Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[OSX] Vraagje over mijn vhost i.c.m. mijn hostname

Pagina: 1
Acties:

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 10:54
Beste mede Tweakers,

Ik heb op mijn MacBook Air een webserver draaien die ik voor eigen ontwikkeling gebruik. Echter, nu zou ik op mijn iPad en iPhone waar ik ook ben, de projecten willen testen als web app.
Alleen gebruik ik in mijn vhost het volgende:

code:
1
2
3
4
5
<VirtualHost *:80>
     ServerName [b]test[/b]
     ServerAdmin [b]mijnemail@domein.nl[/b]
     DocumentRoot "/Users/gebruiker/Projects/[b]test[/b]/html"
</VirtualHost>

Op mijn MacBook heb ik vervolgens in de hosts file staan:

code:
1
127.0.0.1    test

Waardoor ik in de browser alleen maar in hoef te typen: 'test'.
Vervolgens kan ik in mijn project dingen gebruiken als / omdat HTML de root dir is voor het project binnen de vhost.

Echter wanneer ik via een ander apparaat ernaar toe ga (http://macbook-air-van-gebruiker.local/test), dan gebruikt ie de vhost niet meer, en als ik dan naar dat project ga, krijg ik de bestandsstructuur in mijn browser met daarin de map 'html'.

Hoe kan ik nu oplossen dat als ik de url http://macbook-air-van-gebruiker.local/test gebruik, ik in de vhost terecht kom zodat ook de document root wordt gedefinieerd etc?

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Defineer "macbook-air-van-gebruiker.local" als alias voor de ServerName. Dus met ServerAlias.

• xoniq
Kan dat ook wanneer ik meerdere vhosts onder elkaar heb staan op dezelfde manier maar dan met verschillende namen?

• Sendy
  • Niet online
Heb je het al geprobeerd?

• xoniq
Als ik dat probeer, dan wordt die vhost leidend.
De andere vhosts zijn dan niet meer te bereiken.

Wat ik uiteindelijk wil kunnen, is de volgende url's gebruiken om de projecten te benaderen:

macbook-air-van-gebruiker.local/project1
macbook-air-van-gebruiker.local/project2
macbook-air-van-gebruiker.local/project3
macbook-air-van-gebruiker.local/project4

Want ik wissel wel eens van netwerk, en heb eerst gewerkt met de host file, maar dan blijf je continu de IP adressen wijzigen, dus wil ik het doen via de hostname die wel altijd aanwezig is, vandaar.

• Sendy
  • Niet online
Dan maak je een vhost naar "macbook-air-van-gebruiker.local" (misschien ook de naam van de mac veranderen?). En daaronder 4 mappen.

• xoniq
Dat had ik al geprobeerd, de hostname als naam gebruiken voor de vhost zelf, en dan de project mappen daaronder hangen, maar dan heb ik niet meer voor de documenten de juiste 'documentroot' ..
Wil de document root en fout logs etc per project kunnen wijzigen.

• Sendy
  • Niet online
Misschien mag zo'n loggingstatement ook wel in een Directory section? Ik heb dit niet zo snel kunnen vinden.

Anders kan je het opvragen van een directory laten redirecten naar een apart vhost.

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Kijk eens naar VirtualHostX dat gebruik ik zelf voor deze zaken. Is jammer genoeg wel een trial, maar het zou je wel uit de brand kunnen helpen.
Pagina: 1