Toon posts:

Custom frontpanel vraag/idee

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik zit al een tijdje met een vraag. Ik zou graag een custom frontpanel willen maken (Dus een met mijn eigen opdruk etc). Het maken van een custom behuizing is geen probleem, deze maak ik van dubbelzijdige epoxy koperplaat en vervolgens spuit ik deze over met een mooie kleurtje (het gaat niet om een PC kast). Dus de frontpanel moet er ook netjes uitzien (met opdruk voor schakelaars, connectors enzo). Ik heb heel veel ervaring met het maken van PCB's dus het bracht mij op een idee. Hoe wil ik dit aanpakken:

Manier 1:
1. Paneel layout tekenen in Photoshop met de juiste maten etc.
2. Layout afdrukken op enkelzijdige lamineer folie (42 micron, mat), de layout komt dus op de onderkant.
3. Lamineer folie met de layout op de frontpaneel (die ik als eerst zal overspuiten) plaatsen en deze door de laminator halen.

Manier 2:

Stel dat manier 1 niet zou werken (bijvoorbeeld de lamineer folie zou niet plakken), dan zou ik het volgende willen doen:

1. Paneel layout tekenen in Photoshop met de juiste maten etc.
2. Layout afdrukken op transparante sheet.
3. Transparante sheet leg ik op het paneel, hierover komt dan de lamineer folie (enkelzijdig) vervolgens gaat deze dan door de laminator.

Ik heb hier een laminator liggen die ik normaalgesproken gebruik voor het maken van PCB's en niet voor het lamineren van dingen. Dus voordat ik een enorme laminator folie rol aanschaf wil ik graag weten of dit wel gaat werken.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Van wat voor materiaal is je frontpaneel? Toevallig zat ik gisteren ook met die vraag, zie; SA007 in "[CCIP] HTPC in Onkyo style"
Dat betreft dan aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En zou je anders als bovenstaande niet lukt (want zoiets heb ik nooit gedaan) het niet op van die transferstickers kunnen printen en daar dan een beschermlaag overheen plakken/spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:24
http://www.schaeffer-ag.de/ freest mooie frontpanels. Hebben een eigen CAD programmatje op de website staan en daar kan je alles in tekenen. Echte prints doen ze niet, maar wel bijv. ingekleurde graveringen e.d.

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg offtopic, maar ik heb nog nooit gehoord van pcb's maken met een lamineerapparaat. Waar kan ik info vinden daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Ferry: Het is een FR4 Epoxy dubbelzijdig koperplaat. Het is niet anders ik ga het gewoon zometeen uitproberen. Ik ga zo naar de winkelcentrum om lamineerhoezen te kopen. Als dit echt zou werken dan zou dit echt ideaal zijn omdat je gewoon voor alles een frontpaneel kan maken op een goedkope manier. Daarnaast kan je de frontpanel als eerst een mooie kleurtje geven en dan de boel erop lamineren. Maar dat is alleen maar een theorie.

@TERW_DAN: Daar zat ik ook aan te denken, alleen net iets anders. Het zou mooi zijn als het werkt, want dan kan ik de frontpanel eerst overspuiten (bijvoorbeeld zilver), en vervolgens een paar masks verven en dan de opdruk lamineren. Wat wel werkt is als je de layout als eerst op een blanco pagina print en dan deze lamineert, alleen het nadeel hiervan is dat je dan een bepaalde kleur achtergrond hebt. Een mogelijke oplossing is om het blanco blaadje als eerst over te spuiten en dan de layout erop te printen, en dan lamineren.

@wouterdeg: Helemaal niet offtopic ;). Heb je weleens gehoord van de toner transfer methode? Nou ik ga het je uitleggen. Het idee is om een PCB layout op fotopapier met een laserjet uit te printen. De toner word dan op het fotolaagje geprint, hierna kan je de toner overzetten op een stukje koperplaat (door middel van een strijkijzer of laminator).

Dus:

1. Print de PCB layout op fotopapier met een laserjet.
2. Neem een koperplaat, maak deze eerst goed schoon met zeep en schuurspons.
3. Plaats de foto papier met layout op je koperplaat;

A-> Je een strijkijzer gebruiken om deze erop te plakken, je moet wel goed drukken en een paar minuten strijken (hangt ervan af).
B-> Je kan je koperplaat en de layout gewoon door de laminator heen doen. De layout zal na een paar keer op je koperplaat plakken.

4. Koperplaat doe je in een bak met koud water na een paar minuten kan je deze eraf wrijven, dan kan je hem etsen.

Ik gebruikte vroeger altijd de strijkijzer methode, maar doe het beter met een laminator. Geloof me, het zal je een hoop ellende besparen. Ook zijn de resultaten veel strakker.

Alvast allemaal bedankt.
Pagina: 1