2 Routers tegelijkertijd op 1 netwerk?

Pagina: 1
Acties:

• rinzy12
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-03-2021
Ik heb een vraag: hoe kan ik zorgen dat ik 2 draadloze routers in mijn thuisnetwerk zo kan configureren dat ik er een gebruik als router met alle configuraties en de ander die alleen zorgt dat het netwerk doorkomt. Ik heb een thomson tg712 van mijn provider en een sitecom gaming router ii met 2 antennes. Ik heb die sitecom router aangesloten via de wan poort aan mijn thomson router. Nu komt het probleem voor dat als ik mijn sitecom router configureer en daarbij poorten forward dat mijn thomson router het niet goed doorlaat en dat ik bijvoorbeeld geen game servers kan draaien en dat spellen die multiplayer functies hebben niet lekker lopen.

Hebben jullie enig idee hoe ik dit op kan lossen?

Met vriendelijke groet,

Rinzy12

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:14

job

• rinzy12
job. Ik heb die handleiding aandachtig gelezen. Er staat in de handleiding een optie dat ik de 1ste router die ik van mijn provider heb, op bridge mode moet zetten, maar ik kan die optie daar niet aangeven. Op mijn sitecom kan dat wel en ik zou graag willen zorgen dat mijn sitecom de hoofdrouter wordt en dat die thomson als een modem functioneert en dat ik al mijn opties voor mijn internet, zoals portforwarding kan regelen in mijn sitecom router. Ik heb nu in mijn sitecom router poorten geforward, alleen die moeten langs mijn thomson en die blokkeert alles wat ik in mijn sitecom configureer. Ik kan hier geen wijs meer uit. heeft een van jullie nog andere suggesties?

Met vriendelijke groet,

Rinzy12

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-02 22:01
DHCP uitzetten van je 2e router en via een LAN poort aansluiten op een LAN poort van je 1e router.
Je 2e router moet een Switch worden.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
rinzy12 schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 18:05:
Ik heb die sitecom router aangesloten via de wan poort aan mijn thomson router.
Waarom heb je dat gedaan? :?

• job

job

rinzy12 schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 15:21:
Ik heb die handleiding aandachtig gelezen. Er staat in de handleiding een optie dat ik de 1ste router die ik van mijn provider heb, op bridge mode moet zetten, maar ik kan die optie daar niet aangeven.
Nee dat staat er niet. Nogmaals lezen dus.

1e router (dus waar je internet binnenkomt) gewoon laten routeren.
Juist de 2e router instellen zoals in het topic wordt uitgelegd waardoor je er effectief een accesspoint van maakt (wan poort niet gebruiken, dhcpserver uit, ip adres veranderen).
Inderdaad waarom?

rinzy12, het lijkt er op dat je het topic niet snapt. Mocht je vragen hebben, stel die gewoon :)
Maar laat dan wel zien wat je zelf al gedaan hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door job op 28-04-2012 15:34 ]

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-02 17:17
Ik moet dit later ook nog eens doen. Klinkt vrij moeilijk, maar is best "makkelijk"?

Gewoon allereerst je router instellen/configureren?
Daarna dus, los, die 2e router instellen?
En that's it?

Enigste "probleem" is juiste IP vinden.

Maar, dan gaat die 2e gewoon draadloos vanaf je 1e? Of kan dat ook bedraad?

• job

job

Best makkelijk als je snapt wat je doet. In de howto wordt best veel uitgelegd, maar je moet natuurlijk wel enig denkwerk doen om het geheel te begrijpen.

Wat bedoel je met juist ip adres vinden? Het ip wat je de tweede router moet geven?
Houd je aan de volgende regel: Elk ip mag meer eenmaal in een netwerk voorkomen.
Je kiest dan voor router2 een willekeurig ip adres dat verschilt van router1, en buiten de dhcp-pool van router1 valt. In mijn geval is dat:
router1 192.168.1.1
router2 192.168.1.2
dhcp-pool 192.168.1.10-192.168.1.50
Makkelijk te onthouden voor mij.

Maar het kan ook prima als volgt:
router1: 192.168.1.1
router2: 192.168.1.134
pool: 192.168.36-192.168.1.54

En als je de howto gebruikt gaat het verkeer van router 1 naar router 2 via een utp kabel. Lees de topicstart van de howto gewoon nog eens. Alles wordt stap voor stap uitgelegd.
Als je router 1 draadloos met router2 wilt verbinden moet je kijken naar wds, maar dat gaat je de helft van de snelheid van je draadloze netwerk kosten.

[ Voor 45% gewijzigd door job op 28-04-2012 16:46 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 15:35:
Maar, dan gaat die 2e gewoon draadloos vanaf je 1e? Of kan dat ook bedraad?
"gaat"? "dat"? :? Lekker duidelijk :)

• rinzy12
Ik heb het volgende gedaan: Ik heb mijn thomson router via de wan port kabel op mijn sitecom aangesloten. Ik heb ook onderzocht wat het ip van mijn thomson en sitecom router is. Het ip van mijn thomson is: 192.168.1.254 en het ip van mijn sitecom is: 192.168.0.1. mijn dhcp pool is: 192.168.100-192.168.1.150
In ieder geval mijn pool ziet er zelf zo uit. Ik heb de dhcp op mijn sitecom router uitgezet en heb mijn sitecom het ip adres 192.168.1.1 gegeven. Alleen nu ziet mijn netwerk mijn sitecom router niet, omdat ik hem moest herstarten, ziet hij hem niet meer. zelfs niet met het nieuwe ip adres dat ik aan mijn router heb toegekend. Moet ik mijn routers via de lan poorten aansluiten of mijn sitecom via wan aan de lan poort van mijn thomson?
Hebben jullie nog andere suggesties?

• job

job

rinzy12 schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 17:39:
Alleen nu ziet mijn netwerk mijn sitecom router niet, omdat ik hem moest herstarten, ziet hij hem niet meer.
Nee dat is niet de reden. Je volgt de instructies niet.
Moet ik mijn routers via de lan poorten aansluiten of mijn sitecom via wan aan de lan poort van mijn thomson?
De howto is daar heel duidelijk over: LAN
Daarnaast heb ik het hierboven ook al vermeldt: job in "2 Routers tegelijkertijd op 1 netwerk?"

[ Voor 70% gewijzigd door job op 28-04-2012 17:58 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb mijn thomson router via de wan port kabel op mijn sitecom aangesloten.
[...]
Hebben jullie nog andere suggesties?
Je zou kunnen beginnen met het beter lezen en opvolgen van de instructies. Niet aansluiten op de WAN poort.

In het kort:
- DHCP server uitzetten in tweede router
- IP van 2e router aanpassen naar iets in de IP-range van de modem-router
- aansluuiten op een LAN-poort van de 2e router

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• rinzy12
Ok. Na de howto eens een keer goed door te lezen heb ik besloten het volgende te doen:

1. De DHCP van mijn 2de router uitzetten.
2. IP van de 2de router aanpassen naar iets in de ip-range van de modem-router. Bijvoorbeeld van 192.168.0.1 naar 192.168.1.1
3. Mijn 2de router via de lan poort aansluiten op de 1ste router.
4. Mijn 2de router zo configureren dat hij werkt.
5. En i will enjoy my router.
Pagina: 1