RAID Degrade maar aan schijven lijkt het niet te liggen

Pagina: 1
Acties:

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-01 09:10
Hallo,

Ik heb een IntelICH8R/ICH9R/ICH10R/DO/PCH SATA RAID Controller op mijn moederbord zitten.
Op deze controller heb ik 4x ST31000528AS schijven (Seagate) in RAID10 configuratie zitten.

Deze configuratie heeft nooit problemen opgeleverd. Maar de afgelopen dagen ben ik het backup systeem wat ik had (en een tijdje geleden gecrashed is) opnieuw aan het inrichten. Bij het maken van de initiële backups had ik bij 2 partities het probleem dat de RAID na verloop van tijd degraded was (PC hing zich op en bij reboot was de RAID stuk). Na een rebuild werkte alles weer.Het vreemde was dat dit 2x bij dezelfde schijf was waardoor ik ervanuit ging dat de schijf bijna RIP was.

Vandaag heb ik een hot spare aan het array gehangen om ervoor te zorgen dat als deze schijf weer opkiepte het naar een goede schijf overgezet werd. Verder heb ik vandaag alle gegevens kunnen backuppen die ik wilde backuppen, zonder dat de RAID het begaf (wat ik al raar vond).

Nadat het systeem klaar was met backuppen (en in rust was qua IO) hing het systeem zich wederom op. Na een reboot bleek dat een andere hardeschijf ongeldig verklaard was.

Ik heb nu dus echt geen idee of het 1 of meerdere schijven zijn die RIP zijn, of dat het de RAID controller is. Heeft iemand hier ideeën over wat ik nog meer zou kunnen testen/onderzoeken?

[ Voor 6% gewijzigd door ThaStealth op 23-04-2012 20:17 ]

Mess with the best, die like the rest

• ThaStealth
Probleem is opgelost,

Ik heb de Intel Matrix Storage Console 8.9 geinstalleerd, in de veronderstelling dat dit de nieuwste software is voor het managen van de RAID. Deze laatste versie heeft een bug waardoor de RAID willekeurig kan failen

Intel heeft dit pakket vervangen voor de Rapid Storage Technology software.

• sontax
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
.

[ Voor 98% gewijzigd door sontax op 23-10-2022 10:11 ]

• ThaStealth
sontax schreef op maandag 23 april 2012 @ 20:22:
Interessant ik heb het zelfde probleem en zelfde software op dit moment 8.9. Welke software heb je nu precies geïnstalleerd en waar heb je deze vandaan ?
Ik heb de Intel Rapid Storage Technology gedownload: http://downloadcenter.int...20624&lang=eng&iid=dc_rss

Hier is nog een hele riedel mensen die hetzelfde probleem heeft:
http://communities.intel.com/thread/5036