Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nieuw moederbord gekocht, nu word de cpu veel warmer dan eerst volgens speedfan. De max. temperatuur zat eerst rond de 58 nu 65 op 100% load. De temperatuur loopt ook veel sneller op (en af) dan eerst. Heb verder niks aan de snelheid van de cpu veranderd en zilver koelpasta gebruikt. Zelfs nog het koelblok gepolijst.

nieuw mobo: asus m3a
oud mobo : Asrock Alivenf4g-dvi
cpu: athlon x2 64 6000+

mijn eigen ideeen:

1 temp sensor op oude mobo was niet goed
2 temp. sensor op nieuwe mobo is niet goed
3 cpu is niet goed meer

4 ... dat mag u zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
4. Speedfan is niet het beste programma om temperaturen te meten. Gebruik bijvoorbeeld Hardware monitor of Aida64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P van H
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
- CPU koeler wel goed gemonteerd?
- Koelpasta juist aangebracht?
- Andere merk koelpasta gebruikt?

[ Voor 5% gewijzigd door P van H op 25-04-2012 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aghanim schreef op woensdag 25 april 2012 @ 22:19:
4. Speedfan is niet het beste programma om temperaturen te meten. Gebruik bijvoorbeeld Hardware monitor of Aida64.
geeft min of meer hetzelfde aan, alleen zie ik 3 waarden. Cpu, cpu#1, cpu#2

dus de waarden van de cpu kernen. alleen zijn die 10 graden minder dan de waarde van Cpu

kende het programma niet, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Je moet naar de waarde van de CPU zelf kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
P van H schreef op woensdag 25 april 2012 @ 22:22:
- CPU koeler wel goed gemonteerd?
- Koelpasta juist aangebracht?
- Andere merk koelpasta gebruikt?
- ja dacht het wel, zelfs de stekker van de fan aangesloten :9
- nu 2 keer gedaan, zelfde resultaat. alleen weet ik echt niet wat nou de juiste manier is.
- 2 soorten geprobeerd: cooler master van dat goedkope witte spul. En konig zilverpasta. weinig verschil in temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Je moet in het midden een streepje maken ter grootte van een rijstkorrel en dan goed aandrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:52
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2012 @ 22:18:
nieuw mobo: asus m3a
cpu: athlon x2 64 6000+
Welke X2 6000+ heb je precies? Je bord ondersteund namelijk geen 125W cpu's, kan zijn dat daardoor je cpu niet de juiste spanning krijgt en zo te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aghanim schreef op woensdag 25 april 2012 @ 22:29:
Je moet naar de waarde van de CPU zelf kijken.
ok, dat is dus ook de hoogste, max. 65-66 graden. Niet echt abnormaal voor mijn type cpu geloof ik, maar stuk hoger dan eerst.

Eerst kreeg ik dit soort temperaturen met de cpu op 3,3 Ghz 1.4 Volt. Nu dus bij 3,1Ghz 1,3 Volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op woensdag 25 april 2012 @ 22:32:
[...]
Welke X2 6000+ heb je precies? Je bord ondersteund namelijk geen 125W cpu's, kan zijn dat daardoor je cpu niet de juiste spanning krijgt en zo te warm wordt.
Brisbane zou 89 Watt zijn.

Type : AMD Athlon 64 X2
Interne Specificatie : AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+
Modelnummer : 6000+
Codenaam : Brisbane
Revisie : BH-G2
Technologie : 0.065µ
CPU ID : F.B.2
CPU IDEx : F.6B.2
Brand ID : 4
Microcode : MU0FB20
K8 Revision : 6.0
Architecture : K8
Aantal Fysieke Processors : 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aghanim schreef op woensdag 25 april 2012 @ 22:30:
Je moet in het midden een streepje maken ter grootte van een rijstkorrel en dan goed aandrukken.
niet uitsmeren over het hele oppervlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, niet uitsmeren, weet niet wie je dat vertelt heeft. Gewoon de druk het verdeelwerk laten doen, dat werkt het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2012 @ 22:39:
Nee, niet uitsmeren, weet niet wie je dat vertelt heeft. Gewoon de druk het verdeelwerk laten doen, dat werkt het beste.
http://www.bouweenpc.nl/

Maar hoeveel en hoe je dat erop brengt, zou toch niet dit verschil kunnen verklaren lijkt me.

Nog 1 dan waar ik heb aan zitten denken. dat het ouwe mobo niet alle mogelijkheden van de cpu kon gebruiken, dus dat dit mobo meer uit de cpu haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus het koelblok gepolijst met schuurpapier korrel 1000 en metal polish. Kun je dat ook met de cpu zelf ook doen zonder al te veel risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:49

Fordox

00101010

Zie mijn sig. Daarin staat een topic die precies uitlegt hoe en wat met koelpasta ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2012 @ 22:47:
[...]

http://www.bouweenpc.nl/

Maar hoeveel en hoe je dat erop brengt, zou toch niet dit verschil kunnen verklaren lijkt me.

Nog 1 dan waar ik heb aan zitten denken. dat het ouwe mobo niet alle mogelijkheden van de cpu kon gebruiken, dus dat dit mobo meer uit de cpu haalt.
Als je de pasta uitsmeert, heb je kans op luchtbelletjes en dat wil je niet hebben. Dat beinvloed de koeleigenschappen in een negatieve zin. Gewoon een streepje met de lengte van een rijstkorrel op de cpu zou het moeten doen. Door de druk van het koelblok verdeeld de pasta zich overal even dik en zonder luchtbelletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fordox schreef op woensdag 25 april 2012 @ 23:36:
Zie mijn sig. Daarin staat een topic die precies uitlegt hoe en wat met koelpasta ;)
ok ok ik ga het lezen bedankt.

Maar zoals ik al zei koelpasta is leuk, maar dit verklaard dit enorme verschil in temperatuur niet.

1 de temp sensor is niet goed
2 de cpu is stervende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben geen grootmeester zoals sommige van jullie....
Maar dit heeft niks met koelpasta te maken, zie openingspost.
Andere ideeen ok, anders gooi maar op slot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, als jij het beter weet, hoef ik niet meer te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 00:36:
Ok, als jij het beter weet, hoef ik niet meer te reageren.
Ik weet het niet beter, daarom post ik dit.

lees de OP. Dit is geen koelpasta probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pleur maar op slot hier heb ik niks aan.

vroeger.. toen piste je gewoon over je computer als ie te warm werd

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2012 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smeer die koelpasta maar aan je anus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 20:44
Koelpasta moet ook nog even inwerken. Ik zou het een paar dagen aankijken.
En iets vriendelijker mag ook wel. We proberen je te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jimster schreef op donderdag 26 april 2012 @ 00:53:
Koelpasta moet ook nog even inwerken. Ik zou het een paar dagen aankijken.
En iets vriendelijker mag ook wel. We proberen je te helpen.
Ik heb dit account na 3 jaar weer geactiveerd om een te kijken of ik een antwoord zou krijgen van iemand met verstand van zaken. Wat ik hier nu zie is een hoop onzin van zogenaamde grootmeesters.

En ja ik denk dat je gelijk hebt over de inwerken van koelpasta.

Nogmaals: koelpasta is niet het probleem.

probleem: sensors niet goed? of cpu stervende ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:02
Ik heb wel een aantal malen meegemaakt dat een Asus mobo een te hoge CPU core spanning instelde, hoger dan volgens de BIOS de bedoeling was. Hierdoor neemt stroomverbruik en dus ook warmte productie toe. Een of twee standjes lager zetten loste het probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lazybones schreef op donderdag 26 april 2012 @ 01:04:
Ik heb wel een aantal malen meegemaakt dat een Asus mobo een te hoge CPU core spanning instelde, hoger dan volgens de BIOS de bedoeling was. Hierdoor neemt stroomverbruik en dus ook warmte productie toe. Een of twee standjes lager zetten loste het probleem op.
Dat zou kunnen, hij gooit de cpu standaard op 1,4 volt. heb al terug gezet op 1,3

Mijn oude asrock mobo deed dat ook, dat ding heeft jaren op de max van 1,5 Volt gedraaid

Daarom denk ik eigenlijk dat de cpu er nu geen zin meer in heeft.

Ja het is ook ouwe meuk eigenlijk, maar eerst wachten op het vakantiegeld. over ouwe meuk gesproken: iemand belang bij een complete werkende commodore 64 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 20:44
Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 00:59:
[...]

Ik heb dit account na 3 jaar weer geactiveerd om een te kijken of ik een antwoord zou krijgen van iemand met verstand van zaken. Wat ik hier nu zie is een hoop onzin van zogenaamde grootmeesters.

En ja ik denk dat je gelijk hebt over de inwerken van koelpasta.

Nogmaals: koelpasta is niet het probleem.

probleem: sensors niet goed? of cpu stervende ?
Dus inwerken kan het probleem zijn zeg je zelf, waarom zeg je daarna weer dat koelpasta niet het probleem is? Ik volg je niet meer.
Je geeft steeds aan waarom koelpasta het niet kan zijn, maar je zegt niet waarom je denkt dat het niet aan koelpasta ligt. Zo wordt het een welles nietes spelletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMZ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-08 23:45

DMZ

Je lichtelijk vreemde houding daargelaten, zit de heatsink er wel recht op? Koelpasta of niet, het ding moet er natuurlijk wel goed op zitten. Kijk even naar de evt brackets en de socket misschien zit er wat in de weg.

Je hebt gezegd dat je de koeler hebt gepolijst, is de CPU toevallig ook "bewerkt"? Want dan is koelpasta een beetje zinloos.

Mocht het niet aan de koeler liggen (en ik ga ervan uit dat de CPU goed in het socket zit, aangezien hij werkt) dan lijkt me een verandering van chipset ( nieuw moederbord) een mogelijke reden. De nieuwe chip (en dus niet de CPU voltage) kan best op andere voltages werken, waardoor de temperatur sneller op en af loopt. Kijk in de BIOS even op welke voltages het geheel loopt en vergelijk dat met je oude bios. Zo kunnen we zien wat er nou is veranderd.

Ik heb natuurlijk geen verstand van zaken omdat ik maar een n00b ben in het bouwen en maken van PC's, maar omdat mijn eigen 5200+ redelijk wat werk heeft gezien( en ik een paar PC'tje in elkaar heb gezet) dacht ik dat ik kan relateren.

Hope this helps.
Oh, en doe eens wat vriendelijker. Maakt het leven wat makkelijker.

[ Voor 5% gewijzigd door DMZ op 26-04-2012 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lazybones schreef op donderdag 26 april 2012 @ 01:04:
Js en dan loopt mn pc weer vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik kan net zo goed poep gebruiken voor koelpasta, want jullie praten ook poep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jaja tweakersforum, nou ik lees jullie reacties en julliie zijn gewoon uitgeluld als er een serieus probleem is.
beetje zeuren over koelpasta enzo.

ik heb dan wel een ouwe kut pc, maar wie is hier nou de noob ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DMZ schreef op donderdag 26 april 2012 @ 02:16:
Je lichtelijk vreemde houding daargelaten, zit de heatsink er wel recht op? Koelpasta of niet, het ding moet er natuurlijk wel goed op zitten. Kijk even naar de evt brackets en de socket misschien zit er wat in de weg.
ja en ja en ja

werk je bij een helpdesk ofzo, dan krijg je ook altijd dit soort standaad antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jimster schreef op donderdag 26 april 2012 @ 01:10:
[...]

Dus inwerken kan het probleem zijn zeg je zelf, waarom zeg je daarna weer dat koelpasta niet het probleem is? Ik volg je niet meer.
Je geeft steeds aan waarom koelpasta het niet kan zijn, maar je zegt niet waarom je denkt dat het niet aan koelpasta ligt. Zo wordt het een welles nietes spelletje.
lees OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2012 @ 22:39:
Uitsmeren kan prima. Iedereen heeft zo zijn methodes en iedereen beweert dat de andere methodes waardeloos of zelfs gevaarlijk zijn, maar ik kan uit eigen ervaring vertellen dat smeren geen negatief effect hoeft te hebben. Ik gebruik het regelmatig naar volle tevredenheid.
Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 04:11:
ja en ja en ja

werk je bij een helpdesk ofzo, dan krijg je ook altijd dit soort standaad antwoorden.
Kerel, als je geholpen wil worden zou het handig zijn je wat minder offensief op te stellen. Anders zijn goedwillende mensen er snel klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 04:18:
[...]

Uitsmeren kan prima. Iedereen heeft zo zijn methodes en iedereen beweert dat de andere methodes waardeloos of zelfs gevaarlijk zijn, maar ik kan uit eigen ervaring vertellen dat smeren geen negatief effect hoeft te hebben. Ik gebruik het regelmatig naar volle tevredenheid.

[...]

Kerel, als je geholpen wil worden zou het handig zijn je wat minder offensief op te stellen. Anders zijn goedwillende mensen er snel klaar mee.
ja sorry hoor, maar ik dacht dat er hier mensen met verstand van zaken waren Ik lees alleen dingen die ik zelf ook allang bedacht had. Ik ben er zelf ook wel klaar mee, doe maar op slot

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2012 04:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09 22:23

KneoK

Not in a million lightyears

7 Graden verschil is absoluut niet enorm en kan wel aan de koelpasta liggen. Als je teveel pasta gebruikt dan isoleer je de boel en wordt de CPU warmer. Als de pasta nu aan het inwerken is dan kan dat een graad of 2 schelen, dan hou je 5 graden over die makkelijk te wijten kan zijn aan het verkeerd aanbrengen van de pasta. Het is niet zozeer rijstkorrel tegen uitsmeren maar meer de hoeveelheid. Bij uitsmeren heb je een grotere kans teveel pasta aan te brengen.

Maar aangezien je daar niet in mee wilt gaan, je geeft aan dat je het koelblok hebt geschuurd. Heb je dat gedaan voordat je de processor op het nieuwe moederbord hebt geplaatst of was het blok daarvoor ook al gepolijst? Is het oppervlak van de koeler nu ook daadwerkelijk glad?

Een CPU is overigens defect of niet, als hij defect is dan start je pc gewoon niet. Ouderdom zou geen invloed mogen hebben op de temperatuur. Het kan een uitleesfout zijn, het kan ook gewoon aan de montage van de koeler liggen.

Het belangrijkste is, is je pc stabiel? Heb je vastlopers door de hogere temperatuur? Als dat niet het geval is, waar maak je je dan druk om? 65 Graden is niet schokkend hoog.

[ Voor 21% gewijzigd door KneoK op 26-04-2012 04:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:05
Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 04:20:
[...]
ja sorry hoor, maar ik dacht dat er hier mensen met verstand van zaken waren Ik lees alleen dingen die ik zelf ook allang bedacht had. Ik ben er zelf ook wel klaar mee, doe maar op slot
Misschien kun je dan beginnen met gewoon antwoord te geven en niet zo eigenwijs te zijn (en als je alles al bedacht had waarom staat dat dan niet in je TS ?) Je kunt moeilijk verwachten dat we hier met wat je nu in je 1e post hebt staan zo kunnen zeggen wat er aan de hand is. Met je koelpasta kun je b.v. veel fout doen (vooral wat hoeveelheid betreft) dus het is nogal raar dat als dat gemeld wordt jij gewoon zegt dat dat het probleem niet kan zijn. Geef dan aan waarom jij vindt dat dat niet zo is. Met je huidige instelling kom je niet zo ver (en loop je ook heel snel een ban op)

Maar OT, het eerste wat raar is van wat er in je 1e post staat is dat je zegt dat de temp. zowel sneller op als af loopt. Bij verkeerde koeling zou dat laatste juist niet het geval zijn. Is de airflow over je nieuwe mobo niet gewoon anders en zit er niet een warm component in de airflow naar de processor toe waardoor hij wat warmere lucht over zich heen krijgt ?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Het zou heel goed kunnen dat je een luchtbel hebt in je koelpasta en AS5 moet eerst nog inwerken.
een brakke sensor is het ook niet, want dan gaf ie 80 graden of hoger aan of sub zero.

probeer het gewoon even, je bent niet de eerste die claimt dat het de koelpasta niet is ;)

ik heb btw wel het topic gereport vanwege de comments met poep. dat kan gewoon echt niet op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarrack
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-04-2023
Ik zeg koelpasta! Anders dan dat adviseer ik de mensen die crazyivan willen helpen om niet meer te reageren, meneer wil duidelijk geen hulp.

Laatste stukje advies: crazyivan doe een anger management course.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koel pasta Koelpasta, saus voor over de pasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 09:18:
Koel pasta Koelpasta, saus voor over de pasta.
fijne indruk laat je achter met 2 posts waarvan er 1 echt niet kan.

het niveau van het forum is met deze topic wel erg gezakt...

[ Voor 12% gewijzigd door Fordox op 26-04-2012 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:02

Geckoo

Good news, everyone!

user is gebanned. de post zullen zo wel weg gehaald worden...

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2012 @ 22:18:
Zelfs nog het koelblok gepolijst.
Lol, en dat is je probleem.....

Je mag niet zomaar je koelblok polijsten zonder de CPU te doen. Een CPU staat licht bol terwijl een koelblok licht hol staat. Als je 1 van de 2 polijst word het contact alleen maar slechter...

Hoe heb je het koelblok gepolijst?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

ChojinZ schreef op donderdag 26 april 2012 @ 09:47:
[...]

Lol, en dat is je probleem.....

Je mag niet zomaar je koelblok polijsten zonder de CPU te doen. Een CPU staat licht bol terwijl een koelblok licht hol staat. Als je 1 van de 2 polijst word het contact alleen maar slechter...

Hoe heb je het koelblok gepolijst?
met mijn ervaring is dat alleen zo met intel en niet bij amd.
mijn koeler is anders ook helemaal vlak, ik heb er een scheermes tegenaangehouden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Fordox schreef op donderdag 26 april 2012 @ 09:57:
[...]

met mijn ervaring is dat alleen zo met intel en niet bij amd.
mijn koeler is anders ook helemaal vlak, ik heb er een scheermes tegenaangehouden ;)
Mijn ervaring is dat beide merken dit hebben. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik geen ervaring heb met de nieuwste AMD processoren. Maar bij de oudere modellen ben ik ook tegen dit probleem aangelopen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 04:20:
[...]

Wat jij wil. :W
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.