandaag is dan eindelijk de oplossing gekomen. Na alles geprobeerd te hebben bleek Kaspersky File Server de problemen te veroorzaken.

Kaspersky verwijdert en alles loopt als een trein!

Nu gaan kijken of er een andere Kaspersky versie is die geen problemen geeft.

edit: Een nieuwe versie van Kaspersky werkt goed. Server is weer super snel!

[ Voor 19% gewijzigd door Martijn085 op 01-06-2012 14:43 ]

Pagina: 1