Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Upgraden] Render/3d modeling pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede Tweakers,

Ik hoop dat dit het juiste forum is, zoals de titel van mijn post al zegt.

Ik heb wat advies nodig over een computer die gebruikt word voor redelijk high end renderen en 3d modeleren.

De hardware:

HP Z400 workstation
- Intel Xeon CPU W3565 @ 3.20GHz (4 CPUs)
- 18432 MB Werkgeheugen
- Videokaart: Nvidia Quadro 2000
- Als er meer informatie betreffende hardware nodig is kan ik hier voor zorgen.

De Software:

- Rhinoceros 5.0 met een aanta plug-ins om animaties te maken en 2 verschillende render engines (flamingo NXT & Binnenkort misschien vray)

De problemen:

- Tijdens het modeleren van vrij grote modellen met zekere regelmaat plotseling een paar seconden een zwart scherm met de melding dat de nvidia (driver of kaart) "ran into an issue and has recovered" o.i.d. (ik zal het de volgende keer vastleggen). Als dit gebeurt word ook automatisch mijn programma afgesloten, wat regelmatig lijdt tot dataverlies.

- Tijdens het renderen draait mijn CPU constant op 100% niet gek opzich gezien het feit dat renderen eigenlijk gewoon rekenen is wat door de CPU gedaan word (voor zo ver mijn kennis gaat)

-Omdat wij werken met vrij grote modellen heb ik al eerder problemen gehad tijdens het modeleren, ik heb dit toen voorgelegd aan ons ict beheer, hun antwoord was vrij simpel, je heb te weinig werkgeheugen. vandaar dat de pc nu 18,4 gb werkgeheugen heeft.

Nu wil mijn baas graag mijn computer upgraden maar wil dit niet via ons ict beheer doen. anders zit er dalijk nog meer werkgeheugen in die pc terwijl dat het probleem niet eens hoeft te zijn. Dus mijn vraag is eigenlijk wat kunnen wij het beste upgraden aan de pc (grafische kaart en/of CPU) en naar hoeveel.

Ik hoop dat ik voldoende informate verzorgd heb en dat dit het juiste forum is.

bij voorbaat dank.

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Los van het feit wat exact het probleem is, vraag ik mij af of de upgrade niet via ICT beheer te laten gebeuren wel zo'n goed idee is. Het hangt natuurlijk puur af van de situatie bij jullie op de werkvloer, maar ik zou er niet vrolijk van worden als één van m'n gebruikers eigenhandig z'n workstation gaat liggen upgraden.

On-topic: Ik veronderstel dat je de logische zaken al wel geprobeerd hebt zoals bv. de drivers van je nvidia kaart updaten?

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Verwijderd

Topicstarter
Darkstar schreef op woensdag 25 april 2012 @ 13:16:
Los van het feit wat exact het probleem is, vraag ik mij af of de upgrade niet via ICT beheer te laten gebeuren wel zo'n goed idee is. Het hangt natuurlijk puur af van de situatie bij jullie op de werkvloer, maar ik zou er niet vrolijk van worden als één van m'n gebruikers eigenhandig z'n workstation gaat liggen upgraden.

On-topic: Ik veronderstel dat je de logische zaken al wel geprobeerd hebt zoals bv. de drivers van je nvidia kaart updaten?
De drivers van mijn grafische kaart zijn up to date ;)

Omdat wij nog al veel problemen hebben gehad met ons huidige ICT beheer, heeft mijn baas besloten dit in eigen beheer te gaan doen. Iets waar ik verder vrij weinig over te zeggen heb en wat mij eigenlijk ook niet zou moeten interesseren. Ik heb simpelweg de taak gekregen om te kijken wat ik kan doen/laten doen om de problemen met die pc te verhelpen.

Om het probleem nogmaals uit te leggen:

Zelf vermoed ik dat de modellen waar we mee werken te zwaar zijn, dit betekent dat tijdens het werken aan een model de grafische kaart hard moet werken om dit op de monitor te laten zien. iets wat op een gegeven moment te zwaar word en hij "crashed" denk ik.
Ik heb al zitten zoeken naar de foutmelding, hij geeft namelijk error code 4 van de Nvidia driver, voor zo ver ik kan vinden op t internet betekend dit dat de kaart/driver een tijdje niet reageert waardoor windows deze herstart.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:31

Pixeltje

Woo-woohoo!

Of je nu buiten de IT dienst om, of in samenwerking met je dienstverlener een upgrade uitvoert, je kunt altijd kijken naar de mogelijkheden.

Ik zou in dit geval niet meer naar werkgeheugen kijken, maar kijk eens naar de instellingen van je software; je videokaart moet hardwareondersteuning kunnen bieden tijdens het renderen namelijk, dat zou de werklast van je CPU iets verlichten. Duik daar even goed in, of vraag je IT dienstverlener om dat te doen, want dat kan namelijk een upgrade schelen ;). Verder ga ik er voor het gemak maar even van uit dat je wel een 64 bit versie van je besturingssysteem gebruikt?

Dat klinkt misschien logisch maar geloof het of niet; er zijn hier binnen het bedrijf 25 Z600's uitgerold met windows XP 32 bit erop. Er staan dus machines van 4000 euro letterlijk te niksen omdat het OS niets met de hardware kan.

Tot slot; als je tot de conclusie komt dat het probleem niet in de software ligt kun je kijken naar een andere of tweede grafische kaart. Ik weet niet hoe jou rendersoftware met een SLI opstelling omgaat (en of je HP moederbord dat wel ondersteund), maar een betere grafische kaart zou een hoop ellende moeten schelen. je processor lijkt me snel genoeg (is een redelijk rappe uitvoering zo te zien), dus daar zou ik als laatste naar kijken.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Verwijderd

Topicstarter
Pixeltje schreef op woensdag 25 april 2012 @ 17:12:
Of je nu buiten de IT dienst om, of in samenwerking met je dienstverlener een upgrade uitvoert, je kunt altijd kijken naar de mogelijkheden.

Ik zou in dit geval niet meer naar werkgeheugen kijken, maar kijk eens naar de instellingen van je software; je videokaart moet hardwareondersteuning kunnen bieden tijdens het renderen namelijk, dat zou de werklast van je CPU iets verlichten. Duik daar even goed in, of vraag je IT dienstverlener om dat te doen, want dat kan namelijk een upgrade schelen ;). Verder ga ik er voor het gemak maar even van uit dat je wel een 64 bit versie van je besturingssysteem gebruikt?

Dat klinkt misschien logisch maar geloof het of niet; er zijn hier binnen het bedrijf 25 Z600's uitgerold met windows XP 32 bit erop. Er staan dus machines van 4000 euro letterlijk te niksen omdat het OS niets met de hardware kan.

Tot slot; als je tot de conclusie komt dat het probleem niet in de software ligt kun je kijken naar een andere of tweede grafische kaart. Ik weet niet hoe jou rendersoftware met een SLI opstelling omgaat (en of je HP moederbord dat wel ondersteund), maar een betere grafische kaart zou een hoop ellende moeten schelen. je processor lijkt me snel genoeg (is een redelijk rappe uitvoering zo te zien), dus daar zou ik als laatste naar kijken.
Ik gebruik netjes 64 bit inderdaad.

Ik zal me er eens in verdiepen in samenwerking met de IT'ers wat we software matig nog kunnen doen.

Verder heb ik al stiekem in de kast gekeken en gezien dat de kaart geen SLI brug aansluiting heeft ( of dit nodig is met quadro weet ik niet) maar het moederbord heeft wel meerdere pci-e slots, ik zal nog even kijken of het moederbord sli ondersteund, lijkt mij wel iig.

Bedankt voor je duidelijke reactie hier kan ik wat mee :)

Verwijderd

Topicstarter
Pixeltje schreef op woensdag 25 april 2012 @ 17:12:
Ik heb nog even met mijn baas overlegd, hij is er vrij simpel in. hij wil gewoon een nieuwe grafische kaart gaan gebruiken.

Ik heb ook nog even gekeken naar het moederbord, als het goed is support deze wel sli, de kaart echter niet. dus deze moet vervangen worden, kan je misschien een aanbeveling doen wat voor kaart de volgende stap is?
Pagina: 1