• ExoRRSmits
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hallo,

ik heb hier een videokaart liggen die geen beeld meer geeft.
hij zat in een pc die op de grond stond en op zijn kant is gevallen.
ik heb hem van een bekende gekregen die heeft hem dood verklaard en ik mocht hem gratis meenemen.

het gaat om deze videokaart: http://www.powercolor.com/global/products_features.asp?id=161

de fan draait gewoon.. dus er gaat wel stroom doorheen. nu heb ik hem in mijn eigen pc gedaan, als ik de PCI-E 6 pin stroom connector eruit laat dan gaat er netjes een rood ledje branden. de GPU-Chip word dan ook niet warm. wanneer ik er wel een stroom connector in doe dan is er geen ledje en word de GPU-Chip gewoon goed warm..

als ik mijn pc start dan hoor ik aan het geluid dat windows gewoon start. maar ik heb geen beeld, op geen enkele connector!

als ik hem als 2de kaart in mijn pc doe dan heb ik natuurlijk beeld door mijn HD 6970 videokaart.
windows vind dat maar 1 videokaart in apparaat beheer.. en ook de ati/amd console vind er maar 1.

er is verders niet te zien dat er iets stuk is aan de kaart, hij zat immers gewoon goed vast in de kast.
nu dacht ik om te proberen misschien opnieuw de bios van die kaart te flashen oid.

weet iemand nog iets wat ik zou kunnen proberen ?

EDIT: nou weet ik als IT'er ook wel dat hij van binnen helemaal kapot kan zijn.
maar niet geschoten is altijd mis. misschien krijg ik hem wel weer werkend.

Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door ExoRRSmits op 23-04-2012 14:05 ]

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Het gaat hier dus om een PowerColor PCS HD5750 1GB GDDR5 (Premium Edition).

Als ik het zo lees neig ik ook om te zeggen dat hij dood is. Alleen wel weer gek dat je hij gewoon spanning krijgt en warm word, hoewel dat op zich ook niet zoveel zegt.

• ExoRRSmits
  • Niet online
ik heb ook wel eens gezien dat mensen volt mod doen voor het overclocken..

zou dat helpen ?

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:55
Gevallen, er komt nogal wat gewicht mee vanwege de koeling.

Kijk of je componenten ziet die niet meer volledig vastzitten qua soldering/afgebroken pootjes, evt scheurtje bij de pci connector.

De 12V is nog wel aanwezig op de kaart, kun je ergens de 5V vinden?

Als je in de buurt zit (winterswijk) mag je wel even een middag/avond langskomen, opsturen mag ook, maar ik weet niet of het nog twee keer verzendkosten waard is.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• ExoRRSmits
  • Niet online
Nee, ik zit bovenaan de afsluitdijk.

waar kan ik die 5volt lijn vinden ?

verder zijn er geen afgebroken pootjes.. en de PCI-E 16x connector is ook nog goed zo te zien.

wat ik ook wel eens mensen zie doen is de videokaart in de oven stoppen om alle soldeerpunten weer vast te maken. zou dan misschien nog kunnen werken ?

[ Voor 69% gewijzigd door ExoRRSmits op 23-04-2012 15:03 ]

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
ExoRRSmits schreef op maandag 23 april 2012 @ 14:47:
Nee, ik zit bovenaan de afsluitdijk.

waar kan ik die 5volt lijn vinden ?

verder zijn er geen afgebroken pootjes.. en de PCI-E 16x connector is ook nog goed zo te zien.

wat ik ook wel eens mensen zie doen is de videokaart in de oven stoppen om alle soldeerpunten weer vast te maken. zou dan misschien nog kunnen werken ?
Het bakken in de oven zou kunnen helpen, maar een garantie is het natuurlijk niet. Ik durf dan ook niet te zeggen of dit voor jou probleem gaat helpen. Proberen kan natuurlijk altijd, zoek wel even goed op GoT/google hoe je dit het best kunt doen anders heb je echt niets meer aan je kaart. ;)

• Tens
De voedingsspanning zit op het korte stukje van de pci connector.
In de buurt daarvan zitten altijd een paar dikke elco's, daarop moet bijna altijd de lijnspanningen staan.
Meten op de 'plus' van de elco tov aarde (bv een zwarte draad van een molex)
(zie trouwens dat pci geen 5v heeft, alleen 12 en 3,3)

Niet met twee losse pennetjes in de hand gaan meten, zorg dat de aarde(-) ergens goed vastzit, en ga met één meetpen(+) voorzichtig zo haaks mogelijk op de pcb om kortsluiting te voorkomen.
Je kunt er vaak slecht bij, dus doe voorzichtig.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:04

Nemesizz

Untouchable

Reken er maar niet op. Het oven bakken werkt alleen met microbreukjes (zoals bij GPU's of VRM's die warm worden en afkoelen warm worden afkoelen en dan breken). Als een onderdeel echt los is geschoten (totale breuk) helpt bakken niet veel, het soldeer word zacht maar smelt niet helemaal.

Wat ik zou controleren is of de koeler nog goed vast zit. Deze hoeft maar iets scheef te zitten en GPU word te warm en de beveiliging vliegt aan (of als je pech hebt, brandt de kaart door...al gebeurt dat tegenwoordig niet zo vaak meer).

Opzich moet een kaart zelf (dus de gesoldeerde onderdelen) wel tegen vallen kunnen, helemaal als de kaart nog in een PC zit/zat. Een heatsink kan wel losschieten door z'n gewicht.

• ExoRRSmits
  • Niet online
Verder heb ik geen oven! dus dat kan ik niet uit proberen..

wat ik wel heb is een Hot air gun waarmee je verf van de muren kan halen. (dit zal waarschijnlijk niet heet genoeg worden)

nu kan ik er niets met deze videokaart.. zou iemand voor mij willen proberen om hem te bakken in de oven?

of is dit volstrekt kansloos ?

[ Voor 68% gewijzigd door ExoRRSmits op 23-04-2012 17:32 ]

• Tens
Heb even een plaatje gezocht;
(http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16814131323)

bij jou zit er (als ik dezelfde pcb gevonden heb) linksboven twee metalen busjes(Elco's),
rechts van de fan een rijtje , en helemaal links drie grotere.
De opdruk is iets van: 6,3V xxx μF, en de grotere wrs 16V xxx μF, de kant waar ze blauw zijn is de plus.

Op de 6,3V elco's is 3,3V te verwachten.

Bakken wil ik voor je proberen, maar de succesverhalen op internet zijn naar mijn ervaring wat overdreven.
Bij sommige types lijkt het ook beter te gaan dan andere. Mijn eerste poging was succesvol (tenminste hij heeft nog ongeveer een jaar gedraaid) bij de twee volgende had ik geen succes.
Maar je hebt de koeler eraf gehaald, zat die nog 100% goed?

• ExoRRSmits
  • Niet online
das indd de juiste pcb!

De cooler zat 100% vast!

op die groteren helemaal rechts staat 939 sepc 270 16
en de kleinere 935 sepc 820 2.5

• Tens
ExoRRSmits schreef op maandag 23 april 2012 @ 18:09:
das indd de juiste pcb!

De cooler zat 100% vast!

op die groteren helemaal rechts staat 939 sepc 270 16
en de kleinere 935 sepc 820 2.5
hm, ik zou in elk geval een paar 6,3V verwachten, die 2,5V zitten ergens in het datacircuit.
Die twee linksboven zijn ook 2,5V?
Moet eigenlijk zelf de kaart in handen hebben om er verder iets van te kunnen zeggen.

• ExoRRSmits
  • Niet online
@ Tens de laatste 2 berichten stuur je 2x..

hier zijn ze van links naar rechts:

linksboven de cooler: 2x 935 sepc 820 2.5 en 1x 925 sepc 100 16
rechts van de cooler een rijtje van: 7x 935 sepc 820 2.5
en helemaal rechts van de pcb: 3x 939 sepc 270 16

• Tens
ExoRRSmits schreef op maandag 23 april 2012 @ 18:58:
@ Tens de laatste 2 berichten stuur je 2x..
:? bijzonder, ik zie ze zelf maar één keer staan........
hier zijn ze van links naar rechts:

linksboven de cooler: 2x 935 sepc 820 2.5 en 1x 925 sepc 100 16
rechts van de cooler een rijtje van: 7x 935 sepc 820 2.5
en helemaal rechts van de pcb: 3x 939 sepc 270 16
Die uiterst rechts is de 12V spanningsregeling die van de extra kabel afkomt, daar vlak bij zit zo te zien een aantal spanningsregelaars die de lagere spanning voor het geheugen en gpu maken, waar dat verticale rijtje bijhoort. Als je de 3,3V wilt meten zul je linksboven moeten zitten, maar nogmaals zonder hem zelf in de handen te hebben is het lastig te zeggen.

• ExoRRSmits
  • Niet online
ik zal je ff een dm sturen met mijn e-mail adres voor eventueel adres waar ik hem heen kan sturen.

zou je de GPU dan voor mij willen bakken ? dan betaal ik de verzendkosten wel.
Pagina: 1