[INFO] Moderne Asus moederborden met UEFI BIOS en memory

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mieske666
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 10:09
Soms loop je tegen een onverwacht probleem aan dat je net niet helemaal kunt plaatsen zo gebeurde mij vandaag.

7.30u Ik start de PC op zoals normaal en er niets aan de hand. Het systeem bestaat grofweg uit het volgende:

Asus P8Z68-V (BIOS 3203)
Intel i7 2600k
Nvidia 450GTS
2*4 Gb corsair Vengeance 1600CL9
OCZ Vertex 3 60 GB
En nog wat Samsung Harde schijven.

8.20u Ik zet het systeem uit.
8.30u Ik zet het syteem weer aan.

Tenminste dat dacht ik dus. Geen POST. Blijft hangen met een afwisselend knipperen CPU en MEMok ledje. F**K dacht ik. Dus maar gaan troubleshooten. Een clear Cmos. Batterij eruit en spanning los is het eerste wat in me opkomt. Niets Blijft hangen bij het zelfde euvel. Dus ik druk maar eens op de MEMok knop. En jawel de computer komt door POST heen en ik kan windows opstarten en het lijkt perfect te werken. Natuurlijk wil ik mijn overclock weer terug dus ik reboot om die te herstellen. Nee hoor dezelfde fout en weer komt het systeem niet door POST. Alleen door op MEMok te drukken wil het systeem door z'n post heen. Balen dus en ik begin erge dingen te bedenken.

Na heel veel schoonmaken en allerlei andere pogingen om het systeem weer goed te krijgen wat allemaal mislukt. Denk aan met een reepje in verschillende banken. CPU opnieuw monteren. Pinnetjes checken. Video kaart eruit. Andere voeding en ga zo maar door. Begin ik toch wel enigzins te denken dat het een gevalletje garantie gaat worden. :(

Anyways, ik had nog een BIOS chip liggen met versie 0902 erop ook voor de P8Z68-V dus ik vervang de chip denkend dat het toch niet veel zal uitmaken. Maar nu werkte de computer dus weer gewoon goed en foutloos. Het lag dus aan de BIOS. Ik heb uiteindelijk met de 3203 versie d.m.v. MEMok waarmee ik in de bios kan komen 3203 opnieuw geflashed met EZFlash in de BIOS. En nu is alles met de orginele chip ook weer goed maar dan met versie 3203 weer.

De ontdekking is voor mij wel dat dus de BIOS zomaar corrupt kan raken waardoor bijvoorbeeld het geheugen zelfs met de stock settings gewoon niet opkomt of goed gedetecteerd wordt of wat er dan ook aan de hand was. Het systeem draaide gewoon goed met dit BIOS vanaf Februari.

Het is dus wel de moeite waard, mocht je met een modern ASUS bord tegen zo'n probleem aan lopen om toch zeker de BIOS te verdenken. Zeker als er zomaar problemen ontstaan. Gelukkig had ik nog een andere BIOS chip liggen dus dan is het makkelijk en risico vrij uit te proberen. Ik hou dan dat reserve chippie lekker als backup met een 0902 versie erop voor het geval dat.

Anyway ik heb nu geen probleem meer maar ik denk dat bij moderne ASUS borden dit zeker een van de belangrijkere troubleshoot stappen moet zijn.

Gegroet,
Mieske