SSD of HDD (snelheid of opslag)

Pagina: 1
Acties:

• Frazzy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-11-2025
Hallo allen,

Ik heb een strak budget waarbinnen ik het snelste wat mogelijk is probeer samen te stellen. De lijst is op dit moment:

Core i7 2700k
Kinston HyperX Genesis 16GB (4 x 4GB)
Gigabyte GA-Z77X-UD3H

De keuze moet nu gemaakt worden tussen:
- 256 GB SSD + 1TB harddisk
of
- 2 x 2TB harddisk in RAID 1

De eerste heeft een snelheidswinst beperkte opslag en geen data veiligheid
De tweede heeft een grotere opslag toegenomen leessnelheid en een backup van alle bestanden.

De tweede keuze is ook nog altijd uit te breiden met een SSD.

Beide keuzes brengen me aan de grens van mijn budget dus een keuze is niet mogelijk.
Welke keuze zouden jullie maken en waarom?

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Het lijkt mij handiger dat je een backup hebt van je bestanden, dus dat gaat dan denk ik voor een (iets) sneller systeem. Als je de 2e optie alsnog kan uitbreiden met een SSD, dan lijkt het me niet zo'n moeilijke keus ;)

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Keuze 1: de snelheid van een SSD maakt je systeem zoveel sneller. Daarbij heb je ook bij RAID1 geen backup: als je een bestand verwijderd is het echt weg, en dat is mijn insziens nog altijd een groter risico dan dat een schijf het begeeft. Het enige voordeel is dat je je games kan blijven spelen als een disk crasht.

Als je het beste van 2 werelden zou willen, dan zou je ook nog een kleinere SSD kunnen nemen, met 2x 1TB harddisk in RAID 1.

Je kunt dan je OS en belangrijke programma's op de SSD kunnen zetten, en je data op de 2 HDD's

[ Voor 40% gewijzigd door Magic op 23-04-2012 08:47 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-01 23:34
Ik denk dat de keuze volledig afhankelijk is van welke prioriteit je zelf stelt, wat voor data je gaat opslaan, en hoe belangrijk deze data voor je is.

Mocht er geen enkele belangrijke data op komen te staan, is de SSD een goede keuze, maar op het moment dat er ook maar iets op komt te staan wat wel belangrijk voor je is, kies je altijd voor redundantie. Het kan uiteraard zijn dat je reeds een NAS hebt staan met je belangrijke data erop, zo niet, dan is Raid 1 de juiste optie.

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
keuze 1, backup op externe schijf of in de cloud. SSD geeft zoveel performance winst. Ik heb mijn 2 bejaarde pc's door alleen een SSD toe te voegen weer als nieuw gemaakt. Die voelen nu sneller dan een nieuw gekocht systeem van nu zonder SSD.

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 15:45

skoozie

SCSI

kan een 128GB SSD + 2x1.5TB een optie zijn als tussen weg?

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-01 10:11

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Simpel. SSD kopen.

Snelheidsverschil is gigantisch. Bovendien: RAID is geen backup. RAID beschermt je alleen tegen het falen van 1 harddisk, niet tegen een virus, niet tegen een domme format actie, niet tegen een spanningspiek die beide harddisks tegelijkertijd roostert enz....

Zeker nu, met alle cloud oplossingen/dropbox/weetikwat is het maken van een backup toch een peulenschil?

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Mebus
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-01 05:26
Als je nou gewoon een 2600k neemt inplaats van de 2700k scheelt dat ook al een kleine ~100 euro. Voor die ~100 euro meer krijg je tijdens het gamen niet zo heel veel extra fps erbij. Weet niet wat de bedoeling is van je nieuwe pc? Je hebt gelijk wat extra geld voor iets anders.

BABYMETAL LoL - Twitch

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 04:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

SSD + 1TB harddisk. Ik zou niet meer anders willen. Backup via het net bv dropbox voor je documenten.

• Frazzy
Welke keuze zouden jullie maken voor een goede 240 - 256 GB SSD?

Link naar een BBG is ook goed. Ik ben helemaal niet thuis in SSD's...

• Mebus
Heb zelf eens een Revodrive x2 240 GB gekocht maar die was binnen 7 maanden tijd 2 keer stuk gegaan. Toen ingeruild (bij mycom) voor een Samsung 830 256 GB SSD en kreeg daarbij ook nog eens ~120 euro terug! sindsdien geen problemen meer. En ze kosten niet heel erg duur momenteel. Ik ontwijk nu toch liever SSD's met een sandforce controller!

BABYMETAL LoL - Twitch

• Frazzy
die 830 zag ik idd ook in de BBG van Januari staan. Dan lijkt het toch een solide keuze

Mijn winkelmandje bevat nu het volgende:
  • Samsung 830 Series MZ-7PC256D artnr. 448678 : stukprijs a € 274,59
  • WD Caviar Blue WD10EALX artnr. 340425 : stukprijs a € 90,36
  • Intel Core i7 2700K artnr. 454621 : stukprijs a € 281,41
  • Nexus Prominent R artnr. 453960 : stukprijs a € 75,27
  • Scythe Mugen 2 rev.B SCMG-2100 artnr. 245679 : stukprijs a € 39,00
  • Kingston HyperX Genesis artnr. 387076 : stukprijs a € 48,48
  • Gigabyte GA-Z77X-UD3H (rev. 1.0) artnr. 497344 : stukprijs a € 147,60
  • Totaal € 1005,18

[ Voor 81% gewijzigd door Frazzy op 23-04-2012 09:37 ]

• ChojinZ
  • Laatst online: 30-01 11:05
Frazzy schreef op maandag 23 april 2012 @ 08:38:
Hallo allen,

Beide keuzes brengen me aan de grens van mijn budget dus een keuze is niet mogelijk.
Welke keuze zouden jullie maken en waarom?
De keuze die ik maak is afhankelijk van mijn wensen. Nu kunnen mijn wensen afwijken van die van jou. Wat heb je dan nog aan mijn keuze?

Als je zelf al niet weet wat je wil, is de setup dan wel nodig?

Mijn voorkeur zou trouwens uitgaan naar 1. Als je eenmaal gewerkt hebt met een SSD wil je eigenlijk niets anders meer.... :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Frazzy
ChojinZ schreef op maandag 23 april 2012 @ 09:33:
[...]

De keuze die ik maak is afhankelijk van mijn wensen. Nu kunnen mijn wensen afwijken van die van jou. Wat heb je dan nog aan mijn keuze?

Als je zelf al niet weet wat je wil, is de setup dan wel nodig?

Mijn voorkeur zou trouwens uitgaan naar 1. Als je eenmaal gewerkt hebt met een SSD wil je eigenlijk niets anders meer.... :)
Klopt, echter sta ik nu aan het begin van mijn BI opleiding en heb ik een verouderde PC. Ik wil alles wat ik in mijn opleiding tegenkom kunnen doen (virtualiseren van PC's en netwerk, compileren van programma's, af en toe een game, en gewoon up to date zijn) Ik heb voor mijn opleiding een bedrag gekregen wat ik aan mijn PC moet besteden en hier wil ik het meeste uit halen. Heb ik het meeste nodig? Tijd zal het leren maar aan mijn PC zal het straks niet meer liggen.

Aangezien ik gestopt ben met samenstellen van PC's voor mijzelf en anderen in het pentium 4 tijdperk stel ik de mening van echte tweakers op prijs.

de motivatie in a nutshell...

• Frazzy
De kogel is door de kerk. De onderstaande setup is het geworden.
  • Nexus Prominent R
  • Intel Core i7 2700K
  • Scythe Mugen 2 rev.B SCMG-2100
  • Gigabyte GA-Z77X-UD3H (rev. 1.0)
  • Kingston HyperX Genesis
  • Samsung 830 Series MZ-7PC256D
  • WD Caviar Blue WD10EALX
Hier zal van de oude PC een 600 watt voeding bijkomen en een HD4870.

Verder gebruik ik de oude 250 GB HD in een oude externe behuizing die ik nog heb gevonden als backup voor de belangrijke bestanden. (Heb een dropbox account maar met een maximaal haalbare 1 Mbit lijntje duur alleen al de 13 Gb aan foto's te lang...)

Ik blijf zo binnen het budget van € 1000,-

Mocht ik ooit zwaardere games willen spelen kan ik de HD4870 altijd nog een keer vervangen maar voorlopig is dat overbodig.

Bedankt voor de info allemaal

• ChojinZ
Frazzy schreef op maandag 23 april 2012 @ 09:43:
[...]

Klopt, echter sta ik nu aan het begin van mijn BI opleiding en heb ik een verouderde PC. Ik wil alles wat ik in mijn opleiding tegenkom kunnen doen (virtualiseren van PC's en netwerk, compileren van programma's, af en toe een game, en gewoon up to date zijn) Ik heb voor mijn opleiding een bedrag gekregen wat ik aan mijn PC moet besteden en hier wil ik het meeste uit halen. Heb ik het meeste nodig? Tijd zal het leren maar aan mijn PC zal het straks niet meer liggen.

Aangezien ik gestopt ben met samenstellen van PC's voor mijzelf en anderen in het pentium 4 tijdperk stel ik de mening van echte tweakers op prijs.

de motivatie in a nutshell...
Duidelijk.
Frazzy schreef op maandag 23 april 2012 @ 10:50:
De kogel is door de kerk. De onderstaande setup is het geworden.
  • Nexus Prominent R
  • Intel Core i7 2700K
  • Scythe Mugen 2 rev.B SCMG-2100
  • Gigabyte GA-Z77X-UD3H (rev. 1.0)
  • Kingston HyperX Genesis
  • Samsung 830 Series MZ-7PC256D
  • WD Caviar Blue WD10EALX
Hier zal van de oude PC een 600 watt voeding bijkomen en een HD4870.

Verder gebruik ik de oude 250 GB HD in een oude externe behuizing die ik nog heb gevonden als backup voor de belangrijke bestanden. (Heb een dropbox account maar met een maximaal haalbare 1 Mbit lijntje duur alleen al de 13 Gb aan foto's te lang...)

Ik blijf zo binnen het budget van € 1000,-

Mocht ik ooit zwaardere games willen spelen kan ik de HD4870 altijd nog een keer vervangen maar voorlopig is dat overbodig.

Bedankt voor de info allemaal
Leuke setup! Maar waarom een 2700K? Ga voor een 2600K. Stuk goedkoper en slechts 100mhz langzamer. En die 100 verschil maak je goed met overclocken. Want daar koop je immers de "K" versie voor.
Ga je niet overclocken? Dan heb je de "K" versie niet nodig...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Frazzy
€ 270,21 of € 281,41. Dan heb ik voor dat 10tje graag het gevoel dat ik het snelste heb :P

• ChojinZ
Frazzy schreef op maandag 23 april 2012 @ 11:51:
€ 270,21 of € 281,41. Dan heb ik voor dat 10tje graag het gevoel dat ik het snelste heb :P
Dat zijn volgens mij de Boxed prijzen terwijl je die niet nodig hebt. Je wilt juist gaan voor de tray versie.

En dat gevoel van snelheid gaat niet op. Je gaat immers de cpu overclocken. Sterker nog, het zou zomaar eens kunnen dat de 2600K sneller klokt dan de 2700K.

• Frazzy
Tray versies staan bijna niet in de pricewatch en aangezien ik alles bij één shop wilde bestellen had ik ook geen keuze. In de garantie periode wil ik niet overclocken en daarna kan ik gaan experimenteren. Ik wil de opties open houden.

PC is nu besteld. Eind deze week hopelijk binnen.

• Mebus
En is een Asus P8Z68-V PRO Gen3 niet wat? is 2 tientjes duurder maar heeft net wat meer sloten en ben zelf meer fan van asus. Vooral met de ondersteuning van drivers. Weet niet hoe ze dat bij Gigabyte hebben gedaan? En voor die 100 euro extra zie je echt niet zo heel veel betere performance in vergelijking met de 2600k. En weet niet hoeveel werkgeheugen je pc zometeen totaal gaat hebben? maar zal zeker toch wel 8GB zijn toch?

edit: sorry, ik ben in de war met de 2500k en 2600k. Neem de 2500k inplaats van de 2600k of de 2700k. En anders dan wel de 2550k. Daar zit geen GPU in en zou daarom wat beter moeten overclocken dan de 2500k. Als je dan toch een externe videokaart hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door Mebus op 23-04-2012 12:30 ]

BABYMETAL LoL - Twitch

• Frazzy
het is maar 10 euro verschil, geen 100. Ik heb in mijn vriendin's pc goede ervaring met de gigabyte. Voorheen altijd MSI gehad.

Er komt voorlopig 8GB intern in maar kan simpel uitgebreid worden naar 16.

• ChojinZ
Frazzy schreef op maandag 23 april 2012 @ 12:18:
Tray versies staan bijna niet in de pricewatch en aangezien ik alles bij één shop wilde bestellen had ik ook geen keuze. In de garantie periode wil ik niet overclocken en daarna kan ik gaan experimenteren. Ik wil de opties open houden.

PC is nu besteld. Eind deze week hopelijk binnen.
Niet lullig bedoelt maar ik zou met toch nog eens goed inlezen in de materie. Je besteld nu allerlei zaken die je misschien wel niet nodig hebt. Ik denk dat als je je goed inleest en de juiste hardware koopt, dat je dat tussen de 50 en 80 euro had kunnen schelen...

• Frazzy
Ik snap dat ik had kunnen besparen. Echter wilde ik alles bij Azerty bestellen. Bij Azerty hebben de alleen Boxed versions van de 2600 en 2700 serie.

De i7 2600 staat als goedkoopste € 251,90
De i7 2600k staat als goedkoopste € 256,00

Als ik in de goedkoopste webwinkel de door mij gekozen kast wil bestellen dan is dat al niet mogelijk. Dat betekend dat ik in 2 winkels moet bestellen en dus meer verzendkosten krijg. Ik heb verder ook geen ervaring met die winkel en de website is eerlijk gezegd ook een rotzooi.

De keuze voor de webwinkel was voor mijn vrij snel op Azerty gevallen aangezien ik goede ervaring met ze heb en ze ook goedkoper waren dan oa Salland.

Binnen deze webwinkel (let op, dus niet over het algemeen!) was het voor dat 10tje niet de moeite om de 2700 te laten liggen boven de 2600. Bij Salland was het verschil tussen die 2 groter en had het wel uitgemaakt, echter was daar de complete bestelling duurder dan bij azerty.

Ik heb me in alles ingelezen behalve de opslag. Sinds de SSD's uit zijn heb ik daar geen kaas meer van gegeten. Daar hing het bij mij dus nog op.

Ik heb ervaring met milde overclock's die ik vooral als levensverlenging van mijn pc's gebruikte en die ik in de garantieperiode nog niet nodig heb.

Ik had dus bij azerty € 20,- kunnen besparen door een niet overclockbare 2600 te nemen... Het lijkt me dan dat ik de goede keuze heb gemaakt is het niet?

Ik denk dat jij (ChojinZ) voor jezelf een beter paket had kunnen samenstellen. Echter is dit voor mijn voorwaarden de beste keuze. Meeste voor het geld dat ik te besteden heb.

De PC is nu besteld en er kan nu dus niets meer veranderd worden.
Het advies over de keuze voor de SSD is erg gewaardeerd. Daardoor dacht ik ineens aan de backup mogelijkheden met een externe HDD.

• Frazzy
Nogmaals bedankt voor het aanraden van de SSD!! Wat een verschil zeg. Niet normaal hoe snel de PC start en hoe snel hij bruikbaar is. Normaal hoor je dat geratel, moet je even wachten en kun je vervolgens aan de gang. Maar nu is het mee klaar.

Ik ga weer lekker genieten van m'n nieuwe aanwinst.
Pagina: 1