Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-10 12:55
Ik heb de begin post even wat aangepast zodat het wat duidelijker is en heb mijn linkje weggehaald omdat het niet over partyfotografie specifiek gaat.

Nu ik al enige tijd fotografeer merk ik dat mijn foto's nogal saai zijn en dat er niet specifiek een stijl zichtbaar is. Om mij te willen onderscheiden van andere fotograferen, in mijn geval partyfotografen, wil ik mijn manier van fotograferen drastisch omgooien. Echter kan ik wel van een medefotograaf zijn stijl overnemen, maar ik heb liever dat er verschillende stijlen in te zien zijn waar ik inspiratie kan uit opdoen.

Voorbeelden:
Sprookjes: Selina De Maeyer
Polaroid: Carmen de Vos

Maar de vraag is, welke stijlen vinden jullie juist mooi of trekken jullie aandacht? Of een meer specifieke vraag, wat is jouw stijl in jouw tak van fotografie?

[ Voor 89% gewijzigd door pvink op 23-04-2012 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-09 15:12
Ik heb je set doorgelopen en, vergeef me als ik het verkeerd zie, maar vrijwel al je foto's zijn scheef genomen. Het zal wellicht jouw stijl zijn, maar ik vind het erg vervelend kijken. Ook vind ik ze vrij ruizig, maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik geen kaas gegeten heb van party-fotografie.

Als je vraag specifiek over partyfotografie gaat, waarom post je dan niet in dat topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat versta je precies onder stijl? Type foto's? Nabewerking?

De voorbeeldset die je post vind ik, vat het niet verkeerd op, erg saai. Van die typische "armen om elkaar partypics". Je moet dan vooral op de huidtinten letten (geen zombie-huidtinten dus), wat mooi achtergrondlicht. Verder kun je een beetje stijl creeëren in gebruik van contrast en hoeveel licht je opvangt, maar er is weinig ruimte voor iets unieks vind ik.

Waar wil je met het topic overigens heen? Alleen partypics? Ik zie nog niet zo snel hoe dit een topic met een interessante discussie wordt :)

*schopje naar workflow*

[ Voor 3% gewijzigd door Nordlys op 23-04-2012 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
@ThAZiP, het ging niet specifiek om partyfotografie. Meer in de algemene zin om een stijl te kunnen vinden/inspiratie op doen. Omdat ik mezelf wil onderscheiden t.o.v andere (party)fotografen.

@JvdGeest, met stijl bedoel ik in principe alles. Compositie kan veel doen aan een foto, net zoals de bewerking. Met weinig unieks ben ik het niet eens met je. Ik heb partyfotografen gezien die een eigen stijl hebben en waarbij ze juist boven de ander fotografen uitsteken.

Ik heb de topicstart even aangepast zodat het iets duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pvink schreef op maandag 23 april 2012 @ 14:53:
Maar de vraag is, welke stijlen vinden jullie juist mooi of trekken jullie aandacht? Of een meer specifieke vraag, wat is jouw stijl in jouw tak van fotografie?
Als je je eigen stijl wilt ontwikkelen, moet je niet aan mij gaan vragen wat ik een mooie stijl vind, dan moet je een stijl ontwikkelen waar jij zelf wat mee kan. Laat ik even een zwart wit voorbeeld geven om dit te duidelijker te maken.

Vrienden van mij hebben nog niet zo lang een kindje. Ze hebben door een professionele fotograaf een foto laten maken en die fotograaf heeft een ontzettende high-key foto gemaakt. (Ik neem aan dat je weet wat dat is?) Ik vind het een vreselijk lelijke foto, maar zij zijn er blij mee en ik heb dat soort foto's vaker gezien.

Nu heb ik persoonlijk niets met het fotograferen van baby's, maar ik weet dus wel dat als ik daar mijn brood mee moet gaan verdienen, dat high-key foto's goed verkopen. Alleen is high-key dus echt mijn ding niet. Ik zou dan dus iedere dag foto's maken die ik zelf niet mooi vind.

Uiteindelijk ga je dat toch terug zien in je foto's.

De goede vraag is dus niet wat jij moet doen om een stijl te ontwikkelen die ik mooi vind, de goede vraag is wat jij moet doen om een stijl te ontwikkelen die jij mooi vind. Dat je daarbij vraagt naar dingen die mij inspireren of dingen die mij hebben geholpen om mijn stijl te vinden.

Hmmm, ik geloof niet dat ik echt een stijl heb. Als je al kan spreken van een stijl, dan is mijn stijl vooral om te werken met natuurlijk licht en zo min mogelijk daarmee te prutsen, dus geen reflectieschermen, geen flitsers en zo verder. Ik ben erg voorzichtig met het gebruik van filters. (Dat betekent overigens niet dat ik nooit een flits gebruik, maar ik ben er voorzichtig mee.)

Een ander duidelijk element van mijn fotografie is dat ik probeer om de foto's direct goed te hebben, dus zo min mogelijk nabewerking en als ik al aan nabewerking doe, dan vooral dingen die je kunt redden in lightroom, dus in feite nabewerkingen die niet specifiek een bepaald gebied van je foto raken, maar nabewerkingen die je hele foto raken.

Overigens is het belangrijkste punt bij fotografie en het ontwikkelen van een eigen stijl: Oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen. (Je mag oefenen ook direct vervangen door proberen of bijvoorbeeld doen)
JvdGeest schreef op maandag 23 april 2012 @ 15:08:
Waar wil je met het topic overigens heen? Alleen partypics? Ik zie nog niet zo snel hoe dit een topic met een interessante discussie wordt :)
De meest simpele berichten kunnen leiden tot goede discussie. De meest uitgebreide ideeën en discussie aanzetten kunnen dood bloeden. Soms is dat totaal niet te volgen. Maar meestal is het de inzet van de mensen die berichten uitwisselen, die bepaalt of iets een levendige discussie oplevert.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2012 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-09 15:09
Ben van mening dat nabewerken altijd mogelijk is, omdat geen enkele camera perfect de volledige dynamische range van 100% zwart tot 100%wit kan pakken. Zie ook: YouTube: Getting it Right in Camera: Ep 235: Digital Photography 1 on 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-09 19:47
Snuurtje schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 12:56:
Ben van mening dat nabewerken altijd mogelijk is, omdat geen enkele camera perfect de volledige dynamische range van 100% zwart tot 100%wit kan pakken. Zie ook: YouTube: Getting it Right in Camera: Ep 235: Digital Photography 1 on 1
Maar zoals ook in datzelfde filmpje verteld wordt heb je dat in de praktijk ook niet perse nodig. Wel is het handig om zelf te bepalen hoe je het wilt hebben.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begrijp me niet verkeerd. Ik zeg niet dat niemand aan nabewerking zou moeten doen. Ik zeg dat ik het probeer te beperken tot een minimum. Maar dat heeft ook te maken met het soort foto's dat ik mooi vind en waarvan ik denk: Die had ik willen maken.

Dat betekent niet dat ik nooit foto's zie die nabewerkt zijn en waarvan ik dan denk oh, wauw. Echter als ik aan een foto kan zien dat die nabewerkt is, heb ik bijna nooit het gevoel dat ik die gemaakt had willen hebben.

Daarmee wil ik dus ook helemaal niet zeggen dat andere mensen niet een signature stijl zouden moeten hebben die er uit ziet alsof de foto's niet bewerkt zijn.
Vergelijk dit maar met wat ThaZip zegt. Kennelijk maakt pvink veel scheve foto's. Ik heb het daar dus ook helemaal niet op. Maar ik weet dat er meer mensen zijn die dat wel doen. Kennelijk is het onder een deel van het publiek wel populair. Dus als jij dat publiek aan wilt spreken, moet je vooral doorgaan met je foto's niet waterpas zetten.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2012 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
Het uiteindelijke resultaat is natuurlijke waar iedereen beslist of een foto mooi is of niet. Ik hoor vaker van mensen dat op het tijdstip dat ik de foto heb genomen dat de foto niet mooi is door flares, onverwachte lichtflitsen van een moving head. Echter in zo'n gevallen gooi ik er een filter overheen bijvoorbeeld z/w met hier en daar wat verschoven balkjes voor contrast, etc (in lightroom). Een goede oplossing waarvan de meeste tevreden mee zijn, maar dit is dus (in mijn ogen) niet de bedoeling.

@DickCAH, volgens de meeste mensen, vooral partypeople maar ook diverse andere fotografen, maak ik mooie foto's. Ik vind mijn foto's wel mooi qua kleuren en belichting..maar ik wil niet dat dat de foto's welke ik later nog steeds maak. Ik zoek de manier van fotograferen waar ik geheel achter (ga) staan (en dat de meerderheid die foto's ook kan waarderen).
Ik bedoel dus dat ik niet tevreden ben met mijn foto's terwijl de bezoekers dat toch wél zijn. Dit is precies wat jij aangeeft en waar ik me totaal in kan vinden.

De scheve foto's zie ik uiteraard ook, maar met partypeople zet ik liever de hoofden ongeveer op 2/3 en dat het merendeel op de foto staat dan dat er gesneden word. Hier zal ik dus de volgende shoot op gaan letten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:18

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

pvink schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 15:52:
Het uiteindelijke resultaat is natuurlijke waar iedereen beslist of een foto mooi is of niet. Ik hoor vaker van mensen dat op het tijdstip dat ik de foto heb genomen dat de foto niet mooi is door flares, onverwachte lichtflitsen van een moving head. Echter in zo'n gevallen gooi ik er een filter overheen bijvoorbeeld z/w met hier en daar wat verschoven balkjes voor contrast, etc (in lightroom). Een goede oplossing waarvan de meeste tevreden mee zijn, maar dit is dus (in mijn ogen) niet de bedoeling.
[...]
Dat is dus een beetje kiezen voor de makkelijkste oplossing in plaats van er de volgende keer op in te spelen en bijvoorbeeld meerdere shots te nemen (3 shots burst bijv.), dan zit er altijd wel een bij die scherp is en geen last heeft van flares. Sowieso zwart-wit bij party fotografie vind ik niet echt geslaagd vaak, er is niet voor niks prachtig gekleurd licht, ik probeer het altijd echt tot een absoluut minimum te beperken in ieder geval.

Verder tja, ga experimenteren? Doe inspiratie op van andere fotografen (dus niet letterlijk hun stijl kopiëren) maar doe gewoon ideeën op en ga zelf zo veel mogelijk aan de slag.

Probeer ook met de nabewerking te experimenteren, er is ontzettend veel mogelijk. Uiteindelijk draait het voor iedereen om het resultaat en mensen zullen echt je foto's niet mooier vinden als je ze niet bewerkt puur omdat dat tegen je principes in gaat. Hoe dan ook het gaat om het eindresultaat, dus experimenteer er op los en ik weet zeker dat je dan wel je draai vind ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 15:12
Ventieldopje schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 17:06:
[...]Verder tja, ga experimenteren? Doe inspiratie op van andere fotografen (dus niet letterlijk hun stijl kopiëren) maar doe gewoon ideeën op en ga zelf zo veel mogelijk aan de slag.
Letterlijk kopiëren is weinig mis mee, zolang je het niet altijd doet. Het kan erg leerzaam zijn door eerst volledig te kopieren, dan uit te zoeken wat je er wel en niet fijn aan vindt. En dan de onderdelen eruit halen die jij wilt gebruiken voor je eigen stijl.

Juist goed kopieren is ontzettend lastig en kan iemand erg veel inzicht opleveren.
Pagina: 1