Toon posts:

Hoe krijg ik flac van mijn PC naar mijn highend versterker ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oude, maar goede versterker. Met pre-amp en CD-speler.
Merk Densen.
Pre-amp is de B-200 (oud model).
http://densen.dk/index.php?page=densen-b-200
De enige manier om muziek af te spelen is via mijn Densen B-400 CD-speler.
Af en toe koop ik een CD. Af en toe brand ik een CD.

Ik vind dat het tijd wordt om niet meer met CDs te lopen zeulen.
Dus is het tijd voor een moderne oplossing.

Voor films heb ik een mooie oplossing.
De LG BD-560 BR-speler. Lekker goedkoop (kostte 125 euro). Speelt de meeste formaten. Via wired ethernet, of via WiFi, doet Samba en mount een folder op mijn PC. Folder staat vol met films. Via de afstandsbediening, en de GUI op de bd560 kan ik makkelijk films op mijn PC selecteren, en gewoon op mijn televisie afkijken.

En nu zoek ik een soortgelijke oplossing voor muziek.

1) Kabel rechtstreeks van mijn PC naar de B-200 versterker.
a) Erg onpraktisch, aangezien de PC in een andere kamer staat, en er zo'n 8-10 meter tussen PC en B-200 zitten. Dat gaat een hoop soundquality verlies geven.
b) Bovendien zijn de DA-converters in de meeste PC-soundcards ook niet erg goed.
c) En tenslotte is de bediening dan een beetje ongemakkelijk, aangezien ik naar mijn PC moet lopen om muziek aan en uit te zetten en te selecteren. (Hoewel dit te overkomen is).

2) Ik weet dat er "media spelers" zijn. Ik heb daar geen ervaring mee.
a) Hoe goed zijn de DA-converters in media-spelers normaliter ? Beter dan die in soundcards ?
b) Hoe is de user-interface met een media-speler ? Krijg je er een remote-control bij ? Heeft de media-player een LED-schermpje waar je kan zien welke nummers/albums je selecteert ? Of moet je altijd je TV aanzetten om muziek te kunnen selecteren ?

3) Zelf een home-theatre PC bouwen.
a) Weer hetzelfde probleem. Waar haal ik een goede DA-converter ? Wat kosten die ? Ik weet dat er goede (en dure) DA-converters zijn die in een externe box komen. (Hoe sluit je die aan ? Via USB ? E-Sata ?). Zijn er ook goede DA-converters die je in een PCI of PCI-E slot stopt ?
b) Hoe doe je de UI ? Koop je een aparte remote-control met een PCI-E kaartje met de infrarood ontvanger ? Of gebruik je Blue-Tooth ? Hoe kun je zien op je HTPC welke muziek er speelt, of wat je geselecteerd hebt ? Moet je weer altijd je tv-scherm aan hebben staan ?

4) Kant-en-klare high-end digital streamers.
Voorbeeld: de Linn-DS van Linn. http://www.linn.co.uk/systems/products/linn-ds
a) Maar die zijn erg duur. Wat ik eigenlijk voornamelijk nodig heb is een goede DA-converter. Alle extra features op zo'n speler zijn eigenlijk niks bijzonder. Dan wordt 2000 euro of meer toch wel een hoop geld. Zijn er goedkopere alternatieven ?
b) De Linn-DS heeft een interne harddisk. Hoe krijg je muziek van mijn PC op de Linn-DS ? Lopen rommelen met USB-sticks ? Als de Linn-DS al Ethernet of WiFi heeft, kan hij dan ook een folder op mijn PC mounten en rechtstreeks flacs van mijn PC spelen ?

5) De oplossing die ik zou willen.
Net zoiets als de LG BD-560. Een simpele box, met Ethernet of Wifi. Remote control, met een of andere manier simplele manier om te zien wat je selecteert. Bv een klein een-regelig LCD-schermpje (zoals je ook op sommige logitech keyboards hebt). Die rechtstreeks van mijn PC flacs (of mp3) op haalt. Via Samba. Met een hele goede DA-converter. En ouderwetste analoge uitgang (2 wires) naar mijn pre-amp.
Ik vermoed dat dit helemaal niet bestaat. :(

Dus mijn wensen:
*) Vrij goede DA-converter.
*) Te bedienen via apparaat zelf (niet via PC)
*) Netwerk verbinding met mijn PC (ethernet of WiFi).
*) Niet nodig om de TV aan te zetten.
*) Doet Samba, speelt Flac en meer formaten.
*) Analoge ouderwetse uitgang (2-polig).

Suggesties ? Bvd.

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Voor (5) een Squeezebox Classic scoren via 2e hands kanalen? Weet niet of de DAC voldoet aan jouw standaard, maar verder moet alles voldoen aan jouw wensen.

Everytime I suffer I become a better man because of it

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 14:54

FeaR

In GoT we trust

MMUilwijk schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 14:59:
Voor (5) een Squeezebox Classic scoren via 2e hands kanalen? Weet niet of de DAC voldoet aan jouw standaard, maar verder moet alles voldoen aan jouw wensen.
Speelt de Classic wel High Res FLAC? Ik weet dat van de nieuwe generatie alleen de Touch 24/96 doet. Maar ben het wel eens dat het een mooie oplossing is.

Kost je ~250 euro voor een dergelijk apparaat en dan nog een zelfde voor een leuke DAC. Dan moet het toch wel goed komen. Kwestie van Squeezebox Server installeren op de PC en die indexeert alle nummers waarna de Squeezebox ze kan streamen. Bediening via het touchscreen, bijgeleverde remote, via de webinterface of via de app voor Android en iOS. Logitech is overigens niet de enige met een dergelijke oplossing, Sonos en TEAC hebben we ook nog.

Ik heb zelf een Squeezebox Touch welke via toslink aan mijn set is gekoppeld zodat de DAC van mijn receiver wordt gebruikt. Muziek staat op de NAS waarop dan de Squeezebox Server is geconfigureerd. Heb ooit eens een test gedaan met een CD naar FLAC geript en dat afgespeeld via de Logitech en de originele CD via de Denon DVD-2500BT (referentiespeler). Ik kon geen verschil waarnemen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Caballeros
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Kijk eens naar een Dune HD Smart D1.
De geluidskwaliteit schijnt erg goed te zijn, ik weet alleen niet of het display voldoet aan je eisen.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Caballeros schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 15:40:
Kijk eens naar een Dune HD Smart D1.
De geluidskwaliteit schijnt erg goed te zijn, ik weet alleen niet of het display voldoet aan je eisen.
Display van de Dune geeft voor zover ik weet geen informatie weer over welke track er bijvoorbeeld af wordt gespeeld. De Popcornhour C-200 en C-300 hebben wel een display wat dat doet, maar ook dat is behelpen ten opzichte van een dedicated oplossing. Overigens is display (eventueel dus met touchscreen) redelijk overbodig als je de muziek ook af kan laten spelen via PC/iPad/iPhone/Android.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-01 15:34

Tazzios

..

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 14:50:
...
En nu zoek ik een soortgelijke oplossing voor muziek.

1) Kabel rechtstreeks van mijn PC naar de B-200 versterker.
a) Erg onpraktisch, aangezien de PC in een andere kamer staat, en er zo'n 8-10 meter tussen PC en B-200 zitten. Dat gaat een hoop soundquality verlies geven.
b) Bovendien zijn de DA-converters in de meeste PC-soundcards ook niet erg goed.
c) En tenslotte is de bediening dan een beetje ongemakkelijk, aangezien ik naar mijn PC moet lopen om muziek aan en uit te zetten en te selecteren. (Hoewel dit te overkomen is).
...
Suggesties ? Bvd.
Bedienen zou via je telefoon kunnen via bluetooth/wifi.
Het geluid zou je ook via bluetooth naar je audio set kunnen sturen (bluetooth audio ontvanger kost +- 40 euro) en dan kun ook vanaf je(en vrienden) vanaf hun telefoon ook muziek sturen naar je set.

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 24-04-2012 15:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de suggesties ! Hopelijk komen er nog meer. Meer opties is altijd beter.

Ik heb zo mijn bedenking bij Logitech producten. Voor gewone dingetjes zijn ze goed genoeg. Ik gebruik al 12 jaar Logitech MarbleMouse trackballs, en wil niks anders meer. Mijn Harmony remote control bevalt ook goed. Maar ik ben voorzichtig bij een DAC in een logitech consumer product.

De Sueezebox gebruikt een AKM4420 DAC. Is die enigzins goed ? Ik zag al snel dat er mods van de squeezebox worden gemaakt. Bv kant-en-klare mods (http://www.boldercables.c...%2C-mods%2C-analog/Detail). Maar ook overal suggesties hoe je zelf de Squeezebox kunt verbeteren. BolderCables zit in de US, dus dat is misschien niet praktisch. En ik ben zelf geen soldeerder.

Maar de Squeezebox heeft ook een digitale uitgang. Mooi. Dan kun je er zelf een DAC achter hangen. Enige suggesties voor een redelijk product hier ? (Enkele honderden euros max. Hoeft geen extra functies te hebben, alleen DA converten).

Wat me niet bevalt is dat je speciale software moet installeren op je PC. Bah. Het mooie van de LG BD560 was ook dat hij gewoon Samba spreekt. Ik heb enkele DLNA software-pakketten uitgeprobeerd (het pakket dat bij de BD560 mee kwam, en ook nog 2 free/opensource pakketten). Allemaal bagger. Als een product gewoon met Samba overweg kan, dan is dat een grote plus voor mij.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2012 15:57 ]

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Voor films heb ik een mooie oplossing.
De LG BD-560 BR-speler. Lekker goedkoop (kostte 125 euro). Speelt de meeste formaten. Via wired ethernet, of via WiFi, doet Samba en mount een folder op mijn PC. Folder staat vol met films. Via de afstandsbediening, en de GUI op de bd560 kan ik makkelijk films op mijn PC selecteren, en gewoon op mijn televisie afkijken.
Ik zou deze oplossing voor je audio files gebruiken

Het ding herkend .flac waarschijnlijk niet, maar wav kan ie wel. Ik zou die flacs dan omzetten naar wav. Dat gebruikt dan wel meer opslag capaciteit, maar dat kost tegenwoordig niks meer.
Als je kijkt naar de andere oplossingen die hierboven aangedragen worden, dan zijn die allemaal een stuk duurder dan een extra harddisk.

Verwijderd

Topicstarter
mjtdevries schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 15:53:Ik zou deze (bd560) oplossing voor je audio files gebruiken
Maar dan moet ik de TV aanzetten om numbers/albums te selecteren ?
Dat vind ik maar niks.
Bovendien vertrouw ik de DAC in de bd560 niet. Ik kan me niet voorstellen dat die goed is.
De bd560 staat wel vlak naast mijn audio apparatuur, dus dat zou geen probleem zijn.

• MonoKid
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06-2025
Ik ben een leek wat het audio gebeuren betreft, maar ben ondertussen wel een doorwinterde Boxee Box gebruiker. Je kan er alles tegenaan gooien, wat je maar wil, het speelt .FLAC moeiteloos af, naar mijn ervaring.

Ik suggereer hier misschien iets heel nutteloos, maar ik hoop gewoon te helpen. Sorry voor eventuele onwetendheid!

Je kan misschien een Boxee Box aanschaffen, met HDMI naar je TV sturen en een optisch kabeltje naar je receiver sturen. Dan hoef je jouw TV niet aan te zetten? Als je een iPad of een Android toestel hebt, zijn er bakken gratis apps om je Boxee box te bedienen.
Via Android vrees ik wel dat je Boxee even via de TV, doorheen de interface moet sturen om muziek af te spelen.
Je muziek collectie zet je dan op een NAS of een hardeschijf die je via het netwerk of rechtstreeks per USB kan laten indexeren door de Boxee Box. Ik moet wel toegeven dat Boxee Box uitermate geschikt is voor films en series, maar het maakt absoluut geen prioriteit van functionaliteit voor muziek (geen playlists, bvb.)

Een Boxee Box heeft standaard een HDMI out (1.3, dacht ik), optical out, analoog audio (twee kanelen) twee USB poorten, ethernet poort (100 gigabit) en een ingebouwd wifi antenne. Het doosje heeft wel een aparte vormgeving.

Info:
pricewatch: D-Link DSM-380 Boxee Box

Schiet maar af als ik me vergis, ik probeer bij te leren :)

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Heb je al naar Sonos gekeken.
Is te bedienen met een de bijbehorende afstandsbediening of Iphone/Android/Ipad.
Heeft op de connect uitvoering gewoon tulp uit of digitaal uit.
Speelt direct van network-mappen.
Kan flac echter geen 24/bit 96kHz maar wel 16bit/48kHz

Of de marantz NA7004 dit is een network speler die werkt als een CD-speler en speelt wel flac 24bit/96kHz
Ik ben echter niet bekend of dit een beetje makkelijk werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Vergeet niet, mijn eerste eis is dat er een goede kwaliteit geluid uit moet komen. Een goede DA-converter, en goede electronica dus. Weinig storing door de voeding of andere electronica.

Mijn oude versterkers en CD-speler kostten een flinke duit toendertijd. In de orde van 8-9 duizend gulden bij elkaar. De kabels alleen al kostten meer dan de meeste oplossingen die hier worden voorgesteld. Ik heb de amps (en de luidsprekers) geselecteerd door twee middagen te gaan zitten luisteren in de winkels. Geluidskwaliteit is de enige beslissened factor hier.

Vandaar mijn nadruk op DA-converters. Ik kan me niet voorstellen dat er in een product dat 100 of 150 euro kost, een fatsoenlijke DA-converter zit. En dat de rest van de electronica een beetje fatsoenlijk gemaakt is. Het is niet voor niks dat een bedrijf als Bolder Cables mods maakt voor de Squeezebox. Ze vervangen condensators, veranderen de powersupply, etc.

Tot nu lijkt de Squeezebox de beste oplossing. Omdat je de digitale uitgang kunt gebruiken, en er een aparte hihg-end DA-converter achter kunt hangen. Ik kwam bv deze tegen vanmiddag: http://www.hifi.nl/artike...al-Fidelity-V-DAC-II.html . Kost zo'n 250 euro. Maar hopelijk heb je dan ook wat. In combinatie met een Squeezebox voor de GUI, en de V-Dac voor de goede DA conversion. Als de Squeezebox nou eens geen proprietary software nodig had, dan was het een goede oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2012 17:45 ]

Verwijderd

Wat ik nou veel doe is via mijn bluray speler alles streamen. Desbetreffend speler is een philips bdp 9600 met alles aan boor wat betreft connectiviteit, beelkwaliteit alsmede geluidskwaliteit.

Ik heb de vorige v-dac ook gehad en weet ongeveer wat zijn sterker en minder sterke kanten zijn. Op dit moment is de blu ray speler echt het hart van mijn hifiopstelling.

Voor 450 euro is het voor mij echt een koopje en de geluidsconversie van de philips (en beeldconversie overigens) is ongekend accuraat van cd's tot mp'3s. Enig nadeel, je raad het waarschijnlijk al, is dat ik alles van flac eerst moet omzetten naar mp3. En zoals fear al aangaf, verschil in geluidskwaliteit is nauwelijks waarneembaar. Laat de v-dac zitten en haal je een goede blu ray speler, daar heb je veel en veel meer aan.

Verwijderd

Een kennis heeft een Logitech die bedien je met een afstandsbediening waarop een LCD (type weet ik niet). Hij is aangesloten op een Hi-End DAC en dat klinkt goed. De Logitech DAC is echt niet slecht maar we hebben het over Hi-End dan is de Logitech DAC niet goed genoeg.
Of dat apparaat met Samba overweg kan weet ik niet, wel met externe harde schijven en de bedienbaarheid is prima.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 13:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 17:32:
Tot nu lijkt de Squeezebox de beste oplossing. Omdat je de digitale uitgang kunt gebruiken, en er een aparte hihg-end DA-converter achter kunt hangen. Ik kwam bv deze tegen vanmiddag: http://www.hifi.nl/artike...al-Fidelity-V-DAC-II.html . Kost zo'n 250 euro. Maar hopelijk heb je dan ook wat. In combinatie met een Squeezebox voor de GUI, en de V-Dac voor de goede DA conversion. Als de Squeezebox nou eens geen proprietary software nodig had, dan was het een goede oplossing.
De muziek staat op je PC toch? Dan is de Squezebox Server niet zo'n probleem, dat trekt m'n 500mhz NAS ook nog net dus merk je op je PC echt niet. Een smartphone als remote zou ideaal zijn, maar de normale bediening is ook prima. De server is ook voor andere platforms te krijgen en de muziek kun je gewoon in flac laten staan dus je zit niet direct ergens aan vast verder.
De interne DAC van de Touch wordt redelijk goed beoordeeld overigens, zeker met een geupgrade voeding.

Wat je ook (eerst?) kunt proberen, is kijken of de LG speler als DLNA renderer werkt. Dan kun je met een mobiel of tablet de muziek naar de LG sturen (in plaats van dat de LG het ophaalt) en heb je (behalve de DAC) misschien geen nieuwe apparatuur nodig. De LG heeft een digitale uitgang, dus kun je dan ook zonder TV gebruiken.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 19:16:
Een kennis heeft een Logitech die bedien je met een afstandsbediening waarop een LCD (type weet ik niet).
Dat is de Duet. Doet echter geen FLAC in 24/96.

Verwijderd

Ik weet zeker dat die kennis FLAC's speelt. Als ik een stickje FLAC's meeneem worden afgespeeld via dat apparaat. 24/96 heeft de TS niet gevraagd.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 15:52:
Ik heb zo mijn bedenking bij Logitech producten. Voor gewone dingetjes zijn ze goed genoeg. Ik gebruik al 12 jaar Logitech MarbleMouse trackballs, en wil niks anders meer. Mijn Harmony remote control bevalt ook goed. Maar ik ben voorzichtig bij een DAC in een logitech consumer product.

De Sueezebox gebruikt een AKM4420 DAC. Is die enigzins goed ? Ik zag al snel dat er mods van de squeezebox worden gemaakt. Bv kant-en-klare mods (http://www.boldercables.c...%2C-mods%2C-analog/Detail). Maar ook overal suggesties hoe je zelf de Squeezebox kunt verbeteren. BolderCables zit in de US, dus dat is misschien niet praktisch. En ik ben zelf geen soldeerder.
Tsja, Logitech is inderdaad niet meteen het merk wat je met high-end zou noemen, maar toch is het een zeer goed product. Mocht je de dure variant willen hebben ze ook nog de Transporter, die kost je wel een euro of 1500. Dan wordt het qua prijs al een stuk meer high-end. Enige wat zo'n ding hoeft te doen is audio van het netwerk plukken en bitstream doorgeven (als je een externe DAC gaat gebruiken), daar is niet veel voor nodig.

Dat er mods worden gemaakt wil naar mijn inziens juist zeggen dat het een populair product is en er dus een community achter zit die er nog meer uit wil halen. Het is niet zo dat een product slecht is omdat er upgrades voor te krijgen zijn. Er zijn ook bedrijven die merken als Marantz, Denon en Oppo upgrades geven en dat zijn niet echt mindere merken. Je kan meer geld aan upgrades uitgeven dan het apparaat origineel gekost heeft. Het is maar net hoe gek je het wil maken, je kan ook een andere voeding voor een Squeezebox aanschaffen, maar of dat echt nut heeft...
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2012 @ 08:14:
Ik weet zeker dat die kennis FLAC's speelt. Als ik een stickje FLAC's meeneem worden afgespeeld via dat apparaat. 24/96 heeft de TS niet gevraagd.
Dat de Duet geen FLAC afspeelt heb ik nooit gezegd, alleen dat het dus geen 24/96 doet. Veel mensen vallen daar toch over, dus vandaar dat ik het aanhaal. Hoeft inderdaad geen probleem te zijn als je geen 24/96 materiaal hebt, plus je kan altijd de Sqeeuzebox Server laten downsampelen.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 25-04-2012 09:31 ]

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Het bron materiaal van de TS zijn CDs. Dus dan hoeft 24/96 geen issue te zijn.
Maar ja, wellicht wil ie als ie een mooie flac oplossing heeft wel flacs downloaden, dus wel goed om te weten.
Maar dan moet ik de TV aanzetten om numbers/albums te selecteren ?
Dat vind ik maar niks.
Dat is inderdaad onhandig. Daarom ben ik juist weer CDs gaan branden. :)
Bovendien vertrouw ik de DAC in de bd560 niet. Ik kan me niet voorstellen dat die goed is.
De bd560 staat wel vlak naast mijn audio apparatuur, dus dat zou geen probleem zijn.
Zeker bij bluray waarbij toch iedereen hdmi gebruikt kan ik me voorstellen dat daarop bezuinigd is. (In het verleden heb ik wel dvd spelers gehoord, waarbij een viool een zingende zaag werd als je de dac van de dvd speler gebruikte. En dat was niet eens vreselijke el-cheapo prut speler maar gewoon een pioneer...)

Maar hoe doe je dat dan bij je films? Of heb je geen blurays waarbij geluid van belang is?

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:02

mphilipp

Romanes eunt domus

Pak een Little Dot DAC en dan kun je kiezen uit input:
* portable music player van je eigen keuze
* Logitech Squeezebox (bedienen via je smartphone)
* ander device (mediaplayer oid)

Die mannen van Little Dot maken hele fijne spullen voor een acceptabele prijs. Boven deze DAC hebben ze nog een duurder model met geïntegreerde koptelefoonversterker. Dan wordt het nóg fijner.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• leonbong
  • Nu online
Kijk ook eens naar de netwerkspelers van Cambridge audio en Marantz is toch wat meer high-end dan logitech.

• marcus61
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-05-2025
Hoi , zelf gebruik ik de Logitech Classic (2e hands 100e). . Ik vind de AB heel prettig en het scherm van de Classic is goed afleesbaar. Radio kun je laten streamen via mysqueezebox.com, dus daarvoor hoeft je PC niet aan, als ik Flacs luister moet de PC wel aan ( heb geen NAS). De Classic zit vast aan een Metrum DAC ( nog net betaalbaar en goede recensies). Ik hoor het verschil met de interne Classic DAC duidelijk.
Als ik zou willen upgraden, dan zou ik voor de Touch gaan mss. Wat ik nu wel mis , is dat ik geen usb drive kan aansluiten, ik moet nu de pc aan hebben staan voor de Flacs. Mss dat zoiets met de SONOS wel kan.

Omdat ik aan het uitkijken ben naar een BlueRay speler, kwam ik laatst deze Panasonic - DMP-BDT500 tegen. Mss dat die wel een goede DAC aan boord heeft, ze prijzen het nml speciaal ook voor muziek. En je kunt er usb op aansluiten. Die zou ik dus wel eens willen vergelijken met mijn huidige opstelling.

Wat ik wel zou aanraden is om de dingen eens uit te proberen voordat je geld gaat uitgeven. Je wilt met je nieuwe opzet niet 'slechter' geluid hebben dan je nu hebt, En toch luistert het nogal nauw merk ik: slechte kabel tussen de classic en de metrum en ik hoor geen verschil meer met de interne dac van de classic bv. En ik heb nog steeds moeite met het verschil tussen mijn DAC en mijn CD speler ( ik blijf de CD speler mooier klinken vinden, ietsje).

Verwijderd

Als je met een streamer zou gaan werken, even opletten of het gap-less werkt.

Van alle upnp/dlna spelers die te koop zijn, zijn er heel veel gebaseerd op dezelfde chip voor deze functie.
En die spelen niet gap-less. Iets wat voor mij een no-go zou zijn.

gebruik zelf nog zo'n teac wap.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle tips.
Er zat geen oplossing tussen waarvan is dacht: dat is precies wat ik wil !
Squeezebox + aparte DAC komt in de buurt. Als de Squeezebox gewoon Samba zou doen, en er geen proprietary software nodig zou zijn geweest.

Maar wel een hoop goede ideeen.
Genoeg om me weer een tijdje bezig te houden en me er in te verdiepen.
Bedankt. Gryz.

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 17:32:
Een hele goede dac voor weinig geld is de Metrum NOS mini Dac http://www.nosminidac.nl/Introductie.html .
Ik zelf heb de Nos Mini DAC Quad.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=106289.0

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

ik werk zelf met een aparte musicserver/pc met Foobar als player. deze bedien ik met een ipod touch (1e gen voor weinig te koop)
Als usb interface kan je goedkoop de hiface kopen (of de vervolg versie, die heb ik zelf)
afhankelijk van je wensen / budget zet je daar een goed dac achter

je kan dit trouwens ook met een pc met bv itunes doen. Echter zit je dan vast aan bepaalde formaten terwijl foobar vrijwel alles afspeelt (geen hires trouwens maar dat ga je niet merken.......)

Verwijderd

[...]
Net zoiets als de LG BD-560. Een simpele box, met Ethernet of Wifi. Remote control, met een of andere manier simplele manier om te zien wat je selecteert. Bv een klein een-regelig LCD-schermpje (zoals je ook op sommige logitech keyboards hebt). Die rechtstreeks van mijn PC flacs (of mp3) op haalt. Via Samba. Met een hele goede DA-converter. En ouderwetste analoge uitgang (2 wires) naar mijn pre-amp.
Ik vermoed dat dit helemaal niet bestaat. :(

Dus mijn wensen:
*) Vrij goede DA-converter.
*) Te bedienen via apparaat zelf (niet via PC)
*) Netwerk verbinding met mijn PC (ethernet of WiFi).
*) Niet nodig om de TV aan te zetten.
*) Doet Samba, speelt Flac en meer formaten.
*) Analoge ouderwetse uitgang (2-polig).

Suggesties ? Bvd.
Ik zie een goede optie in de Oppo BPD 93 EU. Dat is een blurayspeler met streaming faciliteiten, ook voor audioformaten.

Voordeel: streamt vrijwel alles, en heeft goede kwaliteit D/A + stereo. Voldoet in principe aan al je eisen, inclusief FLAC (multichannel tot 24/192). En ik weet niet wat nog meer voor formaten audio en/of video.

Nadeel: Geen samba, wel DNLA, (e)sata, USB, wireless network (met browse-optie als ik me niet vergis, dus koppelen aan netwerkdrive etc.).

Ik zou ervoor kiezen je huidige bluray weg te doen, en te vervangen voor deze. Mooie oplossing, één apparaat met hoge kwaliteit, ipv een tweede erbij te halen zoals je nu denkt. Daarnaast zou ik bedenken of Samba wel zo'n heel harde eis is vergeleken met de opties die je hebt.

Zie:
http://wiki.oppodigital.c.../DLNA_Media_Streaming_FAQ
http://wiki.oppodigital.c...le=BDP-93_Media_Files_FAQ

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2012 10:29 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:29

BHQ

Squeezebox Touch met een externe harddisk of grote USB stick? Af en toe even je muziek verversen en het apparaat opnieuw de disk laten doorzoeken.

De DAC in dat ding is redelijk, met een externe DAC hoor je potentieel nog wel wat verschil als-ie echt high end is.

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-01 22:28
Vervang je bluray speler door een Panasonic DMP-BDT500. 399,- (sinds afgelopen week verkrijgbaar) Die kan ook .flac en geeft beter beeld dan die LG en heeft ook nog 3D als mogelijkheid. Daarbij past het uiterlijk prima bij een Densen versterker.

Review Panasonic BDT-500

Houdt er rekening mee dat muziekweergave van Densen B-400 niet geëvenaard kan worden met 'een simpele' DAC. Maar het is maar net hoe belangrijk jij dat vindt. Dat geldt mogelijk voor alle oplossingen die hierboven worden aangeraden.
Een hele goede dac voor weinig geld is de Metrum NOS mini Dac http://www.nosminidac.nl/Introductie.html
Daar ben ik het zeker mee eens ik heb er namelijk zelf ook één. Maar dat is dus niet de alles-in-één oplossing die jij graag wilt.

[ Voor 88% gewijzigd door et36s op 28-04-2012 16:06 ]

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

De oplossing is hier een Sonos, die kan een share direct benaderen. Dat in combinatie met een externe dac is de oplossing.
Advies Zero Dac. Heb ik hier staan in combinatie met een Logitech Touch en is absolute topkwaliteit!

Sonos:
voorbeeld voor synology NAS: https://sonos.custhelp.co...logy-nas-setup-with-sonos

Copyright and left by SED...

Verwijderd

Sonos is top maar niet goedkoop natuurlijk ;)
Ik heb zelf een Sonos Connect met een Dacmagic. Topcombi, maar ben je toch al snel 700,- kwijt.
Bediening verloopt vlot via een iPad, maar als je die niet hebt (en ook geen iPhone) moet je eventueel opteren voor zo'n Sonos afstandsbediening en dan loop je als snel naar 1000,-

Hét grote voordeel van Sonos in vgl met Squeezebox is dat Sonos zelf z'n database samenstelt en de NAS enkel Upnp moet streamen.
Bij squeezebox draait er op je nas Squeezeserver die de database op de NAS zelf samenstelt en dat vraagt behoorlijk wat van de processor / ram..

Ik heb zelf een squeezebox gehad en heb nu een Sonos. Het verschil merk je behoorlijk in snelheid .. (heb wel een vrij grote database)

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 16:49

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12-2025

MikeVM

- Baloo -

wat wens je uit te geven?

een htpc heb je al voor 250 euro, als je dan nog eens 300-1000 euro uitgeeft voor een DAC, dan heb je volgens mij het beste wat je kan hebben. daarnaast is die htpc ook nog eens geschikt voor meer dan muziek alleen..

de vraag is, hoeveel waarde hecht je aan de geluidskwaliteit..?
flac via geluidskaartje van 100 euro klinkt al helemaal niet slecht imho, maar dit is allemaal heel persoonlijk,
ik begrijp dat er veel mensen mijn opstelling ondermaats vinden :)
waar anderen zullen zeggen dat ik teveel geld gespendeerd heb aan audio

[ Voor 39% gewijzigd door MikeVM op 30-04-2012 03:24 ]

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• leonbong
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 19:02:
Hét grote voordeel van Sonos in vgl met Squeezebox is dat Sonos zelf z'n database samenstelt en de NAS enkel Upnp moet streamen.
Zelfs upnp is niet noodzakelijk als je het directe ip adres weet. Zo heb ik heel lang een usb-schijf aan mijn router gehad. Wat mijn sonos systeem prima kon benaderen, een samba/cifs share is voldoende.

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-01 22:28
Gryz voor welke mogelijkheid heb jij uiteindelijk gekozen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog nergens voor gekozen.

De Squeezebox heeft bijna alles wat ik wil. Met of zonder externe DAC. Ik heb het alleen niet op proprietary software die je op je PC moet draaien. Daar heb ik een bloedhekel aan. Mijn LG BD560 had ook een DVDtje met DNLA software. Na 10 minuten die troep er af gegooid. (Gewoon een filesystem mounten via SMB werkt prima. En geen extra software nodig). Ik wacht dus nog even.

Misschien ga ik een HTPC bouwen. Maar daar zal ik dan meer onderzoek voor moeten doen. Met een digitale audio uitgang en een externe DAC. Het zou helemaal mooi zijn als ik er een satelliet-ontvanger in zou kunnen zetten. (Geen kabel hier, enkel satelliet).

Dus voorlopig duw ik gewoon nog CDs in my Densen B-400. Geluid > gemak.

Vanmiddag een nieuwe CPU (3570K), mobo (ASRock Extreme4), ram en een case besteld. De komende week ben ik daar lekker mee bezig. Die HTPC komt later wel.

Verwijderd

Even dit topic naar boven halen;

Zoals ik al in het begin van dit topic schetste is een Oppo bdp-93 een prima hoge kwaliteits mogelijkheid voor wat TS wil doen. Ik heb dit apparaat zelf ook al langere tijd op het oog. En vanwege diverse redenen heb ik vandaag een Oppo bdp-93eu besteld. Die zal ergens volgende week gebracht worden. Wie kom ik er in een later stadium aan toe te schrijven of het streamen ook goed werkt.

• Jdumeez
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-01 15:27
Dit is denk ik exact wat je wil, maar wel aan de prijzige kant (+- 1500 euro)

http://www.musicalfidelity.com/m1clic/

volgens musical fidelity zelf:

We describe the M1 CLiC as a universal music controller for all your digital and analogue sources.
Essentially it combines a high-quality streamed music player, internet radio, 24-bit/192kHz digital-to-analogue converter (DAC) and pre-amplifier in one compact box.
The multi-faceted M1 CLiC handles and enhances a vast array of sources and formats, with support for both wired and wireless networking increasing its flexibility further still.
Whether you’re enjoying a new level of music quality from a laptop, Apple iPod/iPhone/iPad, USB drive or more traditional sources, the M1 CLiC clearly displays what it’s playing on its bright, colourful display.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:33

servies

Veni Vidi Servici

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 19:02:
Ik heb zelf een Sonos Connect met een Dacmagic. Topcombi, maar ben je toch al snel 700,- kwijt.
Bediening verloopt vlot via een iPad, maar als je die niet hebt (en ook geen iPhone) moet je eventueel opteren voor zo'n Sonos afstandsbediening en dan loop je als snel naar 1000,-
Ik denk dat ik dan gewoon een iPad zou kopen ipv die Sonos afstandsbediening... Kun je iets meer mee...
Bij squeezebox draait er op je nas Squeezeserver die de database op de NAS zelf samenstelt en dat vraagt behoorlijk wat van de processor / ram..
Met een fatsoenlijke NAS heb je tegenwoordig meestal voldoende processorkracht/ram om Logitech Media Server fatsoenlijk te kunnen draaien, zeker gezien er tegenwoordig geen mysql meer wordt gebruikt.
Ik heb zelf een squeezebox gehad en heb nu een Sonos. Het verschil merk je behoorlijk in snelheid .. (heb wel een vrij grote database)
Grappig, voor echt grote aantallen tracks moet je juist niet bij Sonos zijn (maximaal 65000 tracks).

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:33

servies

Veni Vidi Servici

Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2012 @ 22:37:
Ik heb nog nergens voor gekozen.

De Squeezebox heeft bijna alles wat ik wil. Met of zonder externe DAC. Ik heb het alleen niet op proprietary software die je op je PC moet draaien. Daar heb ik een bloedhekel aan. Mijn LG BD560 had ook een DVDtje met DNLA software. Na 10 minuten die troep er af gegooid. (Gewoon een filesystem mounten via SMB werkt prima. En geen extra software nodig). Ik wacht dus nog even.
Logitech Media Server is alleen in naam proprietair... De sources zijn vrij verkrijgbaar. En upnp en dlna voorzien totaal niet in de faciliteiten die Logitech Media Server je geeft...

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 22:45:
Even dit topic naar boven halen;

Zoals ik al in het begin van dit topic schetste is een Oppo bdp-93 een prima hoge kwaliteits mogelijkheid voor wat TS wil doen. Ik heb dit apparaat zelf ook al langere tijd op het oog. En vanwege diverse redenen heb ik vandaag een Oppo bdp-93eu besteld. Die zal ergens volgende week gebracht worden. Wie kom ik er in een later stadium aan toe te schrijven of het streamen ook goed werkt.
Gisterenavond die Oppo @ 22:00 uur besteld, nu reeds verstuurd. Dat schiet tenminste op. Dan kan ik ook snel laten weten of het een passende oplossing is. Ik denk nl. van wel, en kwalitetief beter als een aantal van de duurdere opties hierboven. Als apparaat staat het nl. bekend als 'reference class' op vele review-websites en in een aantal review bladen.

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Oppo speelt toch geen gapless FLAC af?

Verwijderd

Pagina: 1