Beste Tweakers,
Voor een klant van mij ben ik bezig om uit te zoeken om een aantal gescheiden netwerken aan te leggen. Het budget is vrij beperkt (+- 550 eu.)
De volgende configuratie moet er gemaakt worden:
- Bekabeld corporate netwerk (+-8 Gebruikers)
- Wireless corporate netwerk
- Bekabeld gast netwerk (+- 4 gebruikers)
- Wireless gast netwerk
Ik heb mijzelf tot op een bepaalde hoogte verdiept en wil kijken of ik op weg ben naar een goede inrichting.
De setup:
Switch: Cisco SF300 24p
Belangrijkste eigenschappen: POE, VLAN Routing
AP: Draytek vigor 800p
De configuratie die ik hiermee wil mogelijk maken is als volgt:
- Default vlan configureren en een guest vlan configureren op de switch
- Poort configureren voor AP op de switch
- Op het access point 2 SSIDS aanmaken met het default vlan en het Guest vlan
De ideale situatie is als via active directory de verschillende DHCP ranges worden uitgedeeld aan de verschillende netwerken.
Het enige wat nu ontbreekt in deze setup is een goede router achter het ziggo modem. Een aantal vragen die ik hierbij heb en na uitzoekwerk nog niet helemaal helder heb is het volgende:
- Kan er met de verschillende vlans (op andere subnets) rechtstreeks naar dezelfde gateway worden gerouteerd via 1 geconfigureerde poort?
- Moet deze ene poort een trunk zijn of zijn er makkelijkere methodes om toch met de verschillende vlans bij de default gateway te komen?
- Zo ja wat is een goede router die 802.1Q ondersteund?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen in deze zodat er een mooie netwerk configuratie kan worden neergezet.
Groeten,
Een enthousiaste tweaker
Voor een klant van mij ben ik bezig om uit te zoeken om een aantal gescheiden netwerken aan te leggen. Het budget is vrij beperkt (+- 550 eu.)
De volgende configuratie moet er gemaakt worden:
- Bekabeld corporate netwerk (+-8 Gebruikers)
- Wireless corporate netwerk
- Bekabeld gast netwerk (+- 4 gebruikers)
- Wireless gast netwerk
Ik heb mijzelf tot op een bepaalde hoogte verdiept en wil kijken of ik op weg ben naar een goede inrichting.
De setup:
Switch: Cisco SF300 24p
Belangrijkste eigenschappen: POE, VLAN Routing
AP: Draytek vigor 800p
De configuratie die ik hiermee wil mogelijk maken is als volgt:
- Default vlan configureren en een guest vlan configureren op de switch
- Poort configureren voor AP op de switch
- Op het access point 2 SSIDS aanmaken met het default vlan en het Guest vlan
De ideale situatie is als via active directory de verschillende DHCP ranges worden uitgedeeld aan de verschillende netwerken.
Het enige wat nu ontbreekt in deze setup is een goede router achter het ziggo modem. Een aantal vragen die ik hierbij heb en na uitzoekwerk nog niet helemaal helder heb is het volgende:
- Kan er met de verschillende vlans (op andere subnets) rechtstreeks naar dezelfde gateway worden gerouteerd via 1 geconfigureerde poort?
- Moet deze ene poort een trunk zijn of zijn er makkelijkere methodes om toch met de verschillende vlans bij de default gateway te komen?
- Zo ja wat is een goede router die 802.1Q ondersteund?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen in deze zodat er een mooie netwerk configuratie kan worden neergezet.
Groeten,
Een enthousiaste tweaker