Goedkope raid 0 oplossing

Pagina: 1
Acties:

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-01 01:07
ben al een tijdje aan het kijken voor een goedkope raid 0 oplossing.
Raid 0 wil ik alleen gebruiken voor mijn windows partitie.
Nu al een paar jaar is mijn gebruik op de C schijf nooit boven de 80GB uitgekomen. (heb nu zelf een 130gb C schijf)

Dus mijn idee is een raid 0 te maken met minimaal 120GB aan ruimte.
Mijn opties zijn dus simpel:

2 x Maxtors 80gb sata300 7200rpm (40 euro)
2 x Raptors 73gb sata150 10000 rpm (50 euro)
2 x Seagates 80gb sata300 7200 (25 euro)
2 x OCZ 60gb sata-600 (120 euro)

Nu heb ik nog een oud borde met ICH9R onboard raid controller , heeft dat ook nog invloed ?

Mijn neiging in gewoon om er 2 goedkope seagates erin te stoppen ..ik denk ik niet 2 ssd's / of 2 verouderde raptors veel verschil maken?

qua betrouwbaarheid maal ik eigenlijk niet zoveel om. Maak altijd een image en installeer windows wel om het 2 jaar :D

[ Voor 7% gewijzigd door SonyEricsson op 22-04-2012 13:24 ]

Verwijderd

Wat is je doel met RAID0? Snelheid of opslagruimte?

Voor je besturingssysteem gaat het niet om MB/s maar om IOps, dus kun je veel beter je SSD hiervoor gebruiken. Helaas heb je wel een onveilige Sandforce/OCZ SSD, dus hou rekening met regelmatig crashes op je systeemschijf. Maar qua prestaties is dat wel de beste keus. Ik zou geen RAID0 gebruiken door de hoge failure rate van OCZ SSDs, bovendien kun je dan gewoon TRIM gebruiken.

Je oude 80GB schijven kun je beter afschrijven. Die verbruiken nog voor 16-20 euro per jaar aan stroom als je ze 24/7 aan zou hebben, terwijl ze maar 80GB opslag doen. Dus bij elkaar 4x 80GB = 320GB voor 32W = 64 euro. Kortom: als je de schijven een jaar aan zou hebben, verdien je er geld op door een nieuwe schijf te kopen en de huidige 80GB af te danken. Zijn bovendien erg traag die schijven.

• SonyEricsson
doel is natuurlijk geen opslag :D
gezien de grootte van de schijven. puur om het reactiesnelheid van OS /programma's
voor pure opslag heb ik een paar terabyte schijven die heen en weer streamt vanaf mijn nas/htpc met 90mb /s
dat is voor mij snel zat.

heb het opgezocht met stroomverbruik :
een seagate gemid. 7 wat , een ocz ssd gemid. 2,3
verschil dus van 4,7 en dat keer 2 is dus 9 watt
5 uur per dag gaat dat ding aan.
16 kw x(0,25ct)op jaarbasis. Dus dat verschil is verwaarloosbaar. aangezien de prijzen van SSD's waarschijnlijk nog sneller daalt.

regelmatige crashed met een slechte ssd controller zit ik ook niet op te wachten.

[ Voor 7% gewijzigd door SonyEricsson op 22-04-2012 14:32 ]

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
RAID0 is niet snel, iig niet te vergelijken met een SSD. Ben er ook maanden mee an het kaloten geweest en het is de moeite niet waard :S

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:20

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Koop gewoon lekker een enkele SSD van 64 - 128 GB. Geen geklooi met raid-0, en toch heerlijk snel.

Hier staat tekst

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Koop dan 1 enkele crucial m4 128 GB of een Samsung 830 en ga niet experimenteren met slechte hardware zoals die OCZ's

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 21:29
warhamstr schreef op zondag 22 april 2012 @ 14:31:
RAID0 is niet snel, iig niet te vergelijken met een SSD. Ben er ook maanden mee an het kaloten geweest en het is de moeite niet waard :S
Dat hang imho nogal van de implementatie en het gebruik af.
Ik heb hier in mijn gamebak vier 2.5" disks in software raid 0 en die doen +/- 500MB/s met zeer goede toegangstijden. Nu is dat kwa doorvoer niet sneller dan m'n SSD en de accesstimes zijn natuurlijk veel hoger dan die van een SSD maar 2,4TB aan SSD's kan ik mezelf helaas niet veroorloven. :+

Met twee oude disks lijkt het me idd niet zo nuttig maar die twee SSD's zou wel snel kunnen zijn. Alleen waarschijnlijk is één moderne high-end SSD veel sneller dan die twee in raid. (wat is het type?)

[ Voor 25% gewijzigd door martijnve op 22-04-2012 14:40 ]

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• SonyEricsson
ok ... schaf dan nu 1 x 64gb SSD aan van crucial
bij goede ervaringen koop ik er nog 1 bij voor raid/meer ruimte

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Heb je iets te compenseren?
Dat je zo nodig alles in raid moet draaien?

Sequentiele snelheden zullen bij een 2disk setup alleen stijgen, de random performance en acces times blijven zo goed als even snel als een single disk.
Want je zal je PC niet zo zwaar belasten, dat je een SSD RAID-0 acces time verbetering zal gaan merken.

Een SSD is het beste om als single disk te draaien, want dan geniet je van de meeste voordelen, zoals TRIM ondersteunen voor performance op peil te houden.

[ Voor 15% gewijzigd door Swordlord op 22-04-2012 14:51 ]

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Swordlord schreef op zondag 22 april 2012 @ 14:47:
...
Nauw doe eens lief?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• SonyEricsson
Swordlord schreef op zondag 22 april 2012 @ 14:47:
Dat je zo nodig alles in raid moet draaien?

Sequentiele snelheden zullen bij een 2disk setup alleen stijgen, de random performance en acces times blijven zo goed als even snel als een single disk.
Want je zal je PC niet zo zwaar belasten, dat je een SSD RAID-0 acces time verbetering zal gaan merken.

Een SSD is het beste om als single disk te draaien, want dan geniet je van de meeste voordelen, zoals TRIM ondersteunen voor performance optimalisaties.
tuurlijk
belangrijkste reden is dan wel de ruimte
64gb is leuk voor een maand of 3, maar wil later natuurlijk al mijn programmas op c zetten en een enkele game. Dus 2 voordelen is dat is eerst ssd kan uitproberen voor een lage prijs
en later voor een nog lagere prijs een 2de erbij kan halen op voor meer ruimte te krijgen op C
en als pluspunt een raid0 config
tja alleen dat trim mis ik dat bij een raid en mocht het toch niet zo goed draaien in raid0 zonder trim.
Tja dan wordt het C : windows en D: apps :P

[ Voor 7% gewijzigd door SonyEricsson op 22-04-2012 15:03 ]

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 21:29
Let op dat grotere SSD's vaak sneller zijn dan kleinere (zelfs bij precies het zelfde type) en per gigabyte een stuk goedkoper. Dus 2x64GB is significant duurder dan 1x128GB en misschien wel niet zo veel sneller (hangt af van het gebruik) dus lees eerst wat reviews voor dat je straks onnodig veel geld uit geeft aan een onnodig complexe setup.

[ Voor 11% gewijzigd door martijnve op 22-04-2012 16:56 ]

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[todelete]

[ Voor 95% gewijzigd door analog_ op 24-04-2012 10:28 ]

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
RAID verhoogt je toegangstijd hoe dan ook tov. single disk dus daarvoor zou ik het niet doen. Haal gewoon een SSD. SSDs in RAID is ook een stom plan aangezien je trim verliest en je uitval kans verhoogt.
Krijg vooral het gevoel dat je met penis-factor bezig bent. Raid0 doet em echter krimpen, het is een vertoon van stupiditeit. Groeien doe je met raid10, of 6...

• SonyEricsson
analog_ schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 10:21:
RAID verhoogt je toegangstijd hoe dan ook tov. single disk dus daarvoor zou ik het niet doen. Haal gewoon een SSD. SSDs in RAID is ook een stom plan aangezien je trim verliest en je uitval kans verhoogt.
Krijg vooral het gevoel dat je met penis-factor bezig bent. Raid0 doet em echter krimpen, het is een vertoon van stupiditeit. Groeien doe je met raid10, of 6...
mooie kick zonder het hele topic te hebben doorgelezen !
uitzonderlijke bijdrage weer met termen als e-penis ;w

Verwijderd

Een ssd voor je os is in deze tijd vanzelfsprekend , dat er harde schijven gebruikt worden om een os te booten is ook vanzelfsprekend want de harde schijf was het enigste alternatief . Alleen het bootpoces opzich betsaat al uit talloze kleine reads , en waar een hd niet van houdt is ook kleine writes zogoed als tegelijk willen uitvoeren . Maar dat gaat niet want een hd heeft een kop die hij eerst boven een ongeschreven clustertje moet zetten :)
Een ssd is al een complete raid setup waarin een forse array aan nand flash cells ter beschikking staat .

Bootproces 0 tot 4 seconden van hd , dit laat zien waar de kop op de harde schijf zijn data leest en naar toe moet bewegen . Dat zijn al behoorlijk wat bewegingen in 4 seconden waarin de hd 30 seconden nodig heeft om compleet te booten.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eGUCE.png

Bootproces 0 tot 4 seconden van ssd waarin de bovenstaande activiteit in de eerste seconden gebeurt :)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lNwlt.png

Flash _/-\o_

Verwijderd

SonyEricsson schreef op zondag 22 april 2012 @ 14:28:
puur om het reactiesnelheid van OS /programma's
Dan kan ik je vertellen dat dit voornamelijk bottlenecked is door blocking read performance; waarbij vrijwel alle SSDs rond de 20MB/s scoren. Dit is de performance van een enkel kanaal; er kan bij blocking random read maar één kanaal tegelijk gebruikt worden vandaar dat deze performance veel lager is dan andere specs zoals sequential I/O en random write die dit probleem niet heeft.

Kortom, RAID0 voegt voor als systeemschijf niet veel toe. Daarom dat er ook vrijwel geen verschil zit tussen SSDs onderling; de echt belangrijke I/O is toch bottlenecked aan een enkel NAND kanaal.

Wel kun je spellen sneller laten opstarten doordat je hier nut hebt van de 1GB/s sequential read van een SSD RAID0 setup, uitgaande dat je een goede SSD zoals Crucial M4 64GB neemt.
heb het opgezocht met stroomverbruik :
een seagate gemid. 7 wat , een ocz ssd gemid. 2,3
Dat is extreem hoog en zul je alleen halen bij benchmarks. Een SSD die een seconde actief is, kan tienduizenden I/O opdrachten per seconde verwerken; zo zal je je SSD nooit langdurig belasten afgezien van kunstmatige situaties zoals benchmarking.

Vanaf 1W continu verbruik is het genoeg om een notebookschijf zichzelf kapot te verwarmen, tot over de 70 graden. Uitgaande van montage waarbij geen airflow beschikbaar is, en natuurlijke dissipatie niet genoeg om 1W te koelen. Slechte laptops met 7200rpm notebookschijven zijn hiervan een goed voorbeld.

Een SSD doet in principe 0,6 watt idle. Bij gebruik van de SSD zit dit maar iets erboven; omdat de SSD praktisch altijd deels idle is, net als je CPU als je alle kernen meetelt. Gevolg is dat een Intel SSD met DIPM stroombesparing idle maar 65mW (0,065W) verbruikt, terwijl bij het draaien van PCmark het verbruik maar net iets oploopt tot 75mW. Zonder DIPM is het vrijwel altijd 0,3 - 0,8 watt.

Notebookschijven zitten ook aan 0,6 - 0,8 watt idle, dus scheelt niet veel met SSDs zonder DIPM stroombesparingsfuncties.

Conclusie: je SSD verbruikt iets van 0,6 watt per stuk en dat is evenveel als notebookschijven. Het verschil tussen in gebruik en idle is erg klein in de praktijk. Zie bijvoorbeeld ook deze review waarbij stroomverbruik idle en tijdens PCmark wordt getest. In de praktijk zal het verschil nog kleiner zijn omdat je je SSD langdurig niet belast; ik schat ongeveer dat 0,2% van de tijd de SSD echt gebruikt wordt en de andere tijd idle is (99,8%). Daarom komt Intel ook aan 75mW versus 65mW idle voor de X25-M serie.
martijnve schreef op zondag 22 april 2012 @ 14:35:
[...]
Met twee oude disks lijkt het me idd niet zo nuttig maar die twee SSD's zou wel snel kunnen zijn. Alleen waarschijnlijk is één moderne high-end SSD veel sneller dan die twee in raid. (wat is het type?)
Waarom zou één SSD sneller zijn dan twee in RAID? Je hebt twee keer de SATA bandbreedte en twee controllers die door de gehalveerde belasting minder snel een bottleneck vormt voor random IOps performance. Kortom, alle reden dat het juist sneller is, en dat is dus ook zo.

Het punt is dat als je een goede SSD controller hebt een dubbel zo grote SSD door gebruik van interne RAID0 ook betekent dat de SSD van dubbele capaciteit ook twee keer zo snel is qua doorvoersnelheid in elk geval.
Beetje overdreven. En technisch ook vreemd, omdat alle computers in principe RAID0 gebruiken: dual channel memory, multicore CPUs, PCI-express met meerdere lanes, link aggregation, SLI/CrossFire videokaarten, etc. Het principe van RAID0 ofwel interleaving is extreem nuttig voor computertechnologie.
Ditzelfde stelde je in een andere post. Maar zou je me vergeven als ik daarop inga? Het is namelijk een groot misverstand dat RAID0 alleen sequential I/O sneller maakt, en niet de IOps en de toegangstijden zelfs zoudoen verslechteren. Dit alles is deels waar, maar vooral voor slechte RAID setups, waarbij:
  • de gebruiker een te kleine stripesize heeft gekozen
  • de partitie niet aligned is
  • de RAID-engine enorm dom is
Dit was ook de reden voor Anandtech en StorageReview om lang geleden RAID0 voor de desktop de grond in te boren. Dat was wel met een slechte setup; eigenlijk de slechtst mogelijke RAID setup met Silicon Image shitRAID via PCI met een gedeelde PATA kabel, een misalignde partitie en een te lage stripesize. Goedzo, als je je mening al klaar hebt hoef je alleen nog een geschikte test te vinden die het gewenste resultaat kan reproduceren. ;)

Nu de waarheid: RAID0 kan evengoed IOps verdubbelen, niet alleen sequential I/O. Ook het verhaal dat toegangstijden hoger worden met elke disk die je toevoegt is onjuist voor normale goede RAID-opstellingen zonder stripe-overruns.

De praktijk is juist anderom: de gemiddelde toegangstijd wordt significant minder dankzij gebruik van Intel onboard RAID(0), doordat de Intel drivers een RAM write-back engine bevatten. Hierdoor kun je met benchmarks als HDtune seek times tegen RAM-snelheid krijgen. Maar belangrijker nog voegt deze feature daadwerkelijk toe aan de gebruikservaring, door writes async op de achtergrond uit te voeren. Staat immers in de RAM en mag later naar de disk toe; waarom zou de gebruiker daarop hoeven wachten?!

Deze feature is goed te herkennen aan de 2GB/s+ burst snelheden zoals getest met HDtune; door het achter elkaar inlezen van dezelfde sectoren komt deze data gegarandeerd uit je RAM.
analog_ schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 10:21:
Ik zie niets in dit topic wat wijst op een 'penisfactor' waar jij het over hebt. En het is jammer dat je RAID0 - mijns inziens het meest interessante RAID-level - hiermee in verband brengt. Dit terwijl RAID0 op fundamenteel niveau enorm veel wordt toegepast op computertechnologie omdat het zo extreem effectief is.
Een SSD is het beste om als single disk te draaien, want dan geniet je van de meeste voordelen, zoals TRIM ondersteunen voor performance op peil te houden.
Alleen Windows heeft een beperking van TRIM onder RAID; Linux en BSD ondersteunen gewoon TRIM op software RAID arrays. En zelfs Windows zou nu TRIM suport krijgen met nieuwe Intel 11.5 RST drivers.

Voor de geïnteresseerden: SSDs leven van RAID0.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2012 22:08 ]

Pagina: 1