Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:31
Ik zou graag even wat advies willen omtrent mijn situatie. Als student heb ik een leuke bijbaan bij een grote (zo niet grootste) woonwaren keten in Nederland en loop ik het eerste halfjaar (februari tot juni) een stage (bij een ander bedrijf dan mijn bijbaan).

Komende zomer zal ik veel gaan werken, omdat er dit jaar geen vakantie in de zomer in zal zitten. Uit voorspellingen van mijn verdienste over de rest van dit jaar (vergeleken met vorig jaar in die maanden en mogelijke koopzondagen) kom ik tot de conclusie dat ik in december net wel of net niet over de bijverdiengrens ga. Dit is echter zonder vakantiegeld en/of 13de maand /bonus regeling.

Zonder vakantiegeld en/of 13de maand/bonus zal het eventueel terug te betalen bedrag niet hoog uit vallen. Ik ga immers maximaal nipt over de grens heen en dat kleine bedrag is dan geen punt (goedkoper als stopzetten of andere opties). Echter als de extra inkomsten als vakantiegeld en/of 13de maand/bonus ook meetellen, dan zou ik wel eens veel hoger over de bijverdiengrens kunnen gaan.

De grote vraag is dus: Telt een 13de maand/bonus en/of vakantiegeld mee voor de bijverdiengrens?

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:24

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Lijkt mij wel. Vakantiegeld en 13e maand staan ook vermeld op je jaaropgave, en worden gewoon belast. Ergo: het zijn reguliere inkomsten, en zullen dus meegenomen worden in de bijverdiengrens.

Ik denk dat dit ook wel te vinden is op de website van de belastingdienst overigens... en anders kun je ze natuurlijk bellen ;-)

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:23
Wat telt is je verzamelinkomen wat uit je belastingaangifte voor dat jaar komt rollen, en dat is utieraard incl 13e maand/bonus.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je hebt het over studiefinanciering neem ik aan? [google=Bijverdiengrens], eerste hit: http://www.ib-groep.nl/pa...asp#Welk_inkomen_telt_mee :Y)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Hogader
F_J_K schreef op maandag 23 april 2012 @ 15:35:
Je hebt het over studiefinanciering neem ik aan? [google=Bijverdiengrens], eerste hit: http://www.ib-groep.nl/pa...asp#Welk_inkomen_telt_mee :Y)
[html]<!--
Ja dus.
-->
[/html]
Ik heb het idd over studiefinanciering en dus ook die link al gevonden. Mijn vraag kwam echter voort toen ik wat verder ging lezen en o.a. dit topic tegen kwam op tweakers: http://gathering.tweakers...message/37168986#37168986

Hierin staat: "Nu is mij totaal onduidelijk hoe deze berekening is gemaakt. Ik neem aan dat ze m'n verzamelinkomen hebben genomen, hier een percentage vanaf hebben gehaald voor eindejaarsuitkering en vakantiegeld en vervolgens dit bedrag door 12 hebben gedeeld om aan een maandinkomen te komen."

Ik neem verder aan dat ik het vakantiegeld kan tellen rond de vakantiemaanden en de 13de maand/bonus bij december kan bijtellen?

Als dat laatste geval ook idd zo is, dan ga ik voor mezelf een berekening maken of het voordeliger is om mijn stufi en ov door te laten lopen (aangezien een retour naar school 37,40 zou kosten) of stop te zetten.

• Rmg
  • Laatst online: 21:43

Rmg

Hogader schreef op maandag 23 april 2012 @ 15:46:
[...]

Ik heb het idd over studiefinanciering en dus ook die link al gevonden. Mijn vraag kwam echter voort toen ik wat verder ging lezen en o.a. dit topic tegen kwam op tweakers: http://gathering.tweakers...message/37168986#37168986

Hierin staat: "Nu is mij totaal onduidelijk hoe deze berekening is gemaakt. Ik neem aan dat ze m'n verzamelinkomen hebben genomen, hier een percentage vanaf hebben gehaald voor eindejaarsuitkering en vakantiegeld en vervolgens dit bedrag door 12 hebben gedeeld om aan een maandinkomen te komen."

Ik neem verder aan dat ik het vakantiegeld kan tellen rond de vakantiemaanden en de 13de maand/bonus bij december kan bijtellen?

Als dat laatste geval ook idd zo is, dan ga ik voor mezelf een berekening maken of het voordeliger is om mijn stufi en ov door te laten lopen (aangezien een retour naar school 37,40 zou kosten) of stop te zetten.
verzamelinkomen / 13 * aantal maanden stufi dat jaar. dat is de standaard berekening die ze toepassen

13e maand / bonus wordt niet gezien als iets dat aan je decemberloon vast hangt.

Vziw krijgt de DUO die gegevens ook niet want ze krijgen alleen wat je invult bij de belastingaangifte. en daar staat alleen in wat je dat jaar hebt verdient

• Hogader
Rmg schreef op maandag 23 april 2012 @ 16:51:
[...]

verzamelinkomen / 13 * aantal maanden stufi dat jaar. dat is de standaard berekening die ze toepassen

13e maand / bonus wordt niet gezien als iets dat aan je decemberloon vast hangt.

Vziw krijgt de DUO die gegevens ook niet want ze krijgen alleen wat je invult bij de belastingaangifte. en daar staat alleen in wat je dat jaar hebt verdient
Dat verduidelijkt al een hoop. Echter wordt dan een volgend deel wat wazig.
Je hoeft namelijk niks terug te betalen als je de stufi en ov stop zet voor de maand dat je over de bijverdiengrens heengaat. Hoe kan ik dan weten wanneer ik er precies overheen ga (in november al, of pas in december) als ik niet precies weet wat ik over de eerste 10(11) maanden verdien? Hoeveel de bonus/13de maand precies zal zijn weet ik namelijk niet van te voren.

• kishan4uall
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-10 23:59

kishan4uall

kiesjan mag ook

Een aantal jaar terug kon je het ook tot 2-3 maanden na het einde van het jaar met terugwerkende kracht je stufi stopzetten. Zo hoefde je alleen de maanden terug te betalen waar je de bijverdiengrens over ging.

Ik weet alleen niet of dit nog mag...

EDIT: Blijkbaar mag het nog volgens DUO
Stopzetten met terugwerkende kracht

Weet je pas in 2013 dat je in 2012 meer hebt verdiend dan € 13.362,53? Je hebt nog tot 1 juli 2013 de tijd om de studiefinanciering over maanden in 2012 in te trekken.
Voor het jaar 2011 kun je nog tot 1 juli 2012 de studiefinanciering over de maanden in 2011 intrekken. Zet je studiefinanciering alsnog stop per de eerste dag van de maand waarin je over de bijverdiengrens bent gegaan. Dit heeft financiële gevolgen: je moet de studiefinanciering terugbetalen die je hebt gekregen in de maanden die je met terugwerkende kracht stopzet. Daarnaast ontstaat er ook een ov-schuld van € 136,- per maand, als je je studentenreisproduct tenminste hebt opgehaald.

[ Voor 63% gewijzigd door kishan4uall op 23-04-2012 17:04 ]

desktop, laptop

• Rmg
  • Laatst online: 21:43

Rmg

Hogader schreef op maandag 23 april 2012 @ 16:57:
[...]

Dat verduidelijkt al een hoop. Echter wordt dan een volgend deel wat wazig.
Je hoeft namelijk niks terug te betalen als je de stufi en ov stop zet voor de maand dat je over de bijverdiengrens heengaat. Hoe kan ik dan weten wanneer ik er precies overheen ga (in november al, of pas in december) als ik niet precies weet wat ik over de eerste 10(11) maanden verdien? Hoeveel de bonus/13de maand precies zal zijn weet ik namelijk niet van te voren.
mja dat maakt het lastiger inderdaad, bij een variabel inkomen wordt het moeilijk rekenen. Van de bonus weet je meestal wel de percentages die maximaal kan krijgen. 13e maand heb ik niet dus weet ook niet hoe dat zit :+

• Hogader
kishan4uall schreef op maandag 23 april 2012 @ 17:02:
Een aantal jaar terug kon je het ook tot 2-3 maanden na het einde van het jaar met terugwerkende kracht je stufi stopzetten. Zo hoefde je alleen de maanden terug te betalen waar je de bijverdiengrens over ging.

Ik weet alleen niet of dit nog mag...

EDIT: Blijkbaar mag het nog volgens DUO

[...]
Zojuist ook gevonden en hiermee kunnen wss mijn zorgen wel verdwijnen. Het terugbetalen van de stufi en ov zal dan voor alleen december neerkomen op +- 250 euro, wat ik ruimschoots al terugverdien door de +- 10 dagen dat ik anders mijn OV a 37,40 per keer moet betalen.

Bedankt iig
Pagina: 1