Sterke stoorzender in gedeelte huis (wifi)

Pagina: 1
Acties:

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-02 12:49

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Het gaat om een huis waar eerst een stokoude B/G Wifi router stond en een zevental laptops laptops op waren aangesloten. Werkte allemaal goed, signaal was goed en ontvangst op laptops stabiel.

Apparaat is nu een Linksys WAG120N geworden en het signaal in de woonkamer en slaapkamers is bijna evengoed. De interne antenna's zijn net wat minder dan de 3 losse antenna's op de oude, maar verder geen schrikbarende waarden.

Het probleem is dat een bepaalde kamer een volledige dead spot is. Deze kamer ligt heel dicht bij de router en heeft een ontvangst van zo'n 95% op alle laptops. De kamers eromheen hebben ook zulk een ontvangst en gedeeltelijk last van de dead spot. Door deze storing wordt elke 5! seconden (in de kamer) tot elke minuut (wat verder van de dead spot af) de verbinding eraf gegooid. Er zit overduidelijk een sterke stoorzender in de buurt van die kamer en dat zijn in ieder geval geen (hidden) draadloze netwerken van buren. Die zitten echt te ver weg. Kamers aan de andere kant van het huis hebben niet alleen een perfect signaal maar ook storingvrij, deze verbinding blijft uren zonder probleem in werking.

Wat heb ik al geprobeerd?
Alle 7 laptops (en een HTC telefoon), van geheel diverse merken en met geheel diverse chipsets heb ik er neergezet en heb ik meer rondgelopen en ze ervaren allemaal exacte hetzelfde probleem. Ik heb met hulp van de provider ook de wifi band(1tm8)/kanaal(1tm11)/frequentie(20mhz of standaard) in de router veranderd, security op wep of eraf, alleen b of alleen g signaal.

Kort gezegd, er zitten best wat instellingen op de modem, meer nog dan die van de provider, zegt de provider zelf ook, maar het veranderen van die instellingen omzeilt de dead spot niet.

Op een xbox met 2 controllers was er niets aan apparatuur in die kamer te vinden (al helemaal van de stroom/batterijen afgegooid, was het uiteraard niet).

Die zeer sterke stoorzender in die kamer (of buitenshuis in de buurt) heeft dus invloed op de Linksys. Er komt over een paar weken een Thomson 789 die mogelijk net als de oude router (die het begeven heeft) op een bepaald 'signaal' uitzend wat geen last heeft van de storing. Maar dat is niets meer dan hopen, want voor deze meneer is kabels in zijn huis niet echt een optie.

Iemand ervaring of weet van zo'n probleem? Wat zou die zeer sterke lokale stoorzender kunnen zijn en wat zouden we er eventueel zelf aan kunnen doen?

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-02 14:41
kabeltje leggen + een wireless access punt ?

[ Voor 27% gewijzigd door sjaakwortel op 23-04-2012 22:06 ]

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Ik heb de man weten overtuigen van een kabel naar de eerste verdieping waar ook een Linksys RE1000 repeater aan komt te hangen. Dit gaat ervoor zorgen dat signaal ontvangst op de slaapkamer ook subliem is (is nu nog niet zo) maar lost de stoorzender niet op.

Zoals ik al zei, de bewuste kamer heeft een ontvangst van 95% en hij kickt de connectie echt elke 5 seconde, vrijwel instant. Het ligt dus duidelijk niet aan het signaal, maar aan de verrekte storing in de lucht die zeer sterk is.

Die repeater is dus interessant voor de andere kant van het huis (meer een villa), waar het signaal middelmatig is en de stoorzender ver weg. Hier wordt de connectie niet gekickt maar is er sprake van snelheidsverlies door de logische middelmatige signaal ontvangst. Dat moet de repeater oplossen.

[ Voor 15% gewijzigd door Malarky op 23-04-2012 22:11 ]

Verwijderd

Malarky schreef op maandag 23 april 2012 @ 22:09:
[...]

Ik heb de man weten overtuigen van een kabel naar de eerste verdieping waar ook een Linksys RE1000 repeater aan komt te hangen. Dit gaat ervoor zorgen dat signaal ontvangst op de slaapkamer ook subliem is (is nu nog niet zo) maar lost de stoorzender niet op.

Zoals ik al zei, de bewuste kamer heeft een ontvangst van 95% en hij kickt de connectie echt elke 5 seconde, vrijwel instant. Het ligt dus duidelijk niet aan het signaal, maar aan de verrekte storing in de lucht die zeer sterk is.

Die repeater is dus interessant voor de andere kant van het huis (meer een villa), waar het signaal middelmatig is en de stoorzender ver weg. Hier wordt de connectie niet gekickt maar is er sprake van snelheidsverlies door de logische middelmatige signaal ontvangst. Dat moet de repeater oplossen.
Ik weet niet of die verdieping op een andere groep zit in de meterkast maar al eens geprobeerd om die en omringende kamers 'op zwart' te zetten?

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 23 april 2012 @ 22:44:
[...]

Ik weet niet of die verdieping op een andere groep zit in de meterkast maar al eens geprobeerd om die en omringende kamers 'op zwart' te zetten?
Nog niet. Suggestie 1 die ik noteer om te controleren :)

Aan de andere kant, de laptops werken onafhankelijk van het stroomnet (zolang ze niet aan de oplader zitten dan - dat zaten ze niet), en de wifi ook (zou ik zo denken? Zelf zie ik het verband niet, maar ik weet er dan ook niet zo veel van.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:59
Alarmsysteem wat op 2.4Ghz werkt en de boel loopt te verstoren?

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 23 april 2012 @ 22:51:
De router bevind zich gelijk na de voordeur (in de meterkast) de kamer zonder problemen links en de kamer met problemen rechts, maar het alarm zou daar kunnen zitten.

Aan de andere kant, de oude router werkte neem ik aan ook op de 2,4Ghz band, ik heb zoals beschreven zelfs meerdere frequenties en kanalen etcetera uitgeprobeerd.

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
ThinkPadd schreef op maandag 23 april 2012 @ 22:51:
Normale wireless Alarmsystemen zitten niet op 2.4Ghz maar op 433Mhz en 868Mhz.

[ Voor 10% gewijzigd door fast-server op 24-04-2012 08:13 ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
wireless camera op 2.4Ghz, wireless video-link (a-la marmitek oid), draadloze telefoons, draadloze pirs, pirs met radar op 2.4ghz enz..

genoeg apparatuur die van de 2.4Ghz gebruik maakt.... Heb je geen mogelijkheid om op 5Ghz te werken?

Gezien de interval heb ik zelf het vermoeden dat er een bewegingssensor in die ruimte hangt met radar op 2.4Ghz. Gooi het alarm in test en schakel de pir uit, of even hele alarm spanningsloos. En als t dat is, radar uitschakelen in de pir of pir vervangen door een 10Ghz exemplaar, of pir spanningsloos maken bij uitgeschakeld alarm (dan stoort ie alleen als alarm aan staat... maar dan werkt anti-mask alleen niet meer)

En anders iemand zoeken met een spectrumanalyzer zoals AirMagnet of Wi-Spy

[ Voor 25% gewijzigd door DJSmiley op 24-04-2012 13:57 ]

Pagina: 1