Upgraden HDD van Fujitsu Stylistic ST5020D

Pagina: 1
Acties:

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:00
Vroeger heb ik ooit de Fujitsu Siemens Stylistic ST5020D tablet gekocht in de tijd van Windows XP Tablet Edition.
Deze tablet is eigenlijk altijd al traag geweest. Initieel had het 512MB geheugen, dit heb ik opgeschroefd naar 768MB. Dat hielp al enorm, maar nog steeds is het systeem behoorlijk traag wanneer je XP volledig hebt gepatched.
Nu zag ik in de specs dat deze tablet een 4200rpm hdd heeft. Dat is natuurlijk niet zo heel veel en wil daar dan ook een upgrade uitvoeren. In de handleiding zie ik op pagina 49 dat er een 2,5" hdd in zit van 4200rpm en een ATA 100 aansluiting.
In de pricewatch kan ik alleen kiezen tussen PATA en SATA. Klopt het dat een ATA 100 aansluiting eigenlijk altijd een PATA is, volgens mij wel namelijk.
Het liefste zou ik een SSD in het systeem plaatsen, iets als de Transcend TS64GSSD25-M 64GB. Deze heeft echter een PATA-133 aansluiting.

M'n vraag is eigenlijk of dit compatibel is met de PATA-100 aansluiting?
Ik snap dat je dan een snelheidsverlies krijgt, dus de Transcend TS64GSSD10-M 64GB misschien ook prima zal volstaan. Het gaat er echter meer om of de aansluitingen gelijk zijn.
Volgens mij wel, want vroeger ging dit allemaal via dezelfde IDE kabels in een desktop, dus lijkt het me dat de aansluitingen ook gelijk zijn.

PS: Ook wil ik het geheugen uitbreiden naar 2GB (2x1GB). Zag dat de PC2700 strips nog wel verkrijgbaar zijn.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-01 11:35

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dit is meer iets voor Opslagmedia & I/O Controllers. Move dus.

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:02
Ja, dat is compatibel. net als bij de verschillende SATA standaarden zijn deze downwards compatible, je krijgt inderdaad alleen een snelheidsverlies.
Echter de snelheidswinst die je zult krijgen tav je huidige 4200 rpm schijf ga je echt wel merken :)