Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:57
Sinds enkele dagen spontaan last dat de pc zichzelf afsluit. Gaat om specs hieronder.
Zojuist weer gebeurd dus na reboot bios geopend, temp van de cpu was 51 graden dus niet erg hoog en ook daar sluit ie af dus is geen software ding. Kast was al even niet open geweest dus stof verwijderd en bios gereset. Punt is dat ie nu vaak helemaal niet start, of 20 sec. bios haalt. Niet genoeg tijd om in de bios wat te doen (wilde bussnelheid verlagen (onderclocken)). Omdat alles default draaide (en draait) verwacht ik niet dat oververhitting een issue is. Hij doet het ook bij een koude start. Is de voeding dan de meest logische boosdoener om naar te kijken?

Heb geen reserve liggen vandaar de vraag, als er nog andere dingen zijn die ik kan testen doe ik dat liever eerst. Ook typisch dat het probleem dus steeds erger wordt, doet nu nog maar 20 sec. iets, is dat typisch voor een voeding failure? Nog andere zaken aan cpu of mobo die ik kan proberen?

HKC 550 voeding
Asus P5B-E Plus met 3Ghz core 2 duo - default intel fan (niet overclocked)
4GB
Intel 80GB SSD / 1TB Harddisk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:22
Deze al doorgenomen? Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Het eerste wat je zou kunnen doen is opstarten met alleen mobo, proc en 1 geheugenreepje aangesloten. Geen drives of insteekkaarten. Herstart ie niet, dan de videokaart erbij, opnieuw proberen enzovoorts.

Mocht het zelfs zonder drives en insteekkaarten niet werken, dan inderdaad de voeding controleren. Nieuwe voeding kun je binnen 8 dagen terugsturen zonder reden, kost je alleen dus 2x de verzendkosten, mocht blijken dat de voeding niet het probleem is.

Als de boel met nieuwe voeding er ook steeds uitklapt kan het je moederbord zijn.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
Dank, ik kruip weer onder het bureau!

update: hielp niet. Dacht opeens aan de paperclip truc en inderdaad die voeding is nu echt zo goed als dood. Fan probeert te draaien maar haalt 30rpm oid.

[ Voor 68% gewijzigd door jaspov op 25-04-2012 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:22
Misschien zit er een heleboel stof in de voeding? Opendraaien en met de stofzuiger erdoor en kijken of ie het dan weer doet.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
Om het verhaal af te sluiten: nieuwe voeding hangt er in en draait als een zonnetje, thx. Oude voeding viel wel mee met stof.