P-2812HNU-f1 Wifi snelheid erg laag

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-02 08:33
Ik gebruik het modem van tweakdsl als router en accespoint. De router zou een Wifi snelheid moeten hebben van 300Mbit, maar ik haal met mijn nieuwe HP DV6 laptop met 802.11b/g/n maar 10 (!) to 50Mbits....Op dit moment 52Mbits, maar de doorvoersnelheid is nog geen één Mb/s. Ik kan geen bestand fatsoenlijk van mijn netwerk halen (betekent in mijn situatie dat ik niet wireless kan werken op deze laptop)
De ontvangst is in huis niet overal 100% maar nu zit ik aan het max aantal streepjes.

In de instellingen van de router zie ik zo 1-2-3 niet waar dat aan kan liggen. Hoe kan ik de snelheid verbeteren?

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 26-04-2012 08:05 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:35

lier

MikroTik nerd

offtopic:
B = Byte, b = bit

Hoe test je?
Weet je dat wireless zijn snelheid moet verdelen over alle wireless aangesloten devices?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Stefke
Mja ... bestand gekopieerd vanaf het netwerk. Een file van 10mb doet er meer dan 10sec over om te kopieren en de opgegeven snelheid ligt ook onder de 1mb/s (loopt langzaam van 600kb naar 800kb).

Ik weet dat het verdeeld wordt, maar er zijn weinig (actieve) andere apparaten: telefoon, laptop vriendin, netwerkmuziekspeler (maar die doen op dit moment niks of weinig)

Ik gebruik nog een DIR-655 router als hub waarvan de wireless staat uitgeschakeld. Misschien moet ik die maar weer gaan gebruiken om met de laptop op in te schakelen (dan is ie dedicated)

(ja, ik weet nooit precies wat wat is, Mb, mb, MB moeilijk moeilijk ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 26-04-2012 08:47 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

offtopic:
Ik zie het: M = Mega, m = milli ;)

Wat is jouw definitie van "van het netwerk", gaat het om een andere computer/NAS/server? En is deze draadloos of bedraad aangesloten? Wata voor snelheid haal je als de laptop met draad aangesloten is?

• Stefke
Ik heb een 1000Mbps bedraad netwerk met een Synology NAS die met een draad op 1000Mbps aangesloten is. Normaliter haal ik 50Mb/s doorvoersnelheid of meer (dan is beperking meer de schijfsnelheid), maar omdat ik nu alleen een 100Mbps draadje even heb haal ik op mijn laptop >10Mb/s (tussen 10 en 11). Is ook voldoende, maar niet wireless

• Stefke
Nu zit ik op 72Mbps, maar de doorvoersnelheid is een krappe 1Mb/s. Dat klopt toch ook niet..

• lier

lier

MikroTik nerd

Hoe heb je draadloze beveiliging ingesteld?
Kan je je overige draadloze instellingen op het modem ook posten?
Geeft je nic diagnostische gegevens (en zie je veel errors)?

• Stefke
Mode: 802.11b/g/n
Channel: 6
Intra BSS Traffic BLocking: uit
Enable Igmp SNooping: aan
Security: WPA2-PSK (preshared key)

Verder zojn er geen settings, behalve Schedule en WPS (staat uit)

Hoe kan ik de errors van mijn NIC opvragen?

[ Voor 16% gewijzigd door Stefke op 27-04-2012 10:41 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

Je zou bij wijze van test eens N-only in kunnen stellen (als dat een optie is), je moet in ieder geval WPA2 AES (indien aanwezig) selecteren om van 40MHz gebruik te kunnen maken.

Zitten er veel draadloze netwerken bij je in de buurt?
Kan je eens met (bv) inSSIDer kunnen controleren?
Zijn er meer instellingen mogelijk op het modem?

Diagnostische gegevens is vaak onderdeel van de software van de nic. Zou je even moeten zoeken.

• Stefke
alleen N is geen keuzemogelijkheid. Verder zijn er zoals gezegd geen instelmogelijkheden te vinden in het modem adminpanel

WPA2 is ingeschakeld en AES staat ook aan (dat kan ik niet wijzigen)

[ Voor 22% gewijzigd door Stefke op 27-04-2012 11:33 ]

• Stefke
Ik heb nu de wireless van de DIR-655 aangezet en daarmee haal ik (als ik bovenstaande geadviseerde settings gebruik) 72Mbps en een doorvoersnelheid van 5 a 6 Mb/s. Een stuk beter dus, maar dat kan de bedoeling niet zijn van die P-2812. Ik ga wel klagen bij Tweakdsl

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:20
Je kunt niet zomaar één op één vergelijken tussen de twee routers. De D Link gebruikt misschien een minder druk kanaal dan de TweakDSL modem. Ga eens met inSSIDer na wat een rustig kanaal is en vergelijk dan beide routers als ze op dat kanaal uitzenden.

Schakel tijdens testen even alle andere wireless devices uit die ook met je router verbinden. Dan kunnen we goed vergelijken en komen we wellicht meer te weten over waar de bottleneck zit.

• Grootstyr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-12-2025
Waar kijk je hoeveel Mbps je wifi verbinding is?
Is dit gewoon in Windows? Want dan is het niet raar dat er een verschillen zitten tussen je transferspeed en de aangegeven snelheid.

Je netwerk snelheid testen met iperf kan ook geen kwaad, hierbij sluit je de HDD, CPU en dergelijke uit.
Pagina: 1