Bestandnamen aanpassen via excel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chr1st14n
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:52
Ik moet voor een klant een manier vinden om een een heleboel afbeeldingen (meerdere mappen) de naam te hernoemen naar een zelf in te vullen naam (afbeeldingen hebben nu een random nummer, en dit moet naar een omschrijving worden). De klant zou dit het liefste in Excel willen doen, ivm dat hij dit dan in een programma kan laten inlezen welk van deze afbeeldingen gebruikt maakt (gaat om afbeeldingen voor een webshop).

Is hier een makkelijke manier voor? Ik ben al even aan het zoeken, maar ik kan niks vinden wat er op lijkt.

(Klant wil het graag via excel omdat anders alle afbeeldingen met de hand hernoemt moeten worden in de mappen en in het programma welke gebruik maakt van de afbeeldingen.)

Alvast bedankt

[Core i7-8700K] [Scythe Mugen 5 Black RGB] [ASUS Z-370-GAMING] [4x8gb DDR4-3000] [INNO3D RTX2070 Super] [250GB Samsung 960 EVO] [3x512TB Crucial MX500 (R0)] [Corsair 350D]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57

lier

MikroTik nerd

Wauw...respect voor je openingspost!

Als ik het mag proberen samen te vatten: je wil in een Excel bestand de oude en de nieuwe naam opslaan (in verband met een programma waarin het aangepast moet worden) en tegelijkertijd wil je ook de bestanden op het filesysteem van nieuwe naam voorzien!?

Dus...blijkbaar wil je vanuit Excel tegen je filesysteem aan praten...dat kan je doen met VBA. Een (standaard) oplossing lijkt mij niet waarschijnlijk, je zal dus echt zelf je handen vuil moeten maken (denk ik).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 14:35
Beste chr1st14n,
Je wilt dus een excel sheet maken met de volgende gegevens:
BestandslocatieOude bestandsnaamNieuwe bestandsnaam

Na het invoeren van alle namen wil je alles hernoemen?

[ Voor 10% gewijzigd door Erwinvz1 op 25-04-2012 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-10 15:51
lier schreef op woensdag 25 april 2012 @ 09:20:

Als ik het mag proberen samen te vatten: je wil in een Excel bestand de oude en de nieuwe naam opslaan (in verband met een programma waarin het aangepast moet worden) en tegelijkertijd wil je ook de bestanden op het filesysteem van nieuwe naam voorzien!?

Dus...blijkbaar wil je vanuit Excel tegen je filesysteem aan praten...dat kan je doen met VBA. Een (standaard) oplossing lijkt mij niet waarschijnlijk, je zal dus echt zelf je handen vuil moeten maken (denk ik).
Tja en dan ook nog in verschillende mappen.. Het is zeker in VBA te doen, alleen doordat je afbeeldingen in verschillende mappen zitten kan het aardig lastig worden.. Je ze eerst moet inlezen, dan aanpassen en weer wegschrijven..

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chr1st14n
lier schreef op woensdag 25 april 2012 @ 09:20:

Tnx voor je snelle antwoord, ik denk dat het (bijna) onmogelijk is te doen, maar de klant (van het type kan de aanknop vinden en weet hoe hij op de terminal server moet komen) zegt te weten dat het kan, maar zou niet weten hoe, hij weet alleen dat het mogelijk is (is ook van het type dat je dat niet uit zijn hoofd praat).

Volgens mij kan je wel vanuit excel lezen van je schijf (de bestandsnamen in een map) maar kan je de namen niet aanpassen (schrijven naar de schijf)

[Core i7-8700K] [Scythe Mugen 5 Black RGB] [ASUS Z-370-GAMING] [4x8gb DDR4-3000] [INNO3D RTX2070 Super] [250GB Samsung 960 EVO] [3x512TB Crucial MX500 (R0)] [Corsair 350D]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chr1st14n
Erwinvz1 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 09:28:
Beste chr1st14n,
Je wilt dus een excel sheet maken met de volgende gegevens:
BestandslocatieOude bestandsnaamNieuwe bestandsnaam

Na het invoeren van alle namen wil je alles hernoemen?
ja dat denk ik ongeveer wel ja(zou niet weten hoe het zou moeten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chr1st14n
mr_zippey schreef op woensdag 25 april 2012 @ 09:29:
[...]

Tja en dan ook nog in verschillende mappen.. Het is zeker in VBA te doen, alleen doordat je afbeeldingen in verschillende mappen zitten kan het aardig lastig worden.. Je ze eerst moet inlezen, dan aanpassen en weer wegschrijven..
Maar hoe kan ik schrijven naar de schijf vanuit excel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 14:35
chr1st14n schreef op woensdag 25 april 2012 @ 09:31:
[...]

ja dat denk ik ongeveer wel ja(zou niet weten hoe het zou moeten)
In de desbetreffende map(pen) een bestandenlijst maken en plakken in excel en daarmee commandos maken.

Dus maak je een excel lijst met deze Layout.

AAAAAAAAAA
BOude bestandsnaam
CCCCCCCCCC
DNieuwe bestandsnaam
EEEEEEEEEE

Plak de hele inhoud in kladblok en vervangen de volgende dingen: (let op dat je de blokjes ook meeneemt)
AAAAAAAAA naar rename "
CCCCCCCCC naar " "
EEEEEEEEE naar "
Dan krijg je deze lijst commando als resultaat die je zo kan uitvoeren in de desbetreffende map.
rename "Bureaublad1" "NIEUWENAAM1"
rename "Favorieten1" "NIEUWENAAM2"
rename "Menu Start1" "NIEUWENAAM3"
rename "Mijn documenten1" "NIEUWENAAM4"
Zo vorm ik altijd hernoem/verplaats commando's als ik grote aantallen moet doen.
Je kan ook evt bestandslocaties ook toevoegen als kolom in excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chr1st14n
Erwinvz1 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 09:48:
[...]

In de desbetreffende map(pen) een bestandenlijst maken en plakken in excel en daarmee commandos maken.

Dus maak je een excel lijst met deze Layout.

AAAAAAAAAA
BOude bestandsnaam
CCCCCCCCCC
DNieuwe bestandsnaam
EEEEEEEEEE

Plak de hele inhoud in kladblok en vervangen de volgende dingen: (let op dat je de blokjes ook meeneemt)

[...]

Dan krijg je deze lijst commando als resultaat die je zo kan uitvoeren in de desbetreffende map.

[...]

Zo vorm ik altijd hernoem/verplaats commando's als ik grote aantallen moet doen.
Je kan ook evt bestandslocaties ook toevoegen als kolom in excel.
Dat klinkt als dat dat wel zou kunnen werken, maar dan heb ik nog maar een deel opgelost. Ik moet het op een of andere manier dan ook zo doen dat ik in het programma de namen kan aanpassen dmv dat excel bestand in te lezen. (welke dan weer de auto namen verwijst naar de nieuwe).

Ik krijg het idee dat dit onbegonnen werk is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57

lier

MikroTik nerd

Het is niet onbegonnen en in de IT is ALLES mogelijk, misschien wel leuk om er een prijskaartje aan te hangen. Is voor veel gebruikers een eye opener.

Nogmaals, als je dit wil doen binnen Excel moet je VBA gebruiken:
Renaming files in a folder using VBA

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1