Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:11
Ik wil een animating gif maken (cinemagraph) Hiervoor heb ik de frames van een kort filmpje geïmporteerd als lagen. Tot zo ver gaat het nog goed. ;)
Nu gebruik ik de bovenste laag als masker en heb de delen die ik wil zien bewegen (de onderliggende lagen) in dit masker weg gegumd.
Ik wil nu die bovenste laag op één of andere manier één voor één verenigen met de andere lagen. Echter dit lukt mij niet. Ik doe iets fout of zie iets over het hoofd.

Ik heb de eerste laag geselecteerd en Unify Layer Visibility aangezet. dit zou moeten werken maar dus niet.
Iemand een idee wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
  • Klik op het plaatje van de 'masker' laag in het Lagenpalet met de cmd-toets ingedrukt (ctrl-toets bij Windows). Je krijgt een selectie van het ondoorzichtige deel.
  • Draai de selectie om (shift - cmd - i) zodat het gebied wat je wilt laten zien is geselecteerd.
  • Selecteer een animatieframe en klik op 'Add layer mask' onderin het lagenpalet.
Om deze handelingen te automatiseren voor een reeks lagen zou je een Action (script) kunnen maken: zie bijvoorbeeld duplicating layer mask across multiple layers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Tnx! Ga het vanavond proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik realiseerde me later pas wat je waarschijnlijk wilt realiseren. Ik dacht eerst dat je een generiek masker had gemaakt die je dan per layer een stukje zou willen opschuiven of aanpassen. Maar als je alleen een filmpje wilt exporteren met een paar vaste beeldelementen er overheen gemonteerd, zoals een kaderrand en een logo, kan het makkelijker:
  • Knip de inhoud uit de laag met het masker
    (verwijder deze laag helemaal, of haal later de ongebruikte frames uit de animatie weg).
  • Open het palet 'Animations'.
  • Je moet de frames als diaraampjes op een rij zien.
    Zoniet, selecteer in dat palet 'Convert to frame animation' (rechtsonder).
  • Kies in het paletmenu 'Make frames from layers'.
  • Check of 'New layers visible in all frames' (in hetzelfde paletmenu) aan staat.
  • Plak de inhoud van de geknipte maskerlaag in een nieuwe laag bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
Ok. Klinkt logisch. :)
Ik wil idd een gif animatie maken zoals je die de laatste tijd vaker ziet.
Hét is me wel gelukt maar op een tijdrovende omslachtige manier door alle Layers op te slaan als bestand. Én dan alsnog openen/kopiëren/plakken.
Daarom hoop ik dat jouw manier werkt. :-)