Auto met een bepaald gewicht (voor caravan)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:41
Aangezien ik een caravan heb gekregen van een kennis (mooie Hobby) ben ik op zoek naar een andere auto om deze te trekken. Ik heb geen E achter B rijbewijs en wil dat eigenlijk ook niet op korte termijn gaan halen.
(ook omdat mijn vrouw ook wil rijden, en ook geen E achter B heeft). Ik heb wel veel aanhanger ervaring (ook met grote aanhangers).

Max gewicht caravan: 1500 kg (onbeladen 1300kg)

Ik zoek dus een auto met:

max beladen gewicht: 2000 kg
en toegestaan aanhanggewicht: 1500 kg.

Het liefst een auto van ca 10 jaar oud, benzine of diesel maakt niet uit.

Heeft iemand een idee, ik heb al wat gezocht, maar de meeste combinaties worden te zwaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Deviator79 op 25-04-2012 11:09 ]

- Maar je maakt wel wat mee! -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Als je geen E achter B hebt moet je kijken naar het leeggewicht van de trekkende auto. Dat is dan meteen het maximum beladen gewicht (op papier!) van je aanhanger/caravan.

Toegestane te trekken massa is in jouw geval dus niet van toepassing, enkel het leeggewicht van je nieuwe auto. Die moet dus minimaal 1500kg zijn. De complete combinatie (leeggewicht auto + maximum gewicht aanhanger) mag niet zwaarder zijn dan 3500kg, dan kom je sowieso E achter B aan het halen.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
max schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:12:
Als je geen E ahter B hebt moet je kijken naar het leeggewicht van de trekkende auto. Dat is dan meteen het maximum beladen gewicht (op papier!) van je aanhanger/caravan.

Toegestane te trekken massa is in jouw geval dus niet van toepassing, enkel het leeggewicht van je nieuwe auto. Die moet dus minimaal 1500kg zijn. De complete combinatie (leeggewicht auto + maximum gewicht aanhanger) mag niet zwaarder zijn dan 3500kg, dan kom je sowieso E achter B aan het halen.
Precies; ik snap de regel:, vandaar dat ik zoek naar een specifieke auto:
eigen gewicht 1500 max gewicht 2000 (ander kom ik boven de 3500)

overigens ben ik er volgend jaar van af:

Vanaf 2013 veranderen de regels!
Volgens nieuwe regels, die 19 januari 2013 ingaan, worden de mogelijkheden verruimt om een caravan te trekken met een B-rijbewijs. Met een B-rijbewijs mag u dan:

elke caravan/aanhanger trekken met een toegestaan gewicht van niet meer dan 750 kg, of
elke caravan/aanhanger zwaarder dan 750 kg waarbij het totaal toegestaan gewicht van de de totale combinatie (dus van de aanhanger + van de auto) niet meer is dan 3500 kg.
De regel dat de lege trekauto dus zwaarder moet zijn dan de maximaal beladen caravan verdwijnt. Is de totale combinatie zwaarder dan 3500 kg maar minder dan 4250 kg, dan komt daarvoor een nieuwe rijbewijs categorie, namelijk de B+ met code 96. Het examen daarvoor is in Nederland echter gelijk aan het BE examen, dus niet erg zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Als je dan net even verder had gelezen had je dit nog gevonden:
Volgens de nieuwe richtlijn veranderen er per 19 januari 2013 een aantal dingen. Zo hoeven personen met alleen het rijbewijs B vanaf 2013 bij het berijden van een BE-combinatie niet meer naar het ledig gewicht van het trekkend voertuig te kijken. Voorwaarde is wel dat de toegestane maximum massa van de combinatie onder de 3500 kg blijft en het trekkend voertuig de aanhangwagen inclusief lading op basis van het kentekenbewijs technisch mag trekken.
Oftewel, je mag straks met je B rijbewijs elke combinatie trekken zolang die maar onder de 3500kg blijft. Leeggewicht van het trekkend voertuig is geen beperking meer voor het maximum gewicht van de aanhanger. Op papier moet je natuurlijk wel de aanhanger mogen trekken met de betreffende auto.

:)

[ Voor 5% gewijzigd door max op 25-04-2012 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

On a side note:

Passat 2.8 v6 kopen? :P

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/havingdinner/dump/Nieuwe%20map/01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/havingdinner/dump/Nieuwe%20map/04.jpg

Massa leeg voertuig: 1568 kg
Toegestane maximum massa voertuig: 2170 kg

Trekhaak zit er onder, voor 8000,- ben je de man :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:06
Heeft de caravan een eigen nummerbord?

Als ik me niet vergis mag je hem dan sowieso niet trekken zonder E

Is het niet goedkoper om je E te halen dan om een nieuwe/oude auto te kopen?

Weet niet of je al een auto hebt maar anders zit je wel met dubbele wegenbelasting, verzekering e.d.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
max schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:26:
On a side note:

Passat 2.8 v6 kopen? :P

[afbeelding]
[afbeelding]

Massa leeg voertuig: 1568 kg
Toegestane maximum massa voertuig: 2170 kg

Trekhaak zit er onder, voor 8000,- ben je de man :)
nice: maar voldoet nu niet aan de eis; hoewel je volgens mij de max. mass voertuig kan laten aanpassen.
dit zou dan op 2000 kg gezet moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
Mattie112 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:26:
Heeft de caravan een eigen nummerbord?

Als ik me niet vergis mag je hem dan sowieso niet trekken zonder E

Is het niet goedkoper om je E te halen dan om een nieuwe/oude auto te kopen?

Weet niet of je al een auto hebt maar anders zit je wel met dubbele wegenbelasting, verzekering e.d.
Ik heb nu geen auto die zoveel mag trekken (Mazda 323F en een Mazda 323 Coupe) ; moet dus sowieso een andere auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deviator79 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:08:
[...]

Het liefst een auto van ca 10 jaar oud, benzine of diesel maakt niet uit.
en
Deviator79 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:15:
[...]

Precies; ik snap de regel:, vandaar dat ik zoek naar een specifieke auto:
eigen gewicht 1500 max gewicht 2000 (ander kom ik boven de 3500)
Bedenk wel dat je met een dermate zware auto fors belasting gaat mogen betalen aangezien wegenbelasting op gewicht gaat :o

Ik zou serieus overwegen om te kijken naar een betrouwbare, zware youngtimer, dus van rond de 1986. Uiteraard komen dan Mercedes W123 en W124 series in beeld. In beide gevallen zul je een verlengde sedan of estate ('touring') moeten nemen. Vooral de diesels uit die series zijn legendarisch om hun betrouwbaarheid, als ze fatsoenlijk onderhouden zijn rijden ze met gemak letterlijk miljoenen km. Uitgerekend bij een van die dingen hoef je dus niet slechter uit te zijn qua betrouwbaarheid dan met een 10-jaar oud geval, en het gaat je bij benzine EUR 784 en bij diesel zelfs EUR 1520 per jaar schelen aan belasting :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:16

Soggy

vroemmmm

Ik denk dat je beter af bent om je E achter B te halen, dan heb je veel meer keuze voor wat betreft de auto. De kosten voor E achter B vallen ook nogal mee.

Wat ook regelmatig gebeurt is het maximum gewicht van de caravan terug te laten keuren, alleen houd je dan wel erg weinig bagagecapaciteit over.

Kun je ook niet voor dit jaar overwegen een auto te huren voor die paar weken dat je er met de caravan op uit gaat en volgend jaar kijken voor een andere auto? Dan zit je met de nieuwe regelgeving en heb je ook veel meer keuze?

If it works, tweak it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 14:49
Soggy schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:34:
Ik denk dat je beter af bent om je E achter B te halen, dan heb je veel meer keuze voor wat betreft de auto. De kosten voor E achter B vallen ook nogal mee.
Dit dus. :Y

Voor iets meer als 500 euro ben je echt wel klaar voor je E achter B. Zeker als je al veel ervaring hebt en je hoeft daardoor niet te letten op een specifieke auto om je caravan toch met B te mogen trekken.
Ik heb het zelf pas ook gehaald en het valt echt mee en je bent op termijn goedkoper uit. Neem alleen de extra wegenbelating al voor een zwaardere auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
Is top; maar wel pas in 2013, nu voldoet hij niet vanwege het eigen gewicht van 1385...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:06
Jah, ik zie prijzen van 500 a 600 voor een dagopleiding BE.
Kost je niet veel tijd en je bent voor de rest van je leven klaar :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
Mattie112 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:42:
Jah, ik zie prijzen van 500 a 600 voor een dagopleiding BE.
Kost je niet veel tijd en je bent voor de rest van je leven klaar :)
Klopt; moet het alleen wel x2 doen , mijn vrouw wil ook graag kunnen rijden..

Ik denk dat we dus aan een nieuwe auto en 2x E achter B hangen, tenzij we wachten tot 2013...

Het zou op zich mooi zijn als we nu een auto kopen die wel net aan de huidige regels voldoet, zodat we de E achter B's besparen...maar misschien bestaat zo'n auto wel niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Deviator79 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:42:
[...]

Is top; maar wel pas in 2013, nu voldoet hij niet vanwege het eigen gewicht van 1385...
Mondeo dan.

http://link.marktplaats.nl/552979279

Trekhaakje eronder en klaar :>

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
dion_b schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:33:
[...]

en

[...]

Bedenk wel dat je met een dermate zware auto fors belasting gaat mogen betalen aangezien wegenbelasting op gewicht gaat :o

Ik zou serieus overwegen om te kijken naar een betrouwbare, zware youngtimer, dus van rond de 1986. Uiteraard komen dan Mercedes W123 en W124 series in beeld. In beide gevallen zul je een verlengde sedan of estate ('touring') moeten nemen. Vooral de diesels uit die series zijn legendarisch om hun betrouwbaarheid, als ze fatsoenlijk onderhouden zijn rijden ze met gemak letterlijk miljoenen km. Uitgerekend bij een van die dingen hoef je dus niet slechter uit te zijn qua betrouwbaarheid dan met een 10-jaar oud geval, en het gaat je bij benzine EUR 784 en bij diesel zelfs EUR 1520 per jaar schelen aan belasting :)
Die mercedes W123 weegt te weinig (< 1500 kg) W124 kan ik niet zo snel vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
Net niet:

Leeg gewicht:1.464 kg = te weinig
Max. toelaatbaar gewicht:2.195 kg = te veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remysan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 09:24
Honda Crv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:09
Afhankelijk van hoeveel je normaal rijdt gaan een 1500kg zware auto je heel wat knaken kosten aan extra brandstof en wegenbelasting.

Het lijkt logischer om E te halen of voor de caravanvakantie een zwaardere auto te huren / lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Deviator79 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:47:
[...]

Net niet:

Leeg gewicht:1.464 kg = te weinig
Max. toelaatbaar gewicht:2.195 kg = te veel
Moet je eventjes goed zoeken. Onze automaat is over de 1500 grens. Zelfde auto, ander pakket + automaat.

Alleen zit je dan met het maximale gewicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
Touchdomex schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:51:
[...]

Moet je eventjes goed zoeken. Onze automaat is over de 1500 grens. Zelfde auto, ander pakket + automaat.

Alleen zit je dan met het maximale gewicht
Een automaat is natuurlijk wat zwaarder , goed idee..
misschien toch het kenteken aan laten passen; kost 60 euro zie ik op de RDW site..

kanshebber:

Ford Mondeo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Deviator79 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:53:
[...]

Een automaat is natuurlijk wat zwaarder , goed idee..
misschien toch het kenteken aan laten passen; kost 60 euro zie ik op de RDW site..

kanshebber:

Ford Mondeo
Trekhaak kan al snel je over die 1500 grens heen helpen. Het is niet gebruikelijk om juist een zwaardere auto op kenteken te hebben maar in jou geval wel voordeliger :+ Na 2013 laat je de auto weer terug zetten in gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
Touchdomex schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:55:
[...]

Trekhaak kan al snel je over die 1500 grens heen helpen. Het is niet gebruikelijk om juist een zwaardere auto op kenteken te hebben maar in jou geval wel voordeliger :+ Na 2013 laat je de auto weer terug zetten in gewicht.
ja, wil alleen de max massa dan aan laten passen, kentekengewicht moet 1500 zijn, max massa 2000.
Dat is denk ik wel te regelen. Ga het voor de zekerheid navragen alvast bij de RDW.
Misschien voor de zekerheid op 1999 kg max zetten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Deviator79 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:57:
[...]

ja, wil alleen de max massa dan aan laten passen, kentekengewicht moet 1500 zijn, max massa 2000.
Dat is denk ik wel te regelen. Ga het voor de zekerheid navragen alvast bij de RDW.
Misschien voor de zekerheid op 1999 kg max zetten 8)
Ben benieuwd of ze eraan meewerken. Of dat ze je gewoon vertellen dat het een ongeveer grens is en dat bij dat soort auto's het uiteindelijk bij een controle niet veel uitmaakt. We spreken hier bijna over grammen verschil :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Touchdomex schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:59:
[...]

Ben benieuwd of ze eraan meewerken. Of dat ze je gewoon vertellen dat het een ongeveer grens is en dat bij dat soort auto's het uiteindelijk bij een controle niet veel uitmaakt. We spreken hier bijna over grammen verschil :X
Ik zou me meer zorgen maken over de verzekering persoonlijk.

Verder @ TS houd er rekening mee dat veel automaten eigenlijk een oliekoeler nodig hebben als je er caravan's over bergen gaat trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
Touchdomex schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:59:
[...]

Net de klantenservice gebeld; het kan, formuliertje invullen, kenteken opsturen en gaan: en voor de zekerheid op 1999 kg zetten

top, nu op zoek naar een mondeo met die specs.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
Deviator79 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 12:02:
[...]

Net de klantenservice gebeld; het kan, formuliertje invullen, kenteken opsturen en gaan: en voor de zekerheid op 1999 kg zetten

top, nu op zoek naar een mondeo met die specs.. :9
Tada: http://www.autotrack.nl/tweedehands/ford/mondeo/8786596

nie slecht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComBax
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12-2021
Deviator79 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:31:
[...]

nice: maar voldoet nu niet aan de eis; hoewel je volgens mij de max. mass voertuig kan laten aanpassen.
Waarom fixeer je zo op de max massa van 2000kg?
Volgens mij is de max massa van voertuig + sleep gewoon 3500kg, maar doet het er niet toe of het hoger kan.
Dus: passat kan tot 2170kg zonder caravan.
Hang je je caravan erachter die max beladen is (1500kg), dan moet je er gewoon voor zorgen dat je je passat niet volstouwt en met zijn beladen massa onder de 2000kg blijft.
Dat het hoger KAN op papier, doet er volgens mij niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
ComBax schreef op woensdag 25 april 2012 @ 12:13:
[...]

Waarom fixeer je zo op de max massa van 2000kg?
Volgens mij is de max massa van voertuig + sleep gewoon 3500kg, maar doet het er niet toe of het hoger kan.
Dus: passat kan tot 2170kg zonder caravan.
Hang je je caravan erachter die max beladen is (1500kg), dan moet je er gewoon voor zorgen dat je je passat niet volstouwt en met zijn beladen massa onder de 2000kg blijft.
Dat het hoger KAN op papier, doet er volgens mij niet toe.
Vanaf de CBR site:
http://www.cbr.nl/1095.pp

Aanhangwagen meer dan 750 kg
In bepaalde gevallen is het bovendien toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg. te trekken met alleen geldig Nederlands rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:

■de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;

■de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.

In alle andere gevallen is het BE en dan wil TS liever vermijden.
Toegestane maximum massa houd in het maximum gewicht van de auto + max gewicht caravan mogen niet boven de 3500 kg komen. Aangezien de caravan max 1500 is dan moet de TS een auto kopen die max 2000kg mag zijn.

edit:
Ik zie dat je Belg bent mogelijk zijn de regels in België anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deviator79 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:46:
[...]

Die mercedes W123 weegt te weinig (< 1500 kg) W124 kan ik niet zo snel vinden..
Zoek de juiste uitvoering:

W123:
1980-1986 300TD handgeschakeld 1570kg
1980-1986 300TD Turbo automaat 1620kg

W124:
1986-1989 300TD Turbo automaat 1540kg

Dit zijn alleen de diesels, bij handgeschakeld vind je vergelijkbare. Bedenk dat "w123" en "w124" series zijn met tientallen modellen. Kijk naar de zwaardere uitvoeringen (estate, 'T'(ouring) in Mercedes-taal) voor opties. Automaat is meestal iets zwaarder dan handgeschakeld, verlengd is uiteraard zwaarder dan regulier.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Wel een vrij hoge stand + automaat + Oud model. Daarentegen is die niet bijster duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
Touchdomex schreef op woensdag 25 april 2012 @ 12:35:
[...]

Wel een vrij hoge stand + automaat + Oud model. Daarentegen is die niet bijster duur.
eens; maar wel ongeveer het budget :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Deviator79 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 12:37:
[...]

eens; maar wel ongeveer het budget :D
Persoonlijk zou ik gaan kijken naar een handbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
Touchdomex schreef op woensdag 25 april 2012 @ 12:39:
[...]

Persoonlijk zou ik gaan kijken naar een handbak.
Dat is in de bergen waarschijnlijk makkelijker inderdaad..ik zoek ook nog wel even verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Deviator79 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 12:40:
[...]

Dat is in de bergen waarschijnlijk makkelijker inderdaad..ik zoek ook nog wel even verder..
Dieseltje anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
Das wel prijzig in de wegenbelasting; ik rij ongeveer 20.000 p/jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Dan zou je wel in aanmerking kunnen komen om voordeliger op diesel te rijden met 20.000 km per jaar, afhankelijk van de autokeuze.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Deviator79 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 12:43:
[...]

Moet je eens goed kijken want het kan best nog wel eens wat schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 09:10

Wok

Dakloos...

@TS:

Op welke termijn wil je de andere auto hebben? Aangezien over acht maanden de regels versoepeld worden, zou ik me niet blind gaan staren op het ledig gewicht van de toekomstige auto. Neem - met het oog op de nieuwe regels - de volgende criteria in acht:
1) TMM auto + TMM caravan = 3500kg mx. Ofwel: de TMM van de auto mag in dit geval 2000kg zijn
2) Het max. aanhangergewicht (geremd) van de auto is minimaal 1500kg.

Vergeet het ledig gewicht van de auto: dat boeit straks niet meer! :)

Als je per se over een paar weken al op vakantie wilt met de caravan, kijk dan in je omgeving (familie/vrienden/etc...) of je even een geschikte auto kunt lenen. Dan kun je je tenminste rustig oriënteren op de toekomstige auto. Straks koop je overhaast een auto die aan de huidige regels voldoet, maar betaal je je scheel aan MRB. Vergis je niet: voor een auto van 1500kg mag je flink aftikken :X

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
Wok schreef op woensdag 25 april 2012 @ 12:59:
@TS:

Op welke termijn wil je de andere auto hebben? Aangezien over acht maanden de regels versoepeld worden, zou ik me niet blind gaan staren op het ledig gewicht van de toekomstige auto. Neem - met het oog op de nieuwe regels - de volgende criteria in acht:
1) TMM auto + TMM caravan = 3500kg mx. Ofwel: de TMM van de auto mag in dit geval 2000kg zijn
2) Het max. aanhangergewicht (geremd) van de auto is minimaal 1500kg.

Vergeet het ledig gewicht van de auto: dat boeit straks niet meer! :)

Als je per se over een paar weken al op vakantie wilt met de caravan, kijk dan in je omgeving (familie/vrienden/etc...) of je even een geschikte auto kunt lenen. Dan kun je je tenminste rustig oriënteren op de toekomstige auto. Straks koop je overhaast een auto die aan de huidige regels voldoet, maar betaal je je scheel aan MRB. Vergis je niet: voor een auto van 1500kg mag je flink aftikken :X
Ik wil graag in juli met vakantie.
Het probleem met het lenen van een grote auto is dat de TMM de hoog is, en dat laten aanpassen op hun kenteken gaat wat ver. MRB is idd hoog; daarom wil ik mijn huidige 2 auto's vervangen door 1 grote.

Huren is ook geen optie; want die auto's hebben ook teveel TMM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deviator79 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 12:43:
[...]

Daarom dus belastingvrij doen, dan kost het je niets en diesel is wel zo prettig bij het trekken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Deviator79 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 13:14:
[...]

Ik wil graag in juli met vakantie.
Het probleem met het lenen van een grote auto is dat de TMM de hoog is, en dat laten aanpassen op hun kenteken gaat wat ver. MRB is idd hoog; daarom wil ik mijn huidige 2 auto's vervangen door 1 grote.

Huren is ook geen optie; want die auto's hebben ook teveel TMM
Is het terugkeuren van je caravan dan geen optie?
Je hebt veel meer keuze in auto's je mag alleen bijna niets meer vervoeren in de caravan.

Toch heb ik het idee dat je beter naar e achter b kunt kijken.
Voor 2 personen is dat 1000 euro. Die 1000 euro ga je ook verliezen als je 2 auto's inruilt voor 1.

mag ik vragen welke caravan leeg 1300 kg weegt?
Ik ken er niet veel tenzij je enorm grote caravans hebt met verzwaarde as en mover.

[ Voor 8% gewijzigd door Wceend op 25-04-2012 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:13
Je kunt E achter B in 1 of 2 dagen halen.
Dus eind volgende week heb jij en je vrouw E achter B!

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Deviator79 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:31:
hoewel je volgens mij de max. mass voertuig kan laten aanpassen.
eeuh, dat heb je dus verkeerd begrepen. de max toegestane massa van de auto mag zo hoog zijn als je maar wilt (oke, tot 3500, anders is het een vrachtwagen), leeg moet ie op papier alleen tussen de 1500 en 2000 wegen, zodat de totale combinatie tussen de 3000 en 3500 fisieke kg uitkomt. Fisiek, niet op papier dus.

echter met n auto van 1500 kg, max <500 kg bagage incl 2 personen mee, is niet heel veel.

E achter B halen is zoals gezegd waarschijnlijk de betere optie, van al die extra wegenbelasting en brandstofverbruik wat je met zo'n grote wagen hebt, heb je dat dr zo uit, en met een iets lichtere wagen die de caravan wel kan trekken, kan je sowiso n stuk meer bagage meenemen.

E achter B: auto 0 t/m 3500 kg
aanhanger 0 t/m fisiek beladen @ max toegestaan trekgewicht auto. (de TMM van de aanhanger mag meer zijn dan de TTM van de auto, dan mag de aanhanger alleen niet volgeladen zijn tot die TMM)

(en meestal hebben aanhangers een TMM flink minder dan 3500 kg, maar er zijn auto's (uit de categorie 2000+ kg leeg) die ruim meer dan hun eigen leeggewicht mogen trekken. Daarmee zou je dan kunnen rijden met een combinatie van (at most) 7000 kg.)

[ Voor 4% gewijzigd door AlexanderB op 25-04-2012 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

AlexanderB schreef op woensdag 25 april 2012 @ 17:08:
[...]

eeuh, dat heb je dus verkeerd begrepen. de max toegestane massa van de auto mag zo hoog zijn als je maar wilt (oke, tot 3500, anders is het een vrachtwagen), leeg moet ie op papier alleen tussen de 1500 en 2000 wegen, zodat de totale combinatie tussen de 3000 en 3500 fisieke kg uitkomt. Fisiek, niet op papier dus.
Nee, het gaat er afaik ook om wat de auto mag wegen. Stel dat de auto als MTM 2.001 kg heeft, en de caravan een MTM van 1.500 kg, zit je aan 3.501 kg en moet je dus aan BE :)

Afbeeldingslocatie: http://www.caravans.net/assets/images/rijbewijs_stroomschema.gif

[ Voor 6% gewijzigd door tdw op 25-04-2012 17:27 ]

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
AlexanderB: Totale treingewicht mag niet boven de 3500kg komen. Dat is dus INCLUSIEF belading!!
Bij die belading wordt dus ook de (theoretische) belading van de auto meegenomen. Als dat 500kg is, en de wagen zelf weegt 1510kg ga je dus al de mist in.

Het laadvermogen van de auto is in dit geval dus wel degelijk van toepassing. Dat je het niet gebruikt, is wellicht een ander verhaal.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

werkelijk? oh, dan scratch that.. dan zoek je inderdaad n auto met n leeggewicht van 1500 kg en een maximum beladen gewich van 1999 kilo... dat gaat nogal n opgave worden ja, de meeste mensen willen zo veel mogenlijk laadvermogen en een zo licht mogenlijke auto, niet precies andersom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Je kunt je auto terug laten keuren naar een lager maximumgewicht. Zo kan een auto met een MTM van 2,2 ton een MTM krijgen van 1,999 ton. Slechts een papieren kwestie (misschien een paar euro erbij) en dan is het klaar :)

Zo ook een keer een noord-afrikaan met een vrachtwagentje dat 'm had teruggekeurd naar 3,5 ton zodat hij er met rijbewijs B mee mocht rijden. Na het voertuig volledig leeggehaald te hebben woog het ding 3,9 ton.. Dat ging ook niet helemaal goed dus :+

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Opel Omega '01 kopen?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
Wceend schreef op woensdag 25 april 2012 @ 14:08:
[...]

Is het terugkeuren van je caravan dan geen optie?
Je hebt veel meer keuze in auto's je mag alleen bijna niets meer vervoeren in de caravan.

Toch heb ik het idee dat je beter naar e achter b kunt kijken.
Voor 2 personen is dat 1000 euro. Die 1000 euro ga je ook verliezen als je 2 auto's inruilt voor 1.

mag ik vragen welke caravan leeg 1300 kg weegt?
Ik ken er niet veel tenzij je enorm grote caravans hebt met verzwaarde as en mover.
Een Hobby de Luxe 560 uit 2001 (nieuw model is zelfs 1460 kg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Massa leeg voertuig
1.565 kg
Laadvermogen
N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig
2.206 kg
Massa rijklaar
1.665 kg

Moet kunnen toch?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 09:10

Wok

Dakloos...

Wellicht ten overvloede, maar de nieuwe regels (in 2013 dus) worden dus als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Z6TY2WLvh92ZOtlQuIkzB84S/full.gif
Het leeggewicht van de auto doet straks dus niet meer terzake :)

offtopic:
Iets waar ik zelf erg blij mee ben, want dat betekent dat ik straks achter mijn nieuwe auto een kleine autotrailer mag hangen met mijn B :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

warhamstr schreef op woensdag 25 april 2012 @ 19:00:
Massa leeg voertuig
1.565 kg
Laadvermogen
N.v.t.
2.206 kg
Massa rijklaar
1.665 kg

Moet kunnen toch?
Nee, want potentieel treingewicht > 3500kg.

Tenzij je 'm terugkeurt naar 1999 kg

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Renault Espace?

Onze vorige (Espace III 3.0 V6) was via de RDW als volgt:

Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig
1.695 kg
Laadvermogen
N.v.t.
2.510 kg
Massa rijklaar
1.795 kg

Aanhangwagen
Maximum te trekken massa:
- ongeremd
750 kg
- geremd
2.000 kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:13
Dan kom je dus in het geval van TS uit op ruim 4 ton totaal en het mag maar 3500 zijn ThinkPad

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Tenzij je 'm terug laat keuren :+

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
tdw schreef op woensdag 25 april 2012 @ 22:31:
Tenzij je 'm terug laat keuren :+
maar dan mag je ook daadwerkelijk niets meenemen in de auto. 2 personen + wat benzine en handbagage en je zit al op 200 kilo en dan zit je vol.

Dan moet alles in de caravan en of dat verstandig is voor de rijeigenschappen betwijfel ik. Je zult dan niet de eerste zijn die om gaat vanwege slingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
Wceend schreef op donderdag 26 april 2012 @ 09:24:
[...]

maar dan mag je ook daadwerkelijk niets meenemen in de auto. 2 personen + wat benzine en handbagage en je zit al op 200 kilo en dan zit je vol.

Dan moet alles in de caravan en of dat verstandig is voor de rijeigenschappen betwijfel ik. Je zult dan niet de eerste zijn die om gaat vanwege slingeren.
Die Espace heeft inderdaad en wat hoog eigen gewicht. Er moeten namelijk 5 personen in (ok, 3 kleine kinderen)
dus 200 kg is krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
Na overleg met het parlement (lees: mijn lieftallige wederhelft) ga ik op zoek een van de volgende auto's:

Ford Mondeo Wagon 2.5 V6
Mitsubishi Grandis 2.4
Opel Omega Stationwagon 2.2

Alle auto's moeten wel worden teruggezet op kenteken naar max 1999 kg max. beladen gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Wok schreef op woensdag 25 april 2012 @ 20:17:
Wellicht ten overvloede, maar de nieuwe regels (in 2013 dus) worden dus als volgt:
[afbeelding]
Het leeggewicht van de auto doet straks dus niet meer terzake :)

offtopic:
Iets waar ik zelf erg blij mee ben, want dat betekent dat ik straks achter mijn nieuwe auto een kleine autotrailer mag hangen met mijn B :)
Kan je ook interessante combinatie's op de weg verwachten.
Combineer een lager gewicht van de auto met een verkeerd beladen aanhanger / caravan.

Met E mag je nog enigszins verwachten dat de bestuurder er iets van snapt (d.w.z. hij/zij die na '87 hun rijbewijs gehaald hebben, daarvoor kreeg je 'm er met een pakje boter bij).

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
Harry schreef op donderdag 26 april 2012 @ 12:24:
[...]

Combineer een lager gewicht van de auto met een verkeerd beladen aanhanger / caravan.

Met E mag je nog enigszins verwachten dat de bestuurder er iets van snapt (d.w.z. hij/zij die na '87 hun rijbewijs gehaald hebben, daarvoor kreeg je 'm er met een pakje boter bij).
Ben ik wel met je eens, mijn vrouw riep dus ook dat ze geen auto lichter dan de caravan wil hebben ivm de veiligheid.
Denk dat het verstandig is dit inderdaad niet te doen, dan maar kenteken aanpassen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
Deviator79 schreef op donderdag 26 april 2012 @ 13:04:
[...]

Ben ik wel met je eens, mijn vrouw riep dus ook dat ze geen auto lichter dan de caravan wil hebben ivm de veiligheid.
Denk dat het verstandig is dit inderdaad niet te doen, dan maar kenteken aanpassen..
dat lijkt me ook zeer verstandig ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Harry schreef op donderdag 26 april 2012 @ 12:24:
[...]
Helemaal eens. De combinatie moet gewoon vertrouwd zijn.

Op deze site kun je een berekening laten maken van de combinatie en hoe stabiel deze combinatie is. Je zult zien dat hoe zwaarder het trekkend voertuig is ten opzichte van de caravan, hoe beter dit scoort.

Overigens heb ik zelf toen ik mijn caravan kocht E achter B in een dagopleiding gedaan. Is overigens er goed te doen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1