Notebook HDD probleem

Pagina: 1
Acties:

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-01 13:30
Ik hed een Asrock ION 330 met een HDD probleem. De conclusie was dat de oorspronkelijke HDD kapot was, maakte namelijk ook een vreemd tik geluid en gaf dus ook errors gaf tijdens de Windows boot procedure. Heb dus laatst een Recertified WD 160GB HDD gekocht in vraag & aanbod, maar ik denk dat deze dus ook kapot is? Word niet gedetecteerd in de bios, PC loopt soms zelfs vast in de POST tijdens de 'detectie' en geeft soms ook de error "AHCI PORT0 DEVICE ERROR".

Ik heb de kabel goed gecontroleerd, heb hem in meerdere poorten gehad. Tevens maakt ook deze HDD een raar tik geluid tijdens de detectie. Ik vermoed dus het ergste, maar vraag me af of ik misschien wat over het hoofd heb gezien?

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Misschien een voedings probleem?

• Dannydekr
In de Asrock ION 330 zit een enkele SATA kabel die tevens als voedingskabel voor de HDD en DVDROM fungeert. Het feit dat de HDD een tik geluid maakt, betekent wel dat die stroom krijgt? Die andere kapotte HDD werd overigens wel gedetecteerd, maar ging de mist in zodra die aangeroepen werd om te lezen of schrijven, en liep als ware vast (gezien het rare tik geluid). Dus in principe zijn het wel verschillende problemen..

Ik heb overigens ook al de DVD drive losgekoppeld, deelt immers dezelfde kabel. Helaas heeft dit ook niet geholpen..

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Verwijderd

Probeer een andere kabel. Boot een Ubuntu Linux livecd en post de SMART gegevens via de Disk Utility (zoeken in menu).

Verwijderd

Dannydekr schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 15:52:
In de Asrock ION 330 zit een enkele SATA kabel die tevens als voedingskabel voor de HDD en DVDROM fungeert.
Wat bedoel je precies? Want SATA datakabel en stroom zijn twee aparte dingen. Er zijn wel kabels die beide doen, maar beide zijn natuurlijk wel van elkaar gescheiden.
Het feit dat de HDD een tik geluid maakt, betekent wel dat die stroom krijgt?
Eerder dat de alignment van je heads niet goed werkt. Dus dat de schijf niet weet waar de leeskop zich bevindt.
Die andere kapotte HDD werd overigens wel gedetecteerd, maar ging de mist in zodra die aangeroepen werd om te lezen of schrijven
Probeer eerst de SMART veilig te stellen voordat je I/O gaat doen; daarom mijn tip om Ubuntu te gebruiken; die blijft met zijn poten van je schijf af totdat je zelf opdracht geeft om iets te doen.
Ik heb overigens ook al de DVD drive losgekoppeld, deelt immers dezelfde kabel.
Gaat het hier om SATA of PATA? Bij SATA kun je geen kabel delen.

Kortom: geef de juiste informatie en je kunt echt geholpen worden. Als je de SMART niet kunt veiligstellen omdat de schijf te ver heen is, dan zou ik hem direct afschrijven.

• Dannydekr
Verwijderd schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 15:52:
Probeer een andere kabel. Boot een Ubuntu Linux livecd en post de SMART gegevens via de Disk Utility (zoeken in menu).
Ja misschien dat ik dat wel moet doen, heb er hier helaas geen 1. Sowieso moet ik even kijken welke kabel ik precies moet hebben, ivm dat die stroom/sata in 1 is in de ION. Weet niet of dit in normale nettop/laptop systemen ook het geval is..

• Dannydekr
Dit is overigens een foto van de kabel:

http://db.tt/l8NaDS4S

Pagina: 1