Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Topicstarter
Ik heb 1000+ dia's&negatieven die ik binnenkort wil digitaliseren m.b.v. een Reflecta RPS7200 met ICE3 technologie i.c.m. SilverFast 8.

Het lijkt mij een goed idee de dia's voor het scannen te ontdoen van stof, schimmels of andere ellende.

Diverse forum's komen met uiteenlopende suggesties hiervoor, waaronder een busje perslucht, een anti-statische borstel, een microvezeldoekje, brandspiritus, (demi) water, Tetenal anti-newton spray, Tetenal film cleaner spray en PEC*PAD's i.c.m. PEC-12 van Photographic Solutions.

Het laatste lijkt me exact gemaakt voor mijn doel, maar is niet in staat om op water gebaseerde vlekken schoon te maken en hiernaast hangt er ook een redelijk prijskaartje aan, vooral als vergeleken met demi-water.

Wat gebruik/gebruikte jij om dia's en negatieven te reinigen en was het resultaat naar verwachting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

(Zelf nul ervaring met dit soort dingen, maar je pikt soms ergens wat op..)

-1- In ieder geval moet je er rekening mee houden dat de (verwachte) vervuiling nogal wat uitmaakt voor de methode die je wilt gaan gebruiken.
-2- Een ander punt dat nogal wat invloed kan hebben op het resultaat, is de "wachttijd" tussen het schoonmaken en het digitaliseren.

Stof en andere relatief losse vervuiling raak je uitstekend kwijt met alle mogelijke droge oplossingen, zoals een stofdoek, peckpads, antistatische borstel, microvezeldoekjes en zo verder. Zaken die vaster zitten, dat wordt een ander verhaal.

Welke van de vochtige oplossingen de beste is voor jouw geval, zal je uit moeten zoeken en dat is weer afhankelijk van de samenstelling van de drager van de dia en het proces dat is gebruikt om de dia te maken.

Ik zou zelf erg voorzichtig zijn met dingen als (brand)spiritus en alcohol, maar zelfs met water. Naast het oplossen van de vervuiling, is het ook goed mogelijk dat je de drager van de dia of de kleuring van de dia op gaat lossen.
Ook kunnen vochtige oplossingen gaan zorgen voor een colorcast, omdat ze (selectief) de drager of de kleuring aantasten.

Voor droge reiniging zal de wachttijd verder niet zo een punt zijn. Maar je zult zien dat vochtige reiniging wellicht in eerste instantie niets lijkt te doen met je dia en je kleuren, maar als je dan een paar dagen wacht, kan het effect ineens wel zichtbaar worden.

Denk er ook aan dat in de loop der tijd, de drager en de kleuring van dia's is gewijzigd. Dat kan dus betekenen dat wat uitstekend werkt voor een dia van een jaar oud, de doodsteek is voor een dia van bijvoorbeeld twintig jaar oud.

Als je vochtig wilt gaan reiningen, zou ik dat dus alleen doen nadat ik heb geconstateerd dat droog niet werkt. En ja, vochtige reiniging altijd testen met een dia die niet relevant is. Die testdia zou ik "zo snel mogelijk" scannen (i.e. zo snel deze droog is) en daarna een flinke tijd laten liggen en nogmaals scannen (met dezelfde instellingen) en natuurlijk de scans vergelijken. Dit in combinatie met een visuele inspectie van de dia om te constateren of er schade optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Hoe belangrijk is het dat de 1000+ dia's/negatieven in topkwaliteit ingescand worden? Heb je op alle foto's die 20 megapixel nodig die de scanner levert? Sowieso zijn er niet veel films die 20 megapixel aan 'data opslaan'. Daarnaast duurt het scannen zelf al vrij lang. In hoeverre haalt ICE er niet al veel stof en rotzooi uit?

Ik denk dat het schoonmaken gewoon veel extra moeite met zich meebrengt die uiteindelijk niet heel veel voordelen geeft.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:19
Hoewel erg arbeidsintensief is het misschien aan te raden alles voor het schoonmaken al eens te scannen. Mocht je tijdens je schoonmaakacties iets onherstelbaar beschadigen heb je iig die eerste scans nog.