Wi-Fi, Last van interference

Pagina: 1
Acties:

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dag,

Sinds ik verhuis ben naar een appartement in de binnenstad van Zwolle merk ik dat m'n Wi-Fi netwerk regelmatig enorm slecht presteert - vooral 's avonds. De snelheid stort dan volledig in, dit komt niet door de internetverbinding zelf. Op de momenten dat het niet goed werkt, merk ik dat zowel op al m'n computers/smartphones (voornamelijk Apple).

Ik vermoed dat dit komt door andere netwerken die er doorheen lopen te storen, oftewel interference. De onderstaande netwerken komen voor in mijn buurt:
Afbeeldingslocatie: http://virtual-life.net/img/getimg/Screen_Shot_2012_04_25_at_18.10.11.png

Zoals zichtbaar zijn er zat channels vrij, dus die heb ik geprobeerd - zonder resultaat. Nu heb ik vandaag een Airport Express gekocht, hiermee heb ik een nieuw netwerk aangemaakt op 5GHz en op een hele andere channel (channel 36). Dat werkt stabiel en goed. Zet ik AirPort Express op 2,4GHz, dan werkt ook die traag. 5GHz wordt alleen door niet zo veel apparaten ondersteund. M'n iPad, iPhone, Windows PC niet, iMac en Macbook wel. De iMac is het belangrijkste, dus dat is fijn.

Ik vind het wel een bijzonder probleem. Betekend dit nou eigenlijk dat de ether hier soms gewoon vol zit? Vol-is-vol? Of is hier toch misschien iets anders aan de hand? Ik vind het voornamelijk zo vreemd dat ik niet van channel kan wisselen.

/update/
Nu heb ik het 2,4GHz netwerk gezet op 802.11g. Nu lijkt de snelheid wel stabiel te zijn. Als dat echt zo is is daarmee m'n probleem wel opgelost - maar dan probeer ik het alsnog te snappen. Want 802.11g gebruikt dezelfde frequentie en channels..? Het kan natuurlijk ook toevallig zijn dat het stabiel werkt, dat kost dagen om daar zeker van te zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door kamerplant op 25-04-2012 18:38 ]

🌞🍃

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Kanalen overlappen elkaar en daar kan apparatuur ook niet zo goed mee omgaan.

Als ik het zo bekijk, denk ik dat je het beste op kanaal 11 kan gaan zitten, daar zitten wel andere netwerken, maar die stralen niet zo heel hard uit.

En ja, vol is vol in dit geval, veel netwerken geeft veel storing. Net als dat een magnetron je wi-fi kan storen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kennelijk ja. Op channel 11 ging ook niet echt goed trouwens. Maar hoe zit het ermee dat het netwerk prima functioneert op 802.11g? Dat is toch dezelfde frequentie als N? :?

Nu heb ik 1 hoge performance netwerk op 5GHz voor m'n iMac en Macbook, en een 1 lagere performance netwerk op 2.4GHz voor de rest. Ze zijn nu wel beiden stabiel :).

[ Voor 32% gewijzigd door kamerplant op 26-04-2012 09:50 ]

🌞🍃