Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulEm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-02 07:52
Thuis heb ik een DFRduino UNO:
http://www.dfrobot.com/in...ct/product&product_id=438

Deze gebruik ik momenteel voor een project waar ik Serial input inlees. Nu heb ik meerdere projecten in gedachten waar ik een Arduino wil toepassen, maar elke keer nu een Arduino kopen is natuurlijk niet echt een goedkope oplossing.

Nu had iemand op Tweakers mij al een keer aangeraden om een AVR te kopen waar de Arduino Libaries op kunnen. Een zoektocht op google brengt je dan al snel op de ATMega328. Nu zijn deze voor een redelijk betaalbare prijs te vinden op Ebay, inclusief 16Mhz crystal en twee 22pf load capacitors.

Dit hoort voldoende te zijn om je sketches te uploaden naar de ATMega328, nu zit ik alleen met twee problemen. Ik wil bij de meeste van mijn projecten gebruik maken van de Serial input, welke ik het liefst weer via USB doe. Ik moet dus een USB to Serial FTDI hebben. Op Ebay staan er hier aardig wat van, maakt het nog uit welke ik gebruik? Ik las namelijk ook iets over een auto-reset functie, dat als je deze niet hebt je zelf op het juiste moment de reset moet uitvoeren.

Nu ga ik verschillende kanten op met mijn bovenstaande verhaal, dus hier even een korte samenvatting van mijn daadwerkelijke vragen.

1) Kan de ATMega328 gebruik maken van de stroom toevoer van de FTDI?
2) Wanneer ik een FTDI erbij heb, moet ik dan nog gebruik maken van een Arduino voor het uploaden van sketches of is de FTDI dan voldoende?
3) Maakt het uit wat voor FTDI ik gebruik? Ik zie op Ebay ook voor TTL comminucatie namelijk. Zijn deze dingen ook standaard ondersteund door Linux/Windows of zijn er nog extra drivers nodig?

Of misschien nog leuker, zijn er standaard (betaalbare) kitjes om een soort van Arduino op te bouwen met Serial support?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Kan je niet uit de voeten met de TX/RX poorten van de Atmega om de serial data uit te lezen (Port 1/2 op de Arduino)? Een convertor USB to serial lijkt me een beetje omslachtig?

Ik maak zelf wel eens dingetjes op een Arduino die ik later omzet naar een standalone device, dit doe ik met een Atmega8, de 2 22pf ceramic cap's, een cristal van 16mhz en wat andere losse onderdeeltjes voor de resetknop en stroomtoevoer. De Atmega8 is in de meeste gevallen voldoende en een stuk goedkoper als een Atmega328. Programmeren die ik via de programmeerpinnen en een UsbTinyISP programmer die ik voor nog geen $20 op de kop heb getikt op eBay. Het is zo mogelijk voor een paar euro een Arduino code runnend apparaatje te maken voor een fractie van de Arduino prijs. Nadeel is wel dat je geen USB hebt, maar als je alleen Serial uit wil lezen lijkt me dat niet zo'n probleem.

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulEm
D4V3 schreef op maandag 23 april 2012 @ 17:51:
Kan je niet uit de voeten met de TX/RX poorten van de Atmega om de serial data uit te lezen (Port 1/2 op de Arduino)? Een convertor USB to serial lijkt me een beetje omslachtig?

Ik maak zelf wel eens dingetjes op een Arduino die ik later omzet naar een standalone device, dit doe ik met een Atmega8, de 2 22pf ceramic cap's, een cristal van 16mhz en wat andere losse onderdeeltjes voor de resetknop en stroomtoevoer. De Atmega8 is in de meeste gevallen voldoende en een stuk goedkoper als een Atmega328. Programmeren die ik via de programmeerpinnen en een UsbTinyISP programmer die ik voor nog geen $20 op de kop heb getikt op eBay. Het is zo mogelijk voor een paar euro een Arduino code runnend apparaatje te maken voor een fractie van de Arduino prijs. Nadeel is wel dat je geen USB hebt, maar als je alleen Serial uit wil lezen lijkt me dat niet zo'n probleem.
De reden dat ik USB to Serial wil is omdat ik de 'Arduino' icm. verschillende computers wil gaan gebruiken. Meestal zijn hier geen Seriële poorten meer aanwezig, vandaar dat ik het op de USB <-> Serial manier wil oplossen, zoals het nu ook kan bij een Arduino.

Zonder USB to Serial convertor kan ik dus als nog niks met de TX/RX poorten van de Atmega doen, lijkt me toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

edit: laat maar, niet goed gelezen.

Wel interessant aangezien ik hier ook aan zit te denken, alleen kan ik de proc programeren in de arduino en dan vervangen. Voor het uitlezen dat het dan wel een serial-usb verloopje worden. Hoe daar stroom uit te krijgen lijkt me een kwestie van openbreken of de USB kabel aanvallen.

[ Voor 175% gewijzigd door franssie op 23-04-2012 18:04 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:29

Rmg

je hebt eventueel de atmega32u4 hier zit al usb op en er is een arduino bootloader voor te krijgen alleen hij is niet in dip formaat geloof, met een qfn44 breakout ben je waarschijnlijk goedkoer uit da met een ftdi chip

ik ik heb wel een boardje gedesigned voor die atmega maar ik heb ze nog niet binnen (batchpcb...)

De bom voor een complete arduine met resonator komt dan op een euro of 8 met kristal een 50 eurocent duurder, zodra ik ze getest en werkend heb ben ik van plan de schema's online te gooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulEm
Ik kwam op internet ook nog dit project tegen:
http://revoltlab.com/projects/perfduino/

Hier wordt dus gebruik gemaakt van een FTDI Basic Breakout van Sparkfun. Hier haal je, als ik het goed zie, ook je stroom vandaan. Het enige probleem is dat deze breakouts al ongeveer 12 euro kosten. Als er dan nog een Atmega328 bij komt loop je ook al snel tegen de 20 euro aan, wat gelijk dan alweer bijna de nieuwprijs van een Arduino UNO is.

Het lijkt er op dat je een Arduino op een goedkope manier kan vervangen, totdat je gebruik gaat maken van een USB <-> Serial, dan is het al snel aantrekkelijk om een Arduino UNO te kopen. Of heeft iemand nog andere alternatieven?

----------
Rmg schreef op maandag 23 april 2012 @ 19:27:
je hebt eventueel de atmega32u4 hier zit al usb op en er is een arduino bootloader voor te krijgen alleen hij is niet in dip formaat geloof, met een qfn44 breakout ben je waarschijnlijk goedkoer uit da met een ftdi chip

ik ik heb wel een boardje gedesigned voor die atmega maar ik heb ze nog niet binnen (batchpcb...)

De bom voor een complete arduine met resonator komt dan op een euro of 8 met kristal een 50 eurocent duurder, zodra ik ze getest en werkend heb ben ik van plan de schema's online te gooien
Atmega32u4 heb ik ook al naar gekeken, deze is niet zomaar overal te koop helaas. Ook deze dingen kosten al snel ~20$.

Die bordjes die jij gedesigned hebt, is dat met of zonder Serial support? Dat is namelijk wel een vereiste voor mij dat dit erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verstandig om die Arduino te dumpen. Maar houd er ook rekening mee dat je (iemand met) een programmer nodig zult hebben - in ieder geval de eerste keer. En er bestaat ook een usb-stack voor Atmels die geen ingebouwde USB hebben, meen ik. Ik zoek het even voor je op.
edit:
http://www.atmel.com/Images/doc2556.pdf (geen licentie?)
http://www.obdev.at/products/vusb/index.html (GPL/commercial)
Nu je toch voor dit spannende pad kiest kun je ook Arduino laten voor wat het is. Het is misschien een investering om de datasheets te lezen, maar er is veel voorbeeldcode op het net te vinden, en veel Atmels lijken veel op elkaar, dus het is niet zo dat als je eenmaal een ATmega88 onder de knie hebt je niets met een ATtiny kan, om maar wat te noemen.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2012 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Die gebruiken volgens mij wel een enorme hoeveelheid van de resources van een atmel, dus ligt er een beetje aan hoeveel je verder nog nodig hebt.

Maar als iemand die altijd AVRs gebruikt en nog nooit een Arduino, vraag ik me wel af in hoeverre het handig is hier Arduino te dumpen als je toch met Arduino platform gaat programmeren en ook de USB <> RS232 functionaliteit wil hebben. (Btw zolang je gewoon op 5V draait is er geen reden waarom de FTDI chip de Atmel zou moeten voeden, je kan gewoon rechtstreeks de 5V van USB doortrekken naar je atmel).

Als het een beetje uitkomt heb ik al geen problemen ermee om 15 dollar voor een atmega32 bordje uit te geven, kost meer dan een kale, maar scheelt me een hoop gezeik, alleen al handmatig jtag aansluiten vind ik te irritant, en dan heb ik meteen hoop meer protectie diodes dan wat ik zelf erop zou zetten, reset knopje, voltage regulator, net voedingsnetwerk voor ADC, etc. Als jij ook nog USB erbij wil hebben denk ik niet dat je veel goedkoper dan een Arduino kloon uit gaat komen, tenzij je zelf je PCB ook wil ontwerpen. Dan kan je ineens gewoon direct alle SMD componenten kopen, en ja dan kost het een stuk minder als je gewoon direct een FTDI chip en een atmega koopt.

Als ik wat op ebay kijk, koop je een uno voor onder de 20 dollar, en waarschijnlijk kan je net zo goed een nano kopen voor minder dan 15 dollar. Daar ga je gewoon niet zelf tegenop solderen als je RS232 <> USB wil hebben en geen andere eisen waar Arduino mee conflicteerd (tenzij je dus zelf een PCB maakt).

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 24-04-2012 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:52
Er is eigenlijk weinig reden om af te stappen van het Arduino-platform als je ook een seriële verbinding via USB wilt. Als de Arduino te duur is ga je toch voor één van de klonen?

Dit is misschien wel een mooie voor je, de Really Bare Bones Board: http://jeelabs.com/products/rbbb
€14 voor een Arduino-compatible kitje. Heeft geen ingebouwde FTDI-chip, maar wel een header voor een USB BUB of iets soortgelijks. Samen wel duurder dan één Arduino, maar die RBBB is goedkoop genoeg om in een project te laten zitten en van zo'n FTDI-breakout heb je er maar eentje nodig.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik heb deze: http://www.dealextreme.co...ment-board-120464?item=15
werkt perfect, als je er 5 besteld ben je voor €14,- per board klaar. krijg je nog een usb kabel bij ook..

gekke chinezen :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:29

Rmg

PaulEm schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 07:59:

Die bordjes die jij gedesigned hebt, is dat met of zonder Serial support? Dat is namelijk wel een vereiste voor mij dat dit erin zit.
Met usb mini connector en Serial2 naar buiten gebracht. dus in principe ja. maar nog niet binnen dus nog niet getest :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulEm
Arjan schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 10:46:
Ik heb deze: http://www.dealextreme.co...ment-board-120464?item=15
werkt perfect, als je er 5 besteld ben je voor €14,- per board klaar. krijg je nog een usb kabel bij ook..

gekke chinezen :)
Daar had ik nog niet gekeken, dat zijn zeker geen gekke prijzen nee. Ik kom zelfs op 50.60$ voor 3 bordjes uit als ik via Paypal betaal, betekend zo'n €12.70 per bordje, met losse componenten ga ik dat zeker niet redden. Bedankt voor de tip 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 19:33
Ik gebruik ook meest atmega168 of atmega328 voor projecten i.p.v. compleet arduino bord.
Tegenwoordig haal ik mijn ic's meestal hier weg:
Let wel op dat je dus eerst de Arduino bootloader moet flashen.
Dit kan echter ook met Arduino ISP.
Voor seriale verbinding hebben ze op eBay ook deze dingen. (DTR op J2 of J3 connector, staat onderop de print...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Gewoon lekker via Ebay bestellen :)

Ik heb zelf zoiets als deze:
www.ebay.com/itm/Nano-V3-...duino-s-IDE-/180860360229

Arduino Nano.
Ideaal voor op breadboard ed.

Een "normale" Arduino (UNO ed) kun je krijgen voor iets van 15 dollar incl shipping (zo'n 12 euro)

Voor kleinere projecten zou ik inderdaad gewoon een losse ATmega328 aanschaffen en die dan proggen met een Arduino.

[ Voor 33% gewijzigd door B_FORCE op 24-04-2012 13:00 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 14:00

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Ik zou voor uiteindelijke projecten voor een nano/mini arduino gaan.
Je kan met je normale bordje lekker knutselen, en dan je finished product met een mini/nano doen.
Dan heb je voor €10,- een boel plezier.

http://www.dealextreme.co...ved-version-104332?item=9

Nano (inclusief usb kabel/header):
http://www.dealextreme.co...for-arduino-118037?item=3

[ Voor 17% gewijzigd door Armageddon_2k op 24-04-2012 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:46

Syzzer

Prutser

Een andere manier om makkelijk via een seriële bus te praten is een USB-TTL cable: http://www.sparkfun.com/products/9717. Koop je er één van en gebruik je voor je verschillende setups. Na het flashen van een arduino bootloader (met een ISP programmer) kun de hem ook gebruiken voor flashen vanuit de Arduino 'IDE'.

Een andere optie, als je bereid bent een stapje verder te zetten, is gebruik maken deze spotgoedkope 32-bit, 120MHz, met een 'echte' IDE inclusief debug features en JTAG debugger geleverde bordjes:
http://www.embeddedartist...pcxpresso/lpc1769_xpr.php

Edit: hmm, in mijn herinnering waren die Arduino's duurder dan ik ze nu voorbij zie komen. Dan zijn de LPCXpresso bordjes je waarschijnlijk ook nog wat te prijzig.

[ Voor 12% gewijzigd door Syzzer op 24-04-2012 22:42 ]

Pagina: 1