Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:16
Wellicht dat iemand hier al ervaring mee heeft, of verstand van heeft.

Voor een familielid met een afnemend gehoor ben ik op zoek naar een prijsbewuste (<€300) oplossing om het TV geluid te verbeteren.

Op dit moment hebben ze een dunne LG LCD met als videobronnen een satellietontvanger en een mediaspeler. De TV moet erg hard gezet worden om op een verstaanbaar volume te komen (zelfs voor mij, met een relatief goed gehoor).

Het gaat dus niet zozeer om de sound-effects in films, maar om de dialogen goed verstaanbaar te krijgen.
"Rolling thunder" uit een subwoofer boeit dus ook niet.

Nu ben ik op zoek gegaan naar een oplossing en heb gekeken naar:
- Soundbar
- Goedkoop 5.1 systeem

Gezien het beschikbare budget kom ik dan uit op:
- Yamaha YAS 101 (zwart) soundbar --> optical Out van de TV erin en dan -hopen- dat de tv het digitale geluid van beide HDMI bronnen ook doorzet over optical.
- Yamaha YHT-196 --> receivertje, met als nadeel "weer een extra afstandsbediening erbij"

Maar leveren deze oplossingen echt een bijdrage aan een beter, harder en toch goed verstaanbaar geluid?

Zelf heb ik ieen Pioneer VSX-921 met een setje Jamo speakers en moet ik de centre-speaker al flink oppompen om juist de dialogen een beetje in verhouding met de rest van het geluid te krijgen; zou zo'n Yamaha met kleine speakertjes dat wel kunnen?

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:28

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Die soundbar heeft toch ook een afstandbediening nodig om het volume te regelen?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
moet je niet gewoon een stereo versterker hebben dan? 5.1 lijkt me juist *niet* gewenst omdat gehoorapparaten vaak veel last hebben van achtergrondgeluid.

-edit- misschien neem ik onterecht aan dat iemand met teruglopend gehoor een gehoorapparaat heeft (lijkt me wel verstandig maargoed), maar het schijnt ook vrij makkelijk te zijn om zelf een ringleiding te klussen. Benodigdheden zijn geloof ik een (oude) versterker en een lange luidsprekerkabel, en wat rekenwerk om uit te rekenen wat de weerstand van die kabel is enzo.

[ Voor 54% gewijzigd door mcDavid op 26-04-2012 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobB
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 12:20
Mijn vader heeft (weliswaar in mindere mate) last van hetzelfde probleem. Ook een platte TV (Philips) en hij kan ook niet lekker naar dialogen luisteren.

Ik heb ook over een soundbar nagedacht, en wel die van Boston Acoustics, bijvoorbeeld de Tvee Model 20.

Voordeel van deze is dat hij een IR ontvanger heeft die je ook kan koppelen aan de afstandsbediening van de TV, dus geen extra afstandsbediening erbij, hij loopt gewoon mee met de TV.

De ervaringen die ik lees zijn over het algemeen goed, zelf kan ik dat nog niet zeggen omdat ik nog naar een oplossing zoek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:25

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik zou eerder investeren in een goede RF/IR-koptelefoon, zodat de televisie op gewoon of laag volume kan blijven staan en de kijker gewoon geluid op maat heeft. Hard spraakvolume is best vervelend voor buren (en als je dat gaat versterken).

Zoiets dus:

[IMG URL=] http://i00.twenga.com/aud...er-rs-4200-p_121492vb.jpg [/IMG URL]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Michael Knight schreef op donderdag 26 april 2012 @ 13:33:
Ik zou eerder investeren in een goede RF/IR-koptelefoon, zodat de televisie op gewoon of laag volume kan blijven staan en de kijker gewoon geluid op maat heeft. Hard spraakvolume is best vervelend voor buren (en als je dat gaat versterken).

Zoiets dus:

[afbeelding]
Dit is zeker de betere optie, eventueel met ook op de toekomst mocht er ook een gehoorapparaat bij komen (die kan je instellen op zo'n ontvanger, of zelfs ringleiding aanleggen). Zo kunnen andere TV-kijkers op normaal volume TV kijken maar krijgt hij enkel harder geluid.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
fietsie schreef op donderdag 26 april 2012 @ 13:15:
Gezien het beschikbare budget kom ik dan uit op:
- Yamaha YAS 101 (zwart) soundbar --> optical Out van de TV erin en dan -hopen- dat de tv het digitale geluid van beide HDMI bronnen ook doorzet over optical.
Zelf heb ik ook een LG televisie en die geeft het geluid signaal van hdmi door naar mijn 5.1 set (Logitech Z5500) over optical out. Zelfs Dolby Digital wordt origineel doorgegeven. Waarschijnlijk moet je wel even in de instellingen van geluid op je tv kijken of alles goed staat.

Helaas werkt het bij mij alleen niet om met de afstandbediening van mijn tv het geluid aan te passen, mogelijk kan dit wel als de tv zich met het geluid gaat bemoeien, maar bij mij staat het op passtrough.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsie
mcDavid schreef op donderdag 26 april 2012 @ 13:20:
moet je niet gewoon een stereo versterker hebben dan? 5.1 lijkt me juist *niet* gewenst omdat gehoorapparaten vaak veel last hebben van achtergrondgeluid.

-edit- misschien neem ik onterecht aan dat iemand met teruglopend gehoor een gehoorapparaat heeft (lijkt me wel verstandig maargoed), maar het schijnt ook vrij makkelijk te zijn om zelf een ringleiding te klussen. Benodigdheden zijn geloof ik een (oude) versterker en een lange luidsprekerkabel, en wat rekenwerk om uit te rekenen wat de weerstand van die kabel is enzo.
Michael Knight schreef op donderdag 26 april 2012 @ 13:33:

Zoiets dus:

[afbeelding]
SinergyX schreef op donderdag 26 april 2012 @ 13:35:
[...]

Dit is zeker de betere optie, eventueel met ook op de toekomst mocht er ook een gehoorapparaat bij komen (die kan je instellen op zo'n ontvanger, of zelfs ringleiding aanleggen). Zo kunnen andere TV-kijkers op normaal volume TV kijken maar krijgt hij enkel harder geluid.
Goed meegedacht, maar dit soort oplossingen staan niet op "het verlanglijstje".
Alle opties waarin echt expliciet wordt toegegeven dat het gehoor achteruit gaat zijn niet gewenst ;)
Daarnaast, het gezin omvat meerdere gezinsleden voor wie het geluid harder mag, en allemaal voor de tv met zo'n ding op is niet bevorderlijk voor het sociale aspect."Andere TV kijkers" hoef ik dus ook geen rekening mee te houden.

Buren is geen sprake van; dan zou het geluid > 100meter verderop nog storend moeten zijn....

Het gaat dus echt om een speaker-based oplossing.

[ Voor 86% gewijzigd door fietsie op 26-04-2012 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

AH kijk, dat is het voordeel van vrijstaand wonen ;)

Voor wat betreft een soundbar. Afhankelijk van het merk werken die dingen vaak goed onder bepaalde kijkhoeken. Zit je daar wat buiten, dan krijg je niet het volledige geluidsbeeld mee (Bose heeft dat bijvoorbeeld).

Wellicht is het dan handig om eens een sitcom (veel gebabbel) mee te nemen naar een plaatselijek geluidsboer om zo de onderlinge verschillen te kunnen waarnemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:09
Het voordeel van 5.1 set is dat je vervolgens de center (waar de stemmen meestal, afhankelijk van de bron, uitkomen) harder kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die YAS 101 is een prima soundbar met clearvoice optie die ook daadwerkelijk doet wat de naam zegt. Zelf heb ik de yht s401 van yamaha (luxere broer met losse receiver/subwoofer en uitbreidbaar naar 5.1. Het geluid van de de yamaha sounbars ligt hem niet zozeer op boem boem maar op strakheid en details van het geluid.

De yas 101 kan je ook eventueel uitbreiden met een subwoofer maar dat is niet echt nodig als ik het zo zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:22
fietsie schreef op donderdag 26 april 2012 @ 13:40:
[...]

[...]

[...]

Goed meegedacht, maar dit soort oplossingen staan niet op "het verlanglijstje".
Alle opties waarin echt expliciet wordt toegegeven dat het gehoor achteruit gaat zijn niet gewenst ;)
Daarnaast, het gezin omvat meerdere gezinsleden voor wie het geluid harder mag, en allemaal voor de tv met zo'n ding op is niet bevorderlijk voor het sociale aspect."Andere TV kijkers" hoef ik dus ook geen rekening mee te houden.

Buren is geen sprake van; dan zou het geluid > 100meter verderop nog storend moeten zijn....

Het gaat dus echt om een speaker-based oplossing.
Toch lijkt mij het voor de andere familie leden niet echt bevoordelijk wanneer het geluid erg hard staat.
Een ringleding met gehoor apparaat of ander apparaat lijkt mij echt een beter idee.
Onkennen kan maar is niet echt slim :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Michael Knight schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:51:
Voor wat betreft een soundbar. Afhankelijk van het merk werken die dingen vaak goed onder bepaalde kijkhoeken. Zit je daar wat buiten, dan krijg je niet het volledige geluidsbeeld mee (Bose heeft dat bijvoorbeeld).
Is dit niet met alle geluidssystemen zo? Mij lijkt een soundbar juist te werken met de beste mogelijke luisterhoeken itt tot bv sweetspots met 5.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 16:24:
[...]

Is dit niet met alle geluidssystemen zo? Mij lijkt een soundbar juist te werken met de beste mogelijke luisterhoeken itt tot bv sweetspots met 5.1.
Dat hangt van de soundbar af. Grille verwijderen of bekijken in een review kan vaak al wat inzicht geven (plaatsing, uitrichting).

Het voordeel van losse speakers is, dat je deze uitricht naar je eigen voorkeur. Bij zo`n bar zit je toch vast aan de fabrieksopstelling. Dat bedoelde ik met het geluidsbeeld afstellen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsie
Ik denk dat ik maar eens ga afreizen naar Hifi Corner in Groningen om die Soundbar van Yamaha te bekijken en beluisteren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-09 20:12
Een kennis heeft een speciale Sennheiser koptelefoon voor de televisie.
Deze is draadloos en bij de nek zit een draaischijf waarmee het volume harder kan worden gezet.
Deze is gekocht bij een winkel waar ze ook gehoordapparaten etc hebben.

De andere kijkers kunnen het geluid dan op een normaal volume horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:56
Ik hoor zelf ook slecht en heb hier een 5.1 surround set. Dat werkt met gehoorapparaten tegenwoordig prima (vroeger ging dat niet zo goed, maar tegenwoordig is het geen probleem), overigens is het geluid wat door een receiver komt vele malen beter, ik hoef niets in te stellen qua bas ofzo, standaard is het al prima.

Het geluid van de tv is vaak gewoon teveel vervormd omdat de speakers veel te klein zijn. Een soundbar helpt wel een deel met de oplossing maar het is in mijn ogen nog steeds een beetje een tussenoplossing. Kijk anders ook eens op de 2e hands markt voor een leuk setje met speakers erbij, die heb je makkelijk voor 300 euro.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsie
Best knap dat er nog steeds mensen beginnen over koptelefoons....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Het is toch echt bedoeld om je met jouw probleem te helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:15

DjVe

Hatsaflats!

bartvl schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 21:10:
Het is toch echt bedoeld om je met jouw probleem te helpen...
Maar het is niet de eis van TS, dat is duidelijk. Dus laten we TS zo goed mogelijk voorlichten over een duidelijk setje.

Ik denk dat je in jou geval beter met je kennissen op stap kan gaan. Aan de ene kant denk ik dat een soundbar een goede keuze is, echter twijfel ik over de verstaanbaarheid van dialogen, die bij dit soort setjes voor een deel toch uit de subwoofer komen, want kleine speakers kunnen gewoon niet alle tonen tot aan de sublaag weergeven De sub moet dus tot ver in het midden bijspringen en ik weet niet of dat de verstaanbaarheid ten goede komt.

Maar wat al aangegeven wordt, is een set met meerdere speakers ook verwarrend, aangezien zich dan niet kan concentreren op de dialogen.

Dus ik denk dat je moet gaan combineren! Een receiver die je zo instelt dat het meeste geluid uit je center komt (ook bij geen 5.1 uitzendingen weet Dolby ProLogic II dat erg goed te doen). Pak een grote center die tot aan het laagspectrum kan weergeven, plaats die zo vrij mogelijk (liefst op het meubel op oor-hoogte of net daaronder/boven). Je twee font speakers zou je eventueel wat kleiner kunnen pakken en aanvullen met een sub. Zet deze fronts wat achter zodat ze alleen wat omgevingsgeluid geven en dialogen niet belemmeren.

Ik ben alleen bang dat je dit met het budget niet helemaal gaat redden, tenzij je tweedehands gaat kijken. Kleine voorzet:

Speakers: http://link.marktplaats.nl/547677380
Receiver: http://link.marktplaats.nl/554849752
Afstandsbediening: Logitech Harmony (vanaf 35 euro)

Perfecte combi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-08 22:45
Zelf heb ik ieen Pioneer VSX-921 met een setje Jamo speakers en moet ik de centre-speaker al flink oppompen om juist de dialogen een beetje in verhouding met de rest van het geluid te krijgen; zou zo'n Yamaha met kleine speakertjes dat wel kunnen?
Die Pioneer heeft een setting genaamd ALC die het dynamisch bereik beperkt. Het verschil tussen dialogen en actie scenes komt dan ongeveer gelijk te liggen. Wellicht is dat een gegeven die je kan helpen in je zoektocht.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat dan in mij in zo'n geval als dit opkomt:
Hoe is het verloop van dit gehoorprobleem? Is dat stabiel of gaat dat nog steeds verder achteruit?
Als het steeds erger wordt kun je nu wel een ideale oplossing proberen te creeeren maar als dat alleen voor korte tijd werkt is het ook best onzinnig niet?

Ik weet ook niet wat voor content er vooral gekeken wordt maar moet het 5.1 zijn?
Ik zou denken dat de speakers zo dichtbij mogelijk voor de slechthorende gepositioneerd moeten worden.
Dat is ook de goede manier om het volume nog enigszins acceptabel te houden. Hoe dichter bij hoe minder hard.

Voor de juiste verstaanbaarheid ook het aantal geluidsbronnen (verschillende speakers en richtingen van het geluid) reduceren. Dat wordt dan 2.0 of 2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:56
Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 22:00:
Wat dan in mij in zo'n geval als dit opkomt:
Hoe is het verloop van dit gehoorprobleem? Is dat stabiel of gaat dat nog steeds verder achteruit?
Als het steeds erger wordt kun je nu wel een ideale oplossing proberen te creeeren maar als dat alleen voor korte tijd werkt is het ook best onzinnig niet?

Ik weet ook niet wat voor content er vooral gekeken wordt maar moet het 5.1 zijn?
Ik zou denken dat de speakers zo dichtbij mogelijk voor de slechthorende gepositioneerd moeten worden.
Dat is ook de goede manier om het volume nog enigszins acceptabel te houden. Hoe dichter bij hoe minder hard.

Voor de juiste verstaanbaarheid ook het aantal geluidsbronnen (verschillende speakers en richtingen van het geluid) reduceren. Dat wordt dan 2.0 of 2.1
Ik weet uit ervaring dat de speakers normaal geplaatst kunnen worden, al moet het volume wel wat harder, maar nog lang niet zo hard als in de bioscoop. Indien het gehoor te erg achteruit gaat dan kom je niet onder een gehoor apparaat uit en die kan tegenwoordig prima met 5.1 of 2.1 overweg. Een goed 5.1 of 2.1 set is dus prima voor een slechthorende. Houd er wel rekening mee dat het een goed setje is, anders krijg je al snel vervorming op de iets hogere volumes.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsie
DjVe schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 21:37:
[...]

Maar het is niet de eis van TS, dat is duidelijk. Dus laten we TS zo goed mogelijk voorlichten over een duidelijk setje.

....

Speakers: http://link.marktplaats.nl/547677380
Receiver: http://link.marktplaats.nl/554849752
Afstandsbediening: Logitech Harmony (vanaf 35 euro)

Perfecte combi :)
Dankje, hier kan ik wat mee. Ik ben inmiddels met een aantal dingen bezig:
- Budget wat bijstellen
- Ze betrekken bij mogelijke oplossingen

Ik denk dat we gaan uitkomen op een 2e hands receiver en een aantal nieuwe speakers, en hergebruik van een tweeta al aanwezige "achterluidsprekers" (van een antieke sony 5.1 die nog scart-in heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou een paar aktieve speakers aansluiten op de tv. Dat zijn speakers met een ingebouwde versterker.
Die worden vaak ook voor studiodoeleinden gebruikt en hebben zeker een goede verstaanbaarheid. Denk beter dan een surround set of soundbar, dat is vooral leuk voor effecten.

Je kunt het ook zo duur maken als je wilt, bijvoorbeeld van Yamaha en KRK.
http://www.thomann.de/nl/actieve_nabijveldmonitors.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Die hebben echter vaak de volumeregeling achterop zitten, dat is natuurlijk wat minder handig.

Pagina: 1