Toon posts:

Temp. sensor

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m'n pII 300 eventjes op 6,5x68 laten lopen en dat ging fluitend, maar ik verwacgt toch wat koelproblemen.

Ik heb geen sensor op m'n mobo zitten, dus ik wil zo'n ding ff kopen, maar wat en waar?

Ik zag bij de bouwmarkt een temp sensor voor de buitenlucht (tot 50 graden), maar dat ding koste 45 piek.
Ik neem aan, dat er andere mogelijkheden zijn, maar waar en hoeveel mag ik ongeveer voor zo'n ding betalen?

Verder had ik nog een vraagje : is er en progje, waarmee ik m'n CPU 100% kan belasten, zodat ik er achter kan komen hoeveel extra koeling ik moet gaan bouwen?

Thanx
Mudman

• Jeromes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 07:49
Ik heb er 1 bij de kijkshop gehaalt voor 22 gulden. Je hebt ze nog goedkoper maar je moet wel een beetje kwaliteit hebben.
Meer als 30 gulden mag je er echt niet voor betalen.

Jeroen

Verwijderd

Op www.waterkoeling.nl staat een progje waarmee je de processor voluit kan belasten.

Verwijderd

Topicstarter
Thanx, dit was de info, waar ik op zat te wachten.

Verwijderd

Maar waar doe je dan die sensor, tussen de heatsink en de proc. in, of gewoon in de heatsink??

• SJR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-02 13:58

SJR

Ah, het bekende 'Waar plaats ik de temp sensor' probleem.
Algemene regel: Zo dicht mogelijk bij de warmte bron (CPU) en zo ver weg mogelijk van de koeling (fan) af
Voor de beste meting plaats je de sensor dus onder het koelblok zodat de fan er niet op blaast. Je CPU Core steekt net iets uit boven het printplaatje, dus vlak naast je Core is er ruimte tussen je printplaatje en je koelblok en daar zou ik 'm plaatsen. Je moet hiervoor dus wel je koelblok van je processor afhalen.

Verwijderd

Topicstarter
Er is zeker niemand, die daar een plaatje van heeft??

Mudman

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~f_b/thermo.jpg
Ik geloof dat ie 20 gulden was bij de Blokker.

Verwijderd

ga morgen ook eentje halen...trouwens wat staat er aan de rechter kant 252 graden...beetje warm vind je niet :)

Verwijderd

Monitor is wel perfect scherp, Thermo-tech iets minder. Maar geloof me: er staat nog een punt tussen. De sensor is waterdicht en hangt in mijn aquarium en gaf door aan de display dat het inmiddels 25.2 graden was. Als je er heel veel belang bij hebt wil ik nog wel een nieuw plaatje voor je schieten. ;)

Verwijderd

nou plaatje hoeft niet hoor ik geloof je wel maar ik ga zeker eentje halen morgen, hoe hoog/breed is ie trouwens, past ie nog in een 5 1/4 gat ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde eigenlijk een plaatje van hoe je die sensor tussen je CPU prakt.
Maar deze is ook leuk hoor frits.

Hmmm, Blokker, goeie tip, ga er morgen een halen.

Mudman

Verwijderd

wat zijn die 2 temp metingen dan ? eentje voor cpu en de ander kamer temp ofzo ?
of zit er 2 sensors op....graag wat meer info

Verwijderd

[img]//home.hetnet.nl/~f_b/thermo2.jpg[/img]
Er zijn inderdaad twee sensors die je gelijktijdig kan aflezen. De linker geeft de kamertemperatuur weer en de rechter de temperatuur van de sensor die aan het uiteinde zit van het snoertje. Bij mij geeft ie dus de watertemperatuur weer, maar je kan ook de sensor eruit halen en hem bij je CPU frommelen om te weten hoe heet die wordt. Tazitiz (te vinden via www.waterkoeling.nl ) heeft ook een snoertje gemaakt aan die interne sensor en kan dus twee temperaturen in zijn systeem meten.

Verwijderd

ik heb 2 gekocht bij de Blokker...14,95 per stuk, das goedkoop man een op mijn cpu en een op mijn GeForce.... :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er ook maar ff twee gehaald, voor dat geld kan ik ze niet laten liggen.

Nu nog even wat extra fannetjes erop schroeven en I'm in business.

Heren, dank voor de info
Mudman

Verwijderd

CNN Breaking News......All Thermo-clocks have been sold out.....factories at full capacity......CIA suspect that Tweakers are involved.........more news later now back to Wolf Blitzer at the Whitehouse.

Verwijderd

Mooi gedaan.

Goeie tip, Blokker he....

Zijn ze ook zelf om te bouwen zodat je er bijvoorbeeld 2 van de temp. sensor draadjes hebt??? Of nog meer bijv. 1 bij de HD, een halverwege in je kast en een paar bij de cpu ??En wat is een goeie manier om de nauwkeurigheid van die thermometer te testen??

laat eens wat weten

sjeiko

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

i say halfords.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb die dingen van Blokker eens even geijkt en dat zit wel goed hoor, er zit een paar tienden verschil in, maar ga er maar gerust van uit, dat ze op de graad nauwkeurig zijn.

Zoals Frits al zei, je meet twee temperaturen, de sensor, die je ergens op plakt en de omgevings temp. van de display.
Als je het apparaatje dus in je kast inbouw en ff een gaatje maakt in een van je vrije slots heb je dus je kast temp en je cpu temp.
Bouw je nog een tweede in voor je Videokaart en dan heb je volgens mij wel genoeg info, die op je HD lijkt mij wat overdreven.

Verwijderd

Zeg mudman hij is nu nog maar 14,95 bij blokker. Ben er net om geweest.
Nog nauwkeurig ook. Ik heb hem op een voodoo3000166@188.Geeft nu zo'n 48 graden aan. En als de pc uitzet zakt ie snel en bij zwaardere bewerkingen stijgt ie weer snel.
Leuk ding voor weinig geld.

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 06-07 14:29
Oh ja, weer zo'n blokker product dat in elk filiaal ligt behalve hier in Middelharnis..

:( En ik wou er 3 hebben....

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Wie gaat er nou in MIDDELHARNIS wonen.... :P :P :P

Verwijderd

Ik heb zelf een iets ander model, van de kijkshop. Voor in de auto ofzo. Die paste bijna precies in een bracket dat ik nog had liggen van een Travan drive. Beetje uitgeveild en nou zit ie prachtig ingebouwd.
Staat nog HP onder ook ;)

• _-= Erikje =-_
Herman: Geen idee, ikke in iedergeval niet..

/me woont in Sommelsdijk of op zijn flakkees

sommersdiek

• BrZ
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Wat die vraag betreft over het 100% belasten van je CPU, gewoon grazen!!! Lid worden van de DPC! (oh en vul als email adres brz@wolmail.nl in)

Join de Pauperboyz (weet het, tis een schrale naam)

Verwijderd

hmmmm ik heb me dus ook 2 van die dingen gekocht. Maar nu zit ik met een problem, waar plaats ik die sensor bij de proc. want hij is wel dik. Maar waar kan ik em het beste plaatsen voor de beste aflees temp.
HELP

Verwijderd

Nou erik in een van de terneuzense vestingen hadden ze hem wel en op zijn zeeuws gezegt:
Heen sent te vee!!!!

Mzl sjeiko

• _-= Erikje =-_
Ha, ik heb ze, hier houden ze bij de blokker wel van dingen verstoppen hoor, ze hingen boven de deur van de meterkast, tegen het plafon direct als je de zaak binnen stapte, terwijl alle andere huishoud troep ect achtern staat....

Maareh, ikke heb nu ook lekker THERMO-tech...

Nu nog ff die interne NTC eruit slopen en op een snoertje zetten....

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:24
Heheh.. die Thermo-tech dingen zijn wel popu..
Mot er ook maar eens een halen.. :D

• _-= Erikje =-_
één maar??

Leuke temperaturen:

Koelwater (voor en na radiator)
Radiator temperatuur
Waterblok watertemperatuur
VGA kaart
Voodookaarten (2x)
HDD
Temp intake fan
Temp outlet fan
Temp voeding
temp van mijn lava lamp :)
temp van mijn CV radiator

maar je kunt natuurlijk ook andere dingen meten bv stroom door de peltier (als je die wil kunnen "dimmen")
enz enz

Ja, het wordt bijna een Kerncentrale met al die metertjes

Verwijderd

Jonge jonge, heeft er nou niemand zo'n leuk moederbordje met een thermo erop die zowel CPU als MB meet????
Oooh oooh oh!

Verwijderd

Jawel centoriun, maar ik kan alleen nergens de instelling vinden om mijn watertemperatuur te meten. Moet dat in de bios ofzo? En hoe moet je de omgevingstemperatuur in beeld krijgen? Ik heb Windows er al opnieuw opgezet (heeft mijn moeder gedaan) maar hij doet het nog steeds niet.

Groeten, Frits

• Maf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02:18

Maf

Sorry Frits

Ik kan alleen naar de Blokker in De Zuidland in Terneuzen. Weet iemand of ze ze daar hebben?? Sjeiko??

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

Verwijderd

Maf, eerst de eerdere reply`s lezen en dan pas zelf reageren. Scheelt een hoop onzin.
Pagina: 1