Deur/raam sensor zonder batterijen met wifi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fawn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-06-2021
Beste medetweakers,

Ik ben van plan mijn huis te beveiligen met een of meerdere raam/deur sensoren. Tot nu toe geen probleem, die zijn overal prima te vinden.
- Bij escalatie van de sensor (de deur is geopend) wens ik geen akoestisch alarm, maar wil ik de sensor via wifi een signaal laten versturen naar een bepaalde webserver.
- Daarnaast wens ik geen sensor(en) die werken op batterijen (en na een tijd dus uitvallen), maar sensoren die (indirect) aansluitbaar zijn op netstroom.

Nu heb ik flink rondgezocht naar systemen die in deze richting liggen, maar het is erg lastig iets te vinden;
- Veruit de meeste deur/raam sensoren werken op batterijen
- 'Draadloos' in de omschrijving van deze alarmsystemen heeft een andere betekenis dan hetgeen waar ik naar zoek. De meeste systemen werken autonoom en sturen een draadloos signaal naar een basisstation, dat vervolgens een akoestisch alarm geeft.

Nu kijk ik verder in de richting van het zelf koppelen van een deursensor aan een thin-client / system-on-a-chip, hierbij loop ik tegen de volgende problemen aan;
- De thin-client heeft teveel functionaliteit en is erg duur
- De system-on-a-chip is goed betaalbaar, maar alleen aan te schaffen in grote hoeveelheden door bedrijven
- De deursensor werkt nog steeds op batterijen.

Heeft iemand hier enige ervaring mee? Of heeft iemand tips waar ik naar kan zoeken?
Ik ben zeker niet te beroerd zelf iets in elkaar te knutselen, maar op de één of andere manier kan ik me moeilijk voorstellen dat hier nooit een standaardoplossing voor is gemaakt. Het idee lijkt me vrij eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 16:26

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Ik ben bang dat je dan zelf aan de hobbie zult moeten gaan.
Je beste mogelijkheid (Goedkoop/Open) is een Xbee systeem.
Deze kunnen communiceren met een Arduino, die je weer aan een centraal systeem kan aansluiten.

Deze modules kan je met bijvoorbeeld 5V voeden.

http://hackaday.com/2011/...someone-enters-your-home/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:01
Let er wel op dat je op z'n minst een backup batterij ingebouwd hebt die het minstens een paar uur uithoudt, anders ben je tijdens een stroomstoring of als de inbreker eerst je stroom uitschakelt nog steeds nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:43

Garyu

WW

Als het stroomverbruik laag genoeg is, wat is dan het probleem met een batterijtje dat je elke 10+ jaar moet vervangen?

En anders:
Wikipedia: Energy harvesting

[ Voor 94% gewijzigd door Garyu op 23-04-2012 17:26 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Als je een embedded dingetje zoekt: ik ben zelf wel redelijk te spreken over de Carambola. Dingetje is best klein (modelletje printje-past-in-een-luciferdoosje), vreet niet veel power en heeft wat GPIO en wifi, en het kost je nog geen drie tientjes om er eentje in huis te halen. Combineer dat met een breeksensor en een PSU'tje en je zou een heel eind moeten komen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:11
Mischien een boeren oplossing, maar de speaker/piezo afknippen en een transistortje of een relais er aan hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Dat ga je nergens kant en klaar vinden. Het nut van draadloos = draadloos... Ik snap je idee wel, maar het word moeilijk uitvoerbaar... Waar ik aan zit te denken: combineer een powerlinegeval met iets dat over het netwerk kan praten en iets uit kan lezen, maar dan ga je al vlug naar een Raspberry Pi achtig idee...

Wat je ook eens uit kunt zoeken: X10 modules. Die kun je via de bestaande elektriciteitsinstallatie verbinden. Dus dan kun je zo'n X10 ingang bij je raam maken met een contactje op je kozijn schakelen. Dan kun je bij je ontvanger ook een contactje maken en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fawn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-06-2021
Bedankt voor jullie gedachten voor dit project.
Carambola lijkt momenteel het dichtst in de buurt van mijn wensen te liggen. Hopelijk kan ik in C genoeg in elkaar draaien om even een verzoekje naar een web-server te sturen bij een signaal van een sensor.
Verder kijk ik zelf nog wel even rond naar cheap-ass usb deursensoren/bewegingssensoren of andere zaken die op die manier aan te sluiten zijn.
XBee met Arduino en sensoren wordt toch al gauw overkill voor wat ik wil, misschien als ik op den duur wel graag activiteit wil op locatie, dat ik die oplossing zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Fawn schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 13:26:
Bedankt voor jullie gedachten voor dit project.
Carambola lijkt momenteel het dichtst in de buurt van mijn wensen te liggen. Hopelijk kan ik in C genoeg in elkaar draaien om even een verzoekje naar een web-server te sturen bij een signaal van een sensor.
Verder kijk ik zelf nog wel even rond naar cheap-ass usb deursensoren/bewegingssensoren of andere zaken die op die manier aan te sluiten zijn.
XBee met Arduino en sensoren wordt toch al gauw overkill voor wat ik wil, misschien als ik op den duur wel graag activiteit wil op locatie, dat ik die oplossing zou kunnen gebruiken.
Je carambola zit dan op de netspanning (via een psu).
Aangezien je toch een voedingskabeltje naar je sensoren wilt kun je dat combineren met het signaal.
1 kabeltje tussen de sensor en de carambola. waarvan 1 kabelpaar voor voeding en 1 paar voor het signaal (of als dat teveel stoort een los voedingskabeltje).

Als je alleen sensoren vindt op batterijen is dat zo opgelost met een soldeerbout. Gewoon je voedingskabeltje vastsolderen op de plaats waar de batterij hoort.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1