Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

pdf lezer blokkeert bestand

Pagina: 1
Acties:

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11 12:23
Hallo allen,

De vraag is simpel: ik gebruik een PDF lezer, in mijn geval Foxit Reader, om pdf files te bekijken. Meerdere mensen bekijken deze files en sommige (ik niet) muteren deze files (tekeningen).

Als ik een tekening open heb, kan de rest netjes bekijken, muteren en opslaan, maar als ik vervolgens later de tekening sluit (welke dus niet gewijzigd is), worden de wijzigingen niet meegenomen.

Bestaat er een pdf lezer of een instelling zodat de bestanden niet 'vergrendeld' worden?

Foxit: laatse versie 5.1.4.0104

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Pdf is m.n. bedoeld als een readonly formaat. Bewerkingen kunnen door de opzet ervan maar beperkt in pdf en doe je het liefst in het originele bestandsformaat. Mocht je toch incidenteel wat willen aanpassen zal je van een Reader moeten afstappen en bijv. Acrobat moeten kopen.

Of heeft iemand dat al gedaan en een form (http://www.adobe.com/prod...e-fillable-pdf-forms.html) gemaakt? Dat 'ontgrendelen' doe je namelijk met de duurdere Acrobat-versies (ik weet niet zeker of je dan Foxit kan gebruiken als client). Maar ook dan zou ik vooral de originele bestanden gebruiken ipv pdf.

---

Of begrijp ik je vraag verkeerd en wil je vanaf het netwerk (topictitel: "pdf lezer blokkeert bestand") tegelijk diverse malen openen en opslaan?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• -ErikE-
F_J_K schreef op maandag 23 april 2012 @ 09:00:

Of begrijp ik je vraag verkeerd en wil je vanaf het netwerk (topictitel: "pdf lezer blokkeert bestand") tegelijk diverse malen openen en opslaan?
Ik denk inderdaad dat je de vraag verkeerd begrijpt of dat ik hem onduidelijk heb gesteld.

Er staat een pdf bestand (tekening die de actuele situatie aangeeft) op een netwerklocatie. Deze kijk ik in dmv een PDF viewer. Als de situatie veranderd, doet de beheerder een aanpassing op de tekening dmv acrobat.

Als ik echter op het moment dat hij een aanpassing doet, de tekening open heb in mijn viewer en hij slaat de wijzigigen op, en vervolgens sluit ik de viewer af, wordt het gemuteerde bestand overschreven met de tekening die ik in mijn viewer heb (waar ik dus niks in heb gewijzigd).

- /me *erike* opent tekening en laat deze open staan in viewer
- beheerder opent tekening en doet wijziging, probeert deze op te slaan, dit gaat niet, krijgt een error dat het bestand in gebruik is
- /me *erike* sluit PDF viewer af
- beheerder probeert nogmaals de gewijzigde tekening op te slaan, dit werkt wel.
-/me *erike* opent nogmaals de tekening, hij ziet nu de bijgewerkte tekening

[ Voor 10% gewijzigd door -ErikE- op 23-04-2012 13:22 ]

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Weet je zeker dat je niet een lokale cache opent in plaats van het op de share gewijzigde bestand?

• -ErikE-
Arie- schreef op maandag 23 april 2012 @ 09:20:
Weet je zeker dat je niet een lokale cache opent in plaats van het op de share gewijzigde bestand?
Ik open het bestand op een share. Als de beheerder een wijziging maakt en deze probeert op te slaan krijgt hij de mededeling: 'wijziging kan niet worden opgeslagen, het document is in gebruik door een andere gebruiker'.....

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:47
Arie- schreef op maandag 23 april 2012 @ 09:20:
De OPLOSSING zou in dit geval juist zijn dat de aangeklikte .pdf in cache geplaatst wordt, en vervolgens geopend wordt ;)

In DIT geval heeft de beheerder juist niet de mogelijk om aanpassingen te maken, omdat het bestand in gebruik is..
(Regel 2/4 onderaan deze post is dus ook fout, omdat je hier zegt dat het bestand niet opgeslagen (aka: overschreven) kan worden)

[ Voor 16% gewijzigd door SmiGueL op 23-04-2012 13:18 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• -ErikE-
SmiGueL schreef op maandag 23 april 2012 @ 13:11:

(Regel 2/4 onderaan deze post is dus ook fout, omdat je hier zegt dat het bestand niet opgeslagen (aka: overschreven) kan worden)
Klopt, je hebt gelijk. Ik zal het editen!

Vraagt blijft: hoe los ik dit op? Is het überhaubt mogelijk?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:58
Op een lokaal Windowssyteem is het in ieder geval zo dat als een van de twee programma's om exclusieve lees/schrijfrechten vraagt (de default), je sowieso een probleem hebt. Dus al opent je PDF reader een bestand met shared read/write, als de editor dat niet doet (grote kans) treedt er alsnog een sharing violation op.

Dan is het dus de vraag of het feit dat de file zich op een netwerkshare (Windows?) bevindt hier nog wat aan verandert. Waarschijnlijk niet.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Na iedere wijziging het bestand opslaan met een hoger versienummer in de bestandsnaam.
Dan weet je ook of iedereen met de meest recente versie werkt. Dat weet je nooit als het gewijzigde bestand steeds onder dezelfde naam opgeslagen wordt.

Abort, Retry, Quake ???

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

-ErikE- schreef op maandag 23 april 2012 @ 13:04:
Ik open het bestand op een share. Als de beheerder een wijziging maakt en deze probeert op te slaan krijgt hij de mededeling: 'wijziging kan niet worden opgeslagen, het document is in gebruik door een andere gebruiker'.....
Je probleem is dus eerder 'a feature, not a bug'.

Als het geen optie is om "fatsoenlijk" versiebeheer te doen (tenminste door een versienummer in de filename te zetten en steeds de nieuwste te openen): eventueel een script gebruiken om een lokale kopie te maken van het bestand als het is gewijzigd sinds de vorige keer. Eventueel met batch en xcopy /D, tegenwoordig liever met een nieuwere scripttaal.

http://www.windowsnetwork...ndandRemovefilelocks.html is misschien een optie, maar bepaald geen mooie.

edit: heel misschien, moet je zelf even testen, ben je er al als je op NTFS- of share-niveau iedereen behalve de beheerder enkel leesrechten geeft.

[ Voor 8% gewijzigd door F_J_K op 23-04-2012 13:42 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• SmiGueL
Zelf al geprobeerd om de file simpel met Adobe Reader te openen?
Kan me voorstellen dat als de beheerder de file dan opslaat, dan het ineens wel gaat werken namelijk :P
(Dit omdat adobe reader niet eens KAN wijzigen, dus de file misschien 'anders' opent)

[ Voor 7% gewijzigd door SmiGueL op 23-04-2012 14:15 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

SmiGueL schreef op maandag 23 april 2012 @ 13:51:
(Dit omdat adobe reader niet eens KAN wijzigen, dus de file misschien 'anders' opent)
Mwoa, tegenwoordig kan de Reader als het moet / is toegestaan prima (doch zeer beperkt) een pdf aanpassen. Zo kan je bij de meeste pdf's bijv highlighten en ballonnen invoegen. (Al krijg je dan bij ctrl-s de eerste keurig save-as ipv save). Maar, zeg ik zonder te checken, standaard incl file lock openen lijkt me niet ondenkbaar als je er ueberhaupt de rechten hebt.

Trouwens CSA => OFF, dat lijkt me ondertussen wat beter passen (als de vraag is: hoe pdf reader openen zonder dat het bestand niet kan worden geüpdatet).

[ Voor 13% gewijzigd door F_J_K op 23-04-2012 14:01 ]

Verwijderd

de meeste browsers zullen de pdf openen zonder het bestand te vergrendelen (of accurater : op het zonet gecachte pdf-bestand), dus in plaats van een pdfclient, gebruik bv. chrome.

• -ErikE-
SmiGueL schreef op maandag 23 april 2012 @ 13:51:
Zelf al geprobeerd om de file simpel met Adobe Reader te openen?
Kan me voorstellen dat als de beheerder de file dan opslaat, dan het ineens wel gaat werken namelijk :P
Ik wil juist liever Foxit gebruiken omdat daar een mooie tekenset in zit, zodat ik aanwijzingen kan maken op de tekening.

De werkwijze is als volgt, de beheerder van de tekeningen stelt digitaal een wijziging voor, deze controleer ik. Ik pas dus op de tekening wat zaken aan (dmv Foxit Reader) en als alles klopt geef ik dit aan de beheerder door. Hij wijzigt dan de tekening definitief (twee ogen principe).

Tot nu toe draai ik elke keer de tekening uit en ga ik er op zitten tekenen. Toen ik ontdekte dat Foxit kon tekenen, dacht ik het ei van Columbus te hebben ontdekt, echter nu krijg ik dus last met de beheerder omdat hij nu niet wijzigingen kan opslaan.

• SmiGueL
-ErikE- schreef op maandag 23 april 2012 @ 07:23:
Bestaat er een pdf lezer of een instelling zodat de bestanden niet 'vergrendeld' worden?
-ErikE- schreef op maandag 23 april 2012 @ 15:43:
Ik wil juist liever Foxit gebruiken omdat daar een mooie tekenset in zit, zodat ik aanwijzingen kan maken op de tekening.
Jij vraagt of er een andere PDF lezer bestaat die dit zou kunnen, dus dan geef ik een suggestie :P
De werkwijze is als volgt, de beheerder van de tekeningen stelt digitaal een wijziging voor, deze controleer ik. Ik pas dus op de tekening wat zaken aan (dmv Foxit Reader) en als alles klopt geef ik dit aan de beheerder door. Hij wijzigt dan de tekening definitief (twee ogen principe).
Maar de beheerder krijgt dus geen melding als hij het bestand opent terwijl jij het bestand in gebruik hebt?
Zo ja dan is het vrij logisch natuurlijk.. XD

In het bovenstaande geval zou ik JUIST bij een wijziging even de naam aanpassen en er 'verbeterd/aangepast' achter zetten (net als aZuL2001 ook al aangeeft), is het voor iedereen duidelijk dat er naar gekeken is en geen gedoe met bestanden die niet aangepast kunnen worden omdat ze in gebruik zijn :)

[ Voor 48% gewijzigd door SmiGueL op 23-04-2012 16:06 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Zoals ik het lees, beschrijf je v.w.b. wel/niet schrijven nu weer een andere situatie dan -ErikE- in "pdf lezer blokkeert bestand" ;)

Tot nu toe draai ik elke keer de tekening uit en ga ik er op zitten tekenen. Toen ik ontdekte dat Foxit kon tekenen, dacht ik het ei van Columbus te hebben ontdekt, echter nu krijg ik dus last met de beheerder omdat hij nu niet wijzigingen kan opslaan.
Ah, geen technisch probleem maar oneigenlijk gebruik (IMHO dan). Het is m.i. heel logisch dat het fout gaat als twee mensen hetzelfde bestand open hebben staan als ze toch beide moeten kunnen schrijven.

Open 'tekening.pdf' (en ga klagen dat er geen versie/datum bekend is), sla op als 'tekening aanpassing v2 ErikE 23april2012.pdf' en laat weten dat je hebt aangepast. Nooit hetzelfde bestand onder dezelfde naam gebruiken als er meer dan een bewerker is.
edit:
Zoals hierboven inderdaad ook staat.

Of stap af van een kaal filesysteem en gebruik (automatische) methoden voor versiebeheer.

• -ErikE-
[b]F_J_K schreef op maandag 23 april 2012 @ 16:05
Of stap af van een kaal filesysteem en gebruik (automatische) methoden voor versiebeheer.
Dat zou de ideale situatie zijn, maar in dit geval absoluut onhaalbaar. Om nog wat verder te verduidelijken, het gaat om tekeningen van een elektriciteits distributie netwerk. Elke tekening/schema geeft een gedeelte van het geheel weer.

Hierin zijn honderden mogelijke wijzigingen/aanpassingen mogelijk. Er werken 20 beheerders mee (niet simultaan, dat werkt dus niet, maar naast elkaar aan verschillende tekeningen) en er zijn ook zo`n 20 personen die die wijzigingen goedkeuren alvorens ze doorgevoerd worden.

Situatie:
1. Beheerder stelt wijziging voor.
2. ik controleer een wijziging, deze heb ik goed bevonden. Ik laat de tekening open staan, omdat ik `m nog veel vaker nodig heb die dag.
3. Man in het veld voert wijziging uit.
4. Beheerder wil tekening bijwerken zodat wij beiden kunnen zien hoe het er nu bij staat. Dit is nodig om de volgende wijzigingen te beoordelen aan de hand van de actuele situatie.

bij stap 4 wringt de schoen, want ik heb de tekening nog open staan.

Versie beheer is vanwege de vele wijzigingen niet echt haalbaar, want dan zou je dus 100x per dag een nieuwe tekening op moeten slaan. Elke dag weer, 365/7/24

Ik vrees dat papier, potlood en gum de enige oplossing is...

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ik vrees dat papier, potlood en gum de enige oplossing is...
Hoe kan je daar tegelijkertijd in eigen kopieën aanpassingen maken? En maak je 100x per dag een print van een nieuwe tekening?

Dan zou ik dus "gewoon" een script maken dat een kopie maakt of zoals hierboven was aangeven via je browser openen als je geen script wil maken. Al is ook een kopieer-update-script inderdaad suboptimaal.

Je maakt steeds duidelijker dat je echt heel erg een versieprobleem hebt (en je blijft subtiel maar hier significant andere situatieschetsen maken). Jullie willen een keer goed (als via GoT is een apart topic beter) naar het bos in plaats van de bomen kijken. Maar goed, ik zal er niet meer over zeuren :+

Dit alles gezegd hebbende: er bestaan inderdaad best situaties dat papier simpelweg het meest effectief en efficiënt is. Vraag alleen niet een fatsoenlijk archief op te bouwen of naar de juiste schets van je elektriciteitsdistributienetwerk te verwijzen als er iets afvikt :+

Pagina: 1