Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 18:41
Ik heb een vraag over Samsung coulance en garantie, Ben in bezit van een 46B7020 en sinds kort zit er een soort van vlek aan de rechter kant van het scherm, het is een donkere waas die 50% van deze zijde beslaat en bij b.v. voetbal goed zichtbaar is en dus hinderlijk.
De televisie is 2 jaar en 4 maanden oud, kosten reparatie is 75 euro voor rijden 35 euro onderzoek en maximaal 227 euro reparatie kosten, ik vind dit belachelijk veel geld voor een tv 4 maanden buiten garantie zeker ook gezien de aanschafprijs er was toen maar een duurder model. Of is dit gewoon?

Als dit geen goed nieuw topic is dan hoor ik het wel, heb wel wat losse flodders over garantie gelezen, maar geen algemeen topic, misschien is dit wel makkelijk, niet te bedoeling dat dit de nationale klaag lijn wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len Canoot
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 10:24
(Bookmarked)

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen hierover, met name in België.

Hier kun je wel wat info vinden:

http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode_in_Europa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[LCD] --> [SF]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 14:13
Wat je kunt doen is de gemiddelde levensduur bij de fabrikant opvragen.
Stel dat de gemiddelde levensduur 10 jaar is, na 2 jaar is hij stuk, reparatiekosten zijn 250, kun je 250 delen door 5 (2 jaar oud tegen 10 jaar levensverwachting) doen en dan maar 50 betalen.
Voorrijkosten betaal je wel gewoon volledig.

Dit verhaal heb ik een keer gehad met een wasmachine, toen heb ik het zo gespeeld, koste wel wat moeite, via consu-wijzer en dergelijke maar daar heb je wel recht op.
Mits niet kapot door eigen schuld natuurlijk.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Bij wie heb je die kosten voor reparatie opgevraagd? De fabrikant (die jou niks verplicht is) of de winkel waar je heb gekocht hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 17:22

Perkouw

Moderator General Chat
http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode_in_Europa

In Nederland zit de garantie iets anders in elkaar dan de ''twee jaar'' zoals iedereen denkt.
Een korte quote
In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar.
Dus wellicht dat je alsnog garantie kan claimen, maar dat zal je verder zelf even moeten uitzoeken. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Perkouw op 23-04-2012 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
Kenzi schreef op maandag 23 april 2012 @ 16:05:
Bij wie heb je die kosten voor reparatie opgevraagd? De fabrikant (die jou niks verplicht is) of de winkel waar je heb gekocht hebt?
Bij de fabrikant na contact te hebben gehad met de winkelier, dit omdat liever zelf de regie in handen heb.
Nu heb ik de winkelier aansprakelijk gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:31

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik heb een vraag over Samsung coulance en garantie
Nofi maar kun je die vraag niet beter direct aan Samsung richten? Dat is de partij die jouw meer kan vertellen lijkt mij. Aan ervaringen van anderen zul je denk ik weinig hebben.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Bor de Wollef schreef op maandag 23 april 2012 @ 23:52:
[...]

Nofi maar kun je die vraag niet beter direct aan Samsung richten? Dat is de partij die jouw meer kan vertellen lijkt mij. Aan ervaringen van anderen zul je denk ik weinig hebben.
De fabrikant is niet in eerste instantie verantwoordelijk voor de garantie, dat is de winkel waar het apparaat is aangeschaft. Samsung zal zeggen dat de "fabrieksgarantie" is afgelopen en dat je pech hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
Dank u allen.

Het reparatie voorstel met bovengenoemde kosten kwam van samsung, ik was denk ik niet helemaal duidelijk, vinden jullie dit een redelijk voorstel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vaak regelt de winkel de coulance met een vertegenwoordiger van Samsung, zo deden wij het ook.
En Samsung was erg coulant, veel dingen nog gratis laten repareren. De winkel waar ik werkte was geen landelijke grote keten, ik denk dat die winkels ook wat moeilijker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythx
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-06 10:01
Nogmaals: Jij hebt niets met Samsung te maken in dit geval. Jij moet bij de winkel aankloppen waar je de tv gekocht hebt.
Van een tv mag je verwachten dat hij op z'n minst 4 jaar mee gaat bij normaal gebruik. Zelfs 6 jaar is geen overbodige luxe.
Je moet dus voor je "garantie" naar de winkel gaan en daar overleggen. Samsung en hun reparatie-aanbod moet je links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
Mythx schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 08:35:
Nogmaals: Jij hebt niets met Samsung te maken in dit geval. Jij moet bij de winkel aankloppen waar je de tv gekocht hebt.
Van een tv mag je verwachten dat hij op z'n minst 4 jaar mee gaat bij normaal gebruik. Zelfs 6 jaar is geen overbodige luxe.
Je moet dus voor je "garantie" naar de winkel gaan en daar overleggen. Samsung en hun reparatie-aanbod moet je links laten liggen.
Dat doe ik ook, ik ben naar de winkel terug gegaan en deze kon niets meer doen, dan wat samsung had geboden, ik ben in eerste instantie ook naar de winkelier gegaan (gebeld) foto klein overigens en deze wilde dit bij samsung neer liggen, toen vroeg ik kan ik dit dan ook niet zelf doen ? Hun antwoord was ja dat kan, en toen dacht ik mooi, hoe minder tussenpersonen, hoe makkelijker de oplossing 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Behalve dan dat jij bij Samsung niets te eisen hebt en bij Foto Klein wel. Met hen heb je een overeenkomst, niet met Samsung.

Succes overigens om je recht te krijgen bij Foto Klein, ik hoor dat dat meestal niet zo goed wil lukken...

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Foto Klein is lid van Qshops, wellicht dat die iets voor je kunnen betekenen
Ze hebben een geschillen commisie op de website hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

ik ben naar de winkel terug gegaan en deze kon niets meer doen
Daar gaat het al fout. Weer zo'n nepondernemer die zijn vak niet kent.
De wet hieromtrent is niet van gisteren ofzo, ook 10 jaar terug was de verkopende partij al het aanspreekpunt, ook NA de garantieperiode. Ook al zou je 0,0 garantie meer hebben, zelfs geen sprake meer zijn van conformiteit (levensduur verstreken), dan nog blijft de winkel de partij voor de aftersales service. Alleen in het laatste geval hoeft dat natuurlijk niet kosteloos meer.
Wordt misschien eens tijd dat ondernemers wat meer gaan inzien dat service niet eindigt op de dag dat de fabrieksgarantie afloopt. En service bedoel ik dan niet in coulante/vrijblijvende zin, consumentenrecht is immers dwingend recht.
Daarnaast snap ik die angst van ondernemers totaal niet. Door middel van dwingend recht kunnen zij namelijk veel kosten weer verhalen op hun eigen leverancier en/of de fabrikant.

[ Voor 27% gewijzigd door Paulus0013 op 25-04-2012 04:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat er veel ondernemingen zijn waar dingen verbeterd kunnen worden ben ik met je eens, maar ik bespeur - ook gezien je reactie in het andere topic - aardig wat frustratie die nergens goed voor is. Je kan wat je wil zeggen ook doen zonder te ranten.

De angst van ondernemers is dat consumenten allerlei organisaties hebben om ze te helpen, en dat fabrikanten en distributeurs eveneens een machtspositie hebben (doe je moeilijk, leveren we niet meer. Groot budget om rechtsgang te financieren). Krijg je één keer je recht, doe je ook nooit meer zaken, en de kosten kwa tijd voor je onderneming krijg je niet terug. Iets verder denken dan theoretisch recht ;)

Maar goed, dan dit geval. Wat van belang zal zijn is de aard van het defect, en de reparatiekosten ten opzichte van de aanschafkosten. Verstoring in het scherm kan bijvoorbeeld ook ontstaan door heel lang een enkel beeld te laten staan bij oudere modellen. En, heeft de TV 24/7 aangestaan en daarmee heel veel uren gedraaid voor de leeftijd?

Zeker is in ieder geval dat je bij Samsung zelf niets te halen hebt. Wat je kan voorleggen bij de winkel, is dat je zekerheid wil dat er evaluatie is van het defect alvorens akkoord te gaan met kosten. Als het geen normaal slijtage-euvel is, dan had je mogen verwachten dat de TV wel langer meeging. Afhankelijk of dat het redelijk is dat de levensduur van de TV met de reparatie verlengd wordt kan je het dan hebben over kosten.

Echter, als dit een duurder model was, en ze gaan het scherm vervangen, dan is de max. 227 ineens helemaal geen slechte deal misschien. Bedenk je dat als je buiten die standaardprocedure gaat, en het blijkt een normaal slijtagedefect te zijn, dat je ook maar zo met méér kosten komt te zitten - want dan is het ineens redelijk dat de winkel ook zijn handlingskosten berekent.

Pick your battles...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
@ Floppus, is het eerste gedeelte van je reactie is toch niet voor mij bedoelt ?

Inmiddels antwoord van de winkelier gekregen, en ze vergoeden de helft van de reparatie kosten, het is mij alleen niet duidelijk welke helft, ik heb hun gevraagd of dit de helft is van de door samsung geopperde 227 euro is, dan is het wel redelijk denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Paulus0013 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 04:37:
[...]
Daarnaast snap ik die angst van ondernemers totaal niet. Door middel van dwingend recht kunnen zij namelijk veel kosten weer verhalen op hun eigen leverancier en/of de fabrikant.
Ondernemers zijn geen consumenten, en voor hen gaat dus dat "dwingend consumenten recht" niet op. Bij verlopen garantie hebben ze dus een aanzienlijke kans niks te krijgen van de importeur of fabrikant.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
In overleg met Foto klein, zijn we tot een deal gekomen, ik betaal de helft en hun van de maximale 227 euro reparatiekosten, ik vind dit alhoewel je misschien recht heb op meer een goede deal, en ben akkoord gegaan.
Hun rekenen met een economische levensduur van 6 jaar, terwijl er 10 jaar voor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

Zer0 schreef op woensdag 25 april 2012 @ 22:26:
[...]

Ondernemers zijn geen consumenten, en voor hen gaat dus dat "dwingend consumenten recht" niet op. Bij verlopen garantie hebben ze dus een aanzienlijke kans niks te krijgen van de importeur of fabrikant.
Je hebt het mis.
Zo snel even geen bron uit de wet, maar wel deze quote en link voor je.
Rol fabrikant

U mag de consument niet doorverwijzen naar de fabrikant, want u bent de overeenkomst aangegaan. Nadat u de consument geholpen heeft, kunt u wel proberen de kosten te verhalen op de fabrikant. In de wet is geregeld dat een verkoper bij schadeloosstelling van een consument in principe zijn schade kan verhalen op degene van wie hij het ondeugdelijke product heeft afgenomen.
http://www.consumentenaut...enkoop/deugdelijk-product.

Ik weet even niet hoe dat zich zal verhouden tot de vaak erg losse B2B contracten en inperkingen van aansprakelijkheid en garanties.

@ Floppus, je hebt gelijk, ik merk ook dat ik de laatste tijd steeds feller begin te worden. Maar ik zie ook nog steeds geregeld topics waarvan ik denk 'dit kan niet waar zijn'.
Ik probeer ook nog steeds een perfect systeem uit te denken, want het blijft absurd dat een verkoper in geval van DOA iemand doodleuk een wekenlang traject in mág sturen, ook al heeft hij vervanging op voorraad. Daarnaast zal het je opgevallen zijn dat ik van mening ben dat een verkoper zélf eens ruggegraat moet tonen en niet alles opstuurt voor controle of zich achter allerlei dingen verschuilt.
Overigens FYI, ik ben inmiddels ook bezig met wat andere consumentenzaken. Bv fees op festivaltickets enzo. Als vliegtickets een issue waren, dan is dit het net zo goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Paulus0013 op 27-04-2012 04:23 ]

Pagina: 1