Met veel intresse heb ik de nieuwposting over Google Drive gelezen:
nieuws: Google brengt cloudopslagdienst Drive uit
https://drive.google.com/
http://www.engadget.com/2...-dropbox-skydrive-icloud/
Ik gebruik met veel plezier nu dropbox, maar de prijzen voor meer opslagruimte zijn daar een stuk duurder. Nu op de frontpage staan er redelijk wat reakties over de voorwaarden van de dienst van Google Drive, maar wat is nu waarheid? Moet men zich zorgen maken over dat alles wat je upload geindexeerd wordt en openbaar kan worden gemaakt? Of kan je veilig erop vertrouwen dat de data ook daadwerkelijk jouw data blijft?
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die al gebruik mogen maken van deze dienst en hoe men tegen de AV aankijkt van het produkt.
nieuws: Google brengt cloudopslagdienst Drive uit
https://drive.google.com/
De prijzen spreken mij erg aan:Google heeft zijn langverwachte cloudopslagdienst Drive officieel wereldkundig gemaakt. Met de Dropbox-concurrent kunnen gebruikers toegang krijgen tot 5GB gratis opslag. Voor meer opslag moet maandelijks een bedrag worden betaald.
De internetgigant deed de aankondiging op zijn eigen weblog. Daarbij laat het bedrijf weten dat de bestaande Docs-dienst wordt geïntegreerd in Drive. Gebruikers kunnen zo hun documenten direct vanuit de opslagdienst openen. Ook wordt er een koppeling met Gmail gemaakt en kan content direct via Googles Plus-netwerk worden gedeeld. Overigens maakte Google bekend dat het de opslagruimte voor zijn e-maildienst verhoogt van 7.5GB naar 10GB. Ontwikkelaars kunnen met een speciale Drive-api webapplicaties maken waarin Googles opslagdienst is geïntegreerd.
Het is in Drive mogelijk om direct, naast documenten, verscheidene bestandstypes te openen zonder externe software: zo kunnen gebruikers onder andere Photoshop-bestanden direct openen zonder de bijbehorende applicatie. Daarbij kunnen deze bestanden ook direct vanuit Drive worden bewerkt.
Drive biedt 5GB aan opslagruimte gratis, waarbij er voor 2,50 dollar per maand 25GB extra kan worden gekocht. 100GB gaat 5 dollar per maand kosten, terwijl voor 1TB 50 dollar per maand moet worden afgerekend. Voor de cloudopslagdienst is een Android-applicatie beschikbaar, maar andere mobiele besturingssystemen worden momenteel niet ondersteund. Wel komt later nog een applicatie voor iOS.
Google richt zich met de Drive-dienst ook op bedrijven. Volgens de internetreus kunnen netwerkbeheerders 20GB opslag bijkopen voor 4 dollar per maand per gebruiker. Dit is mogelijk voor maximaal 800 gebruikers per bedrijf: de maximale opslagruimte die bijgekocht kan worden bedraagt 16TB.
Er gingen al lange tijd geruchten over een eigen cloudopslagdienst van Google. De oudsten zijn al van jaren geleden, maar recentelijk kwam er meer informatie naar buiten over de dienst. De introductie komt daardoor niet als een verrassing.
Hier nog een handig overzicht gemaakt door Engadget waarin Google Drive vs. de concurrentie wordt gezet:Google-opslagmogelijkheden
Kies uit de volgende maandelijkse Google-opslagmogelijkheden om te gebruiken met Google Drive en Picasa. Wanneer u een van deze mogelijkheden aanschaft, wordt uw opslaglimiet voor Gmail automatisch verhoogd tot 25 GB. Jaarlijkse mogelijkheden zijn momenteel niet beschikbaar.
Opslag
Maandtarief
25 GB = $2,49
100 GB = $4,99
200 GB = $9,99
400 GB = $19,99
1 TB = $49,99
2 TB = $99,99
4 TB = $199,99
8 TB = $399,99
16 TB = $799,99
Belastingen en kosten
Bovengenoemde prijzen zijn exclusief eventuele belastingen of kosten die in rekening kunnen worden gebracht in het land waar u woont. Mogelijk worden u belastingen en kosten in rekening gebracht over de hierboven vermelde prijzen.
http://www.engadget.com/2...-dropbox-skydrive-icloud/
Ik gebruik met veel plezier nu dropbox, maar de prijzen voor meer opslagruimte zijn daar een stuk duurder. Nu op de frontpage staan er redelijk wat reakties over de voorwaarden van de dienst van Google Drive, maar wat is nu waarheid? Moet men zich zorgen maken over dat alles wat je upload geindexeerd wordt en openbaar kan worden gemaakt? Of kan je veilig erop vertrouwen dat de data ook daadwerkelijk jouw data blijft?
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die al gebruik mogen maken van deze dienst en hoe men tegen de AV aankijkt van het produkt.