Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[psu vervangen] pc's willen niet meer afsluiten

Pagina: 1
Acties:

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb naar mijn klant 4 pc's geleverd met Chieftec kasten met daarbij behorende Chieftec 350w voedingen. Deze voedingen begonnen op een gegeven moment nog al te resoneren en te trillen. Beetje de kast bewegen en het geluid was voor 1 uur weg en opgelost. Nou ja dan vervangen we de voedingen en we zijn er.

Dus ik heb 4 Sharkoon 400w modulaire voedingen besteld en ben bezig geweest om te vervangen. Nou het was al een rotklus omdat je zowel het moederbord en Dvd spelers moest loshalen maar ok gedaan en de voeding vervangen. Ging allemaal net maar prima. Alles teruggeplaatst en klaar. Op een gegeven moment zei mijn klant van "Hey de pc gaat weer aan" dus ik had zoiets van nou ja het zal wel. Verkeerd knopje kan altijd gebeuren.

Let op: Dit is bij alle 4 de pc's identiek!!

Wat blijkt nou; als je Windows 7 afsluit dan gaat de pc keurig uit. De pc is voor 5 seconden uit en gaat weer aan. Dus je krijgt weer de bios te zien en gaat door.

Als je in de bios de pc "hard" uitzet door de knop aan/uit 1 sec in te drukken is de pc uit en blijft uit.
Als je de pc in slaapstand zet vanuit Windows of sluimerstand blijft de pc uit.
Maar een afsluiting resulteert uiteindelijk even uit en dan weer aan.

De hardware is:
Intel Core I3 2100
Intel DH61BEB
4 Gb geheugen
Seagate 500 Gb harde schijf
DVD writer

Wat ik heb gedaan:
Alle hardware losgekoppeld en dan afsluiten met alleen monitor en toetsenbord eraan, gaat niet uit
Monitor en muis, gaat niet uit
Wake-on-Lan uitgezet zowel Windows als bios, gaat niet uit
Enige vorm in de bios van wake-on "keyboard", "USB", Netwerk etc, gaat niet uit

Zou het kortsluiting zijn waarom is het identiek voor alle 4 de pc's, hetzelfde probleem?

Voedingen allemaal rot? 4 keer? Alle voedingen weer vervangen?

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• itsalex
  • Niet online
Ik ga toch even een kick geven want ik zoek naar een antwoord. Ik heb nog niet hardwarematig of softwarematig uitgetest en nog niet de truc van Linux. Maar waarom de oude voeding had ik geen problemen en de nieuwe wel? Slechte voedingsbron of bedorven stroom? Ik ben er wel een beetje klaar mee aan het worden. P4 die misschien niet helemaal ok meer is?

Waarom zorgt een zwaardere voeding wel voor problemen en een lichte voeding niet?

Verwijderd

Neem eerst eens een behoorlijke voeding, een sharkoon is wel het laatste wat ik in een kast zou plaatsen (net als Sweex of Qtec). Wat je ook nog kan doen, is een paar stripjes rubber (2 mm dik) op de Chieftec voedingen plakken, dat stopt het trillen en resoneren wel over het algemeen.

• itsalex
  • Niet online
Ik wil geen uitspraak doen over Sharkoon want qua prijzen liggen op het niveau van andere a-merken zoals Antec en Chieftec en ze bieden wel 80+% efficiëntie en dat deed deze Sharkoon ook.

Over het resoneren was de koeler zelf in de voeding. Ik ga ze RMA sturen. Ik ga vragen om BeQuiet voedingen.

Verwijderd

itsalex schreef op donderdag 26 april 2012 @ 23:01:
Ik ga toch even een kick geven want ik zoek naar een antwoord. Ik heb nog niet hardwarematig of softwarematig uitgetest en nog niet de truc van Linux. Maar waarom de oude voeding had ik geen problemen en de nieuwe wel? Slechte voedingsbron of bedorven stroom? Ik ben er wel een beetje klaar mee aan het worden. P4 die misschien niet helemaal ok meer is?

Waarom zorgt een zwaardere voeding wel voor problemen en een lichte voeding niet?
Het verschil tussen beide voedingen (50 Watt) dat maakt de zaak echt niet uit, zou het het probleem dan ook eens ergens anders zoeken > (Bios op DEFAULT zetten, na W7 herstarten, Bios > load best defaults, F10, disable wat je echt niet nodig hebt. Restart. Succes

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2012 16:22 ]

Verwijderd

itsalex schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 16:04:
Ik wil geen uitspraak doen over Sharkoon want qua prijzen liggen op het niveau van andere a-merken zoals Antec en Chieftec en ze bieden wel 80+% efficiëntie en dat deed deze Sharkoon ook.

Over het resoneren was de koeler zelf in de voeding. Ik ga ze RMA sturen. Ik ga vragen om BeQuiet voedingen.
Jij gelijk.

• itsalex
  • Niet online
Tja dus ik weet het niet echt niet meer waarom dit gebeurd. Die Chieftec voeding was wel 15 euro goedkoper dan de Sharkoon en die Sharkoon is bijna 800 gram zwaarder dus wel een redelijke voeding.

Het zou nog aan de ATX versie kunnen liggen die Chieftec biedt want dat is een V2.3 (nog niet in verdiept hoe of wat het is) en de Sharkoon is maar een V2.03 (kan ook typefoutje zijn).

• itsalex
  • Niet online
Opgelost. Bequiet erin en klaar. Pc sluit weer normaal af. Die Sharkoon was denk ik te zwaar of zoiets.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 23:54
itsalex schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 20:10:
Opgelost. Bequiet erin en klaar. Pc sluit weer normaal af. Die Sharkoon was denk ik te zwaar of zoiets.
Een voeding is nooit te zwaar voor een pc! Als de pc maar bv 100 watt nodig heeft en er zit een 300 watt voeding in, dan zal deze maar 100 watt nemen. Dat een te zware voeding ervoor zorgt dat een pc niet wil afsluiten is onzin. Het zal eerder aan de kwaliteit van de voeding hebben gelegen of incompatibiliteit(hoewel dat tegenwoordig bij mijn weten niet meer voorkomt), dus ik gok op slechte kwaliteit.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Het zou ook wel kunnen komen door de combinatie voeding-moederbord. Het schijnt dat sommige moederborden een stuk lastiger zijn wat betreft de specifieke spanningen die ze aansturen en dat sommige moederborden daarom bijvoorbeeld niet goed reageren op een reset o.i.d.
Pagina: 1