Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Forums... verleden tijd?

Pagina: 1
Acties:

• SpaOrange
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-08-2022
Tegenwoordig heeft iedereen wel een Facebook, Twitter of Linked-In profiel. Het oprichten van een forum heeft mij altijd geboeid, echter merk ik bij diverse grote fora dat de activiteit steeds geringer wordt (mede door de social media, want een vraag omtrent bijvoorbeeld nieuwe muziek wordt al snel op een Facebook pagina neergezet)...

Wij runnen een website gericht op de electronische dance music. Dagelijks voorzien wij honderden mensen van informatie omtrent nieuwe muziek, downloads, apparatuur, reviews en evenementen. Wij maken al gebruik van de Facebook comments optie om zo de social media erbij te betrekken...

Echter, de interactie tussen onze bezoekers op bovenstaande manier mis ik persoonlijk nog een beetje. Een forum, waarbij artiesten uit de scene nog (onbekende) andere artiesten hun feedback kunnen geven, lijkt mij enorm interessant. Hoe staan jullie persoonlijk in? Zou dit een goede toevoeging zijn aan de huidige informatie voorziening van onze website? Of kunnen wij nooit opboksen tegen de huidige sociale media invloed?

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:34
Misschien klopt het wel een beetje dat webforums, net als nieuwsgroepen eerder, op hun retour zijn. Maar ik denk niet dat hun functie compleet opgevangen wordt door comment sections of sociale netwerken als Facebook.

Comments op een newspost zijn vrij passief; je kunt alleen op een onderwerp reageren als het gepost is op de website, en dan staat het onderwerp meestal maar kort in de belangstelling. Een forum is toch geschikter voor uitputtende discussies en voor meer obscure onderwerpen die niet direct frontpage-waardig zijn (in jou voorbeeld bijvoorbeeld die onbekende artiesten). Online sociale netwerken gebruik ik zelf niet, maar het lijkt me dat die heel erg op persoonlijke relaties gericht zijn, en dus een stuk minder geschikt zijn voor discussies over onderwerpen die niets met de persoonlijke situatie van mensen te maken hebben.

Je kunt ook op Tweakers.net al zien dat een forum meerwaarde heeft, naast de mogelijkheid om commentaar te leveren op van alles en nogwat op de frontpage (newsposts, productreviews, et cetera), hoewel ik gevoelsmatig het idee heb dat GoT ook op z'n retour is. (Stats, anyone?)

De echte vraag is natuurlijk wanneer gebruikers het genoeg vinden. Ik denk dat veel gebruikers weinig interesse hebben in verdieping. Als je dan verschillende manieren van gebruikersinteractie aanbiedt, dan zullen de meest laagdrempelige waarschijnlijk het populairst zijn. Ik denk dus dat het erg afhangt van je doelgroep of een forum náást de andere interactiemogelijkheden die je al noemde levensvatbaar is.

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Vergelijk een forum als GoT eens met het voorbeeld dat jij zelf aanhaalt en je kunt zien dat het redelijk situatie-afhankelijk is of een forum of social media discussies beter bij jouw manier van benaderen past. Op GoT zijn er veel treads die al tijden meegaan (lees: jaren, wel met nieuwe deeltjes ofc) en daarin valt ook de nodige verdieping te vinden. Wat Soultaker al zegt, comments op nieuwsposts zijn passief. Denk maar aan de nieuwsartikelen op Tweakers en daarnaast de activiteit op het forum. Voor het reageren op nieuwsartikelen ben je afhankelijk van wat er door de crew gepubliceerd wordt terwijl je op het forum enige vrijheid hebt om zelf iets in gang te zetten (mits genoeg inzet enzo, het al bekende verhaal..)

Social Media werkt niet met categorieen. Social Media werkt alleen met wat er op dat moment speelt. Dat is ook wel te zien aan hoe je de content voorgeschoteld krijgt, allemaal door elkaar in je eigen timeline. Op de pagina van de poster staat het dan nog wel bij elkaar, maar niet gestructureerd. Trending op Twitter heeft bijvoorbeeld ook alles te maken met het gespreksonderwerp van de dag, het moment, hoe je het ook wil noemen. Twitter houdt die #Items niet vast, een forum kan dat wel (sticky).

Muziek is in dit geval een voorbeeld van een trend (Trending he), dus dan kijk je al gauw naar social media omdat het mogelijk toch wel een sneller platform is om even iets te delen, een request te doen, jij zegt het maar. Een forum voor muziek, tsja, wat valt daar op een gegeven moment nog echt te zeggen? Wat voor inhoudelijk verdiepende discussies zul je daar tegenkomen? Misschien zit ik helemaal fout wat dat betreft, zou zomaar kunnen.

Laat ik je vraag overigens eens met een vraag beantwoorden: waarom heb je voor GoT gekozen om je vraag te stellen? Omdat je een inhoudelijke discussie hoopt aan te wakkeren? Omdat je hoopt dat dit topic opgemerkt wordt door deskundigen die er wel echt iets zinnigs over te zeggen hebben? Iets wat je met een Facebook-post niet zou kunnen bereiken, daar deskundigen zo'n vraag meestal na een dag al niet meer zien staan. En, niemand werkt met uitgebreide verhalen, statistieken, afbeeldingen, links.. Omdat de comments dat niet toelaten. Een forum biedt ook meer overzicht in wat er al verteld is, in tegenstelling tot Twitter waar je dankzij de vertraging makkelijk meer dan 10x dezelfde reactie voorbij kunt zien komen.

Even voor alle duidelijkheid, ik ben zelf dus geen deskundige, of je moet dat dankzij deze post ineens vinden. Ik hoop dat je er wat mee kan. Ik zou adviseren, hou het bij social media. Je publiek zit daar waarschijnlijk toch wel op en het kan je al genoeg te doen geven qua onderhoud. Of je moet echt iets unieks kunnen aanbieden op dat forum.

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Kwestie van doelgroep, dus altijd een kwestie van tweeledig onderzoek (intern / extern perspectief) op zijn minst.

Niet iedereen heeft of gebruikt sociale media, zeker niet als het over een kam geschoren wordt. Linkedin bijvoorbeeld is geen Facebook, maar is wel vergelijkbaar voor sociaal netwerken (als verlengde van zakelijk, opnieuw: doelgroep). Er zijn ook groepen en types gebruikers die sociale media afschuwelijk vinden, het gebruik ervan weigeren enzovoorts. Ongeacht diepgang, notificaties of welk doel dan ook. Interessant genoeg is dit iets wat meer voorkomt de laatste jaren. Niet vanwege privacy e.d., meestal zie je in surveys redenen zoals excessief commercieel gebruik of referentie, maar ook simpelweg migratie in soort van gebruik (denk bijvoorbeeld aan verschuiving van algemeen / notificatie naar specifiek / communicatie - iets waar sociale media grenzen hebben).

Er is best veel studiemateriaal en onderzoeksresultaten over te vinden. Natte vinger samenvatting komt neer op de "gangbare" sociale netwerken worden meer gebruikt voor communicatie in een richting dan in meerdere richtingen. Er zijn ook verbanden met volume van type groepen maar ook diepte annex aard van communicatie (algemeen / oppervlakking versus specifiek / gedetailleerd). Sociale media worden vaak gepresenteerd als "community" maar voldoen vaak niet aan de voorwaarden daarvan, maar goed, dat is opnieuw een kwestie van doelgroep etc.

Sociale media is marketing. Er zijn echter andere vormen van marketing ook. De vraag is of jij een community wil opbouwen, of enkel een plakbord voor kreten en plaatjes wil hebben. Welke het meest past, is een kwestie van onderzoek onder belangstellenden, deelnemers, klanten, etc.

Notificaties is iets anders dan communicaties. Denk er eens over na.

Edit. Wat sociale media aangaat, leg je nooit vast op een platform en investeer nooit in middelen die je niet voor meerdere platformen kunt gebruiken zonder het wiel opnieuw uit te vinden. Je kunt hier makkelijk meer informatie over vinden, van applicaties tot integraties enzovoorts. Hetzelfde geldt voor community platforms. Met een beetje zoeken vind je al snel mogelijkheden tot gebruik van beide, met specifieke doelen en middelen.

[ Voor 27% gewijzigd door Virtuozzo op 22-04-2012 02:31 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• SpaOrange
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-08-2022
Bedankt voor alle antwoorden zover, het heeft mijzelf nieuwe inzichten gegeven en geeft mij een goed beeld hoe ik dit beter kan uitwerken tot een succes!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:42

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Denk er wel aan dat je voor een forum een vrij groot publiek moet hebben om het actief te houden, aangezien een groot percentage passief is (meestal zo'n 90%; ik heb ooit nog een blogpost geschreven over de 90/9/1 rule en forums.)

Daarnaast vond ik dit ook een sterke uitleg, gepost op Quora als antwoord op de vraag "Are internet forums dead?":
Sanjay Sabnani, I run a public company that owns, acquires, and operates forums. I also have over 75,000 forum posts across several forums since 1999
33 votes by Grahm Skee, Joanna Schneier, Garrick Saito, (more)

Forums are not dead, but they are suffering from an identity crisis right now. There was a time when forums were where all the activity happened on the web. If you wanted real time discussion, you found it on forums. If you wanted social interaction, you found it on forums. If you were seeking high quality user generated content, you found it on forums. Nowadays the proliferation of social media sites has caused a competitive dynamic that has reduced overall time spent per session on forums, but this dynamic has also created an opportunity for forums to focus on their core strengths.

Forums are the best medium for many to many discussion around a subject of mutual interest. These were initially niche interests, but the accessibility to these topics has actually resulted in more people learning about these topics and that in turn keeps driving unique users to forum based properties. Forums are where you go to learn about a topic in its entirety. On a forum you can ask and answer questions but you can also share content whether it is something you have found, or something you have created. Sites like Quora allow you to ask and answer questions while sites like Reddit allow you to share content, but forums give you a comprehensive ability to do both in a way that is not limited by social or follower dynamics.

Another compelling feature of forums is that real identities are the exception, not the rule. While having discussions with users named furryfan72 and ninjasquid might be offputting at first, it forces you to focus on the quality of their thoughts and ideas and not how popular they are in real life. I personally love this merit based attribute of forums and I find it hard to reproduce this type of honest exchange of ideas on any other medium.

If you added up all of the people who post on forums and were somehow able to network them using common platforms, sign on methodologies, and forum centric search- you would have one of the most potent membership bases that has yet to be exploited fully on the web.

Take the example of a person who is a passionate and knowledgable scuba diver. They might share a few scuba pictures on Facebook or Pinterest, maybe they will tweet about a great dive. If they have a question, they could try posting it on Quora or Yahoo Answers. If they are very knowledgeable they could look for questions on these same sites and help out by providing their expertise, but none of these options allows you to immerse yourself in scuba. This is where forums come in- they are immersive and the experience is not replicated by any of the major social media platforms that you read about in the press.

Forums are wonderful. They need some technology upgrades and smart people to recognize their value so that they can continue to flourish well into the future.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

Eerlijk gezegd mis ik wel wat forums. Vindt social media mooi. Maar het is heel laag drempelig en biedt weinig diepgang.
een mooie discussie is er eigenlijk niet te voeren. Meer een snelle commnent of een "vind ik leuk".

Een forum is wat hoogdrempeliger en daardoor beter geschikt voor wat "zwaardere" materie.
De mensen daar zijn speciaal voor dat onderwerp lid geworden en je vind er beter je antwoorden.

zo ben ik bv ook lid geworden van een skoda forum omdat ik opzoek was naar een nieuwe auto.
Daar vind je veel beter je informatie dan de Skoda Facebook pagina waar je een like kunt geven aan een foto van een Superb.
Maar niet even een vraag kan stellen hoe je je maxidot het beste in kunt stellen bv.

Wat mij betreft mogen er veel meer forums opgericht worden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:58

TheNephilim

Wtfuzzle

Forums blijven altijd wel, bij Social media word het al snel persoonlijk en dat wil niet iedereen.

Als je een website hebt met een thema dat breed genoeg is, word er ook wel actief gepost op het forum. Zorg voor een net forum, met goede integratie met de rest van je website, dan loopt het zo over in elkaar.

• Genetai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-11 00:30
Ik denk dat de toegevoegde waarde van een forum hem vooral zit in de overzichtelijkheid en duurzaamheid. Een groot probleem met social media en discussies is het actuele aard van social media en de lineaire weergave. Mensen reageren op een bericht totdat er een nieuwere komt. De aandacht vervliegt dus zeer snel.

Ik denk dat het voor beginnende artiesten zeer plezierig zou zijn om een persoonlijk forum te hebben zodat alles gegroepeerd is en dat dan de discussie makkelijker te volgen blijft. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de topics op het forum hier die verdeeld zijn in subdelen (ik zie nu bijvoorbeeld het ziggo ervaringen topic deel 7 staan), deze zijn vaak vrij populair en dat is zeker niet haalbaar met de meeste social media.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 21:57

Remy

I usually get 100% accuracy

Eens met Genetai over het timeline-probleem. In drukke fora heb je dat ook, en kan je topic na een dag of een week 'buried' zijn, maar bij de wat minder crowded fora blijft je topic echt nog lang in zicht. Voordeel is dat het dan door veel mensen gevolgd/gelezen wordt, waardoor ze ook input kunnen leveren :)

Forums zijn deels ook zoals e-mail: het is geduldig, topics zijn er gewoon en wachten tot er iemand langs komt die wat post :) Met chat, telefoon en deels ook social media is het allemaal heel vluchtig en 'indringend'. De telefoon wordt door sommigen wel de slechtste uitvinding ooit genoemd, doordat het onderbreekt in je werk en/of leefritme. Daar was eens een zeer goed artikel over geschreven, maar je zal zien dat ik het op het moment niet kan vinden :/ Zal hem posten in dit topic als ik hem te pakken krijg.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1