Toon posts:

Hoe multiboot met telkens 1 prim partition actief opzetten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie
Processor E6600, MB MSI7519 Neo P45, 8gb RAM, quadro 4000, 2 SATAII 300Gb, 1 SATAII 1TB 1 IDE 80GB
Wat we zouden willen doen.
1 PC van mijn zoon dient voor semiprof videoediting daarom willen we 3X win7 64bit 1xWinXP 1xUbuntu installeren. 1 voor videoediting + 1 reserve om bij problemen toch de deadline te kunnen halen en 1 voor gewoon pc werk 1winxp voor testing en Ubuntu voor internetgedoe om de rest proper te houden.
2 naast voor elk bestuurssyteem een partitie/schijf nog een partitie voor swapfile(die pagefile wissen las ik hier http://www.techzine.nl/tw...j-afsluiten-computer.html) + een voor DATA vanuit elke OS bereikbaar.
3 Van elke WIN7 en Ubuntu partitie/schijf willen we systeemimages maken en deze regelmatig herinstalleren en telkens als nieuw kunnen starten bij problemen of na 6 maand.
Probleem
4 Vroeger met dualboot gewerkt maar steeds problemen met booten bij het terugzetten van een systeemimage.
5 Vanwege artikel http://www.schoonepc.nl/n...oot_systeem_opzetten.html over problemen met windowsmultibootsysteem denk ik aan een bootprogramma.Grub niet want die schakelt door naar windowboot als je windows kiest.
Oplossing
6 een bootprog(freeware) dat aan het systeem, dat je bij opstart kiest, de C schijf toewijst en de andere besturingssysteempartities verbergt en bovendien deze meer dan 4 besturingssystemen aankan.
7 Dit in de hoop zo kruisbestuiving tussen de windowsversies te vermijden en bovendien met images te kunnen werken die je gewoon over de oude installeert zonder data verlies of opstartproblemen.
Vraag
Mijn vraag is zoiets haalbaar, realistisch? heeft er iemand ervaring met welk programma?
Graag hoor ik jullie opmerkingen.
Dank je

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt 4 schijven in de PC zitten dus en je wilt 5 besturingssystemen gebruiken (3x W7 (waarom 3 ipv 1 of hooguit 2, en waarom anders geen VM ofzo?), 1x XP en 1x Linux).

Voor de eenvoud zou ik persoonlijke 1 schijf gebruiken voor alle Windows 7 installaties, 1 voor XP en dan een laatste voor Linux. De 4e schijf is je data schijf.
Vervolgens installeer je elk OS in z'n eentje op de schijf waar 't op komt, dus alle andere schijven koppel je los. Bijvoorbeeld de SATA schijven loskoppelen als je XP installeert op de 80 GB IDE disk.
Als boot manager gebruik je Grub, die kan chainloaden naar je Windows, maar kan ook de aparte Windows versies zien. Dus je kan direct XP booten bijvoorbeeld vanuit Grub zonder dat je de bootloader van W7 tegen komt. Je zal dan wel de bootloader van 7 vinden als je naar 7 gaat, die staat tenslotte 3x op dezelfde schijf. Hier zal je niet aan ontkomen, je zal hoe dan ook een boot menu krijgen van Windows.

Het telkens wisselen van de partities voor actief vind ik zelf erg ingewikkeld. Het geeft een grote rompslomp en een grote kans dat dingen mis gaan.

Voor het imagen heb je verders nergens last van kwa bootloader, alleen Grub dien je te moeten updaten zodat z'n verwijzingen weer kloppen, mocht dit niet meer het geval zijn (simpele update-grub draaien en klaar) en voor Windows 7 wellicht een startup repair. Anders kan je altijd nog met bcdedit wat regelen als je een van de W7 installaties hersteld via image. Je moet er met W7 iig wel voor zorgen dat de boot partitie van 200 MB vooraan de schijf staat en niet spontaan overschreven wordt bij het imagen/herstellen. Anders moet je zeker de opstartherstel uitvoeren via de installatie DVD (wel even de andere schijven, zeker de XP, loskoppelen bij het uitvoeren).

Waarom nou het loskoppelen van de harde schijven die niet gebruikt worden? Dit om te voorkomen dat de MBR op die schijven mogelijk overschreven worden en je kan dan als Grub niet meer werkt via het boot menu van je BIOS direct een schijf kiezen om van de starten (XP of 7 bijvoorbeeld). Zo ben je niet afhankelijk van een enkele boot manager en kan je altijd een OS opstarten om verder te werken.

Als je dit allemaal niet helemaal vertrouwd, kan je het altijd met een VM doen. Je hebt tenslotte een 1 TB schijf, maak een VM aan, geef deze 3 HDDs zoals je uiteindelijk met de OSen gaat werken en klooi lekker heen. Windows 7 hoef je niet te activeren om te testen en XP zou met SP3 erin met de installatie door moeten gaan als je de licentiecode niet invult (niet getest, alleen gelezen dat het zo zou werken), of anders ook nog niet activeren.

Commandline FTW | Tweakt met mate