[NETWERK] Middelgroot studentenhuis opnieuw bekabelen

Pagina: 1
Acties:

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:22
Mijn studentenhuis verdient een behoorlijke netwerk upgrade. De performance is as we speak om te janken. Slecht bereik in de uithoeken van het huis, slechte bekabeling, ontzettend hoge ping met Xbox Live (erg belangrijk natuurlijk :o ).

Op het moment hebben we de standaard modem van Online, de Huawei HG655d. Deze zit verbonden met een Buffalo N450 High Performance Giga welke de DHCP beheert. De kabel hiertussen is van matige kwaliteit en ongeveer 20 meter lang. Aan de router hangen ook nog een paar bekabelde apparaten. Ergens hiertussen hangt ook nog een WiFi routertje van Linksys, die als switch is geconfigureerd en alleen maar een AP is.

In totaal hangen er ongeveer maximaal 30 clients in de DHCP, waarvan 25 wireless. Dit zijn 10 telefoons, 8 laptops en nog een handjevol consoles, tablets en dingen als een Squeezebox.

De problemen op het moment varieren van latency tot het totaal niet functioneren van de DHCP in de Buffalo router. Een torrent downloaden resulteert in een totale shutdown van het netwerk.

Hoe kan ik het netwerk opnieuw opbouwen? Over een maand krijgen we een nieuwe modem ivm een nieuw abonnement.

Ik ben redelijk thuis in de materie, maar niet genoeg om er een mooi, stabiel netwerk van te maken. Wat adviseren jullie? Ik ben niet te beroerd om nog wat aan te schaffen. Hubjes heb ik zat in huis. Nieuwe (nette) bekabeling komt er ook sowieso.

Samengevat:

Ik wil mijn netwerk opnieuw opbouwen met voldoende wireless performance. Ik heb een groot huis met 4 verdiepingen. Er moet nieuwe bekabeling gemaakt worden (kan ik gelukkig zelf) en het netwerk moet opnieuw worden ingedeeld (subnetten?)

Kan niet stoppen met ontploffen!

• doncuomo
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-03-2024
[Ik ben hier niet super in thuis]
Maar verbied aub torrents. Die dingen zetten veel te veel connecties open wat gewoon je hele router blokeert (Internet shutdown). Haal dan samen een eweka accountje oid en download daar mee. Kan je downloaden zonder dat andere er last van hebben.

[/Ik ben hier niet super in thuis]

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:22
doncuomo schreef op woensdag 25 april 2012 @ 15:54:
[Ik ben hier niet super in thuis]
Maar verbied aub torrents. Die dingen zetten veel te veel connecties open wat gewoon je hele router blokeert (Internet shutdown). Haal dan samen een eweka accountje oid en download daar mee. Kan je downloaden zonder dat andere er last van hebben.

\[/Ik ben hier niet super in thuis]
Ja, de echte grootverbruikers zoals ik heb een Eweka accountje. Ik heb op m'n HTPC al een thuisgroep gemaakt en icm Couchpotato en Sick Beard kunnen mijn huisgenoten hun series streamen/automatisch laten binnenhalen. Sabnzbd doet overdag max 250 KBp/s en 's nachts na 01.00 de full monty (een whopping 1,7MBp/s...)

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:57
Volgens mij maak je het probleem in eerste instantie te groot door alles aan te willen pakken. Beter is om eerst het probleem te isoleren.

Persoonlijk geloof ik niet zo in "kabel van matige kwaliteit". Als je dat denkt, test het dan (2 laptops aan beide kanten en speedtest eroverheen bv).

Latency? Intern? Intern -> Wireless? -> locatie en frequentiebanden checken. Intern -> Wired? Extern? Extern -> vooral bij torrents? -> QoS aan.

Blackout bij torrents -> gaar routertje?

Geen DHCP leases -> geen vrije IPs meer om uit te geven? DHCP server onbereikbaar?

etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 25-04-2012 16:00 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-02 18:21
dit soort onderwerpen zijn vaak wel leuk, netwerkjes opbouwen vanaf het begin..

zoizo... je internet modem alleen als modem laten fungeren en verder niet, vervolgens een fatsoenlijke router eraan (cisco / linksys), op deze nieuwe router sluit je een 24 poort switch aan die je ergens centraal plaatst

netwerk bekabeling had je zelf al aan gedacht dus dat is al in orde.

wifi: per verdieping 1 AP plaatsen, alle ap's zelfde ssid's laten uitzenden met zelfde sleutel,

verder voor het downloaden enzo... 1 pc neerzetten met een 1tb schijf, en iedereen daarop laten downloaden... zo krijg je ook niet onnodig verkeer over je netwerk wat de boel ook weer rustig houd

oja, het doorlussen van switches op elkaar zoveel mogelijk vermijden, kan alleen maar tot storingen lijden,
dus het liefst iedere client die bekabelt kan, op de main switch laten inprikken

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-02 20:44

NeHoX

Gamer + PV

Bad ass router + 3 Access Points van goede kwaliteit kopen en je bent klaar. Op de bad ass router torrent verkeer laagste prio geven d.m.v. QoS en je hebt nergens last van.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:20
Geef torrent clients niet meer dan 50 gelijktijdige verbindingen (afstemmen en afdwingen bij huisgenoten). Let erop dat de totale upload van alle aangesloten devices nooit hoger komt dan 75% van de upload capaciteit van je verbinding (limiteer de uploadsnelheid van de torrent clients van je huisgenoten tot een verstandige waarde).

Schaf een krachtige router aan. Een Cisco E 4200 v1 bijvoorbeeld (die gebruiken we bij mij in huis) of een Asus. Krachtig als in veel gelijktijdige verbindingen kunnen uitzetten. We zijn nu in het tijdperk van devices aanbeland dus er is veel routeercapaciteit nodig.
Pagina: 1