[Algemeen] Statisch geladen onderdelen

Pagina: 1
Acties:

• Petaht
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-01 19:13
Goedemorgen Tweakers,

Een vriend(Karel) van mij heeft sinds een paar maanden een nieuwe pc gekocht en hij heeft ongeveer probleemloos gedraaid. Toen hebben we gezellig een LAN party georganiseerd. Alle pc's stonden op tapijt. Aangezien alle kasten van rubber voorzien waren aan de onderkant, kon dit geen kwaad. Karel speelde als enigste op een standaard plastic tuintafel, de tuintafel stond met een poot tegen de kast aan. Ook speelde hij op een muismap zonder rubberen onderkant. Tot diep in de nacht waren we aan het gamen en besloten er maar een eind aan die dag te maken. De volgende ochtend wou Karel zijn pc aanzetten en merkte dat zijn pc statisch was geworden. Maar zijn pc startte wel normaal op.
Dag 3, nog steeds is zijn statisch en begon kuren te tonen. De pc startte pas bij de 5x proberen op. Maar toen hij eenmaal aanstond bleef hij gewoon prima draaien. Toen de LAN party was afgelopen, gingen we natuurlijk allemaal naar huis. De komende dagen toonde Karels pc steeds meer kuren en op een gegeven moment startte hij helemaal niet meer op. Karel belde me op en vroeg of ik hem kon helpen. Ik heb de pc zo ver mogelijk gestript, maar geen beeld niks. Totdat ik de CPU eruit had gehaald, ik voelde een klein schokje(echt super licht). Na het terug plaatsen van de onderdelen(cpu, mem, videokaart), bouwde we alles netjes terug in. En het heeft gewerkt! De pc start gewoon weer normaal op, zonder problemen en draait zoals tevoren.

Kan het dus zo zijn dat er ergens een statische lading heeft "vast" gezeten, die de boel onderdrukte?
Waarom is het niet in een keer stuk, zoals je zou verwachten?
Komt dit vaak voor?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ik zou gewoon eens beginnen met alle pc's aan te sluiten op een stopcontact met randaarde, van statische lading kan dan geen sprake zijn.

het falen van pc's tijdens/na lanparties zit hem vaak in het transport, componenten die misschien net niet lekker zitten na het verplaatsen van de kast. alles opnieuw plaatsen lost dit dus vaak op

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz