Banden, waarom LV, RV, LA en RA?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:22

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Vaak zie je dat mensen bij het verwisselen van de (bv) zomerbanden naar winternanden de code's LV, RV, LA en RA op de banden zetten (linksvoor, rechtsvoor, linksachter, rechtsachter).
(edit: met als enige reden om LV ook weer LV te kunnen monteren)

Waarom zou je je LV band ook elke keer LV willen?

Goodyear adviseert zelfs om elke 10.000 km van voor naar achter en van links naar rechts te verwisselen (mits de rijrichting niet van belang is bij je type band).

Tot nu toe heb ik dat eigenlijk ook altijd gedaan (de banden elke keer op zijn eigen plek), maar wil nu het advies van Goodyear gaan toepassen.

Wat zijn de meningen hierover? En wat doen jullie?
Of zijn er ook voordelen om LV altijd LV te hebben (enz)?

[ Voor 4% gewijzigd door Galois op 25-04-2012 16:11 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hoe wil jij de banden bewust omwisselen als je niet weet waar hij vanaf kwam? Dan krijg je dus dat banden deels wel wisselen en deels niet.

Dus je moet weten waar het zat om het om te kunnen draaien lijkt mij.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ja, Hooglander1, je hebt gelijk, maar ik bedoelde dus dat LV altijd LV komt... Dat het coderen die reden heeft...

Op michelin.nl lees ik het volgende:
Markeer de positie van de banden , alvorens ze te demonteren. Daardoor kunt u ze de volgende winter eventueel van voor naar achter zetten om tot een gelijkmatige slijtage te komen. (Let op, ze mogen nooit verwisseld worden van links naar rechts !)
Maar er wordt niet uitgelegd waarom niet...
Tegenwoordig zijn de meeste banden toch niet richtingsgevoelig?

[ Voor 64% gewijzigd door Galois op 25-04-2012 16:14 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 13:51

Sick Nick

Drop the top!

Als je rondom dezelfde bandenmaat hebt kan je prima LV en LA omwisselen, hoef je je ook niet druk te maken of de rij-richting wel goed is. Maar het is dan wel handig als je snel kan zien welke band waar vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:50
Voor winterbanden is de rijrichting van belang. Bij zomerbanden (vaak a-symmetrisch) niet zo zeer.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-05 18:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Voor en achter wisselen heeft met niets anders te maken dan slijtage. Het slijtage patroon en de mate van slijtage tussen voor- en achteras is verschillend, zeker bij een voorwielaangedreven auto, maar ook bij een achterwielaangedreven auto. Door ze regelmatig om te wisselen, blijven de banden meer gelijkmatig slijten en dat heeft tot voordeel dat de wegligging het minst wordt beïnvloed én dat je langer met een set banden kan doen.

Links en rechts omwisselen gaat echter lang niet altijd, omdat banden tegenwoordig vrijwel altijd een voorgeschreven draairichting (bij een symmetrische band) hebben. Dan kan je links en rechts alleen omwisselen door ze van velg te wisselen. Zijn ze a-symmetrisch, is links en rechts omwisselen helemaal niet mogelijk.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Waarom is bij een asymmetrische band (zonder draairichting?) links en recht wisselen niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Het verwisselen van de voorbanden met de achterbanden of de linkerbanden met de rechterbanden kan ik inkomen. Maar het lijkt mij niet verstandig de banden kruislings te wisselen.

Tevens is er het probleem met de velg. Bij winterbanden op stalen velgen is niet mogelijk links en rechts te wisselen in verband met de draairichting. Bij winterbanden zonder velg is dat natuurlijk wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

deepbass909 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 16:28:
Links en rechts omwisselen gaat echter lang niet altijd, omdat banden tegenwoordig vrijwel altijd een voorgeschreven draairichting (bij een symmetrische band) hebben. Dan kan je links en rechts alleen omwisselen door ze van velg te wisselen. Zijn ze a-symmetrisch, is links en rechts omwisselen helemaal niet mogelijk.
Nu ga je uit van een band die permanent op een velg zit. Als je geen permanente velg voor een band hebt is er ook bij banden met voorgeschreven draairichting geen reden om niet L/R te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:05
KillaZ schreef op woensdag 25 april 2012 @ 16:14:
Voor winterbanden is de rijrichting van belang. Bij zomerbanden (vaak a-symmetrisch) niet zo zeer.
Bij winterbanden is de rijrichting ook niet persé van belang, ligt aan het profiel.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-05 18:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Galois schreef op woensdag 25 april 2012 @ 16:30:
Waarom is bij een asymmetrische band (zonder draairichting?) links en recht wisselen niet mogelijk?
A-symmetrisch heeft altijd een voorgeschreven draairichting en bovendien een voorgeschreven binnen- en buitenkant. Daar heb je dus altijd een linker- en rechterversie van.
26779 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 16:32:
[...]

Nu ga je uit van een band die permanent op een velg zit. Als je geen permanente velg voor een band hebt is er ook bij banden met voorgeschreven draairichting geen reden om niet L/R te wisselen.
Dat zeg ik toch? :? Om exact hetzelfde stukje even te citeren:
deepbass909 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 16:28:
[...]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

A-symetrische band die een buitenkant heeft (staat vrij duidelijk op de band) die eenmaal op de velg zit kan je altijd overal monteren. Buitenkant band is buitenkant velg tenslotte, of monteer jij je velgen soms anderom. Dus niet --] maar --[ :P

Dit kan echter alleen als er puur 'outside' op de band staat. Staat er ook een draairichting (rotation) bij of een pijl dan gaat het uiteraard niet. Dan klopt je richting namelijk niet meer als je van links naar rechts gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Waarom moet ik toch direct hier aan denken?
Bandenwissel: ik sta versteld

Maar het is gewoon omdat mensen te achterlijk / nonchalant / onwetend (schrap door wat niet van toepassing is) zijn dat ze dat aanraden. De beste banden moeten achter staan voor rechtuitstabiliteit. Door de banden elke 10k van plaats te verwisselen heb je ongeveer overal hetzelfde slijtpatroon. En moet je alle 4 de banden tegelijk verrvangen.

Als je het niet doet dan wisselen mensen alleen de voorbanden. en dan rijden ze 20 000km met goede voor- en slechte achterbanden door.

Ergo de kans dat je na 40 000km een noodstop maakt dan zit de cirkel van Kamm nog steeds goed voor de achterwielen. En dan beseffen ze dat toch ook maar beter tijdig de schokbrekers hadden vervangen...

[ Voor 36% gewijzigd door Chevy454 op 25-04-2012 17:29 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454708

Galois schreef op woensdag 25 april 2012 @ 16:11:
Ja, Hooglander1, je hebt gelijk, maar ik bedoelde dus dat LV altijd LV komt... Dat het coderen die reden heeft...

Op michelin.nl lees ik het volgende:

[...]

Maar er wordt niet uitgelegd waarom niet...
Tegenwoordig zijn de meeste banden toch niet richtingsgevoelig?
Waarom niet, is meestal door het balanceren van de wielen.

Vooral bij wat oudere auto's kan de balans wat zoekraken, waardoor er op je rechterwiel bijvoorbeeld iets meer gewicht moet dan het linkerwiel, anders gaat je stuur trillen.

Wissel je ze dan om, heb je inneens een overgewicht aan de andere kant, waardoor je stuur extreem gaat wiebelen. (uit ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Dan ga ik je bij deze gelijk uit je droom helpen, balanceren doe je als het wiel van de auto af is ;)

De combinatie velg/band wordt in balans gebracht, niet de combinatie wiel + auto :)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Anoniem: 454708 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 17:28:
Vooral bij wat oudere auto's kan de balans wat zoekraken, waardoor er op je rechterwiel bijvoorbeeld iets meer gewicht moet dan het linkerwiel, anders gaat je stuur trillen.
Nemen ze de aandrijfas ook eruit bij het balanceren?

* Chevy454 is te laat...

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 25-04-2012 17:35 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454708

tdw schreef op woensdag 25 april 2012 @ 17:34:
Dan ga ik je bij deze gelijk uit je droom helpen, balanceren doe je als het wiel van de auto af is ;)

De combinatie velg/band wordt in balans gebracht, niet de combinatie wiel + auto :)
Bij mijn oude 1984 Porsche 944 dus wel blijkbaar, deze heeft een hele tijd met zo'n probleem rondgereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Het punt is juist dat elke velg en elke band anders is, hoe goet je ze ook fabriceert. Zelfs Formule 1-velgen moeten nog gebalanceerd worden.

En omdat er dus ontelbaar veel verschillende combinaties aan velgen en banden zijn, kun je niet zeggen "ik doe 1 gram op de linkerkant, dus ik doe ook 1 gram op de rechterkant".. Ik kan je nu al zeggen dat dat niet gaat werken ;) Je kan voor de lol eens een 3 1-euromunten op beide voorvelgen plakken met duct tape. Ben benieuwd naar hoe goed dat gaat rijden :+

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Afbeeldingslocatie: http://blog.1aauto.com/wp-content/uploads/2011/05/hurst_hemi_under_glass_wheelie.jpg

Problem :? :P
Pagina: 1