Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:07
Ik sta op het punt om een Raspberry Pi te bestellen, deze wou ik graag gebruiken als NAS met simpele HTPC mogelijkheden.

Om deze reden wou ik dan ook een mooie case ervoor bouwen (Hier vraag ik nog wel een keer een CCiP aan bij Casebuilds).

Aangezien ik alles wat strak wil hebben qua aansluitingen, zit ik te kijken hoe ik alles zou kunnen aansluiten op 1 enkele +12v ingang (Welke naar een adapter gaat met een maximaal vermogen van 5A). Echter heb ik tot mijn eigen spijt een redelijk lage kennis van elektrotechniek. Hierom wou ik dan ook vragen of het volgende circuit (goed) zou moeten werken:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sGQq3QVhRXQF8W3t99vNd2xb/full.png

Geel == +12V
Zwart == Min
Rood == +5V
Blauw == USB kabels (verder niet relevant aan het circuit)

De 2 adapters zijn simpele 12v -> 5v adapters voor in de auto (Lijkt mij toch het makkelijkst om te gebruiken?).

Edit: En/Of heeft er iemand nog op/aanmerkingen op het bovenstaande? Input is altijd welkom.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 22-04-2012 23:54 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Die 12v -> 5v adapters voor in de auto zijn meestal van niet zo'n goed kwaliteit en worden erg warm. Het is dan ook maar de vraag of hij ook daadwerkelijk 1A voor een langere tijd kan leveren. Je zou beter beiden kunnen samen binden en ze de apparaten samen laten voeden. Voor de rest lijkt het me in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
letterlijk de kabels verbinden dus? Dit houd dus letterlijk in dat ik zo 1.7A verspreid over beiden ( als ik het goed begrijp ). Zijn er eventueel nog andere goedkope/compacte opties om van 12v 5v te maken?

Er komt nog een 60mm fan om ze van wat frisse lucht te voorzien. Ook bevestig ik kleine heasinks op de onderdelen die flink warm worden mocht het nodig zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19
Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/_RpOfkmvmOVM/Su2fyVZoovI/AAAAAAAAAeY/AD03etUnlLE/s320/DC-DC+converter+using+transistor+and+Zener.JPG
R= 7 Ohm (7 Watt)
Diode= 1N4732A of vergelijkbare zener diode
Transistor= TIP41C
bron

Maar het is waarschijnlijk een stuk makkelijker om een lichte pc voeding to kopen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

RocketKoen schreef op maandag 23 april 2012 @ 03:05:
[afbeelding]
R= 7 Ohm (7 Watt)
Transistor= TIP41C
bron

Maar het is waarschijnlijk een stuk makkelijker om een lichte pc voeding to kopen.
Lichte pc voeding :? die dingen gebruiken 4 watt !
Lijkt mij dat een fatsoenlijke auto adapter dat makkelijk moet trekken, mijn oude navigatie ding trok net zoveel, en dat werkte prima :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:27

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

[afbeelding]
R= 7 Ohm (7 Watt)
Transistor= TIP41C
bron

Dit gaat niet werken..... Als je even zoekt kan je mooie kleine 12v->5v switching converters vinden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
[afbeelding]
R= 7 Ohm (7 Watt)
Transistor= TIP41C
bron

Het complete systeem zal nog geen 25W trekken (4W RBP, 13W HDD cage, 5W voor de USB hub). Daarnaast wil ik het projectje maken met spullen die ik zoal rond heb slingeren. Op de HDD cage en een paar koppelstukjes/kabeltjes na heb ik vrijwel alles al.
boazkl0p schreef op maandag 23 april 2012 @ 01:02:
Die 12v -> 5v adapters voor in de auto zijn meestal van niet zo'n goed kwaliteit en worden erg warm. Het is dan ook maar de vraag of hij ook daadwerkelijk 1A voor een langere tijd kan leveren. Je zou beter beiden kunnen samen binden en ze de apparaten samen laten voeden. Voor de rest lijkt het me in orde.
De 2 positieve en 2 negatieve draden van de adapters dus met elkaar verbinden? Op die manier spreid ik het verbruik dus netjes uit over beiden.
memphis schreef op maandag 23 april 2012 @ 08:53:
[...]

Dit gaat niet werken..... Als je even zoekt kan je mooie kleine 12v->5v switching converters vinden.
Maar waar? Ik heb redelijk wat elektronica webshops langsgezocht, echter vind ik ze overal voor een stuk hogere prijs als wat ik wil hebben. Die 2 converters die ik nu heb heb ik al in bezit, en hadden me anders bij elkaar 10-13 euro gekost.

[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 23-04-2012 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 08-09 22:13
Die raspberry gebruikt volgens mij maar iets van 500mA zonder usb last. als je er een powered hub achter plakt ga je via usb niks verbruiken. dus die kan makkelijk op zo'n omvormer.

maar vanwaar een powered hub? voor die harde schijf is dat niet nodig, die krijgt al voeding. Of ga je er nog meer aan hangen?
dan kun je jezelf afvragen hoeveel je daar gaat trekken. Als je af en toe en usb stick aansluit is er niks aan de hand, dan kan die omvormer makkelijk.
Of ben je van plan veel vermogen te trekken? (ommenabij die 1A)

zo niet, dan gewoon 1 omvormer tussen de 12v en de pi, en 1 tussen de 12v en de hub. Niet parallel zetten, dat gaat niet werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:46

mux

99% efficient!

deze wil je hebben. Als je DHL/EMS shipping kiest en je het geluk hebt dat ze in stock zijn kun je die over een week in huis hebben. Anders 3 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
mux schreef op maandag 23 april 2012 @ 09:39:
deze wil je hebben. Als je DHL/EMS shipping kiest en je het geluk hebt dat ze in stock zijn kun je die over een week in huis hebben. Anders 3 weken.
Die wil ik misschien wel hebben, maar bij DX bestel ik nooit meer wat.
Order: --------- placed on 8/27/2011 9:47:13 AM
Status:
(of current
shipment) On 8/31/2011:
Shipped
Nogsteeds niet binnen :+ . (Onlangs al gecancelled in de hoop dat ik mn 10 dollar nog terug zie :9 ).
timberleek schreef op maandag 23 april 2012 @ 09:37:
Die raspberry gebruikt volgens mij maar iets van 500mA zonder usb last. als je er een powered hub achter plakt ga je via usb niks verbruiken. dus die kan makkelijk op zo'n omvormer.

maar vanwaar een powered hub? voor die harde schijf is dat niet nodig, die krijgt al voeding. Of ga je er nog meer aan hangen?
dan kun je jezelf afvragen hoeveel je daar gaat trekken. Als je af en toe en usb stick aansluit is er niks aan de hand, dan kan die omvormer makkelijk.
Of ben je van plan veel vermogen te trekken? (ommenabij die 1A)

zo niet, dan gewoon 1 omvormer tussen de 12v en de pi, en 1 tussen de 12v en de hub. Niet parallel zetten, dat gaat niet werken
Er komt nog een BT dongle aan te hangen en aan de voor en achterkant van de behuizing wil ik USB in kunnen pluggen (USB stickjes of een muis mocht de dongle ermee ophouden). Hiervoor ben ik minimaal 4 aansluitingen nodig terwijl de RBP er slechts 2 heeft ;) .

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 23-04-2012 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
dan zal het nog wel kunnen met die 1A.
die schijf zal niks gebruiken van de usb.
die bluetooth dongle vraagt ook niet extreem veel.

alleen als je voor en achter een telefoon oplaad of een externe harde schijf aansluit (die voedt via usb) zal hij het niet redden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
timberleek schreef op maandag 23 april 2012 @ 09:46:
dan zal het nog wel kunnen met die 1A.
die schijf zal niks gebruiken van de usb.
die bluetooth dongle vraagt ook niet extreem veel.

alleen als je voor en achter een telefoon oplaad of een externe harde schijf aansluit (die voedt via usb) zal hij het niet redden
Dit was niet de bedoeling nee. Als ik wat rondgoogle zie ik veel resultaten dat een beetje micro USB dongle zo'n 20 tot 80mA trekt. Dit geeft mij voldoende ruimte voor andere dingen.
timberleek schreef op maandag 23 april 2012 @ 09:37:
Werkt dit niet hetzelfde als bij een batterij? Meerde batterijen parallel aan elkaar hangen levert je hetzelfde voltage op, maar wel een hogere capaciteit.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 23-04-2012 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-10 13:39

Sprite_tm

Semi-Chinees

D4NG3R schreef op maandag 23 april 2012 @ 09:42:
[...]
Nogsteeds niet binnen :+ . (Onlangs al gecancelled in de hoop dat ik mn 10 dollar nog terug zie :9 ).
Al eens contact opgenomen met hun support-afdeling? Die schijnt best OK te wezen.

Je kan ook eBay eens langszoeken op DC-DC-converters: zoek op '5v step-down converter' en je ziet genoeg langskomen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

D4NG3R schreef op maandag 23 april 2012 @ 09:05:
[...]
Maar waar? Ik heb redelijk wat elektronica webshops langsgezocht, echter vind ik ze overal voor een stuk hogere prijs als wat ik wil hebben. Die 2 converters die ik nu heb heb ik al in bezit, en hadden me anders bij elkaar 10-13 euro gekost.
http://shop.conrad.nl/com...s/dc-dc-converters-recom/

Of zoiets:
http://shop.conrad.nl/com...laars-overige/167805.html

Lineair (niet de beste oplossing) kan je zoeken in een 78h05 of een LT1085, LT1084 of LT1083

Of anders een picco PSU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
picopsu is niet echt handig op een raspberry, die heeft toch geen atx aansluitingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
Ideaal van formaat, maar ik zou er alweer 2 van moeten halen. 24 euro vind ik wat veel voor een simpel hobbyprojectje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

timberleek schreef op maandag 23 april 2012 @ 13:37:
picopsu is niet echt handig op een raspberry, die heeft toch geen atx aansluitingen
Tja..., je kunt toch de draden knippen en je eigen draden eraan koppelen. Desnoods haal je een losse contra ATX stekker of sloop je er 1 van een oud moederbord.
D4NG3R schreef op maandag 23 april 2012 @ 13:44:
[...]

Ideaal van formaat, maar ik zou er alweer 2 van moeten halen. 24 euro vind ik wat veel voor een simpel hobbyprojectje.
Simpele 7805 dan maar? Moet je wel flink koelen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
memphis schreef op maandag 23 april 2012 @ 14:50:
[...]

Tja..., je kunt toch de draden knippen en je eigen draden eraan koppelen. Desnoods haal je een losse contra ATX stekker of sloop je er 1 van een oud moederbord.
Jawel, maar dan kun je net zo goed een enkele switcher maken, een picopsu is nou niet echt goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
memphis schreef op maandag 23 april 2012 @ 14:50:
Simpele 7805 dan maar? Moet je wel flink koelen.....
Flink koelen word ook geen optie. Behalve een 60MM fan welke op 5V draait (12V met een weerstandje ertussen) komt er geen koeling in te zitten. Ik betwijfel of dit afdoende zal zijn.

Ik denk dat ik het maar gewoon houd op de car adapters die ik al heb :')
http://www.hardwarewebwin...tenaansteker-p-27882.html
Mijn foon (Welke 700mA) trekt van 0 tot 100% opladen maakt hem eigelijk niet zo heel warm.. Zeker als ik de plastic behuizing strip en er een fan bij komt te zitten lijkt mij warmte niet echt het probleem.

Pagina: 1