Toon posts:

Advies HDD: SSD, Raptor, anders?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een collega van me heeft een i7 (860) P55 Gigabyte mainboard met 4GB (dominator) geheugen en 1TB WD ecogreen (5400RPM) disk op XP. Hij gebruikt veel Rar en Par2 maar dit gaat erg langzaam. Ik heb bij hem gekeken en ik moet zeggen dat het niet echt heel vlot gaat :O . Nu vroeg hij mij wat de beste optie zou zijn om dit te versnellen (budget is ongeveer 180 euro). Ik heb zelf het vermoeden dat de hdd de bottleneck is want je merkt dat het systeem een stuk langzamer reageert als hij bezig is met dit proces.

SSD is erg snel maar niet zo geschikt voor veel van dit soort lees- en schrijfakties heb ik gelezen omdat die de levensduur op deze manier erg verkorten, klopt dat?.
Een WD raptor zou een oplossing kunnen zijn maar natuurlijk erg duur en ik heb wel eens gelezen dat je bijv. samsung of WD schijven hebt die niet veel langzamer zijn maar wel veel meer opslag hebben en een stuk goedkoper. Graag jullie ervaringen en adviezen...ook als je van mening bent dat het niet in de HDD zou zitten maar juist in iets anders. Laatste drivers van Gigabyte site al opgehaald en voor hem geinstalleerd maar dit was geen merkbare verbetering.

De search op het forum leverde niet veel op dus vandaar zelf een topic geopend.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
SSD

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-01 22:01
Ssd voor het OS wordt vaak aangeraden, echter een paar (2dehands) raptors in raid 0 gaan al een heel stuk vlotter dan wat je nu hebt.
En bespaar je nog eens wat opp je budget

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Er zit nu een niet al te snelle HDD in de computer en je doet tegelijkertijd lees en schrijfacties op dezelfde HDD. Het zou al helpen als je er een 2e schijf in hangt zodat je de lees en schrijfacties gescheiden houdt.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Een 64GB SSD voor het OS maakt Windows in ieder geval extreem snel, maar het quikparren op de HDD zal net zo snel blijven. Nou weet ik niet of dat heel erg is, maar het vertraagt het OS niet en over het algemeen zal de PC een heel stuk sneller aanvoelen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-01 21:25

M2M

medicijnman

Parren en uitpakken op dezelfde schijf, waar bovendien het OS ook nog op staat is tergend langzaam. Bij voorkeur heb je je OS op een aparte schijf, en unrar je van schijf 1 naar schijf 2.

Dus met een SSD zou je eigenlijk heel goed bezig zijn. 128GB voor je OS + je temp download locatie voor het parren en unrarren. En vervolgens unrar je dus richting die terabyte schijf.

-_-

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

M2M schreef op zondag 22 april 2012 @ 15:41:
[..]
Bij voorkeur heb je je OS op een aparte schijf, en unrar je van schijf 1 naar schijf 2.
[..]
Dit, en verder:

Voor een responsieve PC zijn random IO belangrijk. Vergleken met een standaard HDD is een raptor op dat gebeid ca. 5 keer zo snel. Een beetje SSD daarintegen is 100 keer zo snel.

Verder is het voor de levensduur van je SSD niet verstandig om je SSD als temp download schijf te nemen.
Pagina: 1