1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Dus je moet weten waar het zat om het om te kunnen draaien lijkt mij.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Op michelin.nl lees ik het volgende:
Maar er wordt niet uitgelegd waarom niet...Markeer de positie van de banden , alvorens ze te demonteren. Daardoor kunt u ze de volgende winter eventueel van voor naar achter zetten om tot een gelijkmatige slijtage te komen. (Let op, ze mogen nooit verwisseld worden van links naar rechts !)
Tegenwoordig zijn de meeste banden toch niet richtingsgevoelig?
[ Voor 64% gewijzigd door Galois op 25-04-2012 16:14 ]
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
K to the KillaZ
Links en rechts omwisselen gaat echter lang niet altijd, omdat banden tegenwoordig vrijwel altijd een voorgeschreven draairichting (bij een symmetrische band) hebben. Dan kan je links en rechts alleen omwisselen door ze van velg te wisselen. Zijn ze a-symmetrisch, is links en rechts omwisselen helemaal niet mogelijk.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Tevens is er het probleem met de velg. Bij winterbanden op stalen velgen is niet mogelijk links en rechts te wisselen in verband met de draairichting. Bij winterbanden zonder velg is dat natuurlijk wel mogelijk.
26779
Nu ga je uit van een band die permanent op een velg zit. Als je geen permanente velg voor een band hebt is er ook bij banden met voorgeschreven draairichting geen reden om niet L/R te wisselen.deepbass909 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 16:28:
Links en rechts omwisselen gaat echter lang niet altijd, omdat banden tegenwoordig vrijwel altijd een voorgeschreven draairichting (bij een symmetrische band) hebben. Dan kan je links en rechts alleen omwisselen door ze van velg te wisselen. Zijn ze a-symmetrisch, is links en rechts omwisselen helemaal niet mogelijk.
Bij winterbanden is de rijrichting ook niet persé van belang, ligt aan het profiel.KillaZ schreef op woensdag 25 april 2012 @ 16:14:
Voor winterbanden is de rijrichting van belang. Bij zomerbanden (vaak a-symmetrisch) niet zo zeer.
Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.
A-symmetrisch heeft altijd een voorgeschreven draairichting en bovendien een voorgeschreven binnen- en buitenkant. Daar heb je dus altijd een linker- en rechterversie van.Galois schreef op woensdag 25 april 2012 @ 16:30:
Waarom is bij een asymmetrische band (zonder draairichting?) links en recht wisselen niet mogelijk?
Dat zeg ik toch?26779 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 16:32:
[...]
Nu ga je uit van een band die permanent op een velg zit. Als je geen permanente velg voor een band hebt is er ook bij banden met voorgeschreven draairichting geen reden om niet L/R te wisselen.
deepbass909 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 16:28:
[...]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Dit kan echter alleen als er puur 'outside' op de band staat. Staat er ook een draairichting (rotation) bij of een pijl dan gaat het uiteraard niet. Dan klopt je richting namelijk niet meer als je van links naar rechts gaat.
Bandenwissel: ik sta versteld
Maar het is gewoon omdat mensen te achterlijk / nonchalant / onwetend (schrap door wat niet van toepassing is) zijn dat ze dat aanraden. De beste banden moeten achter staan voor rechtuitstabiliteit. Door de banden elke 10k van plaats te verwisselen heb je ongeveer overal hetzelfde slijtpatroon. En moet je alle 4 de banden tegelijk verrvangen.
Als je het niet doet dan wisselen mensen alleen de voorbanden. en dan rijden ze 20 000km met goede voor- en slechte achterbanden door.
Ergo de kans dat je na 40 000km een noodstop maakt dan zit de cirkel van Kamm nog steeds goed voor de achterwielen. En dan beseffen ze dat toch ook maar beter tijdig de schokbrekers hadden vervangen...
[ Voor 36% gewijzigd door Chevy454 op 25-04-2012 17:29 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Anoniem: 454708
Waarom niet, is meestal door het balanceren van de wielen.Galois schreef op woensdag 25 april 2012 @ 16:11:
Ja, Hooglander1, je hebt gelijk, maar ik bedoelde dus dat LV altijd LV komt... Dat het coderen die reden heeft...
Op michelin.nl lees ik het volgende:
[...]
Maar er wordt niet uitgelegd waarom niet...
Tegenwoordig zijn de meeste banden toch niet richtingsgevoelig?
Vooral bij wat oudere auto's kan de balans wat zoekraken, waardoor er op je rechterwiel bijvoorbeeld iets meer gewicht moet dan het linkerwiel, anders gaat je stuur trillen.
Wissel je ze dan om, heb je inneens een overgewicht aan de andere kant, waardoor je stuur extreem gaat wiebelen. (uit ervaring)
De combinatie velg/band wordt in balans gebracht, niet de combinatie wiel + auto
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Nemen ze de aandrijfas ook eruit bij het balanceren?Anoniem: 454708 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 17:28:
Vooral bij wat oudere auto's kan de balans wat zoekraken, waardoor er op je rechterwiel bijvoorbeeld iets meer gewicht moet dan het linkerwiel, anders gaat je stuur trillen.
* Chevy454 is te laat...
[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 25-04-2012 17:35 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Anoniem: 454708
Bij mijn oude 1984 Porsche 944 dus wel blijkbaar, deze heeft een hele tijd met zo'n probleem rondgereden.tdw schreef op woensdag 25 april 2012 @ 17:34:
Dan ga ik je bij deze gelijk uit je droom helpen, balanceren doe je als het wiel van de auto af is
De combinatie velg/band wordt in balans gebracht, niet de combinatie wiel + auto
En omdat er dus ontelbaar veel verschillende combinaties aan velgen en banden zijn, kun je niet zeggen "ik doe 1 gram op de linkerkant, dus ik doe ook 1 gram op de rechterkant".. Ik kan je nu al zeggen dat dat niet gaat werken
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May