Traffic shaping t.b.v Proxy Server

Pagina: 1
Acties:

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik heb een klaslokaal vol met desktopsystemen. Het zal ongetwijfeld voorkomen dat alle computers simultaan meerdere grote bestanden van het internet halen. De proxy server kan het bestand pas cachen als het volledig gedownload is door 1 van deze systemen. Maar als de bandbreedte evenredig wordt verdeeld zal dit dus lang duren en heeft het cachen vrijwel geen zin.

Is het een idee om bijvoorbeeld 75% van de verbinding voor 1 sessie te gebruiken. In plaats van de de bandbreedte te delen door het aantal sessies? Zo ja, wat is de beste manier om dit te doen onder linux?

Dit lost het probleem niet op voor het simultaan downloaden van 1 ontzettend groot bestand. De get requests zijn dan al verstuurd en zullen dan niet meer worden afgehandeld door de proxy server.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:12
Er zijn ook mogelijkheden om vb bepaalde websites te pre-fetchen als je weet welke sites bezocht gaan worden in het kader van een bepaalde klasopdracht. Hangt wel van product tot product af...

Als het dan toch zo'n ontzettend groot bestand is dat meerdere klas-machines moeten afhalen waarom verdeel je dit dan niet intern zonder iedereen dit te laten downloaden van Internet?

Wat is ontzettend groot ? 500MB ? 1GB ? 4GB ? 100GB ?

Voor Linux denk ik wel aan Squid me enkele bijkomende modules (vb prefetch)
Voor bandwidth management kan je mischien naar Squid "delay pools" configuraties kijken om ongeveer te realiseren wat je wil ...

[ Voor 19% gewijzigd door jvanhambelgium op 25-04-2012 08:19 ]