Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• BoomBoom_64
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-11 22:35
Beste tweakers,

Nog niet zolang geleden was er een interessant artikel waaronder iemand een reactie gaf met een link naar een professor die op een eoa wereld conferentie een presentatie gaf over door hem nieuw ontwikkelde mega-accu's die in containers op zee zouden kunnen worden ingezet voor energy opslag.
Dit heeft mijn en een aantal vrienden onze interesse gewekt. Helaas kan ik die link niet meer vinden en vraag daarom jullie hulp

- Weet iemand die bewuste videolink te reproduceren?
- Hoe heet die global conference ook al weer (Fed of zo iets dacht ik)
- Wat zijn jullie gedachten over deze video, de inhoud en de ietwat 'gladde' simplistich doch toegankelijke presentatie!

M.i., mag een dergelijk belangrijk onderwerp als distributing energy storage zeker extra aandacht krijgen.
Bij voorbaat dank.

• BoomBoom_64
En de eerste twee antwoorden heb ik reeds gevonden

Bewuste video: http://www.ted.com/talks/..._to_renewable_energy.html

TED is de presentatieomgeving.

Resteerd nog jullie mening omtrend deze presentatie en achterliggende gronden & bijkomende factoren.

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:02

Spooksel

Spooksel!

Het klinkt allemaal leuk en aardig, van die container sized batterijen die op zee zorgen voor energie opslag van windmolentjes... maar persoonlijk vind ik de hele windmolen ontwikkeling al niks eigenlijk. Laat staan batterijtjes om hun energie in op te slaan voor een moment dat ze niet kunnen draaien.

Nee, ik denk toch dat we het meer moeten zoeken in fusion reactors zoals de ITER.

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wat zijn je eigen gedachten? ;) Misschien ook goed om te linken naar tekst (niet iedereen wil zijn info uit een praatje halen), http://sadoway.mit.edu + http://lmbcorporation.com/about
Dit heeft mijn en een aantal vrienden onze interesse gewekt.
Bedoel je dat je zelf zoiets zou willen maken, wat zijn je gedachten daarbij? Stap1 zou dan zijn: word aangenomen door MIT?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Eerst even wat onderhoudswerk met mijn rode hoedje op. Ik ga mee met de suggestie dat dit misschien meer past in Duurzame Energie & Domotica, vandaar:

WL >> DED

Ik sluit me ook verder aan bij de opmerking hierboven van F_J_K, wat betreft de volgende opmerking:
BoomBoomSate schreef op woensdag 25 april 2012 @ 13:48:
Resteerd nog jullie mening omtrend deze presentatie en achterliggende gronden & bijkomende factoren.
Dit is niet de bedoeling, anders lijkt het bijna alsof het een huiswerkvraag is die voor je opgelost moet worden. Geef je eigen mening, onderbouw die, en zorg dat er iets te discussieren is. Een link naar een filmpje, verwachten dat anderen die helemaal uitkijken en dan een open vraag stellen als "wat is jullie mening", dat is niet de bedoeling.

Vat kort samen wat de inhoud is van de presentatie, geef eventueel links waar specifieke belangrijke opmerkingen worden gemaakt (voorbeeld: "de spreker maakt het belangrijke punt X van 0:52 tot 1:17 in het filmpje"), en geef stellingen waarover discussie mogelijk is. Dan kan het een succesvol topic worden :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• BoomBoom_64
Nou, nou, zware jongens & heavy thinkers hier hoor! Ik weet niet of een simpele sterveling als ik uberhaupt aan jullie voetstuk kan krabben!
Maar gelijk heb je dus hierbij mijn gedachten die niet zo heel erg verstrekkend, diepgaand of onderbouwd zijn. Hiervoor ga ik mij zeker niet excuseren, in mijn ogen is iedere openlijke interesse & aandacht die aan dergelijke ontwikkelingen en overige technologies ontwikkelingen worden gegeven, goed voor een gezond algemeen besef.

Ik moet bekennen dat ik in eerste instantie niet op een discussie uit was maar het filmpje graag met nog wat vrienden wou delen nav een gezellige discussie dit weekend. Ik wist dat ik het via Tweakers had gezien maar kon het toch niet terugvinden na diverse google-pogingen, dus ik dacht ik vraag eventjes om hulp en mogelijk nog meer interessante gerelateerde info voor een volgende vrienden avond. En dan zul je zien dat ik vervolgens toch een helder moment krijg en het wel vind, het zal de leeftijd die meespeelt tesamen met het nog steeds jeugdige ongedult ;) Mochten mijn beweegredenen en hier volgende uiteenzetting niet van voldoende niveau zijn dan by all means, remove my post.

Het filmpje aangerijkt door een van de mensen die middels zijn reply op een Tweakers post mijn aandacht trok (en generiek, waardoor jullie website zo enorm verrijkt wordt & interessant is), vond ik zeer vermakelijk en interessant. Ik ben van huis uit geschoold als electro-technicus, en als fieldservice engineer in diverse bedrijven werkzaam. Het probleem van benodigde energie om een toepassing werkend te krijgen is altijd weer een terugkomend probleem. Batterijen & accu's zijn inmiddels al heel erg lang een gemeengoed mar we weten allemaal dat het een behoorlijk aantal forse nadelen heeft. De chemische samenstelling is iedere keer weer een grote aanstichter in. Productie elende, EOL elende, rendement van nada, herlaad problemen, gebruiks risico's, conditionele problematieken, en ga maar door. De schijnbaar argeloosheid waarmee dit medium telkens maar weer wordt toegepast is m.i. gezien de nadelen zorgwekkend. We zijn nog verre van de ideale energieopslag in deze handzame vorm, vandaar mijn interesse in deze presentatie van een 'nieuwe' batterij.

De video laat duidelijk een nieuwe accu ontwikkeling zien dat in eerste instantie op knoopsgat niveau wordt opgezet. Vervolgens gaat men het systeem upscalen om te kijken of de positieve eigenschappen behouden blijven en welke bijkomende factoren er mogelijk parten kunnen gaan spelen bij een dergelijke upscaling. Een interessant, en middels de beelden & vereenvoudigde uitleg zeer toegankelijk, normaal & logisch ontwikkel proces imo. Hierbij komt ook direct mijn eerste nekhaar overeind, het klinkt me ergens te glad en te ideaal, alsof er geen vuiltje aan de lucht is met zijn nieuwe ontwikkeling. Dat kan ik amper geloven gezien de resltaten eerder genoemd en de ervaringen over de jaren in soortgelijke oplossingen.

De volgende stap die in deze video tegen het einde gemaakt wordt vind ik dan weer een verfrissende stap die ik steeds meer zie en toejuich, ook voor het openbreken van mijn vastgeroeste naieve blikveld (sorry maar ik ga geen minuten aanwijzen. ofwel je neemt een serieuze aandacht en kijkt de volle 15 minuten om eea niet uit zijn verband te laten rukken, ofwel je gaat maar weer naar TMF ;) ) Het zogenaamde 'out-of-the-box' denken. Hoe kan ik deze toepassing met al zijn voordelen en nadelen NOG beter benutten door het te beschouwen in een veel grotere omgeving & toepassing dan waar het orginele idee op gericht is.
In het begint addresseerd hij een aloud probleem in onze stroomvoorziening voor huishoudens & industrie, het fenomeen van realtime energy levering & afname en de eindeloze behoefte dit te doorbreken door adequate buffering.

Kort gezegd bevat deze accu een aantal voorwaarden & eigenschappen (extra chemicalien in de vorm van oa zout; warmte afgifte & behoefte)) die eigenlijk nog meer hulpmiddelen vragen om het een toepasbare oplossing te maken. Ik zie bijvoorbeeld niet mijzelf iedere dag mijn laptop te voorzien van een lepeltje zout en hem even op de kachel leggen om hem goed werkend te krijgen en te houden.
Door heel specifiek de accu te ontwerpen voor grote hoeveelheden energie opslag, als bijvoorbeeld het verzamelen van door windenergie gegenereerde stroom, en daarbij op zoek te gaan naar waar je hem daarvoor nuttig zou kunnen plaatsen zodat je de nadelen eerder voordelen kunt laten gaan gelden, kwam hij tot de conclusie dat op zee perfect zou zijn. Het zou een ideale plaats zijn om de condities & eigenschappen van deze mega-accu tesamen met de omgeving & toepassingfactoren, te laten interacteren tot een 'perfecte' selfsustaining solution.

Daar werd ik even blij van, totdat nekhaar 2 zich aanbood en het wederomte glad en te eenvoudig vond klinken. Lang leven de kritiekus aan wal. Een aloud bekend verschijnsel van de onkundige geest. De ketter van vandaag, is de held van morgen, en overmorgen is hij alweer een gewone sterveling.

Voor mij is hij eventjes nu een held. Waarschijnlijk weten de navolgende reactie hem al snel naar plaats 1 of 3 te plaatsen. Thank God voor het creeren van narcisme waardoor er mensen blijven bestaan die zich daar niets van aantrekken en ons tot nieuwe inzichten weten te bewegen :+ Edoch wat door mensen handen is gemaakt is gedoemd te falen.

Shoot !

• elbandito
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-06 10:34
Ik las alleen de titel en werd daardoor getriggerd, niet door het hier vermelde concept. ik kan hier de video niet bekijken, maar wordt er ook een capaciteit vermeldt? Er worden namelijk vergelijkbare opslagmodaliteiten ontwikkeld, maar dan niet met batterijen. het zou best interessant zijn om die verschillende methoden te verglijken. Zal ook wel lastig zijn om een life cycle analyse van zoiets te maken om een verglijk mogelijk te maken...

• BoomBoom_64
Het experiment begon in de universiteit met een shotglass formaat van1 Watt/hour cell (timeframe 11;46) en werd praktisch geupscaled naar vervolgens hokeypuck formaat van 20Wh, toen saucer formaat van 200Wh. Opdat moment werd een bedrijf opgericht om de ontwikkeling te kunnen versnellen (...) en creerde men een pizza formaat van 1kilo Wh. De volgende stap die men nu onwikkeld is de Bistro tafel formaat van 4kWh. Theoretisch kunnen deze vervolgens meervoudig in cascade in een shipping-container geplaatst worden voor een gezamelijk vermogen van 2Mega Wh, genoeg voor 200 huishoudens.
Hier is de youtube variant:

Mijn vriendenkring varieerd van nuchtere werktuigbouwers to zweverige electro freaks (free-energy) en ik pingpong daar lekker tussendoor. We hebben hele gezellige avonden verwarmd door onze eigen verhitte discusssies ... ;)

[ Voor 14% gewijzigd door BoomBoom_64 op 27-04-2012 02:43 ]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Interessant verhaal, dat zeker. Maar ik vind het nog best grote dingen, ook al is de grondstof relatief goedkoop je hebt er heul veul van nodig.

Persoonlijk zie ik op middellange termijn meer in projecten als bv. de NorNed kabel gekoppeld aan een stuwmeer om dalen en pieken op te vangen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1